Jeg kender ikke den ATC, men kender Dynaudio'erne rigtig godt, da jeg selv har haft dem i nogen år efterhånden. Jeg har
spillet med følgende forstærkere på:
- Rega Mira 3
- Rega Elicit
- Primare A30.1 MKII
- Electrocompaniet AW180 monoblokke
- Audia Flight MKII
- Bladelius Thor MKII
- Thorhauge i270
- Unison Research Unico Primo (nuværende)
Alle sammen bortset fra den italienske kæmpe har været fede på hver deres måde. Mira 3'en spiller rigtig fedt musikalsk,
rytmisk og upfront - men mangler kræfter. Elicit giver lidt flere detaljer, men mangler stadig kræfter og er derfor i mine øjne
ikke pengene værd når det er Focus 140 det handler om.
Primare A30.1 MKII (minder mig om i30) spiller rigtig fedt, den vækker virkelig focus'erne til live og kan levere en solid
bund. Den er super god til rock, spiller en smule mindre upfront og tight end Rega'et og derudover er den ikke super
velopløst opad til.
Electrocompaniet's AW180 monoblokke er bare fede, sådan er det bare, uden tvivl dem jeg ville vælge hvis penge og plads
ikke var et spørgsmål. De spiller i mine øre som sådan noget elektronik skal, markant overskud, meget musikalsk og
naturligt.
Bladelius Thor MKII er også en vanvittig fed forstærker til de højtalere her, som også leverer nærmest uudtømmelige
resserver, dog kan den til tider blive for detaljeret og spids op ad til, tangerende til en smule klinisk, meeen jeg kunne nok
godt leve med den, og med den nye MKIII's ændringer, tror jeg den er rigtig fed sammen med Focus 140.
Thorhauge i270 er jo en rørforstærker og er lidt anderledes end resten af feltet. Her er ikke uudtømmelige ressourcer og
lydniveauet kan derfor ikke presses til ekstremer. Dog leverer den sammen med Focus'erne en helt fantastisk vokal, og man
har aldrig indtrykket af at den er presset på strømreserverne, med mindre man selvfølgelig skruer godt op.
Unison Research har jeg nu, som et kompromis mellem rør og transistor. Den giver noget henad de rigtig gode stemmer på
rør og samtidig sørger mosfets i udgangstrinnet for lidt power. Den er ikke super punchy i bunden, men meget tør, den river
dog ikke focuserne ligeså kraftigt rundt som mange af de andre forstærkere jeg her har nævnt. Men er et godt kompromis
hvis man er blevet forelsket i en rørforstærkers stemmegengivelse og samtidig ikke vil give afkald på lidt kræfter.
Kort kan jeg nævne Audia Flighten. Man skal huske at smag er forskellig, dog synes jeg at den var mega kedelig at høre på,
slet ikke rytmisk, og man blev nærmest sat ned aller bagerst i salen når man lyttede på musik, ikke noget jeg gider, men
husk smag er forskellig!!
Jeg ved du spurgte efter erfaringer med ATC, men her har du da mine erfaringer med Focus 140 i forbindelse med diverse
forstærkere. Hvis jeg skulle vælge mellem de forsstærkere du lister, ville jeg klart vælge Cursa/Exon, jeg har mange gange
selv leget med tanken om at prøve netop det sæt, og jeg tror det kan levere en rigtig fornuftig lyd.