Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Biwire eller ej med AudioTruth Hyperlitz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepe7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger p.t. AudioTruth Clear 3 Hyperlitz højttalerkabel mellem min Audio Analogue Puccini SE forstærker og Proac D25 højttalere. Kablet er single termineret, men har 16 ledere, så jeg forestiller mig, at man kunne dele lederne i en biwire konfiguration i samme kabel. Er der mon noget vundet ved det, eller giver biwiere kun mening ved dobbelte sæt kabler?

Hyperlitz geometrien er lidt speciel, så er der nogen der ved, hvordan de 16 ledere evt. skulle deles ved biwiring? Skulle man bruge hver anden leder til hhv. bas og diskant kablerne? Eller skulle man bruge f.eks. 10 ledere til bas og 6 leder til diskant?

Mvh Jens

Til top Vis jepe7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepe7

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på www.audioquests , her er en fin artikel om deres kabel teori, jeg savner bare de 2 foregående artikler som omhandlede deres lidt ældre kabler.

Med hensyn til dit kabel kan jeg se at det har 8 sølvledere og 8 kobberledere, hvor mit Clear 2 kun har kobberledere, så hvis du skal biwire, vil jeg anbefale at bruge kobber til bassen og sølv til toppen, men prøv dig frem. Audioquest anbefaler at man bruger to sæt kabler til biwiring, eventuelt et billigere kabel til bassen . Jeg har haft et AQ Crystal, hvor jeg brugte 8 ledere (de dårligste til bassen og de 4 bedste til toppen ,med et fint resultat, men det var et kobberkabel med 2 forskellige kvaliteter kobber.

Nu ved jeg ikke hvad isolering der sidder på dine ledere, men på mit Clear 2 og andre AQ kabler fra denne serie, er den sorte isoleringen på minus lederene ledende,hvilket gør at man ikke kan anvende kablet til biamping, da det nok medfører røg i stuen, jeg har hørt om et par tilfælde.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

jepe7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

BJASCH, det er aldrig lykkedes mig at finde nogen information om AudioTruth Clear 3 kablerne, og jeg har heller ikke testet dem mod andre. Ved du hvor jeg kan finde mere info om dem, tests mv? Har du nogen fornemmelse af hvor gode de er, hvordan de er ifht f.eks. Kimber 8TC, som jeg godt kunne tænke mig at prøve?

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har kun kunne finde et billede af Clear +, men jeg har måske en omtale af kablet i en ældre version af deres Cable Theory, men jeg skal lige finde det først.

Clear 3 kostede ca. 1200 kr. pr. m. 8 TC koster fra nyt ca. 400 kr. m., men Kimber kablet er meget nemmere at have med at gøre,  dejligt nemt at terminere og installere, mit Clear 2 er 3cm tykt og ret stift  og klarede ganske nemt og næsten helt af sig selv, at knække terminalerne på  en Kef Q 35, det lykkedes mig også at knække et par af spaderne, så de blev termineret med Tara Labs  BMS, de holder, jeg har også et sæt af de første Clear, det er 4 cm, så her skal man være exstra varsom.

Hvis du vil biwire med dit Clear 3, vil jeg foretrække at købe et brugt Audioquest Crystal, Midnight eller Cobalt til bassen , de passer godt sammen, istedet for bøvlet med at omterminere dit Clear 3

Om 8 TC er et bedre kabel kommer nok an på hvad  udstyr man kombinerer det med, begge kabler synes jeg er gode , i nogle opsætninger synes jeg at mit Clear 2 er bedre, end mit Kimber andre gange er det omvendt, men generelt synes at mit Clear 2 er lidt bedre i diskanten, mens 8 TC er et dejligt kontant kabel og rigtigt godt til bas , mellemtone. Men hvis du vil biwire  med 8 TC ,er der nogen der mener, at 8 TC til bassen og 4 TC til mellemtone og diskant lyder bedre, så det vil jeg prøve en dag, men i øjeblikket bruger jeg Clear 2 til mine subber og et dobbelt sæt Tara Labs Decade til mellembas, mellemtone og diskant og de virker fint sammen, når jeg bruger mit Micromega Dac og drev får jeg den bedste lyd, når jeg så sætter mit CEC dac og drev til ,bliver lyden dårligere, men hvis jeg bruger Clear 2 til bassen og Kimber 8TC til resten er det en smagssag om det er Micromega eller CEC der er bedst, jeg foretrækker dog stadig Micromegaen, mens andre synes, at Cec den er bedste. Så vejen frem er ,at prøve sig frem

8 TC findes i 2 udgaver den gamle blå , sort og en nyere SE udgave med klar teflon, desuden er der kommet en  bedre og dyrere udgave med 24 ledere Crystal 24, du kan se dem på www.russandrewscom.

Efter at have set diagrammet af Clear+, på Audioquest´s hjemmeside ,(der er 3 forskellige plus ledere), er jeg kommet i tvivl om det er 8 sølv- og kobberledere, der er i dit Clear 3, de  8 minuslederne er kobber, men måske er pluslederne en kombination af sølv og kobber, hvilke farver er isoleringen på pluslederne og hvor mange er der af hver ?.

jepe7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Tak for dine svar, BJASCH! For mig at se, er der 16 kobberledere i kablet og ingen sølvledere.

Jeg kan ikke umiddelbart se farven på isoleringen, men jeg skal have skiftet termineringerne, så det kan jeg snart. Hvad fortæller farverne?

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget i Audioquest Cable Design fra 1998, der er et kabel der hedder Audiotruth Clear, men intet nr., jeg mener det må være dit kabel, da det var denne serie, som afløste Audioquest serien , Audiotruth + serien, kom først senere  ,men det har  kun 14 ledere, 7 sorte minus ledere, hvor de 2 sorte, der sidder nærmest, de 2 grå plus ledere er af FPS sølv, de andre 5 sorte ledere er FPC-6 kobber, den sorte isolation er Carbon Loaded Polyethylen og er ledende, sølv lederene har et tværsnit på 21 awg., de andre 5 plusledere er af FPC-6 kobber, de 2 røde  ledere har et tværsnit på 19 awg. og de 3 hvide ledere et på 17 awg..

Angående biwire anbefaler Audioquest, at dit kabel kun anvendes til "high" biwire, til andre former for biwire, anbefales at bruge Audioquest Midnight til bassen, da dette kabel er opbygget på samme måde som Clear, bare med dårligere ledere, således at kablerne skulle have de samme elektriske egenskaber, f.eks. er Audioquest Crystal opbygget på samme måde som Audiotruth Forest.

Med "high" biwire, mener Audioquest ,at de dyrere Audiotruth kabler kun egner sig til denne form for biwire, som afhænger af, hvor delefilteret i dine højtalere skærer dvs. at hvis dine højtalere er 2 vejs og delefilteret skærer af højt oppe i mellemtonen ,kan du bruge Clear til biwiring, derimod hvis dine højtalere er 3 vejs eller skærer af lavt, anbefales det at bruge 2 sæt kabler til biwiring, , de lidt billigere Audioquest kabler som Indigo,Crystal og Midnight kan godt bruges til almindelig biwire, hvor man så kan konfigurere antallet at ledere til bas og diskant, alt efter hvor delefilteret i ens højtalere skærer, jo højere det skærer jo flere ledere til bassen.

Hvis du skal omterminere dit kabel til f. eks biwire, kan du eksperimentere lidt med de forskellige kombinationer, Audioquest anbefaler at du crimper (kold crimping) stikkene på, dette giver, hvis det ordentligt lavet, en gastæt forbindelse  på grund af trykket og bagefter lodde kun for at stabilsere samlingen ,dette skulle give det bedste resultat, bare at lodde dem på giver ikke den bedste forbindelse. I forstærkerenden af kablet ville jeg bruge kun 2 stik, på grund af de sorte ledere, så du skal bruge nogen der kan tage det kraftige kabel.  Jeg ved ikke, om du vil bruge spader eller bananstik ,når du omterminerer, men find nogle du kan crimpe på, og hvis du vil bruge bananer, så anskaf nogle der kan spændes fast, det er min erfaring jo stivere og tungere kabel man anvender, jo bedre skal det tømres fast.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 26 November 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det Clear-kabel jeg brugte for rundt 10-12 år siden, havde 2 forskellige kvaliteter kobber, og de bedste var en kende tyndere. Tyndere? Ja, hvis du har et skydelære, så kan du lige akkurat se/måle forskellen. Inderlederfarverne var dengang 2 x 4 sorte, 4 hvide og 4 klare/gennemsigtige.

Angående terminering: Kablet er stift som en bryllupsp*k. Jeg har prøvet Hifi-klubbens billigste bananstik, og de dyreste såmænd også, og det er og bliver noget g*lle. Vejen frem må være at lodde bananer eller gafler på, og så betyder loddetinnets kvalitet også noget, en hel del faktisk. At crimpe dem ned i et WBT er et pillearbejde af en anden verden, jeg kunne SQ ikke!

Efter min "flirt" med Audio-Quest, gik jeg over til Kimber 4TC, derefter DNM-Reson, for til sidst at lande på Nordost. Men det er jo et spørgsmål om smag og éns anlæg klangbalance.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes