| Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Kan du ikke pille stikket fra blæseren og montere noget passivt
køling? Eller en mere støjsvag køler? |
|
|
Det kan man godt i de fleste tilfælde, på nogen modeller er der simpelthen ikke plads til mere køling. fordi det er så kompakt.
Du skal bare vide at en del forstærkere IKKE vil starte hvis blæseren er koblet fra. som en sikkerheds foranstaltning. I de
tilfælde kan man sætte en modstand ind over istedet.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hitachi skrev:
klypstefan skrev:
Kan du ikke pille stikket fra blæseren og montere noget passivt køling? Eller en mere støjsvag køler? |
|
|
Tror Labgruppen har gjort deres. Begynder jeg at "pille" , ender det nok galt Garanti væk , afbrændt forstærker,penge ud af lommen, lommeuld tilbage.
Min helt egen private foreløbige konklusion er , brug PA forstærkere der er gode i bunden til at BI-AMPE de nedre regioner på tunge besværlige hifihøjttalere.Til gengæld find dig i blæserstøj.
Snitterne væk fra helt billige PA forstærkere.Alt under 5.000 kr. Jow HAR prøvet bæhringer 
|
|
|
ser du her er du nok inde på noget af det rigtige, jeg har også yamaha p7000s i min sourround opstilling på et ældre sæt cw 320mtd, her generer blæseren ikke, og har aldrig gjordt, blir kun brugt under 80hz......
på mit store hjemmebyg sæt kører 2 crown k2 (har jo ingen blæser) den ene til 4x18" eighteen sound 18lw1400 fra 100hz og down, og en K2 på en 21" 21lw1400 fra 40hz og down, her nåes 17hz -3db....men masser af spl......så jo proff effekt til alt under 100hz finder jeg osse bare helt ok
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
klypstefan skrev:
|
|
Det kan man godt i de fleste tilfælde, på nogen modeller er der simpelthen ikke plads til mere køling. fordi det er så kompakt.
Du skal bare vide at en del forstærkere IKKE vil starte hvis blæseren er koblet fra. som en sikkerheds foranstaltning. I de
tilfælde kan man sætte en modstand ind over istedet. |
|
|
Det er helt sikkert en meget dårlig ide !
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
CasperCU skrev:
klypstefan skrev:
|
|
tilfælde kan man sætte en modstand ind over istedet. |
|
|
Det er helt sikkert en meget dårlig ide ! |
|
|
hvis man sætte en effektiv passiv køling på kan jeg ikke se et problem i det. Det er set gjort en del på DIYaudio.com
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
hvis man sætte en effektiv passiv køling på kan jeg ikke se et problem i det. Det er set gjort en del på DIYaudio.com |
|
|
Du har tydeligvis ikke haft en LAB forstærker åben! De anvender et meget effektivt kølingssystem a la det man ser i bilkølere OG der er forsyningsspænding på alle disse individuelle "køleplader" - så nej det er en meget dum idé. Faktisk er det tilrådeligt at blæse forstærkeren igennem cirka en gang om året alt efter støvmængde i lokalet den står i. OG jo der er aftagelige støvfiltre på fronten, men man bør gøre dette en gang om året alligevel. Jeg har set afbrændte LAB forstærkere der ikke har været vedligeholdt - det er sgu et ærgerligt syn
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det ikke specifikt til LAB forstærkere jeg mente. Har set nogen med god køling. men bestemt også nogen med elendig
køling. Så selvfølgelig er det en vurderingsspørgsmål efter hvilken forstærker man har tænkt sig at modificere.
Kan godt være jeg er kommet til at sprænge noget over i tråden. men den startede med forstærkere i 4-6000kr klassen. Der
har jeg set hvor det blot var en bukket 4mm aluplade der var køling og så kompenseret med en 3000rpm blæser. der er det jo
meget nemt at forbedre det, sådan at en 1000rpm blæser ville være rigeligt.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
..snip.. Kan godt være jeg er kommet til at sprænge noget over i tråden. men den startede med forstærkere i 4-6000kr klassen. Der
har jeg set hvor det blot var en bukket 4mm aluplade der var køling og så kompenseret med en 3000rpm blæser. der er det jo
meget nemt at forbedre det, sådan at en 1000rpm blæser ville være rigeligt. |
|
|
Lige netop CasperCU, utallige PA eller andre kraftfulde fætre er bygget efter et modul højde, og der kan tit kun anbringes de små hidsige propeller med mange omdrejninger - de larmer lidt eller meget afhængig af opbygningen  Fint når 5-8 dele skal stuves sammen i et 19" Rack, men det behøver vi jo ikke til de par stykker vi anvender hjemmebrug. Så er man lidt fiks på fingrene, og har noget styr på elektronik samt hjemmesløjd, kan det ændres. Men pil ikke, hvis træning mangler - der er varme i de her basser, og den brænde halvlederne af på få sekunder  Jeg laver mit selv, og der er gode ribber til at trække varmen væk, samt bruges 10-12 cm vifter, der triller langsomt.. de flytter masser af luft og uden hørbar støj. Varme er det mest ødelæggende i vores udstyr. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en Crown XLS 602 som jeg fik til 1500kr, så billigt at jeg ikke var bange for at lege lidt med den.
standart blæseren kørte vist 2500rpm (eller derover) ergo den larmede af helvede til!
Den har jeg modificeret med bedre køling.
Købte 4 stk CPU kølere skar alupladerne
over på midten. så kunne jeg bøje heatpipene sådan at de passede ind i kabinettet. De er super effektive kølere til prisen.
Skiftet den tidligere 80mm blæser til en 120mm (1400rpm) blæser
Monterede bi-metals temperatur kontaktor på "basen" af CPU køleren til at måle temperaturen.
Ved 50 grader kopler en af kontaktorne med en lille modstand i serie med blæseren. sådan at blæseren kun får 6 volt.
ved 65 grader kopler en anden kontaktor der sætter fuld skræld på blæseren.
Plus en knap bagpå der sætter blæseren til konstant.
støvfilter i form af en hårnet.
600kr til modifikationer.
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror gode moderne PA- forstærkere idag er mere komplekse. Men gennem tiderne har folk altid skullet "forbedre" tingene og resultatet har næsten alid været dårligt. Hvem vil f.eks. købe et sæt B&W 801 series 3 der er forbedret af en murermester fra Vendsyssel ? 
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Jeg har selv en Crown XLS 602 som jeg fik til 1500kr, så billigt at jeg ikke var bange for at lege lidt med den.
standart blæseren kørte vist 2500rpm (eller derover) ergo den larmede af helvede til!
Den har jeg modificeret med bedre køling.
..snip..
Købte 4 stk CPU kølere skar alupladerne
støvfilter i form af en hårnet.
600kr til modifikationer. |
|
|
  Storm P. ville holde meget af dig, hvis han levede i dag. Men jeg bruger også delvis nogle stumper og viden ifm. køling af PC'er... det har virket 100% stabilt og problemløst i en 4-5 år nu. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
PC køling er der virkelig potentiale i! Der er sket meget stor udvikling af heatpipes de sidste årti. De leder meget hurtigt
varmen væk og når der er 1m2 kølelameller behøver jeg vel ikke at sige blæserne meget sjældent starter
Det skal bare siges det ikke var nemt at få plads til og at få til at sidde stabilt, så der var god kontakt.. men 100% arbejdet
værd når det kan køles passivt
-EDIT
hov tager vist tråden ud på et sidespor
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hitachi skrev:
....Hvem vil f.eks. købe et sæt B&W 801 series 3 der er forbedret af en murermester fra Vendsyssel ?  |
|
|
De moderne typer PA i dag er normalt til brug 'lige ud af kassen', men nu er mine ikke købeting, så jeg bliver jo nødt til selv at 'opfinde' en løsning  Det kommer nu an på, hvor meget mørtel ham murermesteren har smidt i kasserne hitachi, de skal jo have lidt tyngde, for ellers hopper og danser de rundt på gulvet, når du putter dine Watt ind i dem   __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, det er jo ikke skulder(w)att, vel?    __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi snakker køling. Hvordan ligger det med digitale PA forstærkere? Lyder de lige så godt som de analoge? De har jo et
mindre behov for køling og vil være meget lettere at modificere til blæserfri drift.
|
| Til top |
|
| |
dali1288 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hitachi skrev:
Hvem vil f.eks. købe et sæt B&W 801 series 3 der er forbedret af en murermester fra Vendsyssel ?  |
|
|
Hmmm.. Eller en forhenværende fængselsbetjent fra Fyn??? Thø hø..
Nu står der jo godtnok Nordjylland i min profil - men er taknemmelig over, at være Vendelbo 
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vendelbo ? Er det ikke en 45 % ost ?   
Resten på PM,,, ellers kommer Admin efter os er jeg bange for 
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blæserstøj... og ikke fra de blæsere der er lavet af messing 
Vi har afleveret den LAB 10000 tilbage som vi havde testet... det var umuligt at få en nøgtern vudering med den Blæserstøj...
Umiddelbart har den fantastisk fat i Jakobs store TAD Basser... en detalje sammenhæng og luftighed syntes vi begge at PowerTech fra Crown gør det bedre..
Når det er sagt tror vi at vores Hypex UCD 700 med 5 kVA trafo gør det bedre i alle aspekter __________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
Når det er sagt tror vi at vores Hypex UCD 700 med 5 kVA trafo gør det bedre i alle aspekter |
|
|
Hvad laver en 5kVA transformer sammen med et forstærkermodul der max. kan trække omkring 100-150W i gennemsnit? Er det simpel uvidenhed? Eller var der tilbud på den størrelse transformer i den uge I alligevel skulle bestille hos den lokal transformerproducent? Og det er jo ikke ligefrem et ineffektiv kalsse A trin I har sat på denne 5kVA transformer... Hos mig gik det fint med 500VA transformer til mit nyudviklede Klasse H forstærkertrin, som træk 2 x 18" (EighteenSound 18LW1400 4 Ohm) ved en testlytning. Den afgiver lystigt omkring 2kW i de 2 Ohm og lød klart mere potent end de 2 aktive RCF kasser (2 stk af 1000W) den var oppe imod  . Pointen er at transformeren skal kunne klare den gennemsnitlige effekt + det tab der er i selv forstærkeren. Derimod er det klogt at have en fornuftig størrelse kondensatorbank i strømforsyningen, da det er her strømmen til højttalerenhederne skal komme fra her og nu.
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Robert GS:
Hvad laver så tyk dyrt højttalerkabel ? Fysisk er ringeklokkeledning vel lige så god ? Eller hvad med signalkabler ? Fra fysiktimerne i skolen burde det være det samme om du bruger lakridskabel eller Siltechs det dyreste ? Så hvad laver den store strømforsyning dog ? Ordet er frit 
|
| Til top |
|
| |