Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 December 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

1: PA forstærkere er applikations specifikke, det gør at nogle er velegnet til hjemmebrug, andre er ikke. kender man ikke sine forstækere, så skal man spørge nogle der ved noget for ikke at købe noget forkert.

2: I stedet for at gætte og antage, så har jeg en Crown Studio Reference II liggende du hjertens gerne må låne, også langtidslåne, og har den ikke bøffer nok, så har jeg også en K2 stående i fremmed hjem som hurtigt kan komme en tur forbi dig.

Jeg ser du er bosiddende på fyn, jeg kigger gerne forbi med skidtet og sætter det op, udvidet plug' play om man vil , bare smid mig en pb.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

1: PA forstærkere er applikations specifikke, det gør at nogle er velegnet til hjemmebrug, andre er ikke. kender man ikke sine forstækere, så skal man spørge nogle der ved noget for ikke at købe noget forkert.

Hej Kim, prøv lige at uddybe det lidt mere, hvis jeg bygger mine "La Folia"'er igen hvad skal jeg så kigge efter ?

La Folia = Byggeprojekt fra HiFidellity fra midt 80erne, MEGET lavimpedante panel/båndhøjttalere, 1,5 - 4 ohm, dengang fik de varmet min Kenwood effekt så meget op, at den lugtede, og termosikringen tog sig en pause.

Men hvis en af de PA-forstærkere som er nævnt her vil jeg da nok give det et "GO"

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 December 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

2: I stedet for at gætte og antage, så har jeg en Crown Studio Reference II liggende du hjertens gerne må låne, også langtidslåne, og har den ikke bøffer nok, så har jeg også en K2 stående i fremmed hjem som hurtigt kan komme en tur forbi dig.

Jeg ser du er bosiddende på fyn, jeg kigger gerne forbi med skidtet og sætter det op, udvidet plug' play om man vil , bare smid mig en pb.

Se DET kalder jeg for et godt tilbud     Dejligt  !  Måske jeg benytter mig af det , når vi kommer ind i det nye år. TAK for din måde at være på

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:

kim olsen skrev:

Hej Kim, prøv lige at uddybe det lidt mere, hvis jeg bygger mine "La Folia"'er igen hvad skal jeg så kigge efter ?

La Folia = Byggeprojekt fra HiFidellity fra midt 80erne, MEGET lavimpedante panel/båndhøjttalere, 1,5 - 4 ohm, dengang fik de varmet min Kenwood effekt så meget op, at den lugtede, og termosikringen tog sig en pause.

Men hvis en af de PA-forstærkere som er nævnt her vil jeg da nok give det et "GO"

Jeg er ingen ekspert, men det kunne være

CTS 1200 / 3000
Studio Reference I / II
Powertech 2.1/3.1
Brokoblede K2'ere

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 13 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

PA forstærkere er ikke mere applikations specifikke end filteret der er spændt foran.

Med mindre vi taler om L'Acoustic, D&B, osv. kan de bruges i en hvilken som helst applikation. Men det er også en helt anden prisklasse. Eks. vis kan man sagtens købe en ny LAB med indbygget Lake processor og bruge den hjemme. Dens super fede Mesa EQ kunne sikkert være sjov at lege med, men det er også temmelig meget overkill, og det vil nok ikke være muligt at hente presets til lige netop dine højtalere.

Kort og godt, en amp uden processor kan bruges i hifi. Om det er godt eller skidt er op til den enkeltes vurdering.

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 December 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Bruger selv 3 stk STK VS serie PA forstærkere (en VS20 og 2 VS34). http://www.stkpro.com/products/p1.html Købt brugte,

men sparer op til de lækre dyr her http://www.adjaudio.com/ProductDetails.aspx?ItemNumber=1272& amp;MainId=1&Category=Amps 

og de STK'ere yder lige nok til mine CV'ere og ja blæserstøj er ulempen, men hold K... for god og HØJT vedvarende lydstyrke specielt til film.

Er igang med at flytte forstærkerne ind i gæsteværelset på en rack med en lille hul i væggen til XLR og HT kabler . for det er for bøvlet at bygge dem om til vandkøling á la PC

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

NEHusker skrev:

PA forstærkere er ikke mere applikations specifikke end filteret der er spændt foran.

Med mindre vi taler om L'Acoustic, D&B, osv. kan de bruges i en hvilken som helst applikation. Men det er også en helt anden prisklasse. Eks. vis kan man sagtens købe en ny LAB med indbygget Lake processor og bruge den hjemme. Dens super fede Mesa EQ kunne sikkert være sjov at lege med, men det er også temmelig meget overkill, og det vil nok ikke være muligt at hente presets til lige netop dine højtalere.

Kort og godt, en amp uden processor kan bruges i hifi. Om det er godt eller skidt er op til den enkeltes vurdering.

Wow .. Det fattede jeg ikke meget af

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Kære Hitachi

Du skal være velkommen til at komme forbi Musikhuset Posten i Odense til en snak om PA forstærkere og lign.

Mvh. Steen

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 13 December 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Ååå, kom nu med dine guldkorn her i denne tråd, om netop PA forstærkere.

Jeg vil da også gerne høre mere, pros/cons, hvilke faldgrupper er der, osv osv

Tråden her vil bliver jo gemt i arkivet, så senere brugere også kan få glæde af tipsene, ved en søgning.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg havde La Folia spillede jeg tilsidst på en Samson Servo 550 Den var ligeglad med og komme ned på 1ohm. Men der sider også en trafo der kan trække 1150w fra nette.

For vist der er en højtaller der kan få forstærker til og svede og lukke røjen ud så er det La Folia.

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg ikke gør mig i så mange forskellige PA amps i det prisleje der kan forsvares til hjemmebrug.

Vigtige faktorer for opsætning af PA går mere på filteret/processoren. I hifi sammenhæng er filteret som bekendt oftest passivt indbygget i højtalerne, og en processor er derfor unødvendig. En anden faktor er også at man bruger mange amps, og det er derfor ønskeligt at de er ens eller af samme fabrikat/serie pga. latency i div kredsløb. Det lyder måske kryptisk, men det kan volde mange problemer der er svære at rette op på med processoren uden brug af måling. På Posten har vi et system hvor halvdelen af bundkasserne er drevet af LAB, og den anden halvdel af Crown. Det driller lidt da LAB har mere latency. Mellem og HF drives af LAB og er presset ned i impedans da der er 3 på hver amp. Det hjælpe med større kvadrat kabel, men hvis ikke man skal trække så langt derhjemme, burde 4 kvadrat være rigeligt. Det bliver drevet af et Dolby Lake filter med fabrikspresets fra L'Acoustic.

Hvis man ønsker at drive sine højtalere i stuen med en PA amp, så ville jeg personligt ikke være bange for at vælge en billig model fremfor en brugt. Mange installations forstærkere står tændt mange timer, også uden at blive brugt, og det kan tage livet af selv den dyreste og fedeste amp efter 5-6 år.

Hvis der er stemning for det vil jeg gerne i det nye år, ligge lokaler til en shoot out mellem forskellige amps. Stue højtalere kan jeg ikke stille til rådighed, men jeg kan sikkert fremskaffe forskellige amps vi kan teste, også nye.....??? Mine teknikere er nørder og de vil sikkert også komme og brede deres erfaring.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 19 December 2010 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:
Den Crown ligner noget skidt i forhold til den  Behringer EP4000 !

Det er lidt en æbler og pærer sammenligning. Sammenlign Crown XLS billedet med et par ICEPower moduler eller anden Class D forstærker, så er det pludselig
ikke så ringe endda.

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

kampko skrev:
jeg har selv en crown studio reference ll. Jeg ved ikke om den er defekt da jeg aldrig har hørt blæser støj

Måske har du let-drevne højttalere? Ved normal brug hører jeg heller aldrig blæseren i min Ref. 2, men hvis den får noget havre starter blæseren op næsten
med det samme. Og omvendt slukker den igen 1-2 sekunder efter man skruer ned. Det er efter min mening noget nær perfekt. Den _er_ blæserkølet, men
_kun_ når man spiller så højt at det umuligt kan høres.

Crown Ref. (og visse andre Crown modeller) bruger et kredsløb de kalder ODEP (Output Device Emulation Protection). Det kredsløb får 2 inputs: 1) Den
faktiske målte temperatur ved udgangstrasistorerne, og 2) styrken på indgangsignalet. Vha. disse "beregner" kredsløbet den _forventede_ temperatur inden i
udgangstransistorerne, og dette resultat bruges til at styre blæseren og i grelle tilfælde også til at begrænse output for at beskytte forstærkeren. Eller sagt på
en anden måde, så "ved" forstærkeren at transistorerne er ved at blive varme inden det faktisk sker.

Der ud over sidder der også en temp. føler i trafo'en, så den kan lukke ned hvis der er noget helt galt.

Den slags "design for pålidelighed" finder man ikke i hifi-forstærkere...

kampko skrev:

med hensyn til at købe en ML til samme pris så vil jeg aldrig gøre det, jeg havde min crown til test  mod en Ml og den faldt helt igennem den kunne slet
ikke styre bassen, og manden som havde den har også en crown i dag

Ditto her. Ikke alene er min Crown betydeligt billigere end mega-dyre "high end" forstærkere, den er også reelt et bedre produkt. Den lyder super, er
kvik/hurtig, har flere kræfter end man behøver til hjemmebrug, og den har et punch og en bas-kontrol som "hifi" forstærkere kun kan drømme om.

kampko skrev:

jeg syntes også at kunne huske at der for nogle år siden oppe i nordsj var en Konkurrence hvor  folk kunne tage derres forstærkere med og så ville man
kåre den bedste, behøver jeg sige hvem der vandt

Der er en laaaang tråd om den komsammen på det konkurrerende forum. "Testen" er blevet
kritiseret for at favorisere Crown'en ved mest at bruge musik, der helst skal spilles højt. Jeg tror nu sagtens den ville kunne gøre en god figur med andre
genrer også...

Og til tråd-starter: Ja, man kan sagtens bruge "professionelle" forstærkere til hifi, men som med så meget andet, så får man hvad man betaler for, så de
billigste kinesere lyder ikke nødvendigvis af en million. Generelt vil jeg tro at pris og kvalitet følges meget mere ad i de prof. forstærkere, da de ikke plages
så meget af snake-oil og snik-snak som "hifi".

mvh
S

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 December 2010 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Sjove at debat gå på "professionelle" PA forstærkere til hifi og ikke på "professionelle" studio forstærkere til hifi, når man se på
super seriøse hjemmebiografer er det tit at man se netop "professionelle" studio forstærkere.

Så en CROWN STUDIO REFERENCE 2, kunne være oplagt samme med nogle gode studio højtaler, i sted for at gå den efter
normal Hifi forstærkere. Kan næste kun se fordel ved at vælge denne vej, da netop "professionelle" studio udstyr er bygget til
at holde og at være så neutrale som mulige, og en bonus er at denne løsning også kan holde til en lang nytårs fest, ude at det
er anlægget der give op først.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Sjove at debat gå på "professionelle" PA forstærkere til hifi og ikke på "professionelle" studio forstærkere til hifi, når man se på
super seriøse hjemmebiografer er det tit at man se netop "professionelle" studio forstærkere.

Jeg tror det nøjagtigt var Kim's pointe. "Pro" forstærkere er applikationsspecifikke, og ikke alle er velegnede til hjemmebrug. Det er hul i hovedet at bruge
en eller anden dyr "U2 i Parken" touring-amp på flere tusind Watt derhjemme. Billige forstærkere til suppe-steg-og-is musik er nok heller ikke ypperste
high-end. Studieforstærkere eller forstærkere til fast installation som f.eks. Crown CTs der i mod, er nok det bedre valg.

Men jeg har lidt på fornemmelsen at egentlige studieforstærkere er en uddøende race. Det er snart mange år siden Studio Ref. udgik at produktion, og der er
ikke nogen klar efterfølger. Mon ikke studier går mere og mere over til aktive højttalere, eller bare bruger alm. installationsforstærkere som omtalte CTs,
fordi det i virkeligheden er "godt nok"?

mvh
S

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nu skal det ikke gå op i Crown det hele, så hvad med sådan noget:
http://www.aage.dk/shop/slaveforstaerkere/yamaha/p2500s.html

Det er lige en halv prisklasse op i forhold til Behringer, men 2x275W for 3k kr. er da stadig ikke tosset. Jeg aner nul og niks om hvordan den lyder, men den
har blæser med variabel hastighed, så den burde være gangbar til hjemme-hifi.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 19 December 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
StarTrek skrev:
Sjove at debat gå på "professionelle" PA forstærkere til hifi og ikke på "professionelle"
studio forstærkere til hifi, når man se på

Jeg tror det nøjagtigt var Kim's pointe. "Pro" forstærkere er applikationsspecifikke, og ikke alle er velegnede til hjemmebrug.
Det er hul i hovedet at bruge
en eller anden dyr "U2 i Parken" touring-amp på flere tusind Watt derhjemme. Billige forstærkere til suppe-steg-og-is musik
er nok heller ikke ypperste
high-end. Studieforstærkere eller forstærkere til fast installation som f.eks. Crown CTs der i mod, er nok det bedre valg.

Men jeg har lidt på fornemmelsen at egentlige studieforstærkere er en uddøende race. Det er snart mange år siden Studio
Ref. udgik at produktion, og der er
ikke nogen klar efterfølger. Mon ikke studier går mere og mere over til aktive højttalere, eller bare bruger alm.
installationsforstærkere som omtalte CTs,
fordi det i virkeligheden er "godt nok"?

mvh
S

Det er nok rigtig at ægte studio forstærkere en uddøende race, og det er nok også rigtig at men er ved at gå over til aktiv
studio monitor, ja selv serøse biograf og hjemmebiografe højtalere skal også i dag skal værre aktive, havd der faktisk er en
del logik i, da man ikke få problemer med at tinge ikke passe 100% sammen.

Og det er hele ikke umulig at ægte hige-end mærke også er døds dømt, da alt musik i dag, i en digital form kan overgår
spolebåndoptager og pladespiller i lyd kvalitet, derfor kan man i dag sætte somme krav til ens lyd anlæg som man sætte til
selve studio, derved skal man begynde at tænke på en anden måde for at opnår en lyd kvalitet som man får bare få år
tilbage ikke troe var mulige, man kan bare se hvordan at lyd anlæg i serøse biografe stor set er det samme man bruge i en
seriøs hjemmebiograf, så tinge vokse mere og mere samme.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender et sted hvor man sammenligner lydkvalitet , pris osv ? A´la en forstærkertest fra nu hedengangne blad HiFidelity ? Selv orkestre , studier mm , har vel brug for en vurdring inden køb eller har de penge nok ? 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 20 December 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Nogen der kender et sted hvor man sammenligner lydkvalitet , pris osv ? A´la en forstærkertest fra nu
hedengangne blad HiFidelity ? Selv orkestre , studier mm , har vel brug for en vurdring inden køb eller har de penge nok ? 

Jeg ville nu ikke bruge en forstærkertest i et anerkendt hifi blad til noget, og slet ikke fra det hedengangne blad HiFidelity, da
flere af disse blad er i en form for symbiose med de firma de anmelde udstyr fra, som gør at anmelder ikke må se optisk på
det, og derfor altid skal skrive en positiv anmeldes. Hvor hvis de skrive meget negativ om et givet mærke, kan man værre
sikke på at de ikke mere høre fra det mærke, og det dansk blad HiFidelity var en af de slemme drenge når det komme til at
skrive positive om de ting du anmelde.

Nej bruge hele google og finde nogle af de privat hjemmeside, i sted for.

Og så gør noget andet, nemlig gå ud og lyt på live musik, og høre på mange forsklige anlæg, og en god ide mælde dig en i
en seriøs hifi klub. Med lade være med at læse forstærkertest i div. anerkendt hifi blad, og lade være med at gå til div. hifi
messe.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 04:43 | IP-adresse registreret  

De fleste musikere jeg har mødt, forlader sig på deres egne roadier/producere/teknikeres erfaringer. Det er både godt og skidt, for ligesom med hifi, så har alle hver deres synspunkt, og det er meget få der har haft mulighed for at prøve meget forskelligt, og under samme omstændigheder. Og ligesom med hifi, så møder man ofte argumentet "ja ja, men det er billigt". Der eksisterer i begge "brancher" en generel accept af at det er helt i orden at lave elendige produkter, så længe prisen afspejler det. Jeg har mødt enkelte der var ligeglade med prisen som parameter, men så til gengæld havde andre afgørende faktorer inde, eks. holdbarhed, og stabilitet.

Da det skal bruges til hifi er der derfor kun en acceptabel løsning, afprøvning i eget hjem på eget anlæg. Så ud og få skidetet lånt hjem.

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes