Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 20 December 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

De fleste musikere jeg har mødt, forlader sig på deres egne roadier/producere/teknikeres erfaringer. Det er både godt og skidt, for ligesom med hifi, så har alle hver deres synspunkt, og det er meget få der har haft mulighed for at prøve meget forskelligt, og under samme omstændigheder. 

Da det skal bruges til hifi er der derfor kun en acceptabel løsning, afprøvning i eget hjem på eget anlæg. Så ud og få skidetet lånt hjem.

Der er selvfølgelig mange meninger i branchen om hvad der er fedt. Men lyt ikke til roadies

Måske hvis musikerne tænkte på hvor meget grej en gennemsnits professionel tekniker/lydmand har arbejdet med gennem årene, er det måske ikke så dum en idé at lytte lidt til dem. Den danske standard i udstyr er af ekstrem høj klasse, set i forhold til resten af verdenen. Jeg har arbejdet med mange udenlanske kunstnere gennem årene, og de klapper alle i deres små hænder her i DK. Og ligesom vi har dette forum, er det måske ikke så dumt at spørge hvis man er i tvivl.

De forstærkere der snakkes om her, har jeg sjældent eller aldrig arbejdet med, da der er langt bedre (og dyrere) alternativer til et 1. klasses PA. Jeg driver normalt nogle af vores bundkasser (L'Acoustic SB118) med en Crown 5000. Men den har ikke tilnærmelsesvis samme kontrol som L'Acoustic's egen LA8 (Digiamp)

Men det handler slet ikke om pris, rigtigt eller forkert, Hi Fi eller PA. Det handler om hvad der virker for DIG og dit setup. Test, prøv, lyt. Som sagt tidligere lægger jeg gerne hus til. Jeg har nogle amps der må testes, og jeg kan sikkert også få en deal med Aage om at teste lidt derfra. Alt der mangler er bare HT. Det bedste er selvfølgelig at prøve derhjemme, men det kan da give en indikation af de forskellige amps karaktere.

Mvh. Steen

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se at denne tråd er meget positiv omkring Crown, men hvis jeg skulle bruge en forstærker til Hifi, så ville jeg klart
gå efter noget LAB i den billigere ende. Lige PT er den ypperste forstærker der kan fås til PA fra LAB PLM serien, og det er dels
grundet den fede DSP som god nok ikke skal bruges til HiFi, og så skyldes det den høje lydkvalitet.

Hvor Crown er rigtigt godt til at spille sindsygt højt, er LAB rette mere mod at spille rent, og gengive musikken "korrekt".
Sådan noget som IP450 eller IP900 kan fås til omkring de 8-9000, og er man villig til at købe brugt, hvor man i øvrigt får 3 års
fuld fabriks garenti, ved de godkente forhandlere kan man få LAB 2000C til omkring de 10000kr.

Jeg kunne aldrig finde på at kigge efter noget som Behringer eller HQ-Power og hvad de ellers hedder de små noname kina
modeller. Det kan godt være de er billige, men lyden er også der efter, også selv om de ikke bliver presset. De er gode nok til
to kammeraters nyopstartede mobildisko, hvor højttalerne også er af ringe kvalitet, hvor det bare skal være højt. Men er det
lydkvaliteten man går efter, som man jo gør i Hifi, så dur de slet ikke.

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig enig med dig Christian J.

Men igen, så er vi oppe i et prisleje hvor jeg ville kigge efter hifi.

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

CITAT:  " Men igen, så er vi oppe i et prisleje hvor jeg ville kigge efter hifi. "

Hvorfor egentlig kigge efter noget pris-hypet hifi  ???

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg mener , hvis du kigger efter de rigtig gode PA forstærkere , koster de vel 15-20.000 kr.. Det får du ikke meget "rigtig god hifi effektforstærker " for . Måske de PA forstærkere ikke er egnet til " to violiner med harpiks der falder af musik " , men de har sørme mange andre kvaliteter. Hifi er vel også musik hørt ved realistiske lydtryk og det kan en lille kulturfimset forstærker med to "skoæsker" ikke leve op til.Realistisk lydtryk fra dyrt hifi , er prismæssigt på højde med en ny BMW 530 i ...   ( Ironi KAN være anvendt )

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det afgørende når vi taler HiFi Vs. PA er at HiFi som de fleste ved at mindet mod at spille så rent så muligt, med så lille variation fra det originale materiale som muligt. PA der i mod er først og fremmest bygget til to ting, at spille højt i længere
tid ad gangen, og stabilitet. Uden de to ting kan en PA forstærker ikke bruges. Først der efter kommer lydkvaliteten ind i
billedet.

Det betyder med andre ord at fabrikanterne af Pa forstærkere måske er nød til at ofre lidt på lydkvaliteten for at opnå en
højere effekt, eller at man ikke kan bruge de fineste komponenter fordi de ikke er robuste nok, har hifi den fordel at de kun
skal lyde godt og ikke andet. Derfor kan man benytte komponenter af højere kvalitet med lavere tolerancer, fordi
forstærkeren ikke skiftevis skal drive en topkasse den ene dag, og 8 bundkasser den næste dag. Man kan målrette designet
mod en bestemt type højttaler, hvor Pa forstærkeren skal kunne drive ALT hvad man smider i røven af den.

Skulle jeg vælge en effektforstærker til at drive et højttalersæt, og valget stod mellem en LAB til de 8-9000kr eller en crown
til samme pris, mod en Hifi forstærker ala Lyngdorf SDA2175 eller noget Atoll AM200 eller andet i den stil, ville jeg klart
vælge Hifi alternativet.

Skulle jeg er i mod vælge en forstærker til et større bi-amp eller aktivt setup af hifihøjttalere, kunne jeg sikkert godt finde på
at kigge på LAB eller Crown til at drive bunden, men vil stadig vælge hifi forstærkerne til diskant og mellemtone.

Havde jeg 60.000kr til en forstærker og valgt stod mellem Hifi og LAB PLM, ville jeg stadig tage HiFi.

Det er klart at du kan presse mere effekt ud af en PA forstærker til de tider hvor musikken bare ikke kan blive høj nok. Men
snakker vi om rent detalje lytning, er jeg bange for at de fleste PA forstærkere må give op. Der er enkelte der kan som LAB
PLM og Crown Macro-tech og Itech, men udvalget der kan, er ret lille.

Det kommer selvfølgeligt også an på hvad man vil have, for en PA forstærker har kræfterne til at styre de fleste højttalere,
men det koster til gengæld detaljer.

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 December 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

..hej jeg kan kun huske jer på den "blind test " man kan læse om i starten af tråden..
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at de nævnte amps stadig er i den lidt billige ende af prof gear.

De amps der spiller på mit arbejde lige nu, koster 48k x-moms stk. (ikke hverken Crown eller LAB)

For at gentage mig selv, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvad, hvorfor, hvor meget. Hvis det virker for lytteren, og det det rigtige for lytteren.

MEN...... Komponent og samlekvaliteten er MEGET svingende hos de billige. Lydmæssigt tror jeg godt de billige kan være med langt hen ad vejen, men den vej deler på et tidspunkt.

For 9k kunne jeg godt finde en god hifi amp UDEN blæser, for de larmer meget.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke betænke mig ved at bruge nogle "ældre" proff "mærkevare" forstærkere. Bruger selv de der Macro-Tech til sub
og den lave ende op til 500Hz.

Den lille af dem (MA601, 225W/8ohm) har været en tur rund ved hifi "gutterne" og (trukket AudioVector Si1, Dynaudio
Contour 3.4) og det har netop været med et overraskende afsæt. På AudioVector kom der virkelig "drive". Naturligvis lød
den anderledes men ikke noget der ligefrem skreg til himlen. Der var klart styr på den nedre "dele".

På Contour3.4 kom der altså også mere liv i rummet. Kontant og klart upressset var ordene men ejeren af Contour syntes at
de høje oktaver var for afvigende til hvad han var vandt til dvs. for "grov". Jeg vil give ret til begge ejer at i direkte
sammenligning vil en hifi forstærker være mere "tilbageholden" og knap så "anmassende" i højtonen.

Men under 5kHz er der bare fuld styr på sagerne = masser af strøm til umulige belastninger og klart kan en PA forstærker
på den konto udmanøvrere en hifi.....

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 December 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

NEHusker skrev:

Jeg vil sige at de nævnte amps stadig er i den lidt billige ende af prof gear.

De amps der spiller på mit arbejde lige nu, koster 48k x-moms stk. (ikke hverken Crown eller LAB)

Jo, men de har garanteret en masse features som man ikke har brug for til hjemmebrug. F.eks. den L'Acoustic's LA8 du henviser til er en hel computer med
et hav af filtermuligheder som man næppe har brug for, med mindre man har det helt store multi-amp setup med aktiv deling der hjemme. Flere tusind Watt
er nok også i kategorien spild af penge til hjemmebrug.

NEHusker skrev:
For 9k kunne jeg godt finde en god hifi amp UDEN blæser, for de larmer meget.

Nogen konkrete forslag? Jeg kan ikke komme på til under 9k, der reelt kan styre en højttaler.

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Flemming skulle jeg drive højttalere som dem du nævner der, ville jeg nok vælge LAB FP serien, det er nemlig kun rent
effektforstærker, og af den bedste lags.

Jeg tror heller ikke jeg vil bruge Crown til at drive så fine højttalere, hvis den skal trække hele lydspektraet, da de som du
beskriver lyder ret grove. Her tror jeg til gengæld at sådan noget som LAB FP2400Q kunne egne sig noget bedre, med
4*380Wrms så der er kanaler nok til biamping eller til at drive bund plus sub eller andet. men så er prisen også 21K, alternativt
kunne være en brugt FP2200 til 11K, som smider 2*340Wrms i 8 ohm.

Men igen så vil jeg ikke bruge PA til at drive et komplet system, kun til biamping hvor PA kan drive bunden, og HiFi til toppen.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan klare blæser "støjen" eller tæmme den på en eller anden måde kan jeg anbefale den meget gamle LAB1000 eller den nyere variant iP2100. De er bare svære at opdrive da de er populære blandt kendere af Lab.Gruppen. De nævnte forstærkere er meget "straight forward" i lyden.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

LA8 er ganske vist en avanceret amp, og fed. Den er 30 sek om at slukke trods det at man har taget strømmen. Min pionte er blot at når man taler om prof gear, taler vi ikke om de tidligere nævnte LAB med 2 x 2-300 watt i 4 ohm. Jeg har ikke arbejdet med en applikation, hvor de kunne løftet opgaven. Måske bortset fra at drive hornet i en monitor. Dermed ikke sagt at de er dårlige og ikke har deres beretigelse, for det har de skam.

For 9k. ville jeg gå efter class D moduler. Hvad der reelt kan styre en højtaler er subjektivt. Ud over hvilke HT, hvor, og hvad, så er der lige så mange meninger om hvad der duer eller ej. 

Personligt har jeg ikke så stort et behov for at spille så højt som en PA amp lægger op til, nok derfor hælder jeg mere til en reel hifi løsning.

Men hvis jeg vælger at skifte vores amps ud (LAB og Crown Macrotech), kan jeg se at jeg ikke får de store problemer med at sælge dem........

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 27 December 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

NE: Ville det ikke være mere relevant i dit tilfælde at skifte til Itech eller Macrotech i-series? Det virker lidt omsonst at skifte til en 20 år gammel model uden dsp og uden diverse former for internt netværk.

Christian Jense: hvilke LAB modeller har du sammenlignet med hvilke Crown modeller?

Jeg har prøvet en del af crowns sortiment, og også en smule LAB, og jeg har meget svært ved at genkende din beskrivelse af crown forstækere som grove i det, tværtimod mener jeg at det forholder sig omvendt. Isr hvis man leger med det profesionelt.

Flemming, til hjemmebrug har jeg lidt svært ved at se hvorfor man forsøger sig med en macrotech 6xx model til hjemmehifi, når der nu findes andre modeller, eks powertech og studioref, og CTS der egner sig langt bedre til hjemmebrug.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 27 December 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der skal sondres mellem de forskellige modeller fra Lab.Gruppen. Alle modellerne med Class TD er fede til frekvenser under ca. 2kHz, hvor de nyeste fP+ måske nok har endnu mere low-end power og præcision, men jeg fornemmer tilgengæld at de har reduceret lydkvalitet. Det er det jeg har oplevet, men har ikke lavet instant A/B sammenligning som er langt at foretrække hvis man virkelig skal kommentere på lydkvaliteten.

Modellerne med lavest power i fP serien og alle i iP-serien er alle Class B (iP450 dog Class G). Class B modellerne vil jeg mene at man snildt kan anvende til HiFi - hvis man altså kan abstrahere fra blæserne.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har som sådan ikke direkte sammenlignet Crown og LAB med en A/B test. De systemer jeg har hørt som har været drevet
af Crown syntes jeg har en "rock" lyd, massere af power, men ikke så meget af det helt fine. Lab der i mod syntes jeg lyder
væsentligt mere veldefineret og neutral i lyden. Ser man forskellige Pa løsninger hvor man af den ene eller anden grund har
valgt at kombinere crown og Lab, er det ikke unormalt at Lab bruges til mellemtone og diskant, og crown så tager sig af
bunden.

Kigger man rundt i de større PA firmaers lagerhaller så finder man oftere Lab i effektskabene end crown, især PLMerne er
populære pga deres DSP.

Så vidt jeg ved var de gamle L'Acoustic forstærkere modificeret Lab forstærkere med andet navneskilt på.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 27 December 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Så vidt jeg ved var de gamle L'Acoustic forstærkere modificeret Lab forstærkere med andet navneskilt på.

De "gamle" L'Acoustic forstærkere var/er Lab amps med anden forplade - hverken mere eller mindre (OEM).

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Flemming, til hjemmebrug har jeg lidt svært ved at se hvorfor man forsøger sig med en macrotech 6xx model til
hjemmehifi, når der nu findes andre modeller, eks powertech og studioref, og CTS der egner sig langt bedre til hjemmebrug.

Hej Kim,
Mit valg var egentlig udfra mit manglende effekt behov, ja faktisk kunne en 10 -> 20W være mere en rigeligt, og mere det at
blive i serien (samme klang, og dæmpningsfaktor og strøm reserve).

En Macro-Tech ville jeg klart vælge fremfor PowerTech da denne deler trafo (højre/venstre) og derved er et forsøg på at
komme ned i vægt (som åbenbart for PA-Amps også er et issue).

En Studie Ref. model er en Macrotech der er blæsestøjsvag. Dens audio kredsløb er bygget på nøjagtig samme læst som
Macrotech. Stud ref. har dog andre features som kan være anvendelige i et studie vs. på landevejeen.

CT versionerne er ikke nogen jeg kender såå det kunne da sagtens være en ide ;-)

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg har som sådan ikke direkte sammenlignet Crown og LAB med en A/B test. De systemer jeg har hørt som har været drevet
af Crown syntes jeg har en "rock" lyd, massere af power, men ikke så meget af det helt fine.

så i realiteten aner du intet om crown til hjemmebrug, men baserer det på hvad du har hørt på forskellige spillesteder ?

Undskyld, men det er simpelthen uanstændigt at udtale sig om ting man intet ved om, og aldrig har hørt det under kontrollerede forhold.

Det svarer til at  belærer andre om hvad Ferrari kan og ikke kan, fordi at man selv har haft en Ford Sierra, og den var også rød...

Jeg forlanger ikke en videnskabelig afhandling, men hvis der er 400 variable og det er ukendte systemer, så vil de indtryk man får, med et akademisk udtryk, være værdiløse, ift. at sammenligne.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

En Studie Ref. model er en Macrotech der er blæsestøjsvag. Dens audio kredsløb er bygget på nøjagtig samme læst som
Macrotech. Stud ref. har dog andre features som kan være anvendelige i et studie vs. på landevejeen. 

Flemming,
Der er jeg så dybt uenig, prøv at låne nogle af dem med hjem, og du vil opleve at der i en a/b test at der er stor forskel på macrotech, powertech og studioref.

Andre,
For at hyppe min egen hest, så er alt andet end egne personlige erfaringer i et system med maks en variabel spild af andres tid hvis man vil komme med input omkring lyden af foskellige produkter. alt andet er spekulationer, og dermed værdiløst når man skal foretage sammenligninger.

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes