Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 December 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Kim. U got  mail....

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2010 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Kim jeg tror vi er ret uenige om hvad der skal til for at kunne se forskel på to produkter.

Hvis man gang på gang har hørt de to produkter, og hver gang får samme resultat, så er det i mine øjne lige gyldigt om de
bliver testet i en ab test eller ej. Vi kan vel godt blive enig om at man kan smage forskel på æbler og pærer, selv om æblet
bliver spist i stuen og pæren bliver spidst i køkkenet ik?
Vi kan også hurtigt blive enig om at et system fra monitor audio er tunet lysere end et system fra dynaudio.

Jeg udtaler mig ikke om nogle modeller specifikt, men om to fabrikanter generelt.
Der ud over så har jeg på ingen måde kritiseret Crown på nogen måde, jeg har kun udtalt at jeg selv ville fortrække en Lab
til hifi brug fordi jeg syntes den lyder renre og mere neutral, og at af hvad jeg har fundet ud af via mine kollegaer, er jeg
ikke den eneste der har den opfattelse, andet har jeg ikke sagt. Og nej jeg har aldrig haft de nævnte forstærkere foran et
hifi system, men jeg har hørt dem i så mange andre sammenhænge at jeg vil mene at jeg har et rimeligt godt indtryk af
hvordan de lyder.

Jeg har dog sagt at jeg aldrig ville bruge de billige forstærkere til hifi, og det er af den simple grund at de billige forstærkere
jeg har hørt, ikke lød specielt godt. Og jeg har hørt en del af de billige mærker, som IMG Stageline, HQ-Power, Behringer og
så videre, der vil jeg sige at man kan få hifi forstærkere til samme penge med betydeligt bedre lyd, måske ikke med samme
kraft bag, men med langt flere detaljer, for ikke at nævne lavere grundstøj, som visse billige forstærkere lider af.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 December 2010 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Hvis man gang på gang har hørt de to produkter, og hver gang får samme resultat, så er det i mine øjne lige gyldigt om de
bliver testet i en ab test eller ej

Nej, for du opererer med flere variable. Det kan man rent metodisk ikke.

Du kan ikke udtale dig om forskelle imellem to produkter uden at have hørt dem imod hinanden, det er logik på folkeskoleniveau.

Christian Jense skrev:
 Vi kan vel godt blive enig om at man kan smage forskel på æbler og pærer, selv om æblet bliver spist i stuen og pæren bliver spidst i køkkenet ik?

Jamen du kan ikke sammenligne frugter med hifi, for der er netop kun en variabel, og det er smagen.

Og selv der er der variable, for der er mange salgs æbler og pærer, og det er ikke alle typer æbler jeg vil foretrække frem for en pærer, det kommer an på hvilken slags der er tale om. Igen, mere end en variabel.

Christian Jense skrev:
Vi kan også hurtigt blive enig om at et system fra monitor audio er tunet lysere end et system fra dynaudio.

Det kan du ikke vide med sikkerhed uden at have hørt samtlige modeller fra begge producenter. Du kan derimod godt sige at x model er lysere end y model, men for at det udsagn har nogen værdi (kan valideres), så kræver det at du har hørt dem under kontrollerede forhold.

Christian Jense skrev:
Jeg udtaler mig ikke om nogle modeller specifikt, men om to fabrikanter generelt.

Ja, netop, og det kan man jo ikke når der er så stor variation i programmet. Der er stor forskel på en Skoda Superb og en Lamborghini Gallardo, på trods af at de kommer fra samme koncern.

Christian Jense skrev:
Og nej jeg har aldrig haft de nævnte forstærkere foran et hifi system

så kan du jo heller ikke udtale dig om emnet når du ingen erfaring eller viden har med emnet.  Så vil det i bedste fald være gætterier, i værste fald direkte vildledning.

tofa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2010 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm

Gå til "Blind Tests"

vh
Til top Vis tofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tofa

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med LabGruppen ip450, som jeg har gjort i nogle år efterhånden, både i top og bund. Der var tale om en kæmpe forbedring sammenlignet med det Primare og Hiraga, jeg havde inden.

For øvrigt tror jeg ikke, at der er de store forskelle, når vi taler om selve Power ampen. Det er dog vigtigt at undgå en blæser, den er ikke til at holde ud! Det er meget mere vigtigt, hvad der ellers sidder i kæden af udstyr, og her tænker jeg særlig på processoren, eller delefilteret, om man vil. Jeg har kørt med forskellige, både analoge og digitale, og der er virkelig forskel fra model til model. For tiden kører jeg med Xilica xd4080, som har afløst min dbx4800. Dbx-en er meget "stor" i lyden, med masser af bas og diskant, hvor Xilicaen er "tør" og afdæmpet, men med uhyggeligt mange detaljer. Specielt, når man kører med fir-filtre. Men det er en helt anden historie..

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 28 December 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

NE: Ville det ikke være mere relevant i dit tilfælde at skifte til Itech eller Macrotech i-series? Det virker lidt omsonst at skifte til en 20 år gammel model uden dsp og uden diverse former for internt netværk.

Pt. kører jeg LA48, LA24 (LAB), og Crown. Dette er ikke fedt da LAB har en smule latency i forhold til Crown. Hvis der skal skiftes bliver det til enten LA8 eller LAB PLM.

LA8 er oplagt, da mulighederne i filtret er bedre til L'Acoustics egne (LA Manager). LAB er kraftigere og Lake filteret er fedt. Men desværre, og typisk, er L'Acoustics presets begrænsede. Kører pt. med Dolby Lake filter, og der er visse features som er låst.......

Grunden til det ikke er skiftet endnu, skyldes ønsket om helt nyt anlæg. Og derfor vil jeg vente før jeg smide penge efter nye amps. Men det er en helt anden snak der ikke hører hjemme her.

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

En ide til Hifi4Alls testpanel... Test af PA effekter til bl.a BI-AMP mv ?? Ville være nyt og forfriskende

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
For tiden kører jeg med Xilica xd4080, som har afløst min dbx4800. Dbx-en er meget "stor" i lyden, med masser af bas og diskant, hvor
Xilicaen er "tør" og afdæmpet, men med uhyggeligt mange detaljer. Specielt, når man kører med fir-filtre. Men det er en helt anden historie..

Se, sådan noget synes jeg lyder spændende. Hvordan ser resten af dit system ud? Bruger du den processor som DAC også?

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

winbug
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du er ude efter prffesionelle men billig brugte PA effekt. så kig da forbi nordic sales.

http://nordic.dk/_da-DK-II/Brugt%20salg/Lydafdelingen/Amps
Til top Vis winbug's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winbug

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Tjah , billigt nok , men hvordan se forskel på brugt forstærker / bøllebanket forstærker  Når jeg kigger på hifipriser og bagefter retter blikket mod  PA-priser , er nyt PA udstyr rørende billigt

winbug
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Det er jo også 2 vidt forskellige produkter....

Det vil være det samme som at sammenligne et have-traktor(inkl. kopholder, aircondition og fladskærm), med en stor
Landbrugs traktor....

(Når du snakker PA, så får du hvad du betaler for)
Dyrt PA udstyr er lavet til at holde i MANGE år, billigt PA udstyr er det stik modsatte, jeg ved det, for er vant til at arbejde
med dyrt PA udstyr.

Du kunne jo ringe til nordic sales og snakke med dem, det er trods alt et af danmarks største lydfirmaer, og hvis du gerne
vil have service og vejledning, kan du ihvertfald få det der..

Ps. Personligt så forstår jeg bare ikke hvorfor folk vil have en stor PA forstærker ind i deres stue, hvorfor ikke købe en
kraftig hifi forstærker, hvor der er "kælet" for lyden(feks en ældre NAD eff.amp) ?
..Det lyder jo nærmest som om diskoteket skal med hjem i stuen

pss. Jeg ønsker ikke at involvere mig det store i denne tråd, fordi det tit ender med en god gang holdnings vrøvl/ævl etc.
Ville bare byde ind med min erfaring i forhold til et professionelt billig brugt markede.

Men god søgen efter dit behov og jeg håber du finder hvad du leder efter.

Mv

Til top Vis winbug's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winbug

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

CITAT:

" Det lyder jo nærmest som om diskoteket skal med hjem i stuen   "

Det er lige nøjagtig DET der er målet for mig lige nu. Blues/Soul musik afspillet ved realistiske lydniveuer , med gyngende bas og guitarer .fuldstændig uanstrengt "lige i synet" .  Skal det mål opfyldes for menneskepenge, er PA et must-

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger de amps som er blevet omtalt som "dårlige og billige", men for mig, er resultatet ufattelig meget bedre end Hifi-
forstærkere. Mit anlæg bruges primært til film, og man bliver hurtigt overrasket over hvor hurtigt hifi-forstærkere bukker under.
Jeg havde lånt en kammerats NAD effekt (kan ikke hukse model pt) og synes ikke det var en væsentlig forbedring i forhold til
receiverens alene.

Tog chancen og købte nogle Behringer EP2500 amps og endelig kunne jeg opleve pistolskud i film som realistiske og kontante og
i hæftige scener var alt stadig perfekt sepereret og uanstrengt.

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan få hifi-forstærkere med samme dynamiske egenskaber, men tror vi snakker en faktor 20 i
pris.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 30 December 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

CITAT:

" Det lyder jo nærmest som om diskoteket skal med hjem i stuen   "

Det er lige nøjagtig DET der er målet for mig lige nu. Blues/Soul musik afspillet ved realistiske lydniveuer , med gyngende bas og guitarer .fuldstændig uanstrengt "lige i synet" .  Skal det mål opfyldes for menneskepenge, er PA et must-

Hvad er dit budget?

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Budgettet er hvad der behøves for at opnå målet.Dog ikke på én gang.Samme princip som med hifi.Det bliver bedre og bedre , dyrere og dyrere , med tiden  Har haft næsten alt i hifi og "magisk voodoo " tilbehør , så jeg kender det...  

I første omgang køber jeg helst brugt , da jeg liiige skal høre om det kan opfylde målene. Har fundet et par DALI Concept 10 frem fra gemmerne , som skal sættes til en PA effekt. Tror de kan tåle en hel del tæsk , før de sandsynligvis bliver skiftet med PA højttalere. STORE svingspoler bliver nok den nye "guldkalv"  Så budgettet er i første omgang til en ny/brugt PA forstærker der kan levere en hel del "havre". Hvad den så koster , finder jeg så ud af.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Skulle nogen have "noget på lager" , send en PM .

Nej nej DET skrev jeg slet slet ikke   På ære

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
svdi skrev:
For tiden kører jeg med Xilica xd4080, som har afløst min dbx4800. Dbx-en er meget "stor" i lyden, med masser af bas og diskant, hvor
Xilicaen er "tør" og afdæmpet, men med uhyggeligt mange detaljer. Specielt, når man kører med fir-filtre. Men det er en helt anden historie..

Se, sådan noget synes jeg lyder spændende. Hvordan ser resten af dit system ud? Bruger du den processor som DAC også?

mvh
S

Ganske kort: ReadyNas Server -> Squeezebox -> TacT2.2xp -> Xilica XD4080 -> 6 x LabGruppen ip450 -> 4 vejs DIY højttalere baseret på BMS drivere

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

WAW  WAW WAW WOUUUUUUuuuuuu........    Forestil jer så lige en gyngende bas der  banker tingene på plads  og  en snerrende guitarsolo fra " BB King  

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 December 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Ganske kort: ReadyNas Server -> Squeezebox -> TacT2.2xp -> Xilica XD4080 -> 6 x LabGruppen ip450 -> 4 vejs

Det ser godt ud !
Specielt at du anvender iP450 - jeg håber at de har fungeret ordentligt = at jeg har bygget dem ordentligt

Mvh. Robert GS

PS. Det er ikke sikkert at alle vil godkende dine "spikes" på "topkassen"! Normalt skal det jo være special drejede i special stål (rustfrit/syrefast)
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

De har fungeret uden problemer. Jeg har også fået spikes på bundkasserne:

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum