Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

....  ja.. det er lige det.!
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
kenneth74 skrev:
..men så kan jeg næste  forstå at de "fleste" er styret efter temp.. eller der er måske nogle der kører fuld power hele tiden.. ?

Jeg er ikke begejstret for blæserstøj - ej heller ved meget lave niveauer. Der kommer til at mangle "den sorte baggrund". Hvis du er i tvivl om det genere dig kan du bare lave et lille eksperiment med laptop eller PC under en koncentrat lytte session - det vil højest sandsynligt afsløre hvor meget man bliver påvirket af bare et lavt støjniveau. Det er bare heller ikke holdbart at justere volumenkontrol det mere op for at overdøve denne støj - for ved start og slut af numret toner støjen frem alligevel og ødelægger "den gode stemning".

AC/DC , Led Zeppelin  , Black Sabbat og det godt med "havre" , så tror jeg ikke det generer det mindste med en smule blæserstøj.   Til "rock & rul"  "Soul & Blues " ved disko dasko niveu , til hjemmebrug , tror jeg en PA-forstærker er rigtig go`... Eventuelt supleret af to styk 18" passiv subwoofere , horn naturligvis, med hver sin egen 1200 Watt PA-effekt   Hvis du anskaffer dig disse stumper, må du nok se frem til en hurtig skilsmisse og diverse politianmeldelser , grundet forstyrrelse af den offentlige uorden.  Tror folk der er til stille passager , sorte baggrunde og harpiks , der på magisk vis falder af violinerne , betjener sig af mere avancerede apparater , med guldstik og andet dyrt  Jeg satser på sådan et PA-anlæg og når det er anskaffet , skal jeg nok sende fotos af anlægget og muligvis en kopi af skilsmissepapirene

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Robert GS skrev:
kenneth74 skrev:
..men så kan jeg næste  forstå at de "fleste" er styret efter temp.. eller der er måske nogle der kører fuld power hele tiden.. ?

Jeg er ikke begejstret for blæserstøj - ej heller ved meget lave niveauer. Der kommer til at mangle "den sorte baggrund". Hvis du er i tvivl om det genere dig kan du bare lave et lille eksperiment med laptop eller PC under en koncentrat lytte session - det vil højest sandsynligt afsløre hvor meget man bliver påvirket af bare et lavt støjniveau. Det er bare heller ikke holdbart at justere volumenkontrol det mere op for at overdøve denne støj - for ved start og slut af numret toner støjen frem alligevel og ødelægger "den gode stemning".

AC/DC , Led Zeppelin  , Black Sabbat og det godt med "havre" , så tror jeg ikke det generer det mindste med en smule blæserstøj.   Til "rock & rul"  "Soul & Blues " ved disko dasko niveu , til hjemmebrug , tror jeg en PA-forstærker er rigtig go`... Eventuelt supleret af to styk 18" passiv subwoofere , horn naturligvis, med hver sin egen 1200 Watt PA-effekt   Hvis du anskaffer dig disse stumper, må du nok se frem til en hurtig skilsmisse og diverse politianmeldelser , grundet forstyrrelse af den offentlige uorden.  Tror folk der er til stille passager , sorte baggrunde og harpiks , der på magisk vis falder af violinerne , betjener sig af mere avancerede apparater , med guldstik og andet dyrt  Jeg satser på sådan et PA-anlæg og når det er anskaffet , skal jeg nok sende fotos af anlægget og muligvis en kopi af skilsmissepapirene

Jeg kan godt sætte mig ind i at du måske vil blæse på støjen med det musik udvalg, men hvis man både er til højt og lavt niveau, så er man nød til at tage sine forholdsregler.

Det virker som om du sætter mig i bås - men det bør du ikke

For mit nye system kommer også til at kunne mærkes hos naboen

Med en del 18" + lidt flere 10" + nogle 6" + et par horn - alle af god kvalitet er der nok dynamik til de fleste. Her er et har billeder af kræfterne bag alle disse højttalerenheder (en side vel at bemærke).

Det skal lige siges at højttaleren på billedet er den gamle ScanSpeak tower med 8" / 5" / dome.

I baggrunden kan ses papkasser der snart skal åbnes...
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hov - glemte jeg lige at skrive ingen blæsere 
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Vil ikke sætte dig i bås, slet ikke...

Skrev på den måde, fordi jeg mener, at mere "stille" musik , a´la  klassisk , jazz , store korværker osv. , kræver en speciel slags udstyr, som regel dyrt til mega- dyrt udstyr og det er IKKE PA-udstyr der bruges / kræves til den slags musik , blæserstøj eller ej.  Man skiller jo heller ikke et armbåndsur ad med en 230 kg´s lufthammer.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej Robert GS

Det ser sgu da godt ud, manner! Du får da trykket fjedrene i bund i den gamle lænestol med rock musik ved jetmotor styrke.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Robert GS

Det ser sgu da godt ud, manner! Du får da trykket fjedrene i bund i den gamle lænestol med rock musik ved jetmotor styrke.

Ja - jeg tvivler ikke på at det er muligt - jeg er mere spændt på om det også kan det daglige lydniveau med kryds og slange. Der burde være basis for det med Beyma TPL-150H - Air Motion Transformer enhed med horn = lav forvrængning .
Der skal muligvis eksperimenteres med forskellige 6" - har indkøbt EighteenSound 6NMB420 men lure også på B&C 6MDN44 eller en PHL.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Robert GS skrev:
kenneth74 skrev:

Jeg er ikke begejstret for blæserstøj - ej heller ved meget lave niveauer.

..smip..

AC/DC , Led Zeppelin  , Black Sabbat og det godt med "havre" , så tror jeg ikke det generer det mindste med en smule blæserstøj.   Til "rock & rul"  "Soul & Blues " ved disko dasko niveu , til hjemmebrug , tror jeg en PA-forstærker er rigtig go`...

..snip..

Tror folk der er til stille passager , sorte baggrunde og harpiks , der på magisk vis falder af violinerne , betjener sig af mere avancerede apparater , med guldstik og andet dyrt  Jeg satser på sådan et PA-anlæg og når det er anskaffet , skal jeg nok sende fotos af anlægget og muligvis en kopi af skilsmissepapirene

Jeg kan lide din snusfornuftige indstilling til lytteriet hitachi

Vil man spille flere 100 W og derover i mere end 4-5 min., så der der skilsmisse, politibesøg, sure naboer og opsigelse af lejemål etc. i farvandet. Menneskelig tåbelighed er vist et behandlingsproblem og et andet forum - jeg er interesseret i musik.

Nej der skal overhovedet ikke være nogen blæserstøj eller 'nabo bom bom' når man skal lytte til sin musik - arten underordnet (med mindre - fest f.eks. ) - så mit forslag vil virke. PA virker ganske fortrinligt, og også til seriøs (a la klassisk) musik.

Hvad pokker forestiller i jer der foregår. Tror i at musikbranchen bruger forbruger HiFi anlæg til at indspille med. Nej de bruger da PA udstyr, og musikken bliver da ikke bedre end det PA udstyr, som det er indspillet med

Til dem, der har betænkelighed med placering af den lille kontrol-dims på blæser, så kan man jo blot flytte føler og controller til passende sted (= 'udblæsningen'), og lade blæser sidde på sin plads..  simpelt og enkelt - brug fantasien og det er afprøvet.

Folk 'til stille passager, sorte baggrunde og harpiks' bruger da ikke specielt guldstik og andet dyrt - hvorfor dog det, da prisen ikke frembringer en pind musik, bortset fra kasseapparatets dingeling kling klang hos sælger + fabrikant

Har man ikke forstand på det, så kan man besnakkes og betale en formue, eller også kan man bruge lidt tid, læ'r det fundamentale og så vælge det rigtige udstyr, og det er ikke spor kostbart

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Du har ret....

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Hvad pokker forestiller i jer der foregår. Tror i at musikbranchen bruger forbruger HiFi anlæg til at indspille med. Nej de bruger da PA udstyr, og musikken bliver da ikke bedre end det PA udstyr, som det er indspillet med

Min umiddelbare tanke ved dette udsagn var "Hvor har han det fra?"

- så derfor hvor har du det fra ???  For det er da noget af en påstand.

Jeg har ikke set så forbasket mange studier first hand, men dem jeg har set har ikke haft PA udstyr i rå mængder. Ofte er det Genelec, Yamaha, Dynaudio, M&K, Focal, KRK osv. Men nærmest uden undtagelse alle aktive dvs. ikke med PA forstærkere. Google

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Har lige bestilt/købt en Yamaha P7000S . Når den er sat til , skal i få en amatørs info om blæserstøj / kvalitet / bøvl og bavl..... Bliver i første omgang sat til et par Dali Concept 10. Så må vi se om jeg stadig har et par Dali der virker bagefter  Leveringstid ca 10 dage , så der kan godt gå et stykke tid inden...

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 04:51 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
FinnC skrev:

Min umiddelbare tanke ved dette udsagn var "Hvor har han det fra?"

- så derfor hvor har du det fra ???  For det er da noget af en påstand.

Hmmmmmm ja, i stedet for straks at farer i pennen, så prøv lige at tænke lidt mere. Det er jo ikke hovedparten herinde, der hæderligt kan spille på et instrument, eller ved hvordan musik produceres, eller er uddannet eller udøvende musiker....  hvorfor    du finder selv svaret, vil jeg tro.

Underligt.. underligt.. når vi nu her er så massivt optaget af musik, kvalitet og specifikationer ud til det 5 decimal. Og det vi snakker om her skal mindst være HiFi (naturtro) og vi foretrækker alt med Heigh End (endnu bedre end naturtro) og nogen gerne flere 100 W   eller også MP3 eller DAB

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej. kabel diskusion hmm, men en blind kan godt udvikle sine sanser mere end en seende kan, mystiskt ikke, en blind og døv er betydeligt mere fintfølende med sine hænder som sit værktøj, hvad er konklusionen, ja man kompenserer for manglende sans. Når videnskaber taler om flere dimensioner , ud over de kendte, er det jo nok ikke bare for hyggens skyld, da opdagelse gør flere spørgsmål end svar. en af de største misforståelser er, at pa anlæg som går under navnet Proff, er studio udstyr, en omgang vås, dette grej er slet ikke egnet til formålet , selv med cerwin Vega. Her bruger man noget helt andet grej, der har mere lighed med HI_Fi relateret grej, dog må det ikke lide af farvning, da det skal være neutralt. Her er et link til typiskt studie udstyr og hvad der bliver brugt, men det er meget forskelligt , tjek ind på Abbey road studie og kig, der er der squ ikke noget Pa. Pa anlæg , bliver kun brugt til Public Address , altså koncerter som indendørs som udendørs, og har kun det formål, at spille stedet op og kun det, enten lavt eller tordende højt. I idrætsparken brugte vi 45.000 watt til , at spille op med, og der er ingen hensyn til hi-fi relationer, da man så skulle bygge parken om til Dr koncertcenter, som specifik er et akustiskt afstemt rum , til akustiske instrumenter, med maksimal akustik til følge. Når vi bruger kabler til så store effekter, ja så bruger vi jo nok ikke jem og Fix, eller snørebånd , men mange gange overarme tykke kabler, der skal håndtere store strømme, og men nedsat brandfare tilfølge. Når man trækker kilometer tykke kabler , så er det altså ikke forsjov skyld.Hvad der kommmer ind , skal også ud, og har intet med Hi-fi at gøre, dertil har man en lydtekniker , kun med det formål, at få det til at matche spillestedet, læg mærke til, at et vist antal store band, har der egen lydsnedker med, som overtager mixerpulten, da bandet skal have en bestemt sound, som deres sound er udgangspunkt i deres valg af guitarer og forstærkere, og så sandelig kabler ( der var de igen ) for, at sikre bedst mulig forbindelse.

her er et link til et typisk hjemmestudie som kunne ligne vores   http://www.ehow.com/videos-on_3194_build-recording-studio.ht ml

mvh Space

Ps . mit indlæg er ikke et surt opstød, men sådan hænger det bare sammen i prof sammenhæng, hver ting sit berettigelse. mange unge lider af jo højere jo bedre er lig med kvalitet, men er snare et udtryk for kvantitet.

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Hmmmmmm ja, i stedet for straks at farer i pennen, så prøv lige at tænke lidt mere. Det er jo ikke hovedparten herinde, der hæderligt kan spille på et instrument, eller ved hvordan musik produceres, eller er uddannet eller udøvende musiker....  hvorfor    du finder selv svaret, vil jeg tro.

Min umiddelbare tanke ved dette udsagn var "Hvor f..... mener han nu?"

- så derfor hvad f.....mener du nu ???  Skal man nu kunne spille på instrumenter og kunne producere musik for at høre musik. Jeg er totalt diskvalificeret - JA ligesom hovedparten af alle her på forummet.

FinnC skrev:

Underligt.. underligt.. når vi nu her er så massivt optaget af musik, kvalitet og specifikationer ud til det 5 decimal. Og det vi snakker om her skal mindst være HiFi (naturtro) og vi foretrækker alt med Heigh End (endnu bedre end naturtro) og nogen gerne flere 100 W   eller også MP3 eller DAB

Hvad vil du gerne sige med dette udsagn? At det ikke må hedde High End, men det må absolut heller ikke være MP3 eller DAB og det må heller ikke kunne spille med et stort dynamik område.

Nå - hvad er dine kriterier for god lyd så?
Hvordan lyder en naturtro el-spade? Eller må vi kun høre akustisk optaget musik uden kompressorer og equalizering?

Nå - lidt konstruktivt input:
Det, som jeg lægger vægt på, er at gøre noget ved de svageste led i HiFi-kæden. OG det betragter jeg som værende højttalerne og rummet man spiller i. Her snakker vi ikke om forvrængninger på 0,0001%. Jeg kan ikke se det fede i at købe et High End kabel til xx kilo kroner, hvis rummet står og synger eller hvis man er nød til at stoppe et High End håndklæde i basporten på en High End højttaler til xxx kilo kroner.

Hvad gør jeg så for at forbedre højttaler og rum? Jeg laver systemet aktivt for at dæmpe og optimere - lige som man gør i studierne og til koncerterne.

Hvad er så forskellen på det som man gør i PA sammenhæng og det man/ jeg kan tillade sig i HiFi?
Hvis man har lidt kvalitet i hørelsen kan man uden problem tillade sig at stryge clip-limiterer, kompressorer og ligende. Den går bare ikke i PA for her er max SPL en parameter i sig selv.
En vigtig faktor i PA er faktisk at systemet klipper pænt og vi taler ikke om 100W klasse A eller 300W klasse AB til hele systemet - det runder nemt 100kW til et line array system i hver side!

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg kan ikke anbefale blæsere i anlægget i dagligstuen. Jeg er lige sluppet af med den sidste blæser, og selv om den ikke sagde meget, så var den der alligevel. Det er pragtfuldt med en helt tyst baggrund.
PA eller ikke PA? Det er min opfattelse, at man får betydelig mere for pengene, når man køber en PA-forstærker, end når man køber High-End. Men man skal jo selvfølgelig gøre sig klart, hvad man har brug for, inden man handler. En blæserkølet high-power PA-amp kan man nok ikke bruge til så forfærdelig meget i sit hjemmesetup. Men en mindre forstærker beregnet til fast installation i studie eller lignende er efter min mening perfekt til hjemmet. I øvrigt er jeg enig med Robert, man skal bruge sine kræfter på højttalerne og rummet, der er der meget mere at hente end i elektronikken.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej RobertGS, spændende link til billeder af studier. Jeg hæfter mig ved højttalernes placering. Basserne sidder i næsten alle tilfælde midt mellem gulv og loft og lidt ud fra sidevæggen. Man skal nok tænke i 3 dimensioner, når man tænker rumakustik!

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

kenneth74 skrev:
..men så kan jeg næste  forstå at de "fleste" er styret efter temp.. eller der er måske nogle der kører fuld
power hele tiden.. ?

Ja, det gør mine desværre (Macro-Tech serien). Blæseren er en del af sekundær viklingerne og kan IKKE trimmes, reduceres.
Kun en struetrækker i fan'en kan stoppe den men som RobertGS også nævner udvikles der aligevel lidt varme (i mit tilfælde
>100W i tomgang pr. stk.) som skal væk.

Jeg har lavet en kasse, hvor så kun indsugnings luften "høres". Når jeg sætter mig foran "grejet" er det aligevel for "tom" stue
og SPL behageligt over blæserstøjen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Det er tankevækkende at et lydstudie jo er helt lufttæt, når dørene er lukket inde ved mixerpulten. Man sidder jo nærmest  inde i et stort højttaler kabinet. Endda ophængt flydende.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 15 Januar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Hej RobertGS, spændende link til billeder af studier. Jeg hæfter mig ved højttalernes placering. Basserne sidder i næsten alle tilfælde midt mellem gulv og loft og lidt ud fra sidevæggen. Man skal nok tænke i 3 dimensioner, når man tænker rumakustik!

Ja - man kan "lærer" en del ved at se på hvad andre har gjort godt og såmænd også hvad de har gjort forkert. Faktisk har jeg lært meget ved at se hvordan man ikke skal gøre...
Lab.Gruppen's DSP24 er nærmest et skole eksempel på hvordan man i hvert fald ikke skal gøre selvom det var det der satte mig i gang. For DSP24 kunne hvis man var lidt "heldig" give rigtig god lyd, men man kunne som regel ikke ramme rigtigt mere end hver 5. gang - på mig virkede det som om softwaren havde sit eget liv og sådan må det s.. ikke være !

Det man bemærker allerførst når man træder ind i et rigtigt studio, er den totale ro - lav efterklangstid. Man får nærmest en fornemmelse af at højttalerne er taget udenfor, men uden baggrundsstøj fra biler etc. Det er faktisk total fedt at spille musik i sådant et rum - man skal bare være opmærksom på at der skal skrues op for bassen da der er mindre room gain og derved ændres klangbalancen også. Det er også ganske behageligt at opholde sig i - dog har en "sangerbox " er lidt "kvælende" fornemmelse og det er ikke pga størrelsen.

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Nu er tråden, som i forvejen er meget spændende, ved at flytte sig væk
fra en diskussionen om PA-forstærkere til højttalernes betydning. Det gør
det ikke mindre interessant, og jeg kan ikke andet end være enig med både
Robert og svdi i deres vurdering af højttalernes og rummet store betydning
for hvordan et anlæg, det være sig hjemme eller i et studie, lyder. Selv har
jeg siden 1970'erne hovedsageligt anvendt aktiv drift af mine højttalere. I
dag anvender jeg et system baseret på Groundsounds moduler, der rummer
mulighed for at tilpasse højttalernes ydelse til det rum, de spiller i, det er helt
klart den største forbedring, jeg endnu har oplevet.

Robert, hvad er dine begrundelser for at anvende EighteenSound 6NMB420 til
mellemtone? Jeg spørger, fordi jeg selv skal til at parre mine 12 tommer basser
med nye mellemtoner og diskanter og er i syv sind om hvilke enheder jeg skal anskaffe.

vh.
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum