Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bedste udgivelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Birger, din gamle trådkaprer
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Men det kunne nu være rart med et par bud på netop denne fantastiske guitar virtuos, der kunne noget med sine 3 fingre Har hørt ham en del
gange nu, i selskab med en god ven og hans hang til Belgiske øl. Så derfor i trådens ånd, kvalitetsindspilning på Django, lp eller cd, kom glad

"Piraten"
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Analogueman skrev:

Men det kunne nu være rart med et par bud på netop denne fantastiske guitar virtuos, der kunne noget med sine 3 fingre Har hørt ham en del
gange nu, i selskab med en god ven og hans hang til Belgiske øl. Så derfor i trådens ånd, kvalitetsindspilning på Django, lp eller cd, kom glad

"Piraten"

Det er vel ok, så længe det kan handler om lidt Django Reinhardt, og at tråde ikke kun komme til at omhandle Django Reinhardt, der er jo andre kvalitets indspilning end fra Django Reinhardt (hvis der er nogle fra Django Reinhardt), iden med tråde er netop at få alle kvalitets indspilning frem i lyset, til alle fornøjelse
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 August 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Django Reinhardt døde i '53, hvilket ligger forud for den analoge indspilningstekniks gyldne periode. Så jeg tror, det bliver svært at finde optagelser
med Django i fornuftig teknisk kvalitet - de findes muligvis derude, men jeg har aldrig hørt nogen.

Apropos guitarekvilibrisme og god optageteknik, så kan jeg anbefale Rodrigo y Gabriela, der spiller flamencoinspireret guitar på en yderst perkussiv
måde.

http://rodrigoygabriela.bandcamp.com/album/rodrigo-y-gabriel a

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2014 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hvis det må være klassisk inspireret, så er denne en perle...

Der er en helt uhæmmet dynamik på Jose Carrera´s stemme. Jeg troede aldrig at dette skulle komme ud af min mund/tastatur, men det skal altså være den Philips version, hvor der nede i højre hjørne står: Newly Recorded Digital Version. Har hørt den forrige, den er lidt tam. Har den kun på LP, og den er ligeså skræmmende som Telarcs 1812 hvad dynamik angår. Hvis man så også kan lide smuk spansk stille musik, optaget i et rum med masser af ambience, så er den et must.

raplyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Lydarne

Bruger siden: 02 August 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Kunne godt starte en tråd, men på den anden side, kunne denne være løsningen
En hamrende god indspilning, cd eller vinyl med Django Reinhardt, er der nogen der har et bud?

Mvh
Birger

Jeg deler helt sikkert din begejstring for Django Reinhard, men super indspilnings kvalitet er ikke mulig fra denne periode på grund af det tekniske niveau, til gengæld stillede man dengang bare udstyret op og optog uden et hav af mikrofoner og ekstrem nærfelts teknik, efterbehandling og forsøg på at tilpasse lyden til bil mobil og ipod osv.
Det i sig selv giver en stor fordel hvad angår troværdighed.

En god samling med Django Reinhardt er følgende synes jeg:

Django_Reinhardt-Retrospective 1934 - 1953 Box set

For at for superkvalitet hvad angår høj troværdighed mener jeg at man er nødt til at nærme sig vores tid, og blive i generen klassisk musik, jeg kan nævne et enkelt selskab af mange som jeg synes gør et ok job.
Lydkvalitet drejer sig meget om holdningen i selve selskabet og indstillingen fra de teknikere som laver optagelsen og eventuelt efterbehandler dem.
http://cedillerecords.org/music/index.php
Skal jeg nævne en enkelt plade af mange muligheder kunne det være: Rued Langgaard Piano Works Vol. 2 Berit Johansen Tange, piano
http://www.dacapo-records.dk/en/recording-rued-langgaard--wo rks-for-piano-vol-2.aspx
Også Dacapo har normalt høj kvalitet som ligger milevidt over det der blev lavet i 50-60'erne.

Nogle påstår jo at tresserne osv simpelthen er den bedste perioder for optagelser, men det mener jeg ikke er rigtigt der kan laves langt mere troværdige optagelse i dag hvis man vil.

De havde simpelthen ikke det tekniske niveau dengang som er nødvendigt for at optage med ægte troværdighed , og på et anlæg som gengiver korrekt høres alderen tydeligt på disse optagelser som forvrængning overstyring og en klang hen ad det som naturligt nok også opleves fra film fra den samme periode, nogen har måske også hørt tresser hi-fi udstyr og fået en fornemmelse af det tekniske niveau dengang.

Men som sagt optagelser fra denne periode har den fordel at de er optaget "rigtigt" uden decideret nær-felt og med få mikrofoner og uden en masse efterbehandling. Og det i sig selv giver en høj troværdighed som idag er sjælden at opleve.
Til top Vis raplyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raplyd

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

citat@
Nogle påstår jo at tresserne osv simpelthen er den bedste perioder for optagelser, men det mener jeg ikke er rigtigt der kan
laves langt mere troværdige optagelse i dag hvis man vil.

De havde simpelthen ikke det tekniske niveau dengang som er nødvendigt for at optage med ægte troværdighed , og på et
anlæg som gengiver korrekt høres alderen tydeligt på disse optagelser som forvrængning overstyring og en klang hen ad
det som naturligt nok også opleves fra film fra den samme periode, nogen har måske også hørt tresser hi-fi udstyr og fået
en fornemmelse af det tekniske niveau dengang.

Der er jeg ikke enig med dig
Men det kommer nok ikke som nogen overraskelse for dig
Vi har jo haft denne diskussion før på forskellige fora

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 August 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Citat "raplyd":

"De havde simpelthen ikke det tekniske niveau dengang som er nødvendigt for at optage med ægte troværdighed , og på et anlæg som gengiver korrekt høres alderen tydeligt på disse optagelser som forvrængning overstyring og en klang hen ad det som naturligt nok også opleves fra film fra den samme periode, nogen har måske også hørt tresser hi-fi udstyr og fået en fornemmelse af det tekniske niveau dengang.

Men som sagt optagelser fra denne periode har den fordel at de er optaget "rigtigt" uden decideret nær-felt og med få mikrofoner og uden en masse efterbehandling. Og det i sig selv giver en høj troværdighed som idag er sjælden at opleve."

Jeg skal ikke her gå ind i debatten, om dit udsagn er rigtigt eller forkert, men modsiger du ikke dig selv?

Du hævder indledningsvis, at "De ... simpelthen ikke [havde] det tekniske niveau dengang som er nødvendigt for at optage med ægte troværdighed ...", mens du i næste afsnit bemærker, at "...optagelser fra denne periode har den fordel at de er optaget "rigtigt" uden decideret nær-felt og med få mikrofoner og uden en masse efterbehandling. Og det i sig selv giver en høj troværdighed som idag er sjælden at opleve."

Så kort opsummeret siger du

1) at optagelserne ikke er troværdige
2) at optagelserne giver en høj troværdighed, som i dag er sjælden at opleve

Hvad mener du egentlig

raplyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Lydarne

Bruger siden: 02 August 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at hvis man brugte datidens simple optageteknik og indstilling sammen med nutidens teknik så er man nået langt.
Datidens måde at optage på var hovedsageligt bestemt af at man simpelthen ikke havde de muligheder som en producer har i dag.

Man havde meget få muligheder for at efterbehandle optagelserne med diverse effekter, man var tvunget til at have mikrofonerne lidt på afstand fordi man ikke havde mikrofoner og forstærkere og limiter som kunne styrer en ekstrem næroptagelse osv.

I dag kan alt lade sig gøre , men bruger man alle de tilgængelige muligheder så for man bare ikke troværdig/naturtro lyd såkaldt Hi-Fi ud af det, men mere et produkt en sound.

I dag inden for popmusik er produceren/sounden næsten vigtigere end artisten, dette er også en udvikling der er accelereret siden dens spæde start i 50-60'erne med Motown Sound Quincy Jones osv., den udvikling er heller ikke god for naturtro lyd.

Jeg vil godt skelne mellem når manipulering bliver brugt som tilpasning af lyden til de forskelige afspilleplatforme med begrænset lydkvalitet , i forhold til den manipulering som bliver brugt som et kunstnerisk udtryk, grænsen er flydende.

Men mange af de indspilninger hi-fi entusiaster betegner som gode er typiske eksempler efter min mening på producerede plader hvor manipulering kun har et formål at få det til at lyde federe og med høj wow effekt på det gennemsnitlige stereoanlæg, Hi-Fi har fået en lyd i sig selv fordi det er forvanskeligt at gengive virkelighedstro.
Den type manipulering falder sædvanligvis ikke særlig heldigt ud på et system som faktisk kan gengive naturtro musik.

Elektronisk musik er naturligvis en kategori for sig selv.
Til top Vis raplyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raplyd

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 13 August 2014 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil have noget god vinyl til fornuftige penge, så kunne det være Talking Heads, det er jo til at finde brugt.

Talking Heads (Vinyl)

Rigtig god lyd og samtidigt et rigtigt fedt album. DR15

Talking Heads (Vinyl)

Imponerende lyd og et ganske godt album. DR17

David Bovie (Vinyl)

Godt Album med ret god lyd. DR15

Talk Talk (Vinyl)

Rigtig god lyd, og ret hæderligt album. DR15

Eric Clapton (Vinyl)

Hvem kender ikke dette album, god lyd. DR15

Man kunne fortsætte listen, for der er ret meget godt der ude.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Denher er også ekstremt vellydende - ikke mindst taget i betragtning at det er en liveoptagelse. Den kan få de fleste lamdøde fødder igang...

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 13 August 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Klassisk musik
Af den mere finurlige slags
Jordi Savall, ham er jeg blevet ret betaget af. Musikken skal være så tæt på det originale som muligt, og dynamikken, den er i højsædet .
Også på CD

Mvh.
Birger

PS. Tak for de tilbagemeldinger angående Django, lidt at arbejde med er der
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jay Leonhart - Salamander Pie
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jeff Buckleys "Grace" (I ved, hvor han på ganske fremragende vis fortolker Leonard Cohens "Hallelujah"). En fin studieindspilning med god lyd og -
efter min vurdering - god musik.

Især de stille numre - som fx førnævnte "Hallelujah" - giver en meget autentisk oplevelse af at være til stede under optagelserne med let
summen/brum fra diverse guitarforstærkere og personer, der bevæger sig (rundt) i studiet.

Min udgave er genoptryk i serien "Music on Vinyl". Jeg aner ikke, hvordan et originalpres lyder, da jeg hverken har det i min samling eller har hørt det
hos andre, så om genudgivelsen er lydmæssigt bedre eller dårligere, vil jeg lade andre om at vurdere.

Musikken er nok nogenlunde den samme

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
citat@
Nogle påstår jo at tresserne osv simpelthen er den bedste perioder for optagelser, men det mener jeg ikke er rigtigt der kan
laves langt mere troværdige optagelse i dag hvis man vil.

Der er jeg ikke enig med dig
Men det kommer nok ikke som nogen overraskelse for dig
Vi har jo haft denne diskussion før på forskellige fora

Nu jai fosto, Lydarne er tilbage igen.
Fed humoristisk analogi i øvrigt, først Lydanden, så raplyd

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ja, det næste må vel blive skriget fra en vingeskudt havmåge

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Sidder og lytter til The Dave Brubeck Quartets "Time Out". Næppe jordens bedste optagelse, men er alligevel - ud over musikken - værd at lytte til af følgende 5 grunde:

1) Den naturlige klang og dynamik på mange af instrumenterne. Paul Desmonds sax lyder fremragende (en smule mere transparens var måske ønskelig, men hans tone er i sig selv "støvet", så det er måske bare sådan det er), og Joe Morellos trommer lyder naturligt dynamiske og klinger fint ud, hvilket er meget hørbart fx under trommesoloen på nummeret "Take Five".
2) Ambience - instrumenterne har deres eget rum, men stikker alligevel ikke af i forhold til hinanden, så den indbyrdes klangbalance fremstår yderst harmonisk.
3) Paul Desmonds saxspil.
4) Paul Desmonds saxspil.
5) Paul Desmonds saxspil.

Jeg har indspilningen i en ganske ordinær, ikke-audiofil presning. Det er et eller andet ligegyldigt genoptryk - der står i hvert fald ikke noget om "re-master" eller andet audiofilt teknobabble. Har aldrig hørt diverse audiofile re-masters/genudgivelser pakket af 18-årige jomfruer ved fuldmåne, men hvis de har bedre lyd, så skynd jer at købe. Musikken er under alle omstændigheder tidløs og fremragende og fortjener i den grad sin klassikerstatus. Et dejligt genhør

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2014 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

nok min bedste musik oplevelse var med "Her Personal Pain" i Fredericia's "Det Bruunske Pakhus"
Live og jeg sad bare på forreste række med lukkede øjn og nød musikken totalt!

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 August 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Det er så lidt svært at gå ned og købe i den nærmeste pladebiks og have stående i stuen, jf. trådstarters formål med tråden, men godt, at du havde en god oplevelse

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Sendt: 15 August 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Fremragende lyd og musik på cd.
Chet Atkins & Mark Knopfler: Neck to Neck

Lidt country-agtigt, men det svinger fantastisk

<< Forrige Side af 6 Næste >>