Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Opførsel til koncerter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2014 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg var til akustisk koncert med Tim Christensen den anden dag.
Det var en ganske god koncert, men jeg irriterede mig dog godt og grundigt over publikum, jeg opridser lige de vigtigste irritationsmomenter.

1: Folk pendler i et væk frem og tilbage mellem lobbyen og deres pladser. Fair nok hvis man ikke kan holde sig og skal på toilettet, men der var MANGE der gik ud for at hente øl. Det er måske fint nok til at stå-op koncert, men når vi alle sidder ned og lytter til stille akustisk musik, er det ekstremt forstyrrende. Især de højhælede sko der faktisk til tider overdøver musikken.

2: Folk rundt omkring mig sad og hviskede indbyrdes. Det er i min optik okay at veksle et par ord under en klapsalve eller lignende, men jeg synes det er træls at jeg kan høre folk der snakker mens jeg prøver på at nyde musikken.

3: Der er gudhjælpemig folk der synes at de skal synge med på sangene. Jeg har et par gange været til koncerter hvor kunstneren laver en form for fællessang. Så skal man selvfølgelig bare synge med, men det var ikke tilfældet her. Der var mange der sad og nynnede lidt for sig selv, eller sang lavmælt. Der var selvsagt indtil flere tilfælde hvor Tim lavede lidt om på timingen i sangen, så folk sad hviskede tekst når der ingen skulle være.
Når jeg betaler over 300 kroner for at komme til koncert, er jeg der for at nyde musikken. Så gider jeg fandme ikke høre på en flok bonderøve der forstyrrer og desuden hverken kan melodien eller kan synge.

4: Folk der klapper inden sangen er færdig. Jeg nyder at gå til klassiske koncerter fordi publikum generelt fatter, at klappen overdøver musikken så der skal klappes når musikerne er færdige med at spille. Jeg kan forstå at man er begejstret efter en flot guitarsolo, men når man så hujer og klapper efter soloen, smadrer man samtidigt resten af sangen totalt. Vent dog for helvede med at klappe til sangen er helt færdig!

Hvad mener I andre, er I enige eller uenige og hvorfor?
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 November 2014 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hold dig til klassiske koncerter.

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig, har været til en koncert hvor der var stillet en bar op ved siden af scenen.hvor så folk kunne råbe deres bestilling. flot gået kcl.
Den er også gal i biffen i biffen når folk rejser sig når de første rulletekster kommer på skærmen Vi er nogle der gerne vil høre musikken og læse hvem der har lavet det

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

har osse oplevet det samme for mange gange,går nødigt i biffen...
gudskelov er jeg jo mest til musik med modent publikum,der er lidt
mere pli end hvis det er helt unge der er til koncert,så skal alt deles
med vennerne på de sociale medier...
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det har desværre været sådan i mange år efterhånden - husker stadig en koncert for ca. 15 år siden på Train i Århus med Cæcilie Norby. Cæcilie var midt i "Halelajah" og lige fra starten havde en lille gruppe ungersvende talt højt og larmende og var tydeligvis ikke på Train for musikken. Cæcilie fik dog lukket munden godt og grundigt på dem da hun pegede på dem og sang med ekstra styrke "But you don't really care for music, do you?" - til det øvrige publikums store jubel!

Er enig med Svolgaard - arrangørerne bærer en del af ansvaret. På tide med nogle retningslinjer: Hvis man er til "Intimkoncert" så bør det være bortvisningsgrund at larme - og det skal arrangørerne være parate til at håndhæve. Anderledes er det selvfølgelig med de større udendørsarrangementer hvor publikums reaktion er en stor del af oplevelsen!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Dejligt at jeg ikke er helt alene med min holdning.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2014 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det er netop derfor jeg ikke gider gå til koncerter andet end måske Grøn Koncert hvor der bare skal buldres løs. Biografer holder jeg mig
også fra af samme grund. Mange er der ikke for at opleve musikken (eller filmen), de er der for at være sociale, og så er musikken bare
underholdning imellem snakken.

Og også min "afsky" blev triggered af Hallelujah til en intim Tina Dickow koncert, hvor gymnasie-tøsen bagved havde fået lidt for meget
hvidvin til maden, og derfor sang med på det meste, men da især Hallelujah.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2014 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er enig. Jeg har heldigvis ikke oplevet speciel dårlig opførsel i biffen, men det kan jo ske endnu. Ved akustiske/'intim' koncerter bør baren lukkes når der spilles, basta! Og publikummer med en dårlig opførsel hældes ud, basta! Vil det ske? Nej, der er for mange penge i barsalget, og dørmænd/udsmidere griber kun ind, hvis opførslen er ekstrem efter værtshusstandard... Selv ved rockkoncerter med kraftig lyd på PA'en kan det være irritende, hvis det er en siddekoncert - jeg husker én i Århus, hvor nogle fjolser bagved havde fået mere end rigeligt, og sparkede til stolene foran, 'sang' med o.s.v. I pausen flyttede jeg simpelthen til en anden plads.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Var engang til koncert med Fleet Foxes i Falkoner Salen, og aldrig har jeg set så mange hipsters samlet samme
sted, og det var desværre tydeligt at de ikke var der primært for musikken; telefoner alle steder der lavede alt
andet end i det mindste at tage billeder, og så denne irriterende småsnakken konstant. Halvdelen af publikum
havde stort skæg og skovmandskjorte på, men det var vidst mest for selv-iscenesættelse end for at hylde
musikken - øv.

Har også hørt Rufus Wainwright i DRs koncerthus. Her bad den høje herre bestem folk om at holde deres mund og
frabad klappen i den første halvdel af koncerten, da den skulle nydes i sin helhed. Det var god stil, og en besked
som publikum fattede.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2014 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

1. Gå til koncerter for at støtte musikerne, så vi fortsat kan få ny musik til vores anlæg. De tjener jo ingenting på    pladesalg efterhånden

2. Gå til koncerter for at nyde musikken og som regel den gode lyd, som sætter vores stueanlæg til vægs.

3. Lyt til musikken/stemningen og abstraher fra de evt. forstyrrende elementer. De har altid og vil altid være der.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ikke alle går til koncert for at hører musik, men for at være social med 'næsten' ligesindede, og nogle er fulde hvorfor musikken spilles meget meget højt så man skal have øre propper med i byen!
Men har det ikke altid være sådanne...

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes