Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tub61´s Audia flight two m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 01 November 2005 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Hej King

Det er Rega´s Super Elys MM. PU.

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Hvad er det for en test plade du snakker om  - og hvor køber man en sådanne  

Du har sikkert ret i at jeg nok har været for voldsom mod min pu , selvom det på ingen måde lyder så slemt som da du var der, så syntes jeg der er et eller andet galt  

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2005 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa tub61

Hvis jeg må give dig et godt råd - så ta den Rega pick-up af og køb en Dynavector 10x5 pick-up !

Jeg har selv prøvet Rega pick-uper og de kan bare ikke være med den Dynavector pick-up - den har varme og sjæl og er klart bedere !!

TRO MIG - DEN ER BARE KANON !

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Hej King

Den tror jeg at jeg har hørt om - er det ikke den MC PU Jensen også sælger  

Hvis det er den har jeg alvorligt overvejet at købe den , jeg skal bare være 100% sikker på at jeg får indstillet den rigtigt inden jeg giver over 2k for en ny PU  

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2005 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Jensen sælger dem !!

Du stiller den på 2 gram på din Rega RB600 arm og lad den køre 30 timer og så skal du bare høre !!

Den har nemlig ikke den lyse klang som nogle pick-uper kan have - med den Dynavector kan du spille alle dine lper ! TRO MIG  

Jeg køre selv med den på en Linn LP12 med Rega RB900 arm !

Denne Dynavector 10x5 er bare kanon

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Tub61 man må virkelig sige at der er sket meget, med dit setup på det sidste, har du fået et par nye skiver...

Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej Tub

Der findes en test lp fra Ortofon, den hedder så vidt jeg husker "Pick Up test record"(er på arbejde så jeg tjecker lige når jeg kommer hjem).

Ang. 10x5 dyna PU så køre den absolut godt i en rega 600 arm, har haft kombinationen, havde dog kun en Elys i starten, som jeg fandt klinisk og tynd i bunden, 10x5 har en del mere finesse i toppen og en stram; men fyldig bund, så den kan jeg kun anbefale, du skal dog have en 2 mm spændeskive under armen da Dyna'en er lidt højere; men så spore den også 80 my ren som en pu helst skal.

Arm resonansen lå også inden for det anbefalet, omkring de 12 hz, så alt ialt en kombination der virkelig køre godt sammen, så må du jo bare finde ud af om lyden lige er dig; men til 2K findes der ikke meget der slår Dyna'en.

Fandt min nuværende test skive til 25 kr. brugt, mit gl. eks. var på det nærmest slidt op da jeg har haft en UP 4 arm som skulle justeres rimelig tit, ellers kostr den fra ny 250 kr, hvis den kan fåes endnu.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Har også - før idag - hørt at det skulle være en god PU , men det med at sætte en 2mm spændeskive under lyder ikke så spændende , hvor helt nøjagtigt mener du med " under armen "  og hvad materiale skal denne spændeskive være lavet af  

Den test plade fra Ortofon kan den bestilles hjem fra nettet eller skal man i en speciel butik for at hente den

Problemet er - som sagt - at jeg vist har 10 tommel fingre når det drejer sig om småtterier som PU´er og deres montage og efterfølgende kalibrering , sammenholdt med at jeg ikke har erfaring nok i det, og derfor er usikker på om det jeg gør er rigtigt

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej King.

Har du før hørt noget om at det skulle være nødvendigt med at sætte en 2 mm spændeskive under armen fordi PU´en er for høj iforhold til feks. Rega´s Pu´er

Selve målene på en RB900 arm henholdsvis en RB600 arm er den så forskellig at det ikke er nødvendigt for dig at have en 2 mm spændeskive under din RB900 arm

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Novisad

Jeg har ingen nye Cd ´er købt siden den nye med Deep Purple - Rapture of the deep - jeg fik sidste mandag og har lige p.t. ingen planer om nogle nye ( jo lige bortset fra alle de resterende med Ronnie Earl jeg endnu ikke har for hans blues er lige mig )

Den sidste LP jeg har købt er Metallica , med deres sorte LP - men skal til at købe flere ( ikke specielt metallica, men alle mulige ) når jeg har fået styr på min PU så pladespilleren lyder ordentligt.

Hvad med dig   elller går meget af din tid og penge til dit projekt " nye hus "  

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej Tub

Fortvivel ikke, det er ikke så svært som det lyder; men det er næsten umuligt at montere en Dyna på en rega arm uden at tage den af.

spændeskiverne kan købes hos en regaforhandler, hifi4you har dem og high end sound også tror jeg nok.

Man piller armen af og putter skiven mellem arm og værket, og så er der gevind nok til at armen kan spændes fast igen uden problemer selv om den er løftet et par mm.

Du vender bare tilbage hvis du køber en dyna og skal bruge lidt mere hjælp.

jeg ved ikke om pladen kan fåes mere; mener dog jeg har set den på en tysk hjemmeside engang? Prøv evt. at ringe til Ortofon.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

jo mine penge går primært til hus, men det hender da at der lige klemmes et par skiver hist og her...

Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Se det gav lidt mere mening , jeg kunne heller ikke forstå man bare kunne tage hvilken som helst spændeskive og monterer på armen

Jeg skal nok komme tilbage til dig når og hvis jeg køber den PU samt render ind i problemer med monteringen af den

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Jeg har købt Rega p25´ eren i Hifi4you i Esbjerg så mon ikke jeg kan få ham til at sende en spændeskive eller to

Det ærgre mig voldsomt det med den PU hvis jeg har ødelagt den, fordi jeg næsten ikke har spillet på den , og nu hvor jeg har fået nyt anlæg skulle jeg rigtigt til at nyde de gamle plader og hvad fik jeg så ? foreløbig en lang næse , øv da også

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2005 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Han har de skiver som du skal bruge !! Jeg har lige købt en 4mm skive ved ham for 14 dage siden

Og man kan godt sætte en Dynavector på en Rega arm når den sider på plinten !!

Hilsen King -)

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej Tube 61

Nåletrykket på alle Rega pick upper skal være 1.75 g. Proceduren er følgende.

Først stille du nåletryksomløberen på 0, derefter antiskatings knappen på 0. Så udbalancerer du armen ved at bevæge kontraloddet frem eller tilbage, når armen "svæver" mellem armholder og pladetallerken, så er trykket 0. Så stiller du nåletryksomløberen på 1.75 og skyder antiskatingsknappen op på 1.75, that`s it.

Med hensyn til om hvorvidt din pick up er defekt, så kan du sende den til os, vi tjekker den og har den en fødselsdefekt, så ombytter vi den til en ny.

Med hensyn til pick up valg, så vær opmærksom på, at de mange velmente anbefalinger er med udgangspunkt i folks oplevelser på deres egne anlæg. Eks. Bent L`s oplevelse af Elys var, at den var tynd i bunden, de fleste der har haft anker mod Elys, har haft den modsatte oplevelse, nemlig at den var for fyldig i bunden! Altså, hvis man ikke kender anlægget bag oplevelsen, så er man ikke istand til at bruge diverse vurderinger til så meget. King har hørt Rega pick upper og anbefaler Dynavektor som værende løsningen på alle analoge problemer. Men King har siden han hørte disse pick upper, mig bekendt, skiftet 1: Bopæl 2: Pladespiller 3:Forstærker 4: højttaler  så....! Derfor kan han selvfølgelig godt have ret, men der er for mange ubekendte faktorer til at kunne foretage et kvalificeret valg. 

Din beskrivelse af Fono (Rega`s riaa ) undrer mig. Vel er det ikke verdens bedste Riaa, til 2000,- er det vel også for meget at forlange, men den lyder ikke som du beskriver. Send den med pick uppen, så tjekker vi den i samme omgang.  

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej Medlyd

Tak for din gode forklaring på hvordan man indstiller Pu´en på en Rega - det er nøjagtigt som jeg husker det, og som jeg dengang gjorde, lige bortset fra det med antiskating knappen , jeg dengang ikke kunne finde ( jeg ved godt hvor den er nu ).  Jeg må prøve at gøre det hele forfra igen incl. det med antiskating´s knappen og se om det dermed kan blive bedre ( nåletrykket står lige nu på lidt over 1 da vi satte det ned da Jensen var her ).   Men det kan først blive imorgen da jeg ikke har tid til så meget andet når jeg kører nattevagter, og det er den sidste i nat.

Bliver det ikke bedre sender jeg den gerne over til dig så du kan efterse den for eventuelle fejl og mangler ( jeg fandt lige regningen på pladespilleren frem og den er købt 1/4 - 2004 , så den er lidt over et år gammel , men som sagt ikke brugt ret meget ).

Det med at forklarer hvordan lyd , lyder, er jeg ikke rigtig god til , så jeg kan nemt have forklaret mig på en anden måde som jeg egentlig ikke mente ( lyder det åndsvagt ? ) - jeg var bare ikke glad for den lyd Rega´s Riaa gav ( om der så skyldes dårligt indstillet PU ved jeg ikke ) - men hvis jeg sender PU´en til dig sender jeg Riaa´ en med så du også kan se på den.

M.v.h. Jan.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Hvis du ikke har haft aktiveret antiskatingen, så er der en grund til den dårlige lyd, du burde egentlig have haft svære sporingsproblemer.

Når det nogle gange er nødvendigt med en mellemlægsring til en Rega arm, så kan det være fordi at pick uppen er så høj at ledninger eller bagkant støder på pladen, hvis ikke det er problemet, så er en højdejustering ligegyldig. Når du     f. eks skriver, at du og Jensen satte nåletrykket på en Super Elys til 1 g, så har i faktisk ændret VTA med noget der ligner 6-7 grader skal du kompensere for det skal du hæve armen ca. 9 cm ! Nåletrykket på alle Rega pick upper skal være 1,75 g, når du er nede på 1 g, så sporer den ikke ordentligt og slider tilmed dine plader mere end godt er.

God vind.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hej Medlyd

Det er godt du er kommet med din erfaring, det kan jeg lærer meget af og måske få PU´en til at virke

Jeg efter så lige, inden jeg tog på arbejde ,hvor antiskatings knappen stod , og den var på ca. 1.8 og jeg kan godt se at jeg har flyttet en del på det hele ved at sætte nåletrykket så meget ned ( jeg kunne ikke huske hvor meget nåletrykket skulle være da Jensen var her , og på Rega´s hjemmeside kunne jeg ikke finde noget om det ) men vi syntes at nålen så for "hårdt belastet ud" derfor satte vi nåle trykket ned. ( det var jo også først da vi satte nåletrykket ned at det gik galt , så vidt jeg husker )

Nu justerer jeg den ind imorgen fra bunden af og håber så på det bedste.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 November 2005 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

tub61 skrev:

Hej Medlyd

Det er godt du er kommet med din erfaring, det kan jeg lærer meget af og måske få PU´en til at virke

Jeg efter så lige, inden jeg tog på arbejde ,hvor antiskatings knappen stod , og den var på ca. 1.8 og jeg kan godt se at jeg har flyttet en del på det hele ved at sætte nåletrykket så meget ned ( jeg kunne ikke huske hvor meget nåletrykket skulle være da Jensen var her , og på Rega´s hjemmeside kunne jeg ikke finde noget om det ) men vi syntes at nålen så for "hårdt belastet ud" derfor satte vi nåle trykket ned. ( det var jo også først da vi satte nåletrykket ned at det gik galt , så vidt jeg husker )

Nu justerer jeg den ind imorgen fra bunden af og håber så på det bedste.

Ja forfra.

Start med at sætte anti til O , mener bare den stod som den skulle , ellers start helt forfra .

men husk pu huset skal ikke ramme LP .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum