Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så langt kom jeg med on/off kredsløbet.
Jeg brugte dog en AD823, som opamp, men mange andre kan nok også gøre det. Det var bare lige den jeg havde liggende 

|
Til top |
|
|
jyden Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for diagrammet
Jeg tænkte på hvad E3206S er for en komponent?
hvad har du af uddannelse? jeg er selv elektronik mand, så jeg skulle bruge det som inspiration.
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Så fik jeg også min automatiske tænd/skul anordning til at virke. Nu skal den bare på print :-) 
Dimsen virker ved at føle om der er aktivitet på linien. Altså over 1 mV signal. Hvis der er det trækker den relæ'et, som den så holder til ca. 2 minutter efter signalet er forsvundet. Det lækre ved LM'erne er at de tænder og slukker uden man kan høre det i højttaleren. LM'erne lyder dog bedst varme, så derfor skal der også en 'permanent on' knap på konstruktionen, når den engang kommer på print. |
|
|
Hvad... Kluddermor? ;)
Rigtigt spændende projekt. Det er rart med nogle, der har noget forstand, som ikke er bange for at dele ud af sine erfaringer :D
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jyden skrev:
mange tak for diagrammet
Jeg tænkte på hvad E3206S er for en komponent?
hvad har du af uddannelse? jeg er selv elektronik mand, så jeg skulle bruge det som inspiration.
|
|
|
Jeg er (U)almindelig ingeniør. Det vil sige at jeg er uddannet fra Odense Universitet, i datateknologi, men blev ikke færdig. Derfor har jeg egentlig ikke anden titel end Bachelor :-)
E3206S er bare et relæ. Ved ikke om jeg nåede at skrive det tidligere, men den del af projektet som hedder at tænde og slukke automatisk er gået lidt i vasken. Kontakt fnider fra en nærtstående lampe kunne også tænde forstærkeren. Det kan være svært med det højimpedante noget.
hifi-fjols skrev:
Hvad... Kluddermor? ;)
Rigtigt spændende projekt. Det er rart med nogle, der har noget forstand, som ikke er bange for at dele ud af sine erfaringer :D |
|
|
Jeg har selv fået god inspiration her på siderne, så jeg forsøer bare at gi' lidt igen.
Jeg kan så tilføle at jeg har lavet en vurderingsfejl på delfilteret, så nu har jeg to 2,2nF kondensatorer midt på printet, som skal skiftes til 5,6 nF (tror jeg det bliver) En opgave jeg ikke tror bliver let, med de små dimser.....
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev filteret fiflet lidt til. Ikke nemt når det er lavet af SMD komponenter 
Delfrekvensen på den nedre bas blev sænket til 250 Hz (Q er stadig 0,7) og diskanten blev dæmpet en smule. Derudover har jeg lige ståret hul i bagpladen og monteret forstærkeren i det. Der kan den så sidde lidt endnu, mens jeg undersøger om kølingen stadig er god nok.
Bag alu pladen, ligger der en 225VA trafo, 60.000 uF, 3 forstærkere basseret på LM3886 og et elektronisk deltilter. De to LM'ere er koblet direkte på 5,25", mens den sidste er koblet på diskanten gennem en 15uF polyester kondensator, for at undgå DC ved en fejl.

Herunder er der lige et kig på de to store print med delfilter komponenter, som det elektroniske filter erstatter.

En lille kommentar om lyden: Lyden er klart mindre mudret. Der er flere detaljer og hele lydbilledet står betydelig mere roligt og så er bassen super fast. En del af den effekt havde jeg nok opnået i forvejen, hvis jeg havde erstattet alle elektrolytterne i filteret med bedre typer og evt. erstattet lampen i diskantfilteret med en modstand.
Alt i alt er jeg meget tilfreds med lyden. De lød godt i forvejen, men nu lyder de bedre 
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektet lever igen.
Lige nu går jeg og sysler med et sæt forstærkere til at erstatte LM3886'erne. Jeg taber nok en smule effekt, men slipper tilgengæld for modkoblingen og strømbegrænsningen.

Derudover er der bestilt en 1 meter køleplade (skal selvfølgelig skæres over på midten) og 2 stk Peerless 8" basser. Det kræver så en helt ny kasse, så nu skal der til at ske lidt med projektet igen.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Derudover er der bestilt en 1 meter køleplade (skal selvfølgelig skæres over på midten) og 2 stk Peerless 8" basser. Det kræver så
en helt ny kasse, så nu skal der til at ske lidt med projektet igen. |
|
|
Skal de to 8" basser så køre sammen med Elac´erne med aktiv deling? Eller hur?
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
bdef skrev:
Derudover er der bestilt en 1 meter køleplade (skal selvfølgelig skæres over på midten) og 2 stk Peerless 8" basser. Det kræver så en helt ny kasse, så nu skal der til at ske lidt med projektet igen.
|
|
|
Skal de to 8" basser så køre sammen med Elac´erne med aktiv deling? Eller hur? |
|
|
Jeg er total skudt i den lyd JET diskanten giver, men der mangler lidt bas (når nu jeg helst undgår basrefleks) i ELAC'erne. Planen er nu at bygge en ny kasse med en 8" og JET diskanten. Som mellemtone lurer jeg på at genbruge 5,25" fra ELAC'en. Evt. med lidt modifikationer.
Det vil vel efterhånden være fejt at blive ved med at kalde dem for ELAC 
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkes det at komme så langt at den ene side er monteret på den rigtige køleprofil og afprøvet. Belastningen er godt nok nogle rigtig skod højttalere til 10kr, fra den lokale genbrug, musikken blev leveret gennem dårlige kabler og det hele trukket af en 30 watt traffo, men planen var også bare at hører om der var mislyde som sus og brum, samt at finde ud af om DC servoen gjorde som den skulle og alt det der.
Alt i alt lykkes det og skidtet virkede. Der er med andre ord lyd i mine 2 * 3 kanalers ca. 25 Watt, hjemme fuskede singleend/modkoblingsfrie forstærker.
Jeg har taget lidt billeder med min mobil og de kommer på snarest. Jeg skulle bare lige ud med glæden 
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg lidt længere. Min (stærkt høfeberramte) datter sover stadig, så jeg har endnu ikke en ordentlig idé om hvordan det lyder. Først fik jeg fat i kølepladen. 1 meter lang og på 0,19 K/W.  Så blev kølepladen savet over i to og der blev savet huller til netstøjfilteret og boret til alle transistorene, samt phono stikket. Det hele blev monteret, med en slatten strømforsyning og det gamle delefilter.  I første omgang, så er der en meget svag brum lyd i højttaleren, men ellers lyder det ikke til at der er bi-lyde. Det virker også som om forstærkeren har godt fat i enhederne. Hele ideen med en aktiv forstærker er jo at undgå de meget lange kobberledninger mellem forstærkeren og enhederne, som der jo er når man regner spolerne med. Glæder mig meget til at høre hvordan de i fremtiden har fat i 8" basserne.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg faktisk helst ville ha' lavet et "Matrix" kabinet, men nu hvor jeg har knoklet med det herunder viste resultat, så er jeg glad for at jeg ikke gjorde. Sikke meget arbejder der ville være blevet hvis jeg havde valgt det. Nu har jeg afstivet lidt og så købt blygummi og så håber jeg det er nok  Så fik jeg bearbejdet lidt træ, med mit billige "power tool" værktøj   Herover ses kassen til forstærker, strømforsyning og delefilter.  Her er det det så monteret på bagpladen.  Så begynder man at kunne få en fornemmelse af hvad det er ved at blive til. Kablet er Supra Ply 2.0. Den længste er til diskanten og er ca. 75 cm. En af fordelene ved denne form for konstruktion. Her er ikke 100meter kober på en spole mellem forstærkeren og enhederne.  Her putter forstærkeren trygt i sin kassen.  Her er den lige kommet op for en demonstration.
|
Til top |
|
|
Ole Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
De billige power tools taget i betragtning, så ser det sgu godt ud! Prof snedkerarbejde, super udført 
Har ikke hørt om blygummi før. Hvad er det for en størrelse, og hvad bruger du det til?
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole Hedegaard skrev:
De billige power tools taget i betragtning, så ser det sgu godt ud! Prof snedkerarbejde, super udført 
Har ikke hørt om blygummi før. Hvad er det for en størrelse, og hvad bruger du det til? |
|
|
Takker. Det jeg kalder blygummi (gik det under da jeg plasterede min pladespiller til med det) sælges nu under navnet bitumen ( Bitumen ) Nye billeder: Her ligger mine enheder i. Jeg overvejer at skærer hjørnerne af forplanen og derfor stregerne, men det er stadig design overvejelser.  Her er der så et kik ind fra siden: Som det ses var det ikke plads til traffo'en hvor jeg havde regnet med, så den kom om på den anden side og spiser dermed lidt af bassens volumen, som dermed er nede på 31 L  Og her ned i den næsten færdige kasse:
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så spiller de faktisk.   Et lille kig på forstærkerne med Supra PLY kablet monteret. Dette var ikke nemt, da det er på 2,0 mm2 og dimsen til at kontere kablet i, maks. klarer 2,5 mm2. Desuden er forstærker kassen kun lige stor nok (og dermed er pladsen trang til montering af kablet), da den ikke skal spise for meget af bassens volumen.  Her et billede lige inden forpladen klaskes på. Dyvler, lim, uld og lidt vat i bred forvirring.  Her er forstærkerne klasket på. Tomgangen er justeret til 40mA. Jeg har testet den op til 200mA, hvilket kølepladen godt kan trække. Nu skal der eksperimenteres, med respekt for elregningen   Fremtiden byder på et nyt filter, sparling af kassen og så skal der maling på. Mine tanker går lidt på rød, så de sorte enheder rigtigt kommer til at "stå frem" og være tydlige uden frontstoffet. Mit første indtryk var lidt skuffende. Ingen bas og meget lys gengivelse, men nu hvor jeg har skruet lidt op og sat mig i sofaen og slappet lidt af, så kan jeg godt hører og nyde bassen. Den er ikke vild dyb, men meget fast. Jeg tilskriver dette at kabinettet er et trykkammer og så den aktive drift, hvor forstærkerne har direkte fast i enhederne. Filteret jeg kører med nu stammer fra da jeg kørte med to stk. 5,25" bas/mellemtoner og tjæner nu primært at jeg har lidt lyd imens jeg tænker over det næste filter. jeg er også bange for at konkludere for meget, før bassen er spillet mere til. Jeg vil tro deres kampvægt ligger omkring 35Kg. Ikke så underligt jeg har været lidt øm i ryggen, når jeg har løftet rundt på dem
|
Til top |
|
|
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super fedt projekt :)
Gide jeg kunne det du kan, men som gymnasie elev må jeg holde med til en DCX2496 og nogle alt for store forstærkere(læs: strømslugende) :P
Vh Tobias
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lavet et filter:  Og så blev det monteret:  Det er første udkast og skal fintrimmes. LM4562 leger buffer og spændingsregulatorene er 7815/7915. Langt fra den optimale konstellation, men godt nok til at fifle filteret til. Når jeg har trimmet filteret til, så køber jeg komponenter og ligger print til et ordentligt filter, hvor der skal bruges bedre buffere og spændingsregulatorer.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsigtig lytteindtryk:
Det virker som om Peerless basserne er ved at være spillet til. Det har taget lidt tid og masser af musik har flydt gennem dem (og sikkert med lidt højere lydtryk end naboerne kan lide) siden de blev monteret. Mine gamle højttalere havde 2 stk 5,25" i hver side (jeg har modificeret den ene og brugt som mellemtone i den nye højttaler) samt en JET diskant (fra ELAC, som selvfølgelig bruges i den nye højttaler også) samt supleret af en hjemmebygget sub, med en 15" bas beregnet til at sidde i en bil (Ved ikke om der er mange biler der fysisk kan tåle de udladninger som den gan give) med en meget strømstærk 200watt forstærker i ryggen.
Det første der slår mig er at magten fra min gamle sub stadig er der, trods Peerless'erne kun er 8" hver. Jeg er lige ved at tro at peerless'erne også går lige så dybt, så sub'en er nu forvist ud af stuen. Efterhånden som Peerless'erne er blødt op, så fornemmer jeg flere og flere detaljer i tonerne dernede. Det er sjovt at trods alle mine kampe med min gamle sub, så forblev den stadig en "one note" sub. Mellemtonen er klarer og renere end før. Stemmer, står mere roligt i lydbilledet. Jeg ved ikke helt om det er det trekantede kabinet bag den, det at den ikke spiller så meget bas mere (den skæres første orden ved 300Hz) eller om det er mine modifikationer af enheden. Diskanten er uændret, så den er stadig luftig og detaljeret. Den har alle de lækre egenskaber stadig væk, som gjorde at jeg var meget fast besluttet på at fører den videre til det nye projekt.
En slags konklution: Jeg er meget tilfreds allerede. Jeg har stadig nogle små kabinet ting i tankerne jeg mangler at gøre, så som maling og måske stærer hjærnerne af. Derpå er der filteret, som "bare lige er slasket sammen" som det står nu. Jeg var lidt nervøs for mængden af bas fra en 8" i et trykkammer og detaljerne i mellemtonen, ved genbrug af de gamle enheder, men det er jeg ikke mere. Jeg er meget glad for resultatet som det er nu og glæder mig ustyrligt til det er helt færdigt. jeg er stadig i den fase hvor jeg knap får hørt et nummer til ende før jeg har et nyt fedt i tankerne, jeg bare må hører på de nye vidundrer.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik vejet den i dag og syns egentlig at 39,1 Kg lyder som en frisk vægt til en nyfødt
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
først og fremmest vil jeg komplimentere dine færdigheder og iver. har selvølgelig ikke hørt dine resultater, men går ud fra det lyder ok. 
dernæst tænker jeg, pudsigt at man kan gå så meget i dybden mht kompleksitet. sammenligner lidt dit projekt med mine billige diy tabaq højttalere, som egentlig lyder ok med stort set alle forstærkere. ved godt at alt er relativt og at der er tale om både dynamik, detaljegrad og præcision, når man snakker kvalitet af højttalere, men forunderligt at spredningen indenfor pris og kompleksitet er så stor. 
kunne være spændende at høre et så gennem bearbejdet projekt, så man havde noget at sammenligne sit eget beskedne anlæg med.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
kunne være spændende at høre et så gennem bearbejdet projekt, så man havde noget at sammenligne sit eget beskedne anlæg med.
mvh |
|
|
Først må jeg takke på det mest ydmyde. Ros er altid velkommen  Jeg har egentlig gået med de samme tanker, når jeg kikker og sammenligner mit og andres projekter. Lige nu synes jeg nemlig at det lyder ganske ok (på jysk) men ved også at filteret langt fra er optimalt. Det er jo det sværer på man ikke har måleudstyr eller filter erfaring. Til mit held er elektroniske filtre lettere end passive (syns jeg) da enhedens skiftende impedans ikke spiller ind. Selv har jeg også tit overvejet hvordan de mon lyder sammenlignet med andre. lige så meget for at hører/lærer om og især hvordan jeg får det mest optimale ud af mine valg af enheder.
|
Til top |
|
|