Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 00:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stor Højttaler til Lillebror (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

@kappen
Man kan få slaveenhed til de 23W'er, men at de ligefrem ikke skulle kunne bruges uden, lyder lidt underligt.
De simulere ret godt, og har da hørt flere bruge dem alene i aktive subwoofere med fint resultat.

Deres svaghed, som jeg ser det, er deres meget lave følsomhed og dermed begrænset SPL. Men det kan så løses med at bruge flere, som @Busk er inde på her.

Jeg ser blot midten af højttalerne som en MTM konstruktion. D'Apolitto er, som du er inde på, meget svær at få til at fungere i praksis.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 December 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
De 23W'er har jeg også haft i kikkerten.
Er spændt på at se hvad du synes om dem. Har ikke selv testet dem grundet den lave følsomhed, men hvis man bruger nogle stykker, bliver de interessante.
Og så ser det ud til de kan klare sig fint i ret små kabinetter.

Ja det var en tanke men de ser ikke ud til at være lavet til det. men små 69l og 17,34hz, men jeg vil nu finde nogen andre.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@kappen
Man kan få slaveenhed til de 23W'er, men at de ligefrem ikke skulle kunne bruges uden, lyder lidt underligt.
De simulere ret godt, og har da hørt flere bruge dem alene i aktive subwoofere med fint resultat.

Deres svaghed, som jeg ser det, er deres meget lave følsomhed og dermed begrænset SPL. Men det kan så løses med at bruge flere, som @Busk er inde på her.

Jeg ser blot midten af højttalerne som en MTM konstruktion. D'Apolitto er, som du er inde på, meget svær at få til at fungere i praksis.

MTM ? det må du gerne uddybe, min tanke er er bygge en større og bedre udgave af dem til min lillebror som spiller fantastisk.

Det er klart følsomheden jeg dropper dem på, havde kun simuleret og var glad for resultatet, havde ikke set følsomheden.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Midrange, Tweeter, Midrange. Det er bare det det står for.

Der er bare en temdens bland mange at kalde den sammensætning for D'Apolitto - hvilket er MEGET forkert, da D'Apollitto stiller krav til baffel, filter etc. og derfor er en helt speciel konstruktion.

Det var bare et svar på @kappen's indlæg.

Det er rigtigt at de kræver nogle liter i basrefleks.
Men prøv at smide dem i et lukket kabinet.
En enhed der ramme F3=33Hz i kun 27 liter (dog med Qtc=0,7) er yderst sjælden i dag.
Det betyder at sætter du den i et lukket kabinet på f.eks. 40-50 liter, så får du virkelig kælderdyb bas, med et lukket kabinets fordele.

Hvor stort volumen forventer du de basser skal have øverst og nederst?

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Midrange, Tweeter, Midrange. Det er bare det det står for.

Der er bare en temdens bland mange at kalde den sammensætning for D'Apolitto - hvilket er MEGET forkert, da D'Apollitto stiller krav til baffel, filter etc. og derfor er en helt speciel konstruktion.

Det var bare et svar på @kappen's indlæg.

Det er rigtigt at de kræver nogle liter i basrefleks.
Men prøv at smide dem i et lukket kabinet.
En enhed der ramme F3=33Hz i kun 27 liter (dog med Qtc=0,7) er yderst sjælden i dag.
Det betyder at sætter du den i et lukket kabinet på f.eks. 40-50 liter, så får du virkelig kælderdyb bas, med et lukket kabinets fordele.

Hvor stort volumen forventer du de basser skal have øverst og nederst?

Nå ja selvfølgelig, hjernen drejer ikke helt så hurtigt efter julefrokosten i fredags .

Ja lukket på 40 eller mere ser ikke dårligt ud, og så 4 af dem i hver ht så mangler jeg vist ikke følsomhed .

Tegningen er kun en ca. de skal have de liter de skal bruge, størelsen af ht er ikke en begrænsning her.

Intet erstatter membran areal og bas skal ha plads.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Ja.

Som du selv har bemærket, så er jeg selv ved at finde en bas-kandidat til mit næste projekt.

Indtil videre forventer jeg dog ikke min højttaler bliver så stor som din.
Ca. H160xB40xD50 er målene indtil videre - jeg er også velsignet med næsten frie hænder til størrelsen på mit selvbyg.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@kappen

Det er kritisk at det laves og deles rigtigt og jeg kan ikke se ideen med det, hvis det ikke laves som D'Apolitto, eftersom man vil ryge ind i et hav af fase problemer på den vertikale aksis, som vil give en meget ringe spredning og helt uforudsigelig powerrespons.

Selvfølgelig kan 23W bruges til andet end slavesystemer og de giver en flot frekvenskurve i et simulerings program, men hvad f.... kan man bruge det til, når den ikke adlyder på andre områder, ihvertfald ikke i nærheden af så godt som andre enheder i samme prisklasse. Efter min mening kan disse box-beregnere bruges til at give en ide om hvor man skal hen af og intet andet. Det nytter ihvertfald ikke noget, hvis man finder frem til en frekvenskurve man kan lide uden også minimun at have kigget på impuls og steprespons - og du mener vel ikke at den opfører sig som en 2000kr+ enhed på dette område i et lukket/bassrefleks kabinet?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

@kappen
Og så kommer vi så til nogle af de simuleringer, hvor jeg ikke har info nok, uden selv at måle på det. Så jeg kan ikke sige noget om impuls og steprespons.

Alle teoretiske udregninger skal jo kun tages for det de er; teoretiske.
Mener heller ikke at have sagt de er en endegyldig sandhed, men de er typisk noget nær det eneste man kan forholde sig til uden selv at have enheden.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg tilgengæld kigget lidt på enheden, bassrefleks er håbløst. Lukket performer den langt ringere end en 22W i bassrefleks, i impulsvillighed og stop tider. Men også ringere i output (lavere følsomhed og går ikke nær så dybt).
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2008 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Dejligt med en masse gode forslag

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2008 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Hvilke programmer bruger i forskellige til at simulere i?

Ja Kappen, den 22w uden alu gør det ret godt.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Vind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Imponerende projekt, taknemmelig for at du har overskud til at indvie os andre i det :)
Til top Vis Vind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vind

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Vind skrev:
Imponerende projekt, taknemmelig for at du har overskud til at indvie os andre i det :)

Tak. Når man er igang med noget som det her og man er meget entusiastisk, kan man slet ikke lade være med at vise det frem.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Status lige nu er at de er færdige med at tørre efter sidste lag maling, og nu venter jeg på at få en dag fri til at proppe enhederne i igen og så få sat dem op her i stuen på det store anlæg. Lillebror har meddelt at han vi vente med at få dem over, da han og kæresten planlægger at flytte fra kolding til fyn her til sommer, og ingen af os gider flytte 330kg højttalere for mange gange om året. Men så får jeg også tid til at måle dem igennem og lege med lspcad på dem inden han får dem.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Billeder!
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Skal der nok komme når de er samlet

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med projektet?

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hvordan går det med projektet?

He he vi snakkede jo svipsere og temprement igår i chris-torbs tråd og om at de aldrig rigtig kom frem i lyset.

Jeg startede jo som sagt ud med at give højttalerne 3lag grunder, her opstod ingen problemer. Så begyndte jeg med denne metallic grå maling, men efter et par lag kunne jeg se at hvis jeg rullede fremad blev det lidt mørkere/lysere end når jeg rullede tilbage , så prøvede jeg at rulle i samme retning hver gang, så var der stadig farveforskel i overlapningerne , nå så måtte den farve jo skrottes og jeg gik tilbage til en højglans sort som jeg har benyttes med stor sycces før. Så begyndte det hele at virker som det skulle, MEN, alle kabinetterne skal males på alle sider da de jo svæver i min konstruktion, så fra tid til anden skal de vendes, når de har tørret, og så males på den anden side, de gik unden problemer det første 2 gange, men 3. gang, da de så havde stået og tøret i 2uger før de var blevet vendt, skulle jeg så til at montere enheder. så jeg begyndte at flytte på dem og opdagede at den side de havde stået på ind til nu, havde fået trykmærker pga at malingen ikke havde tørret helt igennem , da fladt verdenen skul helt sammen for mig, først var jeg bare helt tom og så blev jeg rasende og gik lige ud i garagen hvor vi havde en sofa stående der skulle på lossepladsen, så tog jeg en økse og så vupti blev den meget nemmere at smide ud . Efter det gik jeg ind og gav højttalerene et lag mere og der har de så stået i 1,5-2md nu og tørret, så nu tør jeg efterhånden begynde at komme enheder i.

Der er dog stadig et lille problem med siderne, jeg havde under smale processen brugt skruer til disse, dem pillede jeg dog ud igen og spartlede og sleb og spartlede og sleb inden jeg gik igang med at male. Det var intet problem før der kom sort på, for nu kan man se det har rejst sig, det betyder ikke så meget da de 3 af stderne er det der hvor siderne spændes sammen med kabinetterne. men der bliver lige et par synlige steder. Men det gider jeg ikke gøre noget ved.

Jeg samler dem nu og stiller dem op i vores stue og begynder at lave målinger på dem så jeg kan lave et endnu bedre filter end det jeg kom frem til da de var prøve samlet. Nu har jeg jo fået LSPcad og det skal udnyttes. Så påtænker jeg at lave nogen nye sider til dem med tiden, de bliver dog afleveret først, og så kan de altid eftermonteres. Plus at efter jeg har opdaget hvor stor betydning fronternes udformning har, vil jeg også lave nogen nye her der kan eftermonteres. Her er et lille eksempel på hvad jeg mener med det. Og ellers se i denne tråd jeg har gang i andetsteds.

Dette emne har jeg hel tråd igang med her http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=69&am p;SID=176a77f2b8ca79zec41z4fe14ez33927  og her er der også linket til hvor jeg har fået disse fine målinger fra.

Så alt i alt så kommer de snart op og spille, det kræver dog lige en stærk mand eller to for at rejse de 165kg op i lodret, hvis der så er lidt småfejl i malingen, så klare vi dem først når de er kommet til deres hjem, der komme jo nok en ridse eller noget når de skal flyttes. Og så vil jeg arbejde på de nye fronter og sider efter det.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Efter at have arbejdet med nogle store "kasser" må jeg sige, det er langt sværere at få gode resultater med stor højttalere end små.
Man skal virkelig planlægge og have tungen lige i munden, når man gør noget på højttalere i den størrelse.

Baffeldifraktion og akustisk center kan virkelig udnyttes i sin konstruktion - omvendt kan man ikke ignorere disse. Specielt baffeldifration. For et par år siden lavede jeg en lang række omfattende tests med bafler og en Thiel & Partner C2-44/8 mellemtone, der spillede fra 1Khz til 10KHz. Det var ikke småting man kunne ændre på frekvensgange med forskellige udformninger af baflen.

Nu håber jeg snart at se lidt flere billeder...

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Efter at have arbejdet med nogle store "kasser" må jeg sige, det er langt sværere at få gode resultater med stor højttalere end små. 

Nu håber jeg snart at se lidt flere billeder...

Giver dig fuldstændig ret.

Har lige skrevet til lillebror at vi skal finde ud af noget snart. i mellemtiden vil jeg proppe enheder i.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes