Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 12:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stor Højttaler til Lillebror (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Superfed tråd, glæder mig til at se resultatet!
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy skrev:

Den her tråd er bare super spændende. Håber du kan holde dampen oppe. Det er et mega sejt projekt. Håber lillebror bor MEGET langt fra andre mennesker eller har nogle tolerante naboer.

Hvad skal han egentlig spille på dem med? Forhåbentlig en kraftig forstærker (eller måske 2?).

/Monkey

Han bor til leje med kæresten i et hus hvor de vist har under etagen, så det er spændende om de er tolerante.

Han skal spille med en kraftigt udbygget L.C. Audio the end millenium og så en forforstærker jeg designede da jeg var igang med elektronikteknolog uddannelsen. Og den har da kunnet drive mine B&W Nautilus 800 signature (www.busk-audio.dk - referencen). så mund ikke den skulle kunne klare det. Delefilteret til dem bliver i et kabinet for sig, så der senere hen kan udbygges til aktiv deling med 3 forstærkere, så skal jeg bare designe et filter til den tid.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Takker for alle de pæne ord, med hensyn til at løbe sur i projektet er det ikke en mulighed, de skal være færdig inden d. 20. april.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Efter en dejlig familie ferie i Lalandia, hvor far fik leget mindst lige så meget som min store søn, var det tid til at komme videre.

For 20min siden blev de sidste 2 sider 12mm MDF limet på det sidste bas/mellemtone kabinet, før de er tunge nu, de skal på vægten en af dagene, er lidt nyskerrig . Mens højttalerne har stået og tøret fra gang til gang, fik jeg tid til at simulere lidt på delefilteret, der skal jo lige bestilles komponenter da det nu er tæt på til første prøvelytning. Efter en del simulering frem og tilbage, ramte jeg den kurve jeg gerne ville ramme , og uden at have kikket på hvad jeg havde liggende, så havde jeg sku komponenter til det hele.

Nå lidt billeder skal der til:

De to kabinetter helt til venstre er helt færdige og fræset til, og diskant kabinetterne er ved at tørre med front/bag.

Fræse arbejdet efterlader en del støv.

Samlet familie foto.

Nå familien kalder, den store skal i bad, så det tid til far søn vandpjask, ligger lige lidt billeder på senere af filteret.

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

ja hvad skal man sige det super fedt glæder mig
Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Så er familien vasket og delvist lagt i seng , så nu kommer der lige lidt tegning af filteret og kurver.

Som det ses er jeg nået frem til et 3vejs filter med 6db´s deling på diskant og melletone og en 12dB´s deling på basserne, der er inskudt de nødvendige dæmpeled for at få nøjagtigt den kurve jeg ønsker. Men de dæmpeled er kun en rettesnor, lytning vil afgøre om de er nødvendige.

Grøn linie er bassen, blå mellemtone og rød diskanten, den gule linie er det samlede resultat, og dette er simuleret med enhederses data sammen med filteret. Som det ses er der et jævnt dyk fra bassen og til diskanten på ca. 6dB, jeg har igennem årene fundet den kurve som værende den jeg altid har det bedst med, og efter at have konsulteret mine kones lægebøger, viser det sig at det passer ret godt med den måde vores øre opfatter frekvensområdet. Men nu må vi se om det også passer denne gang.

Til diskanterne vil der blive brugt Mundorf kondensatorer, den hvide serie, mellemtonerne bliver delt med Audyn kondensatorer, og alle spolerne er Mundorf luftspoler.

Her lige en lille simulering af om det skal være et lukket eller et basreflex kabinet, gul er lukket og rød basreflex, tror det bliver lukket .

Slut for nu.

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke bare gøre det til en reflekskasse og så bare stikke en sok i hvis det bliver for voldsomt til rummet. så er det jo lidt muligheder  Det trek bliver brugt at en del højtaller producenter. bl.a XTZ og noget ligende var meningen med mine gamle B&W dm640
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ikke med det voldsomme peak til sidst, det ville jo netop være det der fik den til at blive for voldsom i rummet. Enheden egner sig bare ikke til basreflex, og når den nu når lige dybt uden unoder så holder jeg mig ind til videre til lukket.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

ok. det er også fair nok. men skriver det program du bruger ikke lidt forkert. der står den har en effektivitet på 113db

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
ok. det er også fair nok. men skriver det program du bruger ikke lidt forkert. der står den har en effektivitet på 113db

Der står dB-SPL = Sound Pressure Level = lydtryk. Dvs. hvor højt enheden spiller med 200 watt i røven. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

CasperCU skrev:

Der står dB-SPL = Sound Pressure Level = lydtryk. Dvs. hvor højt enheden spiller med 200 watt i røven. 

Just precis.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet rykket et godt stykke, alle kabinetter er færdige og der er skåret ud til enheder og der er boret huller til terminaler. Nu skal de støves grundigt af og flyttes i i vores biograf, hvor enheder, kabling og terminaler skal monteres. Derefter skal filteret samles så jeg kan lave en prøve opstilling så jeg kan høre hvordan de lyder inden jeg går igang med siderne.

Så er der skåret ud i det første kabinet og enhederne er løseligt lagt i hullerne.

Hele den meget tunge bandte er samlet, nu venter jeg bare på at konen kommer hjem så de kan blive flyttet.

Glæder mig til at få lidt lyd, og for at sige det mildt, så gør min lillebror også .

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

CasperCU skrev:

ok. men det er da også nok til at ødelægge et par trommehinder og lidt til

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Kjeldsen skrev:

CasperCU skrev:

Ja det kan bestemt ikke være sundt, mit første selvbyg projekt, lånte jeg en dB måler og en stor forstærker, advarede mine forældre om at det nok ville larme en del nede fra mit værelse af, tog ørepropper og høreværm på og skruede op til det jeg turde, mit værelse var små 20m2 og jeg ramte 119dB . Det var før den tid hvor musik skulle lyde godt, dengang skulle det bare være MEGET højt.

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
CasperCU skrev:
Kjeldsen skrev:

CasperCU skrev:

Ja det kan bestemt ikke være sundt, mit første selvbyg projekt, lånte jeg en dB måler og en stor forstærker, advarede mine forældre om at det nok ville larme en del nede fra mit værelse af, tog ørepropper og høreværm på og skruede op til det jeg turde, mit værelse var små 20m2 og jeg ramte 119dB . Det var før den tid hvor musik skulle lyde godt, dengang skulle det bare være MEGET højt.

Busk Audio

Haha det lyder fuldstændig som den gamles selvbyg. dem bruger vi en gang i mellem til fest. Det er 2x18" basserhorn og 3 mellemtonehorn og 3 horndiskanter. han bruger en gammel Yamaha forstærker med sine 2x35 vilde heste spiller løs. den forvringer som bare satan med det er højt og det holder stadig fra hans ungdom som er små 20år siden i dag bruger vi så godt nok min crown det lyder godt nok en hel del bedre. skal lige siges at ht'erne er små 210x60x80meter! de er ikke sjove at flytte rundt på! thank god that man invented the wheel

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Kjeldsen skrev:

CasperCU skrev:

Det er det nu ikke. Jeg mener smertegrænsen ligger ved 130 dB. Manowar har rekorden for lydtryk udendørs med 140 dB, og sidst de spillede i DK måtte mindst en bæres ud med sprængte trommehinder. HEAVY METAL rules.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Manowar har rekorden for lydtryk udendørs med 140 dB, og sidst de spillede i DK måtte mindst en bæres ud med sprængte trommehinder. HEAVY METAL rules.

Det er jo ikke for ingen ting at de synger "Other bands play, Manowar kill!"

Så faldt jeg lige over den her .. Til stålet siger jeg bare.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewpro file&friendID=88280381 skrev:

"The whole purpose of playing live is to blow people's heads off," says Manowar bassist Joey DeMaio . "That's what we do; that's the energy of this band. We're out there to kick ass. We're out there to turn our Joey DeMaiogear on and blast. We're out there to kill. That's what metal is. Anybody who says otherwise is not playing heavy metal. We will melt your face!"

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Så er der lyd på skidtet, og wow der er gang i den, dog kan jeg ikke lytte dem korrekt endnu, da konen og jeg forsøgte at løfte det sidste bas/mellemtone kabinet op øverste, kom vi ikke højere end til hoftehøjde, konen måtte give op og vi satte den ned igen, de ca. 70kg var bare for meget for to menesker at løfte op i 103cm. Så lige nu står de i stedet side om side bare for at kunne lytte lidt på dem, og sådan som de gør det i denne position, så tør jeg ikke tænke på hvad der sker når de kommer til stå rigtigt. Og så skal jeg love for at der er hug i de 4 10" basser, jeg har allerede spillet så hørt at begge katte forlod huset fuldstædigt, og jeg må sige at det kan blive en fysik deciplin at blive i lokalet .

Lige lidt billeder af monteringen af enhedderne.

Lige et kik ind bas hullet.

Der til hvor vi kunne komme uden ekstra hjælp.

Så er der gang i den, lidt som at forsøge at lytte stereo på 2 center højttalere, men de lyder  virkelig godt, stereo perspektiv er dog skudt helt hen i hegnet, men det kommer på plads når de kommer ovenpå hinanden.

Lige et skud af fuglerederne.

Min yngste søn på 9md.

Nu venter jeg bare på at jeg skal holde hi-fi aften i weekenden, for der kommer der nogen som kan hjælpe med at få stavlet dem ovenpå hinanden.

Min lillebror kikker også forbi kort på lørdag, han skal med familien ind til kbh, så da jeg fortalte ham at der var lyd på nu kunne han ikke holde sig væk , det kan man da ikke forstå.

I mellemtiden kan jeg så gå og rode lidt med grov justeringer af filtrene, selv om jeg allerede nu kan høre at der ikke er meget der skal rettes op på.

Busk Audio

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

hehe fedt billede det sidste med din søn på, vakker dreng

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Haha, ja kanon billede med knægten. Og det lyder jo til at du har styr på kattene . Skal de have en gang maling eller noget? eller har du tænkt på noget andet som finish?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes