Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stor Højttaler til Lillebror (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Busk > Jeg er ked af at sige det, men jeg må holde meget med kappen her. At bruge så mange timer på kabinetter og så laver filter efter gehør er virkelig synd. Du har ikke en chance for at vide om fase, frekvens eller impedans er iorden eller ej. Og du får altså DET mere ud af enhederne når tingene spiller i fase og er sammenhængende frekvens messigt (ikke nødvendigvis liniær). Det kan man ikke uden måleudstyr med mindre man er ualmindelig heldig. Så få gang i det måleudstyr så hurtig som mulig og brug det sammen med dine øre, så kommer du længst.

Vi glæder os jo også til at se lidt målinger herinde

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Busk > Jeg er ked af at sige det, men jeg må holde meget med kappen her. At bruge så mange timer på kabinetter og så laver filter efter gehør er virkelig synd. Du har ikke en chance for at vide om fase, frekvens eller impedans er iorden eller ej. Og du får altså DET mere ud af enhederne når tingene spiller i fase og er sammenhængende frekvens messigt (ikke nødvendigvis liniær). Det kan man ikke uden måleudstyr med mindre man er ualmindelig heldig. Så få gang i det måleudstyr så hurtig som mulig og brug det sammen med dine øre, så kommer du længst.

Vi glæder os jo også til at se lidt målinger herinde

Ja Ja det fint i er så enige.

JEG HAR JO HELLER IKKE AFVIST AT JEG VIL BRUGE, SKAL BARE FØRST HAVE GANG I DET. oG HUSK AT DET ER IKKE ALT DER MÅLER RIGTIGT DER LYDER GODT, SÅ SLAP NU AF MED JERES MÅLINGER PROJEKTET ER IKKE FÆRDIGT ENDNU.

gehør??? det sku ikke første gang jeg bygger en højttaler.

Ja jeg blev lidt træt af al den fokus på målinger, men tag det nu roligt, jeg glæder mig til at få gang i det måleudstyr, men lige nu kan jeg ikke, mangler lidt elektronik til mikrofonen, for at den kan bruges sammen med udstyret. Så her kunne jeg godt bruge et par råd, men jeg gør tingene på min måde, hvis vi alle gjorde det ens ville alle højttalere lyde ens. Og det ville være en kedelig verden.

Men tak for roserne, og bare rolig der skal nok komme målinger.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

Busk > Det var ikke for at tale ned til dig på nogen måde. Ville bare være sikker på at du vidste hvad et målesystem kan bidrage dit projekt. Jeg har haft Clio i et godt stykke tid nu og lavet rigtig mange løsninger med det, så du må sige til hvis du har spørgsmål eller der er noget jeg kan hjælpe med. Det er også fint at vi ikke er ens allesammen, men du må også huske at vi ikke er ens med dig :P det er derfor vi skriver (og fordi vi brænder for det som jeg kan se du gør).

Jeg ved der er mange der går og siger at højttalere der måler perfekt ikke lyder godt. Problemmet er at 99% af dem der siger det, aldrig har hørt eller lavet en der måler perfekt. De fleste jeg kender med den holdning kommer fra bilstereo segmentet (lykke, krølle og hele banden :)) og det er der slet ikke noget forkert i. Vi har hver vores infaldsvinkel til lyd. Det bedste sker dog når man hjælper hinnanden og udnytter hinnandens kompetancer. Så sig endelig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

Hvilke måleudstyr bruger du? Ved Morten L har DLSA Pro liggende. Det er ikke så tosset til pengene ~2500kr alt ialt og man er kørende. Prøv og hør ham ad. Ellers prøv www.ijdata.com og kig på lspcad. Det har indbygget måleudstyr til 1500kr ialt, og så kan du simulere filtre på dine målinger.

Btw
>>det sku ikke første gang jeg bygger en højttaler.>>
Men er det første gang du bruger et målesystem? Så kan vi jo måske hjælpe alligevellet.

Jeg har bygget omkring 50-60 højttalersæt, arbejdet prof med det i 4 år og lærer stadig nyt.

Hygge

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Undskyld mit udbrud, har ikke sovet i 3 dage pga. af børn der sikder tyndt og brækker sig ud over det hele.

Jeg har liberty instruments praxis, men mikrofonen jeg fik med af mine kamerat er en elektrisk så der skal noget elektronik til. Ville helst bare have en mikrofon der bare passede.

Busk

PS.: det har aldrig været oppe og køre og jeg har aldrig brugt måleudstyr til højttalere endnu. Så der har jeg noget at lære. Jeg har selv været en del af EMMA, da jeg har været lyddommer der siden det startede og til og med sidste år.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hey,

Yak.... udskyder lige børn et år extra nu...

Praxis er fint til RTA men jeg mener ikke det kan måle MLS. Det Morten har kan måle MLS istedet, hvilket jeg vil anbefale. Mon ikke han vil låne det ud en weekend ?  Ellers kan JustMLS i hvert faldet der følger med LSPCad. Det er næsten et must.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Den kan vist ellers næsten alt men, jeg har jo som sagt ikke fået det prøvet da jeg ikke har mikrofonen, måske jeg hellere skulle have brugt penge på Clio, det siger alle er nemt at bruge og bare virker.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Clio koster vidst væsentlig mere, men ja, det virker ud af kassen og kan måle alt hvad du har brug for. Du sætter det til, trykker calibrate og lidt senere er du klar til at trykke MÅL... og så får du en måling. Super smart. Det er meget oppe i tiden lige nu, og der er flere ældre Clio til salg, og den nye version 8 er lige kommet både ved Frequence og DanskAudioTeknik. Jeg bruger version 7.3. Men det er en lidt dyr løsning, men hvis man laver mange højttalere er det næsten ikke til at undvære. Kan varmt anbefale det.

Læs mere her : http://www.audiomatica.com/

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hvad ville være et godt start clio system der er fornuftigt?

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Og det skal arbejde med en bærbar computer?

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hmm, jeg er super glad for min version 7. Men har også set en version 6win mener jeg og den er fint. Du skal bare vide at de gamle Clio kører på pc slots der ikke findes mere. Du skal sikre dig at det er en PCI udgave (eller at hele pc'n følger med). Jeg kender en der har et ældre Clio han har snakket om at skifte ud med en nyere. Jeg kan høre ham ad og skrive dig en privat besked hvis det bliver aktuelt og du er interesseret?

Kun Clio 8FW kan arbejde fra en Laptop... desværre.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hmm, jeg er super glad for min version 7. Men har også set en version 6win mener jeg og den er fint. Du skal bare vide at de gamle Clio kører på pc slots der ikke findes mere. Du skal sikre dig at det er en PCI udgave (eller at hele pc'n følger med). Jeg kender en der har et ældre Clio han har snakket om at skifte ud med en nyere. Jeg kan høre ham ad og skrive dig en privat besked hvis det bliver aktuelt og du er interesseret?

Kun Clio 8FW kan arbejde fra en Laptop... desværre.

Nå jeg klagede min nød til min vidunderlige kone, og det blev til Clio 8FW .

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

.... WHUT ??? Hun ved det ikke er bilen Clio du taler om ik? Ikke engang interfloras vildeste gaveæske kunne få min kone til at acceptere et FW8.... Hvad gjore du?

Men hvis du er nysgerrig ved jeg at kim ved DAT har et FW8 i butikken du kan se. Der er lidt forskellige mikrofoner du kan vælge, samt et accelerometer (eller hvordan det staves) der kan måle vibrationer på kabinetter (måler vibrationer istedet for lyd, og klæbes på hvor du vil have målt). http://www.audiomatica.com/accel.htm . Jeg ville vælge MIC-01 for at undgå reflektioner fra stativhovedet mest muligt.

Helt og lykke med det.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

.... WHUT ??? Hun ved det ikke er bilen Clio du taler om ik? Ikke engang interfloras vildeste gaveæske kunne få min kone til at acceptere et FW8.... Hvad gjore du?

Men hvis du er nysgerrig ved jeg at kim ved DAT har et FW8 i butikken du kan se. Der er lidt forskellige mikrofoner du kan vælge, samt et accelerometer (eller hvordan det staves) der kan måle vibrationer på kabinetter (måler vibrationer istedet for lyd, og klæbes på hvor du vil have målt). http://www.audiomatica.com/accel.htm . Jeg ville vælge MIC-01 for at undgå reflektioner fra stativhovedet mest muligt.

Helt og lykke med det.

Øh jeg fremlage problemet, skulle vi vælge den billige udgave ville det betyde køb af ny computer, så det blev den Clio FW8 , som sagt hun er den vildeste hi-fi kone man kan forstille sig, bare kik i Busk´s Reference under billeder af anlæg .

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Imponerende!

Er det ikke en udskrivning på 15k, eller kan det gøres billigere?

Går selv med planer om en Clio-investering.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Daniel > Jow, og så skal du have en mikrofon ved siden af :)

Jeg regner med at skulle over og besøge DAT, og se hans FW8. Om der er noget at hente eller om jeg kan leve lidt endnu med version7. Men at bruge en laptop ville være super fedt.

Dog mener jeg at have læst at det stærkt anbefales at benytte en indbygget FW port i pc'n. Mener der kan være lidt bøvel med PCMCIA.. PCMICA...PMCIA....... P..... De der indstiks kort !

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

@syncroniq
Undskyld for dette sidespørgsmål;
Men hvad er egentlig forskellen på den med Firewire og den med indstikskort ud over fleksibiliteten ved FW?
(Er der målemæssig forskel?)

@Busk
Du er godtnok hurtigt overtalt til at bruge 15k hva'?
Har selv brugt et hjemmebyg-sæt, men kan godt se det nemme i Clio, og er en anelse usikker på hvor præcist mit eget er. Går også og overvejer sådan et kit. Ganske interessante projekter du har haft gang i.
Også rart med et par gode højttaler som reference til dine selvbyg. Ens egne børn er jo altid de bedste, så man kan godt lytte sig døv (eller stirre sig blind ), på sine egne konstruktioner, så man ikke hører de fejl der måtte være.

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvad med ATB http://www.kirchner-elektronik.de/gb-index.php, det ser da meget fornuftigt ud, og er til at betale - godt 1000 kr...

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@syncroniq
Undskyld for dette sidespørgsmål;
Men hvad er egentlig forskellen på den med Firewire og den med indstikskort ud over fleksibiliteten ved FW?
(Er der målemæssig forskel?)

@Busk
Du er godtnok hurtigt overtalt til at bruge 15k hva'?
Har selv brugt et hjemmebyg-sæt, men kan godt se det nemme i Clio, og er en anelse usikker på hvor præcist mit eget er. Går også og overvejer sådan et kit. Ganske interessante projekter du har haft gang i.
Også rart med et par gode højttaler som reference til dine selvbyg. Ens egne børn er jo altid de bedste, så man kan godt lytte sig døv (eller stirre sig blind ), på sine egne konstruktioner, så man ikke hører de fejl der måtte være.

Har længe villet have et ordentligt måle udstyr, og da jeg igår fandt ud af at jeg skulle have temmelig mange penge tilbage i skat, så var det ikke så svær en beslutning, konen skulle dog lige med hen over for der var da måske mere fornuftige ting de penge kunne være brugt til. Har jeg købt både Denon SA1 system, 3930 og 3808 i sidste halvdel af sidste år og året før B&W Nautilus 800 Signature TE året før. Men hun er jordens dejligste kvinde på alle punkter .

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej Busk,

Jeg ville ønske at min storebror gad den slags og kunne hehe... Lillebror må være en glad mand! Hvordan f*nden har hans bedre halvdel accepteret størrelsen hehe? Det trick må du lige aflure og fortælle om!

Højtalerne ser rigtig spændende ud synes jeg. Kan kun gætte på hvordan de spiller. Mht. farve så tror jeg at hvid pianolak på "kasserne" kombineret med en eller anden kontrast farve/finer på "foden" ville se rigtig pænt ud.

Hvilke terminaler skal der på?

Mvh. Henrik

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja noget kunne tyde på det. Du har fået lov at invistere flere penge på 2 år, end jeg får lov de næste 10.... Og Naaarj jeg er da ikke misundlig..

FireWire udgaven behøver ikke et indstikkort og kan derfor køre fra en bærbar og lig. Dog har jeg tænkt på at købe en Mini ITX computer (de har 1 pci port). Bundkortet fylder 17x17cm og der er ingen blæsere nogen steder. Ik helt det samme, men nok mit bedste komprimis herhjemme.

Jeg ved faktisk ikke om den alm fungere lige så godt som FW udgaven. Jeg har en mistanke om at opløsningen måske er bedre på FW udgaven. Men jeg ved det ikke.

FW : 24 bit @ 192 kHz

ALM : 18bit @ 48kHz ?

Er ikke certificeret i at læse datablade. Har det fra
http://www.audiomatica.com/cliopci.htm
http://www.audiomatica.com/cliofw.htm

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes