Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 12:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Sub Seas CA26RFX/Hypex DS2.0 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Så er det tid til endnu en sub! Eltek havde tilbud på Seas H1305, så jeg købte 2 stk.

Det bliver et kabinet på 80 liter intern volumen, og en lukket komstruktion. Jeg har tænkt mig at lave en lille forsøgsanordning på bagsiden, så
jeg
kan prøve virkningen af 1,2 eller 3 akustiske ventiler i kabinettet.

Jeg har ikke helt bestemt mig for forstærkeren endnu, men jeg overvejer en Hypex DS2.0 - men hvis andre har bud i samme klasse er de
velkommene!

Indtil jeg får et prøvekabinet slået sammen, får i lige et billede af basserne

Jeg har også gang i et andet projekt - jeg ligger 8 mm krydsfiner på mine hovedhøjtaler, så enhederne kommer "ned i fronten" at ligge. Men
mere
om dette senere med billeder...

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Så kom der gang i byggeriet igen - det blev ikke lige uge 20 som jeg havde regnet med, mn bedre sent end aldrig
Jeg har været i gang med et passe plader til, så jeg kan få bygget det "indre" kabinet på subben. Det indre kabinet er 15 mm krydsfinder, der
bliver
beklædt med 22 mm mdf bagefter.
Her er lige et par billeder fra processen:

Og lige et sidste billed af forstærkeren: Hypex 2.0 straight out of DAT - til en rigtig god pris!

Stay tuned - der kommer mere i næste uge hvor jeg holder ferie

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:
Så er det tid til endnu en sub! Eltek havde tilbud på Seas H1305, så jeg købte 2 stk.

Det bliver et kabinet på 80 liter intern volumen, og en lukket komstruktion. Jeg har tænkt mig at lave en lille forsøgsanordning på bagsiden, så
jeg
kan prøve virkningen af 1,2 eller 3 akustiske ventiler i kabinettet.

Jeg har ikke helt bestemt mig for forstærkeren endnu, men jeg overvejer en Hypex DS2.0 - men hvis andre har bud i samme klasse er de
velkommene!

Indtil jeg får et prøvekabinet slået sammen, får i lige et billede af basserne

Jeg har også gang i et andet projekt - jeg ligger 8 mm krydsfiner på mine hovedhøjtaler, så enhederne kommer "ned i fronten" at ligge. Men
mere
om dette senere med billeder...

Det er forhåbenligt én enhed i hver sit 80 liters kabinet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Sys det ser spændende ud, bliv ved med at poste.
 elsker at kikke på andre´s selvbyg

Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

@ bjørn:

Nej jeg var nok godt klar over der ville komme protester imod 2 enheder i 80 liters kabinet - men det er det altså. Helt præcist 81,9 liter og 2
enheder samt en Hypex DS2.0. Hvis man leger lidt med div. simuleringprogrammer på nettet, kan man finde et teoretisk Q på ca. 0,65 ved lukket
kabinet.

Jeg har lavet et cirkelslag ud af 3 mm krydsfiner og en skrue - så jeg poster lige et billede senere... Det er sku utroligt hvad man kan få lavet ved at
kigge de etablerede producenter over skulderen, og prøve lidt selv. Jeg ville lave en udfræsning på Ø 96 mm og jeg ramte Ø 95,8 mm i første hug -
det synes jeg sku var meget pænt!

Jeg poster senere i after når jeg får tid - stay tuned.

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Så er her en update på cirkelslaget til en overfræser:

Tja så det trænede øje kan se, så er det ikke ligefrem en økonomisk krise jeg er havnet i ved at lave mit eget bud på et cirkelslag - en tur i
ejendommens storskraldsrum gav en ret stor plade 4 mm krydfiner plade. Så var der jo ikke lang til bare at prøve sig frem.

Resultatet var ret godt prisen og den halve time taget i betragtning. Er der noget der har andre bud på et cirkelslag?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:
@ bjørn:

Nej jeg var nok godt klar over der ville komme protester imod 2 enheder i 80 liters kabinet - men det er det altså. Helt præcist 81,9 liter og 2
enheder samt en Hypex DS2.0. Hvis man leger lidt med div. simuleringprogrammer på nettet, kan man finde et teoretisk Q på ca. 0,65 ved lukket
kabinet.

Jeg har lavet et cirkelslag ud af 3 mm krydsfiner og en skrue - så jeg poster lige et billede senere... Det er sku utroligt hvad man kan få lavet ved at
kigge de etablerede producenter over skulderen, og prøve lidt selv. Jeg ville lave en udfræsning på Ø 96 mm og jeg ramte Ø 95,8 mm i første hug -
det synes jeg sku var meget pænt!

Jeg poster senere i after når jeg får tid - stay tuned.

Protest og protest, det er dig det går udover, men jeg fatter ikke at der er så mange der med overlæg bruger alt alt for små kabinetter og dermed afskærer sig fra muligheden for at få en anstændig dybbasgengivelse, oven i købet med en lige så anstændig impulsgengivelse.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:
Så er her en update på cirkelslaget til en overfræser:

Tja så det trænede øje kan se, så er det ikke ligefrem en økonomisk krise jeg er havnet i ved at lave mit eget bud på et cirkelslag - en tur i
ejendommens storskraldsrum gav en ret stor plade 4 mm krydfiner plade. Så var der jo ikke lang til bare at prøve sig frem.

Resultatet var ret godt prisen og den halve time taget i betragtning. Er der noget der har andre bud på et cirkelslag?

Det der fulgte med fræseren, et beslag med 2 stænger der monteres gennem hullerne i sålen. Har du smidt det væk kan du vel lave et selv. Jeg har selv lavet et, ligeledes til en B&D maskine

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg kan godt følge hvad du siger omkring kabinet størrelse, men der findes mange meninger om det. Hvis man bruger 10 forskellige
simuleringprogrammer, får man ofte 8-9 forskellige kabinet strørrelser der kan varierer meget(!) Er det udelukkende pga. forskellige formeler?

Nogen synes at det skal være basrefleks, andre synes lukket, tredie synes bandpass og en enkelt eller 2 synes IB, Det er sku ikke helt let, men så
må man jo prøve sig frem.

Mht. det medfølgende til en B&D overfræser, tro jeg sku der er noget galt. For jeg har ikke nogen jordisk chance for at lave huller der en mindre
end Ø 20 cm. Enten er jeg virkelig dum til at samle værktøjet, eller også har de lavet værktøjet forkert. Men det er jo også lige meget - jeg fik jo
lavet et nyt cirkelslag.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Du har ret i at det medfølgende værktøj(styr) ikke kan anvendes til mindre huller - jeg har lavet mit eget "styr" som er en stang mage til den leverede, med den forskel at jeg har bøjet den så den går tilbage på siden af det lige stykke på sålen, der hvor sålen er smallest - ellers medfølger der vist også et plastikstyr som sidder omkring fræsejernet, men så skal man jo lave en skavelon

Men til meget små hulller er netop din løsning nok den eneste mulige

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Du har ret i at det medfølgende værktøj(styr) ikke kan anvendes til mindre huller - jeg har lavet mit eget "styr" som er en stang mage til den leverede, med den forskel at jeg har bøjet den så den går tilbage på siden af det lige stykke på sålen, der hvor sålen er smallest - ellers medfølger der vist også et plastikstyr som sidder omkring fræsejernet, men så skal man jo lave en skavelon

Men til meget små hulller er netop din løsning nok den eneste mulige

Man laver "en halv sål" så en vinkelplade monteret på de 2 lange stænger kan gå næsten ind til fræsejernet.  I mit tilfælde blev det en ekstra sål af 6mm mdf hvor en trekant (en kvart) blev skåret ud. En metalvinkel i tynd stålplade i samme facon med en ø6mm styretap (afsavet maskinskrue) monteret i spidsen af trekanten. Den ekstra sål kan selvfølgelig afmonteres (2 skruer) så fræseren også kan bruges normalt.

Små huller, op til 7-10 cm skæres bedst med et justerbart svingskær (kræver borestander) men man kan sagtens bruge fræseren selv om den næsten drejer "rundt om sig selv"

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Angående cirkelslag, så bruger jeg følgende hjemmelavede plade

Jeg har blandt andet brugt den til at fremstille en lille stander HT (Ellam XT)

Skal gerne tage flere billeder af den, hvis det har interesse

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:
Angående cirkelslag, så bruger jeg følgende hjemmelavede pladeJeg har blandt andet brugt den til at fremstille en lille stander HT
(Ellam XT)Skal gerne tage flere billeder af den, hvis
det har interesse

Den er fin!

Du må meget gerne poste flere billeder hvis du kan, for jeg er ikke helt sikker på hvordan styret ser ud "oven på". Kan du ikke vise din løsning med
maskinskruen der stikker ud fra bunden?

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har sat projektet i stå indtil jeg får samlet mine xeed'er, da jeg ellers står uden ht'er....
Følg med i projekt xeed.

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt videre med subben - alt træet er savet, og skal samles snart.
Jeg fik en pæn lille henstilling fra konen,om at rydde kælderrummet for mdf, x-finér, lister og brædder generalt....!
Så det endelige kabinet er blevet på ca. 85 liter (ja til begge enheder) i 22 mdf, sandwichkonstrution af 15 mm x-finér og fyrplanker med
afstivninger internt lavet i 15 mm x-finér.
Der bliver monteret 4 x akk. ventiler og en enkelt hypex ds 2.0.

Skal have lavet første skruesamling i aften, hvorefter limen bliver tilsat når jeg er sikker på skidtet passer sammen. Glæder mig til at høre hvordan
den spiller sammen med min stue.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2007 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

Arbejder man med lukkede, og/eller ventil-bokse, er volumen heldigvis ikke helt så kritisk. Efter min erfaring giver brugen af ventiler næsten altid en fin impulsgengivelse. Savnes lidt niveau i dybbassen, kan man jo kompensere med Hypex'ens EQ-funktion.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg samlet kassen, og med lidt held kommer den til at spille inden weekenden...

Jeg har nok regnet på kassen ca. 100 gange, og kigget på tommestokken endnu flere gange for at finde ud af om den var for stor til stuen - men ak
ak ak! Jeg har godt nok ikke bygget en sub i over et år, men hold da helt kæft kassen er stor...!
Jeg har i min iver efter at bygge en solid sub, forstærket kabinettet med indvendige afstivninger på alle flader, og det har gjort kassen ca. 5 cm
større på alle leder og kanter - samt øget vægten med ca. 100%!!!

Nå men jeg håber jeg kan forenes med størrelsen for den er lidt skræmmende - specielt når jeg tænker på fruens ansigtsudtryk når den lige
pludselig står der en dag hun kommer hjem fra arbejde

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Så kom der lyd i svinet!!!

Den rykke rimeligt meget rundt på løsøre i stuen, og fruen var da heller ikke udpræget for hverken: udseenede, størrelsen eller udsigten til
naboklager for urimeligt meget larm fra min side

Nå men den kan spille, og det lyder tilmed godt når man har brugt lidt tid på indstillingen.
Fruen kunne da også godt lige Tina Dickow "nu med bund i lydbilledet".

Meeeeen jeg skal nok ha' lavet en rekonstruktion af størrelsen - så det bliver 2 stk. 40 liters der passer bedre til indretningskravet...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 September 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Og så er der folk, der påstår, ar størrelsen ikke betyder noget! Men at fruen klager over, at den er 'for stor' .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Selvom det er en gammel tråd, spørger jeg alligevel: fungerer den Hypex 2.0 OK, for jeg tænker på at prøve et par.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes