Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
m@dsen skrev:
Forhold jer dog til det tråden handler om.
|
|
|
Det er jo præcis det vi gør. Jeg mener tråden handler om en ulovlig installation, hvad mener du den handler om ?
|
|
|
For at komme på der rene, er det tale om en ulovlig installation eller ej, lad os få nogle kyndige i el installation og dansk lovgivningen på dette område på banen.
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
hifido skrev:
Så fik jeg endelig taget mig sammen, og lavet min egen strømgruppe, til hifi. Bemærk de lækre furutech kontakter...:
Lige lidt billeder:

Mvh.
|
|
|
Smukt arbejde og sundt valg af stikkomponenter.
Hvilke kvadrat har du valgt og hvilken "indpakning"? (Er det de gamle stive kabler eller de nye flexible.?)
Har du fået udmålt din jord?
Mvh
|
|
|
Skulle vi komme tilbage til trådens nerve....Så vil jeg nemmerli´ gerne have svar på ovenstående spørgsmål.... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1873
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset om installationen - efter lovens bogstav - er ulovlig eller ej, så er der ingen tvivl om, at Furutechs stikdåser er kvalitetsmæssigt milevidt bedre end de almindelige stikdåser, der fås i DK. Så ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er der ingen problemer - hvilket enhver, der har haft Furutechs stik m.m. i hænderne også vil vide. Gode, kraftige tilspændinger m.m.
Og ja, det er da fint nok at gøre opmærksom på, at installationen kan være ulovlig, men det er pjat at bruge hele tråden på det. Det må være op til den enkelte, om man vil have sådan en installation i sit hjem, og Hifi4all's læsere er næppe dummere end andre og kan selv vurdere dette for deres eget hjem. Der er millioner af EU-borgere, der har Schuko-stikdåser i deres boliger - helt lovligt og uden problemer! Det er kun en protektionistisk dansk lovgivning, der gør, at vi ikke har dem i DK.
Jeg synes faktisk, at det vil være meget mere interessant at høre lidt mere om, hvorvidt den forbedrede el-installation også har givet bedre lyd?
Og i givet fald hvordan dette har udmøntet sig? __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Fin forstærker du har lavet der Ulrikmm, men du er måske nok en af dem der burde overlade den slags til fagfolk. 
Jeg håber dog ikke at det er standarden for alt DIY.
|
|
|
Det er ikke min forstærker!
Men en Doxa, der er blevet modificeret med Duelund kabler, ekstra lytter oma. Der er en tråd om den på Nerds. Det den har
tabt på brandsikkerheden, har den nok vundet på lyden  .
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
For at komme på der rene, er det tale om en ulovlig installation eller ej, lad os få nogle kyndige i el installation og dansk lovgivningen på dette område på banen.
|
|
|
Der er allerede flere elektrikere der har udtalt sig, så det behøver du nok ikke være i tvivl om. Der er jo heller ingen der påstår at det skulle være lovligt, så det er ikke det der er uenighed om.
Uenigheden handler udelukkende om hvor smart det er at vise en ulovlig installation på nettet og de evt. forsikringsmæssige konsekvenser af installationen.
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gl. Jas:
Det er stivt 2,5 kvadret kabel, der er anvendt. Og jeg har ikke fået udmålt min jordforbindelse.
Mht. de mange, der har spurgt til lydforbedringerne, så er det ikke så nemt for mig, at vurdere. Jeg har nemlig fået både nye højttalere (Martin Logan Prodigy) og ny cd afspiller (Mcintosh mcd 500), inden for samme periode. Umiddelbart er min vurdering dog, at det har givet noget mere ro i lydbilledet og måske lidt lysere gengivelse. Det sidste kan dog godt være indbildning, da der er mange nye faktorer, at tage hensyn til.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ganske sandsynligt at din gengivelse er blevet lidt lysere, og det skyldes helt sikkert at du er gået fra 1,5 kvadrat kabel til 2,5 kvadrat kabel.
Jeg har nemlig oplevet det samme ved at gå op i kvadrat, her blev lyden hos mig mere lys, men også mere detaljeret, samtidigt blev lyden også mere stram, med en lidt slankere/fastere bas som følge.
Jeg er gået tilbage til 1,5 kvadrat kabel
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm:
Er du gået tilbage til 1,5 kvadrat, kun for af få den "gamle" bas gengivelse tilbage..? For de andre ting du beskriver, er vel forbedringer....?
Mvh.
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Det lyder ganske sandsynligt at din gengivelse er blevet lidt lysere, og det skyldes helt sikkert at du er gået
fra 1,5 kvadrat kabel til 2,5 kvadrat kabel.
Jeg har nemlig oplevet det samme ved at gå op i kvadrat, her blev lyden hos mig mere lys, men også mere detaljeret,
samtidigt blev lyden også mere stram, med en lidt slankere/fastere bas som følge.
Jeg er gået tilbage til 1,5 kvadrat kabel |
|
|
Har oplevet det samme når jeg har skiftet til Oyaide M1 og F1-stik. På mine forstærkere blev det for meget af det gode, så de
stik gør tjeneste andetsteds. På forstærkerne bruger jeg fabrikssamlede Oyaide Tunami, og selvom stikkene på disse er af
lavere kaliber end M1-F1, så giver det alligevel en væsentlig mere harmonisk gengivelse.
Har i øvrigt også hørt at 1,5 m2 installationskabel skulle lyde bedre end 2,5 m2 ditto ...
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
m@dsen skrev:
Forhold jer dog til det tråden handler om.
|
|
|
Det er jo præcis det vi gør. Jeg mener tråden handler om en ulovlig installation, hvad mener du den handler om ?
|
|
|
Set fra din synsvinkel, er der nok ingen tvivl om, at den handler om lovligheden i den instalation hifido har lavet.Ellers passer alle dine inlæg jo heller ikke. Jeg er sikker på at, hvis det var meningen at tråden skulle handle om hvorvidt det er lovligt, eller ej så havde hifido startet en tråd med dette spørgsmål. Det jeg ser er en tråd hvor der er gjort forsøg på at forbedre lyden der kommer ud af højtalerene. Men ok, det kan da godt være du har mere ret til at fortolke på sandheden end jeg har.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle af brugerne tager ordet debat-forum meget bogstaveligt
|
Til top |
|
|
bjæf Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 21 Marts 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley
I denne tråd roser du diynetskinne, er det mere lovligt at lave sådan en ?
Tråd
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 04:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjæf skrev:
Stanley
Tråd |
|
|
En DIY netskinne er vel lovlig, da det ikke høre under huset faste el installation, som jo denne debat bl.a. handler om, at det så ikke burte være lovlig er en anden sag, det samme gælde DIY elektronik så længe der er blandet 230v ind i det, her kan det gå rigtig galt (se bare bilde længer oppe i tråden), hvis man ikke ved hvad man har med at gøre og det er mange der ikke gør, derfor ud for en sikkerhed synspunkt, så burte det ikke være lovlig for normal folk overhoved rode med 230v strøm i en hver art. Det ville sige at alt hjemme DIY elektronik, så længe der er blande 230v ind i det, ikke burte være lovlig for normale menneske at rode med.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Det ville sige at alt hjemme DIY elektronik, så længe der er blande 230v ind i det, ikke burte være lovlig for normale menneske at rode med.
|
|
|
Lyder som noget inde fra Christansborg
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjæf skrev:
Stanley
Tråd |
|
|
Når du nu har brugt tid på at finde en 3 år gammel tråd som jeg har skrevet i, kunne du da også godt have brugt lidt tid på at citere så jeg kan se hvilket indlæg du mener. 
Nu har jeg lige skimmet tråden hurtigt, men fandt ikke noget indlæg hvor jeg roser stjerneboxen. Jeg roser hans illustrationer i hans indlæg generelt. Derimod er jeg uenig med ham omkring nogle rent tekniske detaljer og omkring virkningen rent lydmæssigt.
Nu mener jeg ikke at loven kan gradbøjes, så man kan vel ikke tale om at noget er mere lovligt end andet. Enten er det lovligt eller også er det ikke. Det er egentlig heller ikke relevant her, da allle jo tilsyneladende er enige om at stikdåserne i denne tråd ikke er lovlige at bruge i Danmark. Så tjener det næppe noget formål at starte en debat om lovligheden af andre projekter fra gamle tråde, da man alligevel ikke kan undskylde en ulovlighed med at andre også gør noget ulovligt.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Nogle af brugerne tager ordet debat-forum meget bogstaveligt  |
|
|
Måske, men man kan jo også sige at nogle brugere siger deres mening selvom den ikke altid er populær. Synes du at forummet ville blive bedre hvis vi alle gav hinanden ret, selvom vi i virkeligheden mener noget andet ? Ville det være bedre hvis jeg havde skrevet at de viste stikdåser lyder meget bedre end alternativerne ?
Grunden til at jeg gik ind i debatten her var egentlig ikke de ulovlige stikdåser. Det var allerede påpeget af flere andre. Derimod synes jeg ikke at det var smart at satse på at forsikringen sikkert dækker alligevel som Dan A. opfordrede til.
Derfor stillede jeg dette spørgsmål :
Stanley skrev:
Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt ?
|
|
|
Jeg har ikke fået noget svar endnu.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi politiet lokaliserer en Schuko stikkontakt......
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Set fra din synsvinkel, er der nok ingen tvivl om, at den handler om lovligheden i den instalation hifido har lavet.Ellers passer alle dine inlæg jo heller ikke. Jeg er sikker på at, hvis det var meningen at tråden skulle handle om hvorvidt det er lovligt, eller ej så havde hifido startet en tråd med dette spørgsmål. Det jeg ser er en tråd hvor der er gjort forsøg på at forbedre lyden der kommer ud af højtalerene. Men ok, det kan da godt være du har mere ret til at fortolke på sandheden end jeg har.
|
|
|
Han startede faktisk en tråd uden spørgsmål. Det eneste tekst han skrev var :
hifido skrev:
Så fik jeg endelig taget mig sammen, og lavet min egen strømgruppe, til hifi. Bemærk de lækre furutech kontakter...:
|
|
|
Han opfordrer altså selv til at fokusere på stikdåserne. Jeg forbyder ikke dig at skrive om evt. lydforbedringer ved stikdåserne, det er dig der brokker dig over at jeg skriver om evt. forsikringsmæssige konsekvenser. Så er det vel egentlig dig der mener at "du har mere ret til at fortolke på sandheden end jeg har ". Jeg mener også at der skal være plads til både positive og negative kommentarer, hvis bare de er relevante. Og du er da forhåbentlig enig i at det er problematisk at stikdåserne ikke er lovlige ?
|
Til top |
|
|
bjæf Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 21 Marts 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jeg roser hans illustrationer i hans indlæg generelt. |
|
|
Det er vel også at lægge op til "ulovligheder"
Det skal man vel ikke rose, hvis du mener at denne tråd er forkert ?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjæf skrev:
Stanley skrev:
Jeg roser hans illustrationer i hans indlæg generelt. |
|
|
Det er vel også at lægge op til "ulovligheder"
Det skal man vel ikke rose, hvis du mener at denne tråd er forkert ? |
|
|
Peter Pan har lavet en masse indlæg herinde og de fleste er med fine illustrationer der tydeliggør hans budskab. Det mener jeg nu godt jeg kan rose ham for uden at lægge op til ulovligheder. Hans projekt roser jeg ham ikke for, tværtimod er jeg da uenig med ham på flere punkter. Jeg mener dog stadig ikke at det er relevant at diskutere et 3 år gammelt projekt, som du mener er ulovligt, da det ikke ændrer noget ang. denne tråd. Jeg kan da også godt rose Hifido for et pænt udført arbejde med monteringen af stikdåserne, da der så vidt jeg kan se på billederne, ikke er noget galt med det. Det er kun hans valg af materialer jeg mener kan give problemer.
|
Til top |
|
|