Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 12:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: NY HIFI STRØM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Jeg mener dog stadig ikke at det er relevant at diskutere et 3 år gammelt projekt, som du mener er
ulovligt

Nej, man kan selvfølgelig ændre mening på de år.
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da anbefale alle at spørge stanley om lov inden de starter en tråd herinde.

Han er en af de få herinde der stortset ved alt mellem himmel og jord.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Stridsvognen:

God humor...!

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Jeg vil da anbefale alle at spørge stanley om lov inden de starter en tråd herinde.

Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

God ide
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Ja, der er jo noget at leve op til hvis Hifido skal have ret i denne teori  :

hifido skrev:

Jeg bilder mig ind, at hifi-entusiaster generelt, er klogere end gennemsnittet

Der er nu ingen grund til at spørge mig om lov, man skal bare bruge sin sunde fornuft. I de tilfælde hvor man glemmer det, må man så leve med at vi ikke alle er enige altid.

Men det undrer mig da egentlig at flere brugere, incl. trådstarter, nu finder det mere interessant at diskutere mig og mine holdninger end stikdåserne. F.eks. har Hifido endnu ikke svaret på mit spørgsmål :

Stanley skrev:

Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt ?

Hvorfor bruge netop disse stikdåser når der findes lovlige alternativer ? Det må da være et relevant spørgsmål også for de brugere der kunne føle sig inspirerede til at lave noget lignende. Hvad er det der er så afgørende fantastisk ved disse stikdåser så man vil risikere forsikringsmæssige problemer senere ?

I beskylder mig for at gå off topic, men det er da ikke mig der finder billeder af forstærkere, gamle tråde om stjernebokse og skriver en masse personlige indlæg. Jeg prøver at fastholde debatten omkring de stikdåser som trådstarter, i sit første indlæg, bad os om at fokusere på.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Stanley er vores lille nuttede vagthynd        

PS. tankevækkende at gener og gener(sjænèr) staves ens ik?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt

Nu ved jeg ikke hvad du mener med, at tage chancen. Jeg har ikke kunnet finde belæg, for din påstand om, at forsikringsselskaber ikke udbetaler ved en evt. brandskade. Jeg kender personligt en´, som oplevede en brand, under en omfattende renovering af sit hus. Renoveringen var ikke anmeldt, som foreskrevet i forsikringspolicen, der kræver en speciel forsikring, i ombygningsperioden. Det gav lidt knas med forsikringsselskabet, men endte aligevel med, at de udbetalte den fulde forsikringssum. Her snakker vi altså et hus, hvor næsten alt var revet ud, og ledningerne mere eller mindre hang ud af væggene. Men siden du bruger så meget krudt på, at fortælle alle os andre om, hvor stor en chance det er, så må du jo kunne finde masser af eks. på din påstand. Der må i sagens natur, have været masser af sager, hvor privatfolk har udført ulovligt installationsarbejde, og efterfølgende haft brandskader. Jeg kender selv en forsikringsmand, som siger, at netop en brandforsikring, er noget helt grundlæggende i samfundet, og har stor betydning for sikkerhedsfølelsen, og da der ofte også er store summer og panthavere med ligeså stor, eller størrere magt, end forsikringselskaberne involveret, så udbetales en brandforsikring næsten altid. Det ses derimod langt oftere, at de prøver at komme uden om, i sager om f.eks. indbrud og bilulykker, da de her står, som et magfuldt forsikringselskab, over for den enkelte lille forsikringskunde. Men ret mig endelig Stanley, hvis du mener at kunne dokumentere noget andet.

Og stanley..., de lovlige alternativer til de gode Furutec guld kontakter, du snakker om, hvor kan de købes? Er LK begyndt af fremstille specielle hifi-rigtige stik..? Skulle vi 2 så ikke bare blive enige om, at være uenige. Jeg har ikke lyst til at bruge mere tid, på at diskutere forsikringer og lovgivning med dig. Den eneste grund til, at jeg svarer dig nu, er at du bliver VED med at skrive, at jeg ikke har svaret på dine spørgsmål. Det har jeg så hermed gjort.....

God weekend Stanley... 

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 05:06 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Renoveringen var ikke anmeldt, som foreskrevet i forsikringspolicen, der kræver en speciel forsikring, i ombygningsperioden.

Den kendte jeg godt nok heller ikke

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

http://www.bolius.dk/viden-om/hus/artikel/tjek-dine-el-insta llationer/#Hvornår-dækker-forsikringen

http://www.de.dk/Bladet/Maj+2007/Forsikring+d%C3%A6kker+ikke +ulovligheder.htm

http://www.bolius.dk/viden-om/ombygning/artikel/de-vaerste-e rfaringer-med-elinstallationer/

http://www.birks-el.dk/5519-1/

Jeg har en kammerat, hvis hus brændte grundet elinstallationer han selv havde lavet. Han fik ikke en krone af forsikringen.  Økonomisk fik han en lussing af dimenisoner, som han skal betale på resten af livet.

I dag kan man vist tegne tillægsforsikringer, som i vid udstrækning dækker ulovlige installationer.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Stanley skrev:

Men hvorfor dog tage chancen og montere noget som man ved ikke er lovligt

Nu ved jeg ikke hvad du mener med, at tage chancen. Jeg har ikke kunnet finde belæg, for din påstand om, at forsikringsselskaber ikke udbetaler ved en evt. brandskade. Jeg kender personligt en´, som oplevede en brand, under en omfattende renovering af sit hus. Renoveringen var ikke anmeldt, som foreskrevet i forsikringspolicen, der kræver en speciel forsikring, i ombygningsperioden. Det gav lidt knas med forsikringsselskabet, men endte aligevel med, at de udbetalte den fulde forsikringssum. Her snakker vi altså et hus, hvor næsten alt var revet ud, og ledningerne mere eller mindre hang ud af væggene. Men siden du bruger så meget krudt på, at fortælle alle os andre om, hvor stor en chance det er, så må du jo kunne finde masser af eks. på din påstand. Der må i sagens natur, have været masser af sager, hvor privatfolk har udført ulovligt installationsarbejde, og efterfølgende haft brandskader. Jeg kender selv en forsikringsmand, som siger, at netop en brandforsikring, er noget helt grundlæggende i samfundet, og har stor betydning for sikkerhedsfølelsen, og da der ofte også er store summer og panthavere med ligeså stor, eller størrere magt, end forsikringselskaberne involveret, så udbetales en brandforsikring næsten altid. Det ses derimod langt oftere, at de prøver at komme uden om, i sager om f.eks. indbrud og bilulykker, da de her står, som et magfuldt forsikringselskab, over for den enkelte lille forsikringskunde. Men ret mig endelig Stanley, hvis du mener at kunne dokumentere noget andet.

Og stanley..., de lovlige alternativer til de gode Furutec guld kontakter, du snakker om, hvor kan de købes? Er LK begyndt af fremstille specielle hifi-rigtige stik..? Skulle vi 2 så ikke bare blive enige om, at være uenige. Jeg har ikke lyst til at bruge mere tid, på at diskutere forsikringer og lovgivning med dig. Den eneste grund til, at jeg svarer dig nu, er at du bliver VED med at skrive, at jeg ikke har svaret på dine spørgsmål. Det har jeg så hermed gjort.....

God weekend Stanley... 

Jeg kender en der engang blev stoppet for at køre uden lys på cyklen. Det gav lidt knas med betjenten, men han fik alligevel lov til at trække cyklen hjem uden en bøde. Så nu ved jeg at man ikke risikerer at få bøder hvis man cykler uden lys.

Men okay, du gider ikke bruge mere tid på at diskutere forsikring og lovgivning. Dit svar på mit spørgsmål er at du ikke mener at de lovlige alternativer er "hifi-rigtige". Kan du uddybe det nærmere ?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Gorm:

Er du gået tilbage til 1,5 kvadrat, kun for af få den "gamle" bas gengivelse tilbage..? For de andre ting du beskriver, er vel forbedringer....?

Mvh.

Jo det er vel forbedringer, men med mit setup blev det for klinisk og kedeligt, derfor vendte jeg tilbage til 1,5 kvadrat, og pudsigt nok er det lettere at fintune med netkabler med 1,5 kvadrat installationen, end det var med 2,5 kvadrat installationen.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Tip fra en god ven
read it and weap 

http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/851-mains-noi se-suppression.html

nå, typisk

tråden på DIY audio.com hedder - Mains Noise Suppression

trådstarter her er åbentbart på rette spor, omend af helt andre grunde end beskrevet her

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Tip fra en god ven
read it and weap 

http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/851-mains-noi se-suppression.html

nå, typisk

tråden på DIY audio.com hedder - Mains Noise Suppression

trådstarter her er åbentbart på rette spor, omend af helt andre grunde end beskrevet her

Link til debatten er :

Men jeg forstår ikke din pointe ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Link til debatten er :

Men jeg forstår ikke din pointe ?

takker for rettelse af link

min pointe ?

jo, den er at trådstarter faktisk opnår den væsentlige og hensigtsmæssige jordforbindelse med det monterede schuko stik

anlægget er dermed en hel del sikrere, hvilket er noget ironisk, i lyset af debattens drejning omkring forsikring i følge af uheldig brand

stort set ale apparater i DK er leveret med schuko stik

det passer fint i både 2 0g 3 poledede danske kontakter, men altså uden jordfindelsen

der findes en simpel og billig adaptor, men hvor mange bruger en sådan

jeg mindes ikke at dette har været berørt i debatten her, og det finder jeg kritisabelt, og at debatten har dermed fejlet og misset det absolut væsentlige, og mere koncentreret sig om meningsløs mundhuggeri, og om at være forsikret NÅR det brænder, men mindre om at UNDGÅ at det brænder - det synes jeg dybt ironisk, og ingen har lært noget som helst andet end om forsikrings tvister, men intet om elektronik og asikkerhed, og hvordan man sikrer sig FØR skaden sker

jeg undskylder hvis jeg har overset noget 

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

På side 2 beskriver jeg hvorfor alm. schukovægudtag ikke er lovlige i DK som fast installation.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

At de der Furutech ikke er godkendt i DK, har intet med sikkerhed at gøre. Tro faktisk at de er bedre/ sikre lavet end mange af dem som sidder i danske hjem.

Jeg tror ikke at de er godkendt i DK, af den eneste grund der ikke står LK på

Hvad skal man vælge ?. Jeg har valgt lidt af hvert.

I forbindelse med indkøb af stikpropper til mit projekt, hvor jeg vil have jord forbindelse i mine stikkontakter, ved mit Hi-Fi- A/V anlæg, støtte jeg på dette eksempel, som direkte vildfører køberen, da det ikke er rigtigt. Dette eksempel er desværre ikke egenstående. 

Disco Support, www.discosupport.dk. skriver på deres hjemme side:

" Bemærk at Schuko stik kun må bruges under specielle forhold i Danmark."

Her følger breve fra folketinget.

2004-05, 2. samling - Svar på § 20-spørgsmål: Om det tyske Schuko-stik

Folketingets Lovsekretariat Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min foreløbige besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005. 

Med venlig hilsen Flemming Hansen

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. april 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. Fax CVR-nr.10 09 24 85 oem@oem.dk www.oem.dk

Besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005. Spørgsmål :

”Vil ministeren i forlængelse af sit svar på spørgsmål nr. S 537 redegøre for, hvad der oprindeligt var argumenterne for at tillade det tyske Schuko- stik, herunder om lovliggørelsen af dette stik skete på baggrund af forslag fra erhvervslivet, og hvilke dele af erhvervslivet der stod bag dette foreslag ?”

Svar: Jeg har bedt Sikkerhedsstyrelsen om at undersøge de oprindelige argumenter for at tillade Schuko-stikpropper (Schuko-stikpropper er identiske med det i spørgsmålet benævnte Schuko -stik). Schuko-stikpropperne har været lovlige siden midten af 1940’erne op til sidst i 1970’erne, hvor der blev indført et forbud imod stikproppen, dog med adgang til dispensation.

I midten af 1980’erne blev Schuko-stikproppen igen lovliggjort. Argumenterne for en lovliggørelse af stikproppen kræver dog en nærmere undersøgelser i Rigsarkivets materialer.

Jeg vil derfor vende tilbage med et uddybende svar herom. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. april 2005 Ø KONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   Fax  oem@oem.dk www.oem.dk

16. juni 2005

Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer af min endelig besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005.

Endelig besvarelse af spørgsmål S 757 stillet af Per Clausen (EL) den 13. april 2005.

Med venlig hilsen Bendt Bendtsen.

Svar:

Jeg har, som nævnt i mit foreløbige svar på spørgsmålet, bedt Sikkerhedsstyrelsen om at undersøge de oprindelige argumenter for Schuko-stikpropper i Rigsarkivet. Der findes referencer til Schuko-standarden i Stærkstrømsreglementet fra den 1. oktober 1946.

Sikkerhedsstyrelsen har søgt i Rigsarkivet og kan ikke fremskaffe dokumentation for argumenterne bag accepten af Schuko-stikproppen i disse referencer. Dette skyldes, at den procedure udarbejdelsen af Stærkstrømsreglementet fulgte i 1945 -1946 ikke medførte registrering af disse argumenter. Accepten af  Schuko-stikproppen skyldes formentlig, at der tidligere sjældent var jordforbindelse i danske stikkontakter, og typen af beskyttelsesjord i stikproppen var derfor mindre væsentlig.

Der blev sidst i 1970’erne indført et for bud mod Schuko-stikproppen i Stærkstrømsreglementet, men indførelsen af forbuddet blev aldrig endelig gennemført. Der blev dels givet dispensationer fra bestemmelsen, og inden overgangsfasen var forbi, blev forbuddet trukket tilbage. Schuko- stikpropper har derfor i praksis været lovlige i Danmark i en lang årrække. I forbindelse med ændringen af Stærkstrømsreglementet af den 1. april 1985 blev Schuko-stikproppen igen formelt accepteret i Danmark. Denne ændring blev besluttet på et møde den 10. april 1984 med deltagere fra ministeriet.

DEMKO, Elektricitetsrådet og FEHA (Foreningen af fabrikanter og    importører af elektriske husholdningsapparater), og ændringer blev godkendt ved ministeriets brev af den 9. juli 1984.

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 16. juni 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. Fax  oem@oem.dk www.oem.dk

2/2 FEHAs Argumenter for fortsat accept af Schuko - stikpropper var henholdsvis risikoen for ulykker, hvis brugerne selv udskiftede deres Schuko-stikpropper, og da kun en begrænset del af boligmassen havde en dansk jordforbindelse, ville forbrugernes sikkerhed ikke blive forbedret ved indførslen af et  krav om danske stikpropper.

Ophævelse af monopol.

Der har hidtil været monopol på udformningen af stikkontakter til installation i danske hjem,
men Den danske Sikkerhedsstyrelse har besluttet, at der pr. 1. juli 2008 kan installeres
stikkontakter produceret efter fransk-belgisk standard i danske ejendomme.
Hidtil har firmaet Lauritz Knudsen domineret det danske marked med en andel på over 60 %.

Henvisninger til stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 107-2-D1.

Alt om EL gode oplysninger:   http://newz.dk/forum/item/66917/

Husk arbejde med 230 volt er forbundet med livsfare.

Kombi Schuko stikprop / Apparatstik med jord. (Findes på de fleste EL apparater der købes idag.)

Stikdåsen med jord er den Franske/ Belgiske type stikdåse med jord,
der bliver tilladt i Danmark fra 1. Juli 2008.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

min pointe ?

jo, den er at trådstarter faktisk opnår den væsentlige og hensigtsmæssige jordforbindelse med det monterede schuko stik

anlægget er dermed en hel del sikrere, hvilket er noget ironisk, i lyset af debattens drejning omkring forsikring i følge af uheldig brand

Han kunne have opnået det samme med en lovlig type.

musicus skrev:

stort set ale apparater i DK er leveret med schuko stik

det passer fint i både 2 0g 3 poledede danske kontakter, men altså uden jordfindelsen

der findes en simpel og billig adaptor, men hvor mange bruger en sådan

jeg mindes ikke at dette har været berørt i debatten her, og det finder jeg kritisabelt, og at debatten har dermed fejlet og misset det absolut væsentlige, og mere koncentreret sig om meningsløs mundhuggeri, og om at være forsikret NÅR det brænder, men mindre om at UNDGÅ at det brænder - det synes jeg dybt ironisk, og ingen har lært noget som helst andet end om forsikrings tvister, men intet om elektronik og asikkerhed, og hvordan man sikrer sig FØR skaden sker

jeg undskylder hvis jeg har overset noget 

Jeg er så bare ikke enig med dig i at det er uvæsentligt at overholde loven. Jeg mener heller ikke at det er meningsløst at debattere evt. forsikringsmæssige problemer der kan opstå hvis man ikke gør.

Han starter selv tråden med at skrive at vi skal især lægge mærke til stikkontakten (den ulovlige) og det er den jeg kommenterer. At jeg så ikke kommenterer på andre ting, ser jeg egentlig ikke noget problem i. Andre kan jo frit kommentere hvad de vil. Desuden har jeg jo fået at vide tidligere i tråden at jeg ikke kan rose en ting og kritisere en anden   :

bjæf skrev:
Stanley skrev:
Jeg roser hans illustrationer i hans indlæg generelt.

Det er vel også at lægge op til "ulovligheder"

Det skal man vel ikke rose, hvis du mener at denne tråd er forkert ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Du har såmænd ret, selvfølgelig
men hvorfor bruge 5 sider på at påpege at forsikringen kan give problemer
og det UDEN at berøre det vigtige i at etablere den jordforbindelse
den kunne måske bevirke at det netop IKKE bliver aktuelt med forsikring, eller sagt anderledes INGEN BRAND

Men det drejer sig altså ikke KUN om et forsikrings spørgsmål
Og du har selvfølgelig ret at jordforbindelsen fint kan opnås på anden vis
enten med en simpel adaptor
eller montere 3 benet stik

og hvis man som trådstarter insisterer på fancy Schuko stik, så kan man jo bare lave sin egen samlebox
men jeg ved nu heller lige hvorfor de skulle være bedre

Men det jeg kritiserer generelt er at probelemet med manglende jordforbindelse ikke er nævnt
En installatør må feks IKKE tilslutte en kaffe maskine UDEN også at montere en adaptor med jordforbindelse
Men den almindelige borger må gerne
Eller måske ikke ? forsikringen kan måske også have indvendinger her

Der er simpelthen alt for lidt oplysning på dette område
I mange år har det fungeret ok
Men I denne digitale tidsalder medfører det at vi er plaget af ulidelig net støj
En SMPS kan feks støje infamt hvis den ikke bliver tilsluttet en jordforbindelse
Efter sigende fungerer støj filtreringen KUN med tilslutning til JORD
etc
Og i dag har ALLE famlier en PC med en SMPS
eller et fjernsyn, mm

Vi vil vel alle gerne have mindre støj, også fra naboen
eller apparater som simpelthen holder længere

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Du har såmænd ret, selvfølgelig
men hvorfor bruge 5 sider på at påpege at forsikringen kan give problemer
og det UDEN at berøre det vigtige i at etablere den jordforbindelse
den kunne måske bevirke at det netop IKKE bliver aktuelt med forsikring, eller sagt anderledes INGEN BRAND

Men det drejer sig altså ikke KUN om et forsikrings spørgsmål
Og du har selvfølgelig ret at jordforbindelsen fint kan opnås på anden vis
enten med en simpel adaptor
eller montere 3 benet stik

og hvis man som trådstarter insisterer på fancy Schuko stik, så kan man jo bare lave sin egen samlebox
men jeg ved nu heller lige hvorfor de skulle være bedre

Men det jeg kritiserer generelt er at probelemet med manglende jordforbindelse ikke er nævnt
En installatør må feks IKKE tilslutte en kaffe maskine UDEN også at montere en adaptor med jordforbindelse
Men den almindelige borger må gerne
Eller måske ikke ? forsikringen kan måske også have indvendinger her

Der er simpelthen alt for lidt oplysning på dette område
I mange år har det fungeret ok
Men I denne digitale tidsalder medfører det at vi er plaget af ulidelig net støj
En SMPS kan feks støje infamt hvis den ikke bliver tilsluttet en jordforbindelse
Efter sigende fungerer støj filtreringen KUN med tilslutning til JORD
etc
Og i dag har ALLE famlier en PC med en SMPS
eller et fjernsyn, mm

Vi vil vel alle gerne have mindre støj, også fra naboen
eller apparater som simpelthen holder længere

Der skal jo flere til at holde en debat igang, så når jeg og enkelte andre bruger 5 sider på at påpege evt. forsikringsmæssige problemer er det jo fordi der er nogle brugere der ikke vil erkende at der kan være et problem. Andre gjorde opmærksom på problemet på side 1 og så kunne den have været stoppet der. Når det udviklede sig til debat skyldes det at andre prøvede at bortforklare på en, efter min mening, uheldig måde. F.eks. synes jeg at det er uheldigt at en elektriker prøver at forsvare en ulovlig elinstallation. Han ved at den er ulovlig og han ved at det kan give forsikringsmæssige problemer, men alligevel forsvarer han den med argumenter som "man kan jo være heldig at de dækker alligevel hvis det er et ordentligt forsikringsselskab" og senere "man kan jo prøve om man kan narre forsikringsselskabet til at give en skriftlig forhåndsgodkendelse af en ulovlig installation". Det finder jeg meget uheldigt og derfor gik jeg ind i debatten. Andre forsøgte at bortforklare problemet med at der findes andet DIY der er meget værre, eller at man ikke finder lovgivningen fornuftig. Hvad kan man dog bruge den slags argumenter til den dag man står med problemet med et forsikringsselskab der ikke vil betale ?

Senere var der så nogle brugere der opgav at finde seriøse argumenter for at bruge den ulovlige stikkontakt og derfor valgte at bruge plads på at angribe mig personligt. Det er heller ikke særligt konstruktivt eller gavnligt for debatten, men desværre ret almindeligt når man ikke kan finde noget fornuftigt at sige om det debatten handler om.

Hvis du finder debatten kritisabel bør du altså rette kritikken mod dem der vedholdende har forsøgt at forsvare noget som vi vel alle godt ved er ulovligt.

At der kan være fordele ved en jordforbindelse har jeg aldrig nægtet, men som tidligere nævnt kunne disse fordele også have været opnået med en lovlig installation. Men at disse fordele ikke er omtalt bærer jeg vel ikke større ansvar for end alle andre der har deltaget i tråden. F.eks. kunne disse fordele måske have været mere relevante end at forsvare noget ulovligt. 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes