Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dæmpning af buller bas der runger ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Højttallerne står næsten en meter fra bagvæg.

Ja det et forsøg værd at prøve et andet kabel...

Nogen nær Kbh der har et andet kabel med mindre atak i bassen :)

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 20 September 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Bradman, hvis man hører hovslag på gaden er det mest sandsynligt at det er en hest, og ikke en zebra!
At dreje problemerne over på kabler og CD-afspiller er sikkert velment, men ikke problemet.

Jazzman, jeg læste godt dit indlæg, og så vidt jeg husker, så var dit råd at dæmpe bassen med aborbenter, eller bare nøjes med at kvæle refleksen. Er det den slags råd du vil gi, så bliver din næste løsningsforslag måske et sæt hovedtelefoner?

Mit udgangspunkt er altså ikke nødvendigvis højttalerne som er årsag, men manglende kontrol et eller andet sted i spillekæden. Kan du ikke lade mig have den holdning, uden at du absolut skal sidste faderlig ord?

Cheers

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 20 September 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Tror ikke det effekt der mangler! Køre med en Vincent sv233 nu. Og den spiller i verdens klasse. Efter hvad jeg har prøvet er der mere krudt og
detaljering i den end i en Primare a20 og i21.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
så vidt jeg husker, så var dit råd at dæmpe bassen med aborbenter, eller bare nøjes med at kvæle
refleksen. Er det den slags råd du vil gi, så bliver din næste løsningsforslag måske et sæt hovedtelefoner?

Absorbenter dæmper ikke bassen ukritisk, det handler da om placering af disse. Hele trådstarters problem skyldes en
kombination af rumdimensioner og ueftergivelige vægge/gulve/lofter der ikke kan absorbere basenergi!

Bradman skrev:
Mit udgangspunkt er altså ikke nødvendigvis højttalerne som er årsag, men manglende kontrol et eller
andet sted i spillekæden. Kan du ikke lade mig have den holdning, uden at du absolut skal sidste faderlig ord?

Du må gerne have holdningen, men jeg er 99.99% sikker på at det er en forkert holdning, og det skriver jeg så. Er det ikke
OK?

I øvrigt kan kabler ikke have kontrol eller mangel på samme, medmindre vi snakker ringeledning. Forstærkere kan ganske
vist, men dæmpningsfaktoren ryger meget ofte ud ad vinduet pga. en seriespole til basenheden med ~ 1 ohms modstand.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Bradman skrev:
så vidt jeg husker, så var dit råd at dæmpe bassen med aborbenter, eller bare nøjes med at kvæle
refleksen. Er det den slags råd du vil gi, så bliver din næste løsningsforslag måske et sæt hovedtelefoner?

Absorbenter dæmper ikke bassen ukritisk, det handler da om placering af disse. Hele trådstarters problem skyldes en
kombination af rumdimensioner og ueftergivelige vægge/gulve/lofter der ikke kan absorbere basenergi!

Bradman skrev:
Mit udgangspunkt er altså ikke nødvendigvis højttalerne som er årsag, men manglende kontrol et eller
andet sted i spillekæden. Kan du ikke lade mig have den holdning, uden at du absolut skal sidste faderlig ord?

Du må gerne have holdningen, men jeg er 99.99% sikker på at det er en forkert holdning, og det skriver jeg så. Er det ikke
OK?

I øvrigt kan kabler ikke have kontrol eller mangel på samme, medmindre vi snakker ringeledning. Forstærkere kan ganske
vist, men dæmpningsfaktoren ryger meget ofte ud ad vinduet pga. en seriespole til basenheden med ~ 1 ohms modstand.
Du har da vist ikke hørt et Magnum kabel, men nu er dette jo ikke en kabel tråd og det skal heller ikke udvikle sig til en. Batman har du ikke kami der har et andet fabrikat du lige kan låne ? ellers må der da være en Nordost forhandler i KBH som kan låne dig et flatline gold eller et super flatline, disse kabler har en meget slank bund.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 September 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Dan, det er påstande som dine der får musikelskere uden speciel hifi-interesse til at grine deres røv i laser. Har flatline en
indbygget kondensator der skærer bassen af? Hvis din påstand står til troende, udviser kablet ihvertfald målelige elektriske
karakteristika der udgør basis for effekten - men hvilken fabrikant ville fremstille sådan et kabel?

Trådstarter har et helt veldefineret problem med en kendt akustisk basis. Skulle vi ikke prøve at gå efter det mest oplagte
løsningsforslag først - og så vende blikket mod de usandsynlige forklaringer når alt andet har svigtet? Dit forslag er som at
skifte alle pærerne i et hus hvor alt lyset er gået istedet for at tjekke sikringsboksen!

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Dan, det er påstande som dine der får musikelskere uden speciel hifi-interesse til at grine deres røv i laser. Har flatline en
indbygget kondensator der skærer bassen af? Hvis din påstand står til troende, udviser kablet ihvertfald målelige elektriske
karakteristika der udgør basis for effekten - men hvilken fabrikant ville fremstille sådan et kabel?

Trådstarter har et helt veldefineret problem med en kendt akustisk basis. Skulle vi ikke prøve at gå efter det mest oplagte
løsningsforslag først - og så vende blikket mod de usandsynlige forklaringer når alt andet har svigtet? Dit forslag er som at
skifte alle pærerne i et hus hvor alt lyset er gået istedet for at tjekke sikringsboksen!
som jeg startede med at skrive, så retter det ikke problemet ved rummet, men gør det måske problemet mindre. Alle mine erfarimger er høstet  ved at lytte på div. kabler, jeg er uddannet elektriker og hvis du spørger hvad min logik siger mig, så kommer jeg nok med et svar hen af dit, eneste problem er bare at min øre fortæller mig noget andet. Min opfattelse af karakter trækkene for magnum er jeg bestemt ikke den eneste der har og nu skriver jeg LÅNE og ikke KØBE, så det er omkostningsfrit, jo mindre jeg atså har ret og batman vælger at købe andet kabel.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 September 2010 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jamen OK, det er et irriterende problem så alt kan da prøves - og det er hurtigt afgjort om det virker

Jeg gav op i min daværende betonlejlighed og købte et hus . Det er så til gengæld en bassluger, jeg burde forlængst have
købt de 18" basser....

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 20 September 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Batman86!

.... Og så er det bedre at spille på tværs af et aflangt rum, end på langs.

Kan du levere en reference på det udsagn?

Jeg mener at det generelt er bedst at spille på langs i aflange rum, men at tværspilleri dog kan være den aboslut bedste
fremgangsmåde i visse rum.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 September 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

tværspilleri i min stue var ikke godt. Men jeg kender flere stuer hvor det går særdeles godt.

Nu er Batman´s vinkelstue vel et særtilfælde?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

I det følgende hælder jeg alt det vand ud som står i mine øregange. Nogle ting vil være nævnt før og jeg undskylder mange
gange herfor.

Nu har der været en del skriveri frem og tilbage og der er vel identificeret to klare problemer:

1. Hårde vægge, med deraf følgende lang efterklangstid.
2. Dårlig dimensionering, med deraf følgende sammenklumpning af room modes (egenfrekvenser).

Lad os først slå fast at ALLE rum har room modes, og at stort set ingen rum altså er akustisk perfekte. Som antydet med
punkt 2 er nogle rum til gengæld langt værre end andre. Det der gør forskellen er rummets dimensioner. Som grundregel
lyder et rum bedre jo mere jævnt fordelt over frekvensspektret egenfrekvenserne er. Dette er er fordi sammenklumpning af
egenfrekvenserne giver meget udtalte hørbare effekter, f.eks. det der kaldes "one note bass". Sådanne sammenklumpninger
opstår når en eller flere vægge er et helt antal gange længere end en eller flere andre. Som tidligere antydet af andre
skribenter bliver akustiske problemer altså mere og mere udtalte jo tættere man kommer på en kubisk form, hvor alle
vægge er lige lange.

Hvad kan man så gøre ved punkt 2? Ikke en disse - intet.

Der hvor man har en reel chance for at påvirke situationen er under punkt 1. Når en room mode bliver anslået opstår en
fikseret stående bølge mellem to flader. Denne bølge vil nogle steder have permanent højt tryk andre steder lavt. Da bølger
overlejrer additivt (lægges sammen) vil et stående lavtryk i lyttepositionen få frekvenser i den direkte udstråling fra
højtaleren til at "forsvinde", omvendt vil et stående højtryk få frekvenser til at fremstå meget højere end de virkelig er og
dermed indirekte få de omkringliggende frekvenser til at "forsvinde" under ørets konstrasteringsgrænse. Hvis man kan
sænke amplituden på den stående bølge vil man mindske disse effekter. Dette opnås ved at sænke efterklangstiden så
meget som muligt.

Hvordan gør man så dette? Man dæmper, dæmper og dæmper lidt mere.

Kan man dæmpe for meget? Ja ved høje frekvenser, men ikke lave.   

Hvorfor ikke bare en digital rumkorretion? Det er der flere grunde til. For det første påvirkes rummet hvert punkt i rummet
forskelligt af interaktionen mellem de forskellige room modes. Man kan altså kun gøre en enkelt person glad på et givent
tidspunkt. For det andet virker den digitale rumkorrektion kun på toppe, som kan dæmpes i niveau, men ikke i dyk, som
bare bliver dybere hvis man øger signalstyrken.

Hvad gør man så? Man absorberer med enten diffusionsabsorbenter (porøse absorbenter), resonansabsorbenter (f.eks.
helmholtz) eller membranabsorbenter (f.eks. SLAM). Membranabsorbenterne er mest effektive, men selv her skal man
desværre indrage et stort fladeareal. Porøse absorbenter er nemmest at fremstille og installere, og her kan man med få
midler gøre noget i rummets hjørner og med f.eks. et nedsænket loft. Resonansabsorbenter ligger vel et sted herimellem, og
kan nok installeres på fornuftig vis i form af et nedsænket loft med f.eks. perforerede gipsplader.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej Batman86

Med risiko for at gentage andres ideer - jeg har ikke læst alle kommentarer-)

Det absolut nemmeste er at benytte en parametrisk equalizer. Dette er betydelig nemmere end at eksperimentere med diverse bas fælder. Opsætning af bas fælder vil endvidere blive betydelig dyrere.

En nem måde og billig metode er at anskaffe en Behringer Utracurve Pro DEQ2496 og en målemikrofon. Jeg har tidligere hjulpet en, der havde lignende problemer med bas resonanser. Resultatet gav en dæmpning af resonanserne samt en meget mere detaljeret basgengivelse.

Equalizeren kan købes i mange professionelle musik butikker. F.eks. hos Thomann i tyskland, hvor jeg har handlet mange gange og derfor ikke har problemer med at anbefale stedet. Der er p.t. tilbud på equalizeren inkl. mikrofon, der passer til equalizeren: http://www.thomann.de/dk/behringer_deq2496_ultracurve_bundle .htm 

Husk at købe passende kabler - der er balancerede XLR i equalizeren.

Det er muligt med equalizeren at lave målinger så du kan se ved hvilke frekvenser dit lytterum har resonanser. Herefter kan den parametriske equalizer benyttes til at dæmpe disse. (Lad være med at benytte den automatiske mulighed for at indstille den grafiske equalizer til lineær frekvens gengivelse - det lyder i de flestes ører ikke specielt godt!

Da de fleste stuer er ikke er dæmpet specielt godt mht. til høje frekvenser kan den parametriske equalizer evt. benyttes til også at lave en dæmpning i den ende med et godt resultat. Start f.eks. med -0,5Db ved 5KHz stigende til -3 til -5Db ved 20KHz. Der kan her supleres med diverse absorbenter i lytterummet til at dæmpe reflektioner fra loft og vægge. I de fleste tilfælde vil der da stå et langt klarere lydbillede.

Det er nok ikke specielt hifi-entusiastisk med ovenstående løsning, men det virker. Dog som TruthSpinner skriver kan equalizeren ikke anbefales til frekvens dyk, men disse generer ikke på samme vis som resonanserne.

Det tunge vej er at arbejde med bas fælder. Da det ikke er et bredspektret problem vil heimholtz resonatorer være det bedste. Her skal du have fat i nogle, hvor du kan justere eksakt den frekvens, der skal dæmpes. Hvis der er flere generende resonanser skal du have flere justeret til hver deres frekvens. Først vil jeg anbefale, at du anskaffer en målemikrofon og tilhørende forstærker. Denne kan du koble på lydkortet i en PC. En billig vej er at installere Arta (http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/) på din PC til målingerne. Programmet kan bruges til at lave mange spændende målinger på dit anlæg og dit lytterum, bl.a. kan du finde resonans frekvenserne. Herefter må du anskaffe de nødvendige heimholtz resonatorer og få disse justeret.

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

jeg oprater snart tråd med min "akustisk halvede" og læser med interasse den her tråd...

truthspinner  inseresent og grundig inlæg

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 21 September 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldt ud med på at der skal noget op som kan sænke og udligne de stående lyd bølger og trykket i rummet....
problemet kommer så i hvor det skal sættes op

Har prøvet at sæt noget op i hjørnerne og næsten dække hele vægge med enden end tyk dyne og æggebakke skum...

Har også haft fat i nogen plader som en anden med ligne problemer fik lyst sit problem med:

Og det der med EQ. der tænker jeg hvor god resultatet vil blive vis hele lydbilledet blir "komprimeret" i sådan en maskine???
er ikke helt så stiv på det område....

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 21 September 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg beundrer din entusiasme og gåpåmod!

Er du sikker pål, det er omkring 70-80 Hz dit problem ligger? Hvis det er 100% konstateret, og du måske endda kender roomgainet i området, kan man let konstruere et 2.1 system med to trykkammerht der ruller af inden det kritiske område og supplere med en sub, der skæres af inden...

En god løsning, synes jeg!!! Men dæmpning skal der til uanset...

Eksempelvis kan man få mange billige billeder på noget krydsfinér-agtigt plade. Ikke med glas og ikke alm. lærred! Beklæd dem på bagsiden med noget blødt. Liggeunderlag, tyndt hårt isolering og lign. Placer dem på kritiske steder med som hjørner og på bagvæggen.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 21 September 2010 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Hehe ( finlytteren ) det er det som jeg har prøvet jeg ved ikke hvor mange gange med det ene og det andet.... bare uden
noget resultat... så der hvor skoen trykker, er hvordan og hvor jeg rammer bølgen i rummet....

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 21 September 2010 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Er du sikker pål, det er omkring 70-80 Hz dit problem ligger?

Er det noget du har fra noget rumkorrektions-udstyr eller fra en decideret udmåling af lokalet?
For som du nævnte kan man ofte finde område hvor der er meget bas eller for lidt(bag sofaen?) Og ligeså med diskant og mellemtone. Så det giver ikke nødvendivis nogen brugbar information at måle hverken i lyttepositionen eller i 1 meters afstand af ht med en mic fra noget rumkorrektionsudstyr...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Batman86
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Mr. MBG

Sendt: 21 September 2010 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Det måske også forkert at sæt tal på, på den måde... men sæt næsten vilket som helst nr. på med f.eks Goa-Head og det som
om hele rummet det ved at springes af tryk og buller...!

Og der ligger bassen vel mellem de der 50-100Hz. ???

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2010 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Hej Batman86

Du får ikke dit lydbillede ødelagt i tidligere nævnte eq. Det meste af din musik har været igennem en eller flere eq-er i lydstudier i forbindelse med optagelse, mastering etc.

Dine forsøg med de viste dæmpeplader vil kun virke i mellem-/diskant-området. I basområdet skal du have voldsomt tykke plader og disse vil, hvis de fungerer i basområdet være bredspektret i modsætning til f.eks. en heimholtz resonator.

Mht. mellem-/diskant-området kan du sætte et spejl op på væg/loft. Når du fra din lytte position kan se højtaler via spejlet, da har du en god placering for dæmpepladen.

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Sendt: 21 September 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Du skal have bygget en Helm Holz Resonator.
Den suger bas hvor man tuner den hen til, eller ind til.
Prøv bare at google den, fordi det er et fåtal der læser links man putter ind.............

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes