Forfatter |
|
Batman86 Udelukket fra forum

Dobb.prof. Mr. MBG
Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 21 September 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt nok dyrt... men jeg tror bare jeg holder mig til "standart" højttaler. ikke noget der er lavet lige efter det her rum...
kan godt være det måske er det eneste rigtige... men nå jeg så flytter på et eller andet tidspunkt... så kan jeg "smide" dem
ud... fordi de næsten med sikkerhed ikke vil lyder godt i andre rum end det de er lavet til....
så er nok mest til hvis jeg kunne finde en butik der sælger noget dæmpning man vil kunne låne med hjem før køb. og så høre
om det hjælper... og hvis ikke, så kan jeg levere det tilbage uden noget...
Og ellers hedder det EQ eller små højttaler med sub jeg selv kan "bestemme" hvordan skal spille bas... eller hvad???
__________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan prøver med den dele filter jeg har linket til i mit tidliger inlæg.... den koster kun 450 kr  ... __________________
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du køber - eller får lavet - nogle trykkammerht, der fx starter med at rulle af ved 100 Hz og supplerer dem med en sub, hvor crossover er indstillet til 50 Hz, vil du jo få en fæmpning mellem 50 og 100 Hz.
Hvis du engang flytter, skruer du jo bare crossover op så den passer med ht. Måske 80 Hz eller noget. Så de kan sagtens bruges i andre rum!
Men først synes jeg du skal få målt rummet og konstatere hvilket frekvensområde du vil have dæmpet. Det skal du vide både for at kunne dæmpe rummet korrekt, og for at kunne indstille/specificere et 2.1 system...
Det behøver ikke koste en herregård at få lavet. På bestilling laver de også gerne ht med billigere enheder, end de illuminator som de bruger i deres produktsortiment.
Men det kan jo være at en korrekt tunet basfælde vil gøre, at du kan leve med dit nuværende setup...
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan vil jeg nemmest kunne få målt mit rum op??? så jeg ved hvor problemet ligger???
Og det der med "kot" af mellem f.eks 50 og 100hz. kan da ikke lyde særligt godt... så mangler jeg jo alt det musik der ligger
der i mellem  som en trommer der f.eks køre i de der 60-70hz den vil jeg jo så stort set ikke høre ?! __________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
signalet mangler ikke, men bliver dæmpet med et antal dB pr oktav. Og hvis du ved hvor dit problem ligger, kan du dæmpe området omtrent så mange dB, som rummet tilfører ekstra i området. Sådan så det du hører nærmer sig en flad frekvenskurve...
Jeg ved faktisk ikke hvilket program man kan måle rummet med. Men det kræver nok en kalibreret mikrofon.
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okey... tænker bare hvis jeg har et sæt højttaler der ikke spiller under 100hz, og jeg så tilkobler en subwoofer, som jeg så
sætter til ikke spiller over 50hz. så må jeg da mangle de hz. i mellem eller
Nogen andre der ved hvordan jeg klar sådan en frekvens målning ???? __________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2010 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|

Du skal forstå det på den måde at sub'en bliver skåret opadtil ved fx startende ved 50 Hz. Og HT ruller af nedadtil startende ved fx 100 Hz og målet er så at de to kurver skærer hinanden, der hvor der er problemer med dit rum. Og sænkningen i dB hvor linierne skærer hinanden skal så tilpasses til det dB-hæv rummet giver, så det går lige op...
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... En mulig løsning med de nuværende højttalere kunne være en kondensator i serie med signalet.
Det vil give en 6dB/okt. afrulning og hvis det ikke er nok kunne man sætte en kondensator i serie på både signalkablet og på højttalerkablet, så får man en 12dB/okt. afrulning.
Det kræver lidt prøven frem og tilbage og noget tålmodighed, men det kunne givetvis afhjælpe problemet. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
De her ser meget spænde ud til hænge i hjørnerne... men de jo lavet af samme skum som sådan noget æggebakke skum som
jeg har prøvet... og skulle det ikke kun hjælpe i diskant-mellemtone området... ???
Og det der fra http://www.readyacoustics.com/index.php?main_page=index&cPat h=26_7_32 det jo for sygt... næsten 3000kr.
for 2 af de der basdæmper... og det ser ikke ud til det noget man kan prøve før køb... og det godt nok mange penge kaste
efter sådan nogen, og så kan jeg risikere de ikke virker nå jeg for dem hjem.... __________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror desværre godt du kan regne med at skulle bruge MANGE de de hjørne basstraps for at det virker.
Hvad skum angår, så nej de er ikke lavet af det samme som æggebakkeskum. De har en væsentlig højere densitet for at have en større virkning ved lave frekvenser, derudover er de så også MEGET større (der skal en del dybde til på basstraps for at de virker ved dybbas).
Prisen.. Enig, sådan lidt udskåret skum er horibelt dyrt. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare mig eller har Batman endnu ikke prøvet tricket med sokken i hullet, eller ? Det tager 5 minutter at afprøve, og synes du at det ødelægger højttalerens lyd, så hiver du dem bare ud igen...  Ikke fordi jeg tror at det redder dagen, men det irriterer mig at det endnu ikke er afprøvet, når nu manden søger at afprøve trykkammerhøjttaler for at finde løsning...
|
Til top |
|
|
JensW Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender problemet. Jeg måtte tage konsekvensen og endte med at købe et par System Audio de er noget hurtigere og dynamiske end det meste. Efter at have prøvet spikes, fliser, flere andre højtt. fabrikater endte det med dem. Jeg ville heller ikke til at bygge alt muligt "grimt" til min stue eller købe mig fattig i basabsorbere som ikke ligefrem pynter. Så det endte efter flere år med at jeg måtte købe nye højttalere, det var surt, da de gamle lød fantastisk hvor jeg boede før. Det er træls men i nogle rum lyder et anlæg til 20k som et til 100k og desværre meget ofte også omvendt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
Er det bare mig eller har Batman endnu ikke prøvet tricket med sokken i hullet, eller ? Det tager 5 minutter at afprøve, og synes du at det ødelægger højttalerens lyd, så hiver du dem bare ud igen...
Ikke fordi jeg tror at det redder dagen, men det irriterer mig at det endnu ikke er afprøvet, når nu manden søger at afprøve trykkammerhøjttaler for at finde løsning...
|
|
|
¨
Det er vist prøvet.... et par gange... tilbage på de første sider!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman86 skrev:
De her ser meget spænde ud til hænge i hjørnerne... men de jo lavet af samme skum som sådan noget æggebakke skum som jeg har prøvet... og skulle det ikke kun hjælpe i diskant-mellemtone området... ???
Og det der fra http://www.readyacoustics.com/index.php?main_page=index& cPat h=26_7_32 det jo for sygt... næsten 3000kr. for 2 af de der basdæmper... og det ser ikke ud til det noget man kan prøve før køb... og det godt nok mange penge kaste efter sådan nogen, og så kan jeg risikere de ikke virker nå jeg for dem hjem....  |
|
|
Det er ikke så meget materialet der har betydning her. Som jeg skrev skal det gerne være en meter dybt. Se linket herunder. Her kan du se en frekvenskurve for en basstrap.
http://www.soundworks.dk/Ghosttrap_bass.htm
|
Til top |
|
|
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. jeg har to meget store sub. De er faktisk alt for store. Men jeg synes det er bedere at købe store subs end for små. For hellere dæmpe en for stor sub end at belaste en der faktisk ikke kan. For at dette kan lade sig gøre i min lille stue har jeg købt et elektronisk dele filter. Subs spiller så kun fra 40Hz og ned. Dette filter kan men også skrue op og ned for subs. Sådan fik jeg styr på det. V.H.Carsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja digital delefilter er nu smart! Ved et tryk på Enter kan man skifte delefrekvenser, afrulning, skrue op/ned for kanaler og forsinke nogle kanaler. Smart, ikke kun til en sub-løsning eller til sidemonterede basser.
Jeg overvejer faktisk selv en aktiv løsning fra GroundSound. Det ser spændende ud...
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altså også en løsning som måske kunne bruges i dette tilfælde. Det drejer sig om at beklæde åbningerne på bagsiden af bashøjttalernes chassis'er med stof, som limes på med Clæbotyl lim. Det vil give meget større kontrol i bassen (afhængigt af stoffets tæthed), og er med garanti den billigste af metoderne nævnt i denne tråd. Stoffet skal limes på, så der ikke er nogen utætheder imellem stof og chassis, og der kan klippes små huller til ledningerne. Se tegning:
Jeg garanterer ikke for effektiviteten, men det burde tage en hel del af bulderbassen.
NB! Stoffet skal ikke være lige så tæt som f.eks. cowboystof, og heller ikke så "utæt" som gaze, men midt imellem. Eftersom stoffet kan klippes af igen, er der ikke noget ugjort ved at forsøge dette tweak; ingenting er ødelagt, måske med undtagelse af højttalernes eventuelle brugtpris? __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Batman86 skrev:
De her ser meget spænde ud til hænge i hjørnerne... men de jo lavet af samme skum som sådan noget æggebakke skum som jeg har prøvet... og skulle det ikke kun hjælpe i diskant-mellemtone området... ???
Og det der fra http://www.readyacoustics.com/index.php?main_page=index& cPat h=26_7_32 det jo for sygt... næsten 3000kr. for 2 af de der basdæmper... og det ser ikke ud til det noget man kan prøve før køb... og det godt nok mange penge kaste efter sådan nogen, og så kan jeg risikere de ikke virker nå jeg for dem hjem....  |
|
|
Det er ikke så meget materialet der har betydning her. Som jeg skrev skal det gerne være en meter dybt. Se linket herunder. Her kan du se en frekvenskurve for en basstrap.
http://www.soundworks.dk/Ghosttrap_bass.htm |
|
|
de hjælper i hvert fald med til at dæmpe bassen i rummet, jeg bruger dem selv, men der er grænser for hvor meget de kan suge til sig, så hvis dit rum er helt tosset, så tror jeg ikke de kan løse problemet helt. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|