Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 07:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dårlig Lyd (bass) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har problemer med dårlig lyd på mit værelse. Jeg har ikke så meget forstand på lyd og hvilke begreber i bruger, men lad mig se om jeg ikke kan få det forklaret så i kan forstå det.

http://img138.imageshack.us/gal.php?g=26072010044.jpg ( der er 3 billeder)

Mine Højtalere: http://www.logitech.com/da-dk/speakers-audio/home-pc-speaker s/devices/231

Problemet er, lyden er rigtig dårlig i dette værelse, Hvis jeg f.eks går rundt mens musikken spiller, lyder det overhovedet ikke ens nogen steder. Enkelte steder er der slet ikke noget bass overhovedet, og andre steder er det bare konstant trykken i ørene (altså alt for meget). Jeg husker tydeligt fra mit gamle værelse at det lød meget bedre og ens i hele rummet.

Jeg kan forklare det rimelig godt med dette track: http://www.youtube.com/watch?v=_Y25sbtDvSk

Bare hop ind ved omkring 2 Minutter. Tracket's lead har 2 Forskellige Bass Frekvenser, Først den ene i et stykke tid, og så hoppper den ned på den anden, som er lidt dybbere.

Det første Frekvens, kan jeg stort set slet ikke høre, og da den hoppper ned på den dybbe, er det bare Konstant Tryk i ørene indtil den hopper op igen, det lyder virkelig dårligt. Da jeg så tog mine højtalere udenfor, lød det som det skulle. Håber i kan forstå hvad jeg mener, det er lidt svært at forklare.

Håber i kan hjæpe
Til top Vis Crankx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crankx

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

rummets akustik gør at det samme anlæg ikke vil lyde ens i toforskellige rum, så derfor er det du oplever ikke unormalt, nærmere HELT normalt.

det du kan prøve, er at flytte lidt rundt på din sub og højttalere

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Har haft flyttet subben rundt. på alle tænkelige måder, ingen speciel forskel.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Undskyld - men hvordan i alverden vil du bedømme lyd med sådan noget ?

Hvor stort er værelset ?   Hvordan er dine højttalere anbragt ?

umiddelbart som jeg ser billederne er det rum ihvertfald ikke egnet til at spille musik i, slet ikke med pæn kraftig bas - det er da dømt til at runge forfærdeligt

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

jeg må tilslutte mig jans holdning der, udelukkende set udfra hvad du har af system, det er altså ikke bygget til at afspille HIFI fra, det er lavet til brug for surround til pc, deraf navnet et PC system

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan du se at rummet ikke er egnet til musik ? Tvivler ikke på det du siger, men kunne godt tænke mig at vide hvordan du kan se det ?

3 Meter til loftet. 2x6x5x7 Meter. Højtalerne står bare på bordet på hver side af skærmen.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

uanset om vi siger det er egnet, eller IKKE egnet, (som det IKKE er)

så vil sådan et pc system ALDRIG kunne lave noget fornuftig lyd, det er jo meningen at det skal erstatte et sæt hørebøffer

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Men hvis jeg sætter mine højtalere ude i haven, lyder det som nogen helt andre højtalere, så jeg ved jo at de sagtens kan spille langt bedre end på værelset. Hvis jeg sætter for 20 k HiFi op på mit værelse vil det stadig lyde dårligt. Ved godt at Mine højtalere ikke kan hamle op med noget Hifi overhovedet, men der lidt trist, at de lyder perfekt hvis jeg sætter dem i haven, men når de kommer ind på værelset, så er det vildt ringe.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Crankx skrev:
Hvordan kan du se at rummet ikke er egnet til musik ? Tvivler ikke på det du siger, men kunne godt tænke mig at vide hvordan du kan se det ?

3 Meter til loftet. 2x6x5x7 Meter. Højtalerne står bare på bordet på hver side af skærmen.

Glatte gulve, bare og hårde vægge, vist ikke meget gardin ved vinduet ....   og et sæt pc højttalere, samt en, undskyld udtrykket, buldredåse - nej du ...  det dur ikke

Nu vil jeg ikke mene ret meget om det stykke larm du henviste til på youtube, men en ting er sikkert,  sådan noget støj dur simpelthen ikke til at vurdere noget med

(tøserne her i hytten spiller vist også sådan noget - iført høretelefoner vel at mærke

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Crankx skrev:
Men hvis jeg sætter mine højtalere ude i haven, lyder det som nogen helt andre højtalere, så jeg ved jo at de sagtens kan spille langt bedre end på værelset. Hvis jeg sætter for 20 k HiFi op på mit værelse vil det stadig lyde dårligt. Ved godt at Mine højtalere ikke kan hamle op med noget Hifi overhovedet, men der lidt trist, at de lyder perfekt hvis jeg sætter dem i haven, men når de kommer ind på værelset, så er det vildt ringe.

Du kan begynde med at hænge noget på væg, og finde et gulvtæppe -    du nok selv er klar over er det mest rummet der ikke dur.  Det lyder måske nogenlunde hvis du spiller lavt, men bare det mindste mere kog i kedlen -  så vælter det hele rundt i reflektioner og efterklang

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Crankx

nu skal du ikke se det som at vi bare sviner dine ting, men du får et seriøst svar, og lige fra kassen, ingen grund til at gå rundt om den varme grød, så bliver den bare kold

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Ok, vil prøve at få fat i et gulvtæppe. Hvor meget skal der hænges op på væggene før det ændrer på noget, og hvad skal der hænges op. Går ud fra det ikke hjælper hvis jeg bare smider Plakater op over det hele.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

et gulvtæppe vil hjælpe lidt, men det er stadig noget ELENDIGT udstyr du har, uanset hvad du har, så vil resultatet stadig være det samme

men nogle tunge gardiner ville også hjælpe på sagen, plakater hjælper intet

men køb dig derimod nogle malerier og slå lister bagpå hele vejen rundt, og fyld en gang rockwool i dem, og hæng dem op på væggene på midten

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Plakater hjælper ikke spor :)   det du måske med fordel kan prøve er at låne et nogenlunde tungt gardin,  eller et tæppe,  sengetæppe eller sådan et man tager med på skovtur  ...  nok ikke verdens kønneste ting, men prøve at få en til at holde det op mod væggen, medens du lytter, og den der holder "tæppet" så flytter sig rundt lang væggen.

Der hvor tæppet er når lyden ændres i positiv retning, er et af problempunkterne.

Jeg vil næsten gætte på at en klappeprøve, lyder som om du står på et badeværelse ?? 

PS - Der var ikke noget negativt ment , med den slags musik du kan lide, vi har vel alle vores smag.  I mine øren er det bare organiseret støj, men jeg må jo acceptere at nogen kan lide det,  og fint med det.  Skal man lure rumakustik af,  er det nok det dårligste valg, der er - dertil kræves noget hvor de enkelte toner er noget nemmere at identificere :)

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ok, har en meget tyk dyne, vil prøve det lige om lidt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Ronnie linn skrev:

....snip ...  men køb dig derimod nogle malerier og slå lister bagpå hele vejen rundt, og fyld en gang rockwool i dem, og hæng dem op på væggene på midten

faktisk et temmeligt godt forslag -  well - maleriet kan erstattes af et stykke lærred, vævet tekstil...   Til en af tøserne lavede jeg en ramme med en bagplade, knappede et 50mm rockwoll batt i, og skar lidt huller til lidt bling bling lamper -  derpå et stykke hvidt stof udenpå ...

lille udgift, stor virkning.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan bruge et maleri eller to med brede/dybe lister og et bat rockwool bagved til at dæmpe rummet, så bør det vel også virke at skifte maleriet ud med fx. kraftig lærred, kanvas eller hessian og lave det til en slags opslagstavle? På "opslagstavlen" kan man så hænge en sej plakat, eller vil papiroverfladen fra plakaten "forstyrre" dæmpeeffekten?

Når jeg ser Crankx' værelse og musikvalg gætter jeg på han er teenager og så er fede malerier nok ikke så nemme at få fat på. Til gengæld findes der masser af fede plakater at vælge mellem, så et par "akkustik-opslagstavler" kunne måske være vejen frem, så kan der løbende udskiftes med plakater af duller, hurtige biler og heavybands..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

naehh - dæmpeeffekten skal nok være der alligevel :) 

Da jeg for nogle år siden byggede en del af stalden om til selskabslokale (konfirmation) måtte der også lidt tricks til, for at undgå det hele rungede som bar hulen .

Et rum fuldt af hårde, glatte overflader er ikke ønsketænkning akustisk set. 

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

En god del af den absorberende effekt går tabt hvis overfladen ikke er lydgennemtrængelig.
De fleste malerier vil derfor heller ikke give optimal effekt da malingen er mere eller mindre lukket.

De mest effektive er hvis overfladen er af stof eller anden lydgennemtrængeligt materiale.

Malerier og lignende er dog meget bedre end ingenting !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes