Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 02:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Baghøjtalere skal pege indad mod væggen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nickness
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hey alle. Jeg håber jeg har postet rigtigt, for blev lige i tvivl om hvor jeg skulle poste henaf.

Jeg har fået mit nyindkøbte sorround ind af døren, og sagen er den at jeg har en forholdsvis lille stue, så har ikke mere plads end at min sofa skal stå helt op til bagvæggen, hvilket resultere i min undren mht hvordan jeg skal placere mine baghøjtalere.

Jeg snakkede med en kammerat der havde hørt/ læst noget om at: hvis man stod i den situation, så ville man opnå bedste resultat af at hænge højtalerne omkring lyttehøjde og så "pege dem indaf" mod bagvæggen for at opnå bedste resultat da man ikke har mulighed for at placere dem længere bagud.

Er det rigtigt, eller har i et bedre forslag til en der bare er ivrig efter at få sat det op :)

På forhånd tak.

Nickness

Til top Vis nickness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nickness

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Har selv sat mine på sidevæggene helt tilbage og rettet mod sofaen. Virker fint:)
Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 August 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

De skal ikke stå bag sofaen. Men på siden, så de spiller lige ind i dine øre.

nickness
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 August 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Okay... Super og mange tak for det :)
Til top Vis nickness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nickness

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er meget afhængigt af højtaleren, og hvor meget spredning de har. Jeg sider ret tæt på min ene baghøjtaler og der syntes jeg selv jeg opnår den bedste effekt ved at rette den lidt ind mod væggen, det giver en lidt større rumlig fornemmelse. Den anden baghøjtaler som står en sofalængde længere væk syntes jeg ikke der er den store forskel på om den peger lige på eller lidt ind mod væggen.

Så jeg kan kun anbefale dig at se nogle film hvor du leger lidt med vinklingen, og finder det der passer bedst lige til dit setup.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Der er delte meninger!

Hvis du spørger Dolby Labs og DTS, så siger de at man skal pege højttalerene direkte mod lytteren, ligeson SuckyBoyFreind og Pierre siger.

Spørger du THX, så skal man have det der hedder "diffuse" baghøjttalere, hvilket bl.a. kan opnås ved at pege højttalerne ind mod væggen, så lyden reflekteres i alle retninger. Det er måske nok et levn fra dengang George Lucas og Tomlinson Holman udviklede THX baseret på analog Dolby Prologic kodede signaler. Men ideen om at skabe et "lydfeldt" snarere end en direkte lyd er ikke helt skæv, og det lyder helt klart mere sammenhængende og naturligt. (edit: det er bl.a. også derfor at biograferne har rigtigt mange baghøjttalere og ikke bare 2) Men der er selvfølgelig ikke lige så stor imponator-effekt da direkte-strålende højttalere vil have mere dynamik og pin-point placering.

Det er i sidste ende måske et spørgsmål om både lydmixningen på eens film og personligt temperament ( hvis du har tid og lyst kan du jo prøve dig frem).
Men een ting er helt sikker: Du må IKKE hænge dem på bagvæggen så de peger fremad, som det ellers ofte er tegnet i brugsanvisningerne! Det giver virkelig dårlig lyd, da du hører reflektionen fra frontvæggen meget tydeligere end lyden fra selve højttaleren.
Så hvis du er i tvivl så gør som SuckyBoyfriend siger: Hænges på sidevæggen - peger ind mod sofaen, og helst 60-100cm over ørehøjde.

God fornøjelse.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes