| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
I min evigfe jagt efter ting fra fortiden faldt jeg over en selvbyg konstruktion, jeg næsten havde glemt alt om - KEF CS5 sættet i den sjove rundt papkonstruktion

Sættet her har så fået en "finish" i strukturcement eller maling - men sjovt er det da at gense dem.
Enhederne er T33 diskant, B200 bas/mellemtone og en B139b passiv slave - folk der kan huske KEF Carlton kan nok genkende dem :)
Lyden er typisk KEF (Brittisk) - en smule basforskrækkede as usual - men giv dem en potent forstærker, så lever de...
Og så var det et fund ved en tilfældighed ! - jeg er ikke helt sikker på WAF værdien __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
Den har jeg sgu aldrig set før med det kabinet, er det virkelig lavet af pap.
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da det er rundt i formen, har det en god stivhed. Så tyk pap kan godt gå som kabinetter og så dæmper cement struktur malingen jo også en del. Jo, Carlton kender jeg rigtig godt og diskanten og basenheden er jo brugt i de mindre 2-vejs modeller på den tid i start/mid 80'erne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Da det er rundt i formen, har det en god stivhed. Så tyk pap kan godt gå som kabinetter og så dæmper cement struktur malingen jo også en del. Jo, Carlton kender jeg rigtig godt og diskanten og basenheden er jo brugt i de mindre 2-vejs modeller på den tid i start/mid 80'erne.  |
|
|
Jeg mistænkte dem dengang for at kigge lidt vel meget efter Dantax's tuber (som jeg da også har et sæt af) - de har dog enheder anderledes - en bas i bunden - 2 mellentomer og diskant i den skrå top - og et kabinet stift son en bry..........

- anyway - skulle man få spat af kabinetterne kan man lave nye i rillet MDF og benytte tricket med sand der også ... man får revet fingerene godt når sådan nogle tunge sataner skal flyttes __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet var lavet af "dobbelt pap" med sandpåfyldning i mellem lagene. Det skulle gøre noget godt med hensyn til
ressonansdæmpning...........
|
| Til top |
|
| |
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik mig et par CS5 af samme type for 20-25 år siden. Ret lækker sag med en frigjort mellemtone, husker jeg.
Lavet af pap er nok så meget sagt. Der er to paprør med sand i mellem. Fronten, top- og bundplade kunne købes færdiglavet. Top- og bundplade styrede afstanden mellem rørene. Jeg mener konstruktionen blev beskrevet i Hifi & Elektronik en gang i slut 80-erne.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gela skrev:
Jeg fik mig et par CS5 af samme type for 20-25 år siden. Ret lækker sag med en frigjort mellemtone, husker jeg.
Lavet af pap er nok så meget sagt. Der er to paprør med sand i mellem. Fronten, top- og bundplade kunne købes færdiglavet. Top- og bundplade styrede afstanden mellem rørene. Jeg mener konstruktionen blev beskrevet i Hifi & Elektronik en gang i slut 80-erne. |
|
|
Jeg havde alle de blade dengang - men det er fortid :( men tænk hvor mange selvbyg konstruktioner der må stå i gemmerne ? Det bedste sæt var nok Bailey'erne .... hold da fest. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morsomt. Jeg solgte mine CS5 og gik i gang med et Bailey-projekt :-)
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu vi er ved sjove gamle konstruktioner, hvad blev der af den særdeles velspillende FOCAL--baskassen med et gips-æg på toppen med mellemtone og diskant...? Har ikke en gang kunnet finde et billede, men husker den fra KT-radio på Vesterbeogade, i midt firserene... Var vidst nok moget "medbyg" noget...
Skal dere evt startes en tråd med "underlige-genfærd"...?
exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem husker jeg, Exrumpyt. Baskabinettet var udstyret med en 10" bas, og det æggeformede mellemtonekabinet havde en 7" enhed + en 30 mm. inverteret dome. Systemet var følsomt, men havde osse en ret ondskabsfuld impedanskurve.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
onken focal hedder de
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, KEF Bailey var og er stadig en god højtaler, jeg har haft dem af to omgange, det første sæt byggede jeg selv fra bunden. Transmisionslinie højtalere er stadigvæk min foretrukne højtalertype som selvbygger, har bygget hele 6 sæt transmisionslinie højtalere i min tid som selvbygger.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja-da osse, Bailey'erene havede jeg da også fuldstændig glemt indtil nu.....
Hov-hov i skrivende stund dukker F3-lyd op i huskeren: TRAPETZ og F3 FOCUS. Sidstnævnte triggede mig og HI-FI, havede som lærling hos Selandia Radio og TV, forvildet mig ned i kælderen på Frederiksberg, Dansk Audio Teknik, hørte jazz at the pawnshop på et par F3-focust, Nørby stod for underholdningen... Det må vel snart være 30 år siden...
Undskyld, det er stof til en helt ny tråd.
exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal liiiige indskyde endnu et off topic indlæg
Denne tdl rstl højttaler er den højttaler jeg allerhelst vil have at stå her i min stue, selvom den er stor klodset og
tussegammel
Men de er komplet umulige at opdrive
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal du være lykkelig for! Transportudgifterne ville ruinere dig .
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 06 Maj 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
TDL RSTL'erne har jeg siddet foran mange gange. En meget velspillende, men lidt gumpetung højttaler. Havde en Onkyo A807 på dette tidspunkt og satte den til bare for sjov med sine 80W/kanal. Den havde dog forbløffende mere styr på dem i bassen, end man kunne forestille sig. En ganske stram og tør dybbas kunne den levere. Men det var sjovt, at opleve, hvad max lydstyrke angik, så når man lige nåede grænsen dertil, hvor den stadig lød rent, og gik et lille nyk videre opad, så slap den grebet og lød ikke godt. Men skruede man så dette nyk ned igen, kom den så på banen igen og strammede op i klangen/lyden igen. En Thule IA120 kunne også overraske på denne ret tunge konstruktion. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |