Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HFK’s "hjælp" til højtal.kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 17 September 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg var forleden i HiFi Klubben for at få hjælp til køb af højtalerkabler. Jeg har et sæt B&W 683 og en Abrahamsen v2.0 forstærker. Jeg er helt grøn på området, så lod min skæbne i hænderne på HFK medarbejderen.

Han spurgte hvor meget jeg var villig til at ofre, hvortil jeg svarede at jeg blot ville have noget som gik godt til mit setup og at jeg endnu ikke havde lagt et budget.

Han anbefalede mig QED XT300, 350 eller 400. Jeg har selv før kigget på denne serie og prisen på det billigste XT-kabel er acceptabel. For en sikkerheds skyld ville jeg forehøre mig hos en anden medarbejder. Just in case. Ved Gud om han ikke siger "XT? Næ-nej det er slet ikke nødvendigt". Hvorefter han finder noget QED til 79kr. meteren. Hvordan kan to medarbejdere sige noget så forskelligt.

Jeg er en smule tabt, og håber således I herinde kan hjælpe mig til at finde det kabel jeg leder efter!

På forhånd tak
Til top Vis texe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af texe

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

texe skrev:
 Hvordan kan to medarbejdere sige noget så forskelligt.

Man behøver ikke surfe dette forum ret længe, for at finde ud af at der ikke findes en endegyldig sandhed om ret meget inden for hifi, og da slet ikke kabler. Spørger du dig til råds, får du et forslag, og så kan man vælge om det er et forslag man vil følge eller ej. Jeg synes det er en positiv ting at forskellige ekspedienter peger på forskellige ting, for det viser at de siger sin ærlige mening, og ikke bare peger på dét de tjener mest på.

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

kabler i faste længder plejer man godt at kunne låne hjem, så kan man jo lytte til det, og levere det tilbage man ikke vil have - du bliver nok bare bedt om at ligge depositum - jeg har endnu aldrig mødt en der ikke ville lade en prøve kabler af hjemme, de bliver jo ikke brugt eller mindre værd af at være udlånt
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

kennethnr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
kabler i faste længder plejer man godt at kunne låne hjem, så kan man jo lytte til det, og levere det tilbage man ikke vil have - du bliver nok bare bedt om at ligge depositum - jeg har endnu aldrig mødt en der ikke ville lade en prøve kabler af hjemme, de bliver jo ikke brugt eller mindre værd af at være udlånt

Hvis butikken følger loven vil de sandsynligvis falde i værdi, da du ikke må sælge et produkt der har været uden ved en anden kunde uden at informere køberen om det - hvis køberen så stadig vil betale fuld pris har du fuldstændig ret, men det tviler jeg nu stærkt på han vil.

Kenneth

Til top Vis kennethnr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethnr

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

kennethnr skrev:

Guldkysten skrev:

Hvis butikken følger loven vil de sandsynligvis falde i værdi, da du ikke må sælge et produkt der har været uden ved en anden kunde uden at informere køberen om det - hvis køberen så stadig vil betale fuld pris har du fuldstændig ret, men det tviler jeg nu stærkt på han vil.

Kenneth

Jeg har ingen problemer med at betale fuld pris for kabler der har været udlånt, tror du da de bliver slidt af det, det har intet at sige, nu skal man jo også lige bruge fornuften, at en kabel har været udpakket og udlånt har da intet at sige, hvis man brokker sig over det, så burde man da købe størrere sko, for ens tæer er da vist noget klemt så, eller også søger man en hver mulighed for at få alt til intet
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision:

Det er selvf. sandt. Det er blot svært for folk som er helt grønne på området, ikke at blive guidet i én endegyldig retning. Jeg tillader mig dog at konkludere så meget, at det i hvert fald ikke ville være vanvid, at smide 2,5k efter kabler, til trods for at mit setup kun har kostet 20k.

I skal alle have mange tak for jeres svar.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

texe skrev:

Det er selvf. sandt. Det er blot svært for folk som er helt grønne på området, ikke at blive guidet i én endegyldig retning. Jeg tillader mig dog at konkludere så meget, at det i hvert fald ikke ville være vanvid, at smide 2,5k efter kabler, til trods for at mit setup kun har kostet 20k.

Det skader sjældent at købe noget der er "for godt", så der er ikke den store risiko forbundet ved at købe det bedste kabel du synes du har råd til.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Problemet her er at ingen i denne verden er enige når det gælder kabler.

Et godt eksempel jeg selv har været ude for: Spørg 3 menesker om hvilket kabel der er bedst til Cerwin Vega.

1. Du kan IKKE høre forskel på kablerne hvis der er tale om Cerwin Vega!
  2. Køb "Bla bla" da det giver en mindre skarp diskant som CV ellers er kendt for.
  3. Prøv at lyt dig frem.

Så forskelligt kan det være. Også selv om det er "eksperter" der er tale om.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

QED XT300 it is then.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
kennethnr skrev:

Guldkysten skrev:

Kenneth

Jeg har ingen problemer med at betale fuld pris for kabler der har været udlånt, tror du da de bliver slidt af det, det har intet at sige, nu skal man jo også lige bruge fornuften, at en kabel har været udpakket og udlånt har da intet at sige, hvis man brokker sig over det, så burde man da købe størrere sko, for ens tæer er da vist noget klemt så, eller også søger man en hver mulighed for at få alt til intet

det er da rart at vide, at der er andre der har det sådan .. men rent lovmæssigt, må man ikke sælge en brugt vare som værende nyt.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

det er da rart at vide, at der er andre der har det sådan .. men rent lovmæssigt, må man ikke sælge en brugt vare som værende nyt.

...uden at informere om det.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Tjo - jeg foretrækker nu at købe kabler her på hifi4All - de er oftest brugt -- eller spillet til hvis man vælger at tro på den idé - og så sparer man oftest mange gode penge - så har man pludseligt råd til noget dobelt så godt, eller dobbelt så meget, eller sparer penge til andre upgrades.

Dejligt.

Det er jo super, at når nogle opgraderer, så glæder de andre med deres aflagte udstyr. Kanon.

Så ja - køb det du har råd til, og køb så godt som muligt.
Og kig evt. herinde i Køb-Salg - afdelingen.

Mvh. Offcourse

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Sendt: 18 September 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

At 2 sælgere anbefaler forskellige kabler er der grundlæggende ikke noget forkert i. Det er et meget subjektivt område det med kablerne.

MEN...

I tilfælde hvor sælger kan mærke at køber ikke har super meget styr på det med kabler bør de vel, alt andet lige, gå efter et standard produkt. Eks. ville jeg som sælger havde forslået dig et helt almindeligt standardkabel til omkring en 50,- meteren med tilhørende forklaring at du godt kan få mere for mange flere penge. Penge der "måske" ville være brugt bedre andre steder.

Ikke noget hokus pokus...

Mvh.

Mrhviid

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 September 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Kabler er en svær størrelse. Men jeg ville spørge i Butikken, om jeg ikke kun låne et af hver med hjem, må dipositum selvfølgelig. Og så selv vurder om det dyre kabel var pengene vær. Oftes er det også muligt at låne kable med hjem der er meter-vare. Da de bruger på anlæg i butikken. Syntes du skulle lade dine øre være dommere, det er som regel der sjoveste 
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Har du besluttet dig for noget nyt, QED ,brugt, eller "Det du har"?

Mvh. Offcourse

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 05 November 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Husk at et nyt kable skal spille til, derfor kan det værre en god ide at købe brugt, et nyt kable med nye højtale m.m. lyde mange gange ikke god
(men det komme det til over tid)
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Netop - man sparer penge, tid og "dårlig lyd perioder" ved brugt-køb.. og hjælper andre videre til endnu mere eksotisk grej

mvh. offcourse

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

texe skrev:
QED XT300 it is then.

Køb brugt! På den måde, kan du få et rigtig godt kabel til færre penge end du skulle gi' for et helt nyt middelmådigt...

Hvis du vil handle i butik - så lån to-tre sæt med hjem og lyt selv.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Der er mange ting der kan fåes "bedre" brugt.. til prisen ihvertfald.

Se eks.vis dette norske sølvkabel.. før 7.8k nu 2.5k for 2x3m."

Ved godt det koster mere end nye xt350ére i HFK.. men det har altså også være "lidt" dyrere engang..

Bare for at påpege potentialet i brugt, og så er det spillet til fra starten af.

Mvh. Offcourse

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Endelig er der den mulighed ved brugt, at være ærlig over for sælger og sige at du er nybegynder udi kablernes mysterier og gerne vil prøve dig lidt frem, om du eventuelt kunne få 8 dages returret (mod selvfølgelig at dække forsendelsomk). Siger sælger nej, så er det bare videre til den næste... Det er sælger, der vil af med varen, og dig, der skal købe.

Du kan så danne dig et indtryk i din egen stue.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes