Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Marantz PM-16 ’klikker’ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Min elskede Marantz PM-16 integrerede forstærker ( http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/PM16/PM16.html ) er begyndt at sige underlige klik lyde, som også kan høres i lyden som et meget kort 'hak'.
Den har gjort det i noget tid, men indtil nu har der gået dage imellem at den har gjort det (selvom der har været få episoder hvor den har gjort det flere gange på en dag). Nu er det så begyndt at ske noget oftere (op til 10-15 gange i timen).
Udover det så er den LED der sidder i midten af fronten, som indikere at den er tændt, stoppet med at lyse.

Udover det så lyder den som den altid har lyt, altså med undtagelse af når den klikker.

Jeg ville høre om der er nogen af jer der måske kender årsagen? Jeg tænker nemlig at det nemt kunne være en form for slidtage defekt (Den er trods alt fra november 1996)
Og det ville også være super hvis i kendte et fiks til det, dvs. om der er et komponent der kunne udskiftes (kan godt betjene en loddekolbe)   
Til top Vis Morder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morder

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil råde dig til at sætte den på et værksted, som ved hvad de laver, Den klikkende lyd stammer næsten helt sikkert fra relæet, som slår højttalerne til og fra og som fungerer som beskyttelse af dine højttalere - og når den gør det, er det et tegn på, at relæet virker, som det skal. Men det gør forstærkeren bestemt ikke. Den har fejl, som gør den ukampdygtig - og du bør IKKE tænde den, før den er repareret. Det er desværre umuligt at sige nøjagtigt hvad der er galt, men det kan være rigtig mange ting -

Når du er så glad for den - og når det er så fin en forstærker, så er det da bare med at få den lavet - så du kan bruge den i mange år igen. En forstærker fra 1996 er IKKE en gammel forstærker. Den er 14 år gammel. Jeg har forstærkere, som nærmer sig de 50 år - og de spiller stadig super, men de har altså skullet gennemgå lidt service for at kunne det - undtaget én, som er fra 1964 - den har aldrig været repareret, men højst løseligt rengjort - det er nu godt gået.

Uden at kende dine evner udi elektronik, vil jeg ikke anbefale dig selv at gå i gang med den.

Jeg kender desværre ingen Hifi-reparatører i Ålborg området, men jeg ved da, at der ude i Svenstrup et eller andet sted sidder en fyr, ved navn Nis Graversen, som er dygtig til reparation af musikelektronik elektronik, men om han vil/kan lave sådan en, ved jeg jo så ikke.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Morder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede selv om det var relæet, da 'klik' lyden minder om den der kommer 5 sekunder efter at man tænder den, men tak for din hjælp, jeg har kigget lidt på nogle forhandlere med serviceværksteder i Aalborg og vil nu prøve at kontakte dem.

Jeg regner med at åbne den i morgen og se om der er komponenter der synligt ser defekte ud, jeg opdaterede tråden med min fund og evt. billeder.

Og igen, tak for hjælpen
Til top Vis Morder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes