Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er der en ny nad m3 på vej ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Det er sgu pinligt med en så dyr forstærker. Og når de opgiver den
til to gange hundrede watt, får man jo det indtryk at man er sikret
uanset hvilke speakers man spænder for. Det er meget ærgeligt de
spare på sådan noget snask.

I øvrigt opgives m3 til 2 gange 180 watt pr. Kanal kontinuerligt fra
10 til 20000 Hz med 0.0-et.eller.andet.lidt forvrængning. Men det
passer så ikke rigtig i virkeligheden.

Kan man ikke opgradere forsyningen sådan rimelig nemt?

Stereophile måler den til 2 x 235 (!) W i 8 Ohm ved 1% forvrængning, og ved 180 W er forvrængningen 0,002 %. Så jo , det passer.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Den driver med lethed hvad jeg bruger. Det var bare et hypotetisk
spørgsmål. Hvor stor er trafoen i din uni100, music?

Har Unico 200 2 trafoer af 2 kw stk. Der er magt og plads til at strække benene og endda et hæderligt strømforbrug på max 250W

Har dog prøvet Unico 100 i forskellige sammenhænge b.la på Vienna Strauss

Aner ikke trafoernes størrelse, men strømstærk det er den

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Angående måling, så lå den på 106 watt det første stykke tid efter jeg tændte forstærkeren. nu har den spillet lidt, er lidt
varm, og bruger i tomgang 72-73 watt. når jeg, mens den er helvvarm, spiller på et niveau, hvor man skal halvråbe for at
snakke sammen, bruger den det samme som ved startop. altså 100-106 watt.

spiller lidt videre og ser hvad der sker.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

sætter lige et nummer på med rigtig god bund: Erykah Badu - baduizm live

specialt nummeret tyroone smadre scalaen pga dyb og vedvarende bas :)

Ved højt lytteniveau forbruger den mellem 130 og 200 watt.

->lidt senere-<

efter yderligere varme, virker det somom forstærkeren bruger endnu mindre watt. Mest mellem 100 og 140, dog op til 217
watt ( højt lyd-niveau) Skalaen er blevet mere livlig og forstærkeren forbruger +- flere watt end ved startop (ved et givent
nummer). det er meget tydeligt at se på måleren, at det er bassen der hamre forbruget i vejret.

I øvrigt bruger gamle skiver uden stor kompression ikke mange watt gennemsnitligt ( palle mikkelborg fks. ) dog op til 280
ved mange aktiviteter.

med en nyere skive med joe bonaamasse - reconsider bady, brugte forstærkeren mellem 250 og 500+ watt (højttalerne
kunne ikke mere, og jeg har tinitus).

så den kan sagtens bruge strøm.

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Marskal skrev:
Der er vist blot tale om en lille opgradering, så M3 bruger mindre strøm for at imødekomme de nye regler på området. De nye "miljørigtige" modeller skulle vist koste det samme og foruden denne lille ændring, være identiske med den nuværende M3.

Bare lige for at rydde potentielle mistofrståelser af vejen.

M3 og M3e er helt identilske når det gælde strømforsyning og alle andre dele af forstærkeren som har indvirkning på performance.  Den eneste forskel er en ændring i det kredsløb som er aktivt når forstærkeren står på stand-by.
Den "gamle" version havde så vidt jeg husker et stand-by effektforbrug på omkring 5 watt. Ifølge de nye EU-regler  skal dette nu være under 1 watt og derfor er der lavet en ændring.

Der er ingen forskel at se på produktet overhovedet, så hvis der er nogen i vore butikker som sælger dem billigt ud fordi de er "udgåede" er det da vist bare med at slå til.  

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Per N skrev:
Music4life skrev:

Hvad bruger en NAD M3 iøvrigt af strøm siden det er så alarmerende med en strømsparende funktion ?

Sikkert ikke upassende meget, men helt sikkert mere end den må, EU indfører/har indført nye miljø regler alt ny elektronik skal overholde.

Hvilket lige pt har konsekvenser for mange producenter

Endnu et fordyrende tiltag fra EU. For at mindske CO2

Ja sikkert lidt fordyrende i dag. Men burde komme os til gode om få år, når alle apperater bygges på den nye måde. Med mindre man selvfølgelig er nostalgisk, og mener at forstærkernes strålevarme er vigtigere end lyden

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Hvad bruger en NAD M3 iøvrigt af strøm siden det er så alarmerende med en strømsparende funktion ?

Jeg mener hvad så med alle andre forstærkere der bare bruger lidt strøm

Så vidt jeg kan se er det vist kun digital forstærkere der er fremtiden hvis man tænker på strømforbrug. Men kan de spille musik

Havde selv denne NAD M3 en overgang. Havde dog aldrig sparometeret på den.

Ellers en dejlig forstærker, men ikke noget specielt kraftværk. På et sæt Vienna Strauss går den i knæ og bliver lys og steril.

Jeg finder det mærkeligt at den skulle gå i knæ på en Strauss. Jeg spillede med M3 på Mahler og har aldrig oplevet problemer, og Mahler er altså en lidt tungere dreng at danse med ifh. Strauss.

Der skal en del mere end bare almindeligt "giv-den-gas"-niveau til for at nå grænsen, så der må være nogle der spiller RIGTIGT højt på anlægget for at trigge disse ting.

Når jeg tænker på den mængde af udstyr jeg efterhånden har haft, har jeg gennem tiden læst mange af de udtalelser med grej der "er gået i knæ", det værende alt fra små integrerede og op til store effektblokke. Gad vide om folk helt har styr på hvad det rent faktisk betyder når grejet "går i knæ"?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

klypstefan skrev:

Har Unico 200 2 trafoer af 2 kw stk. Der er magt og plads til at strække benene og endda et hæderligt strømforbrug på max 250W

Ja, den er strømstærk, men den kan nu sagtens bringes til at rode i lyden når man presser den. Den spiller klart bedst på klasse A, men her ryger en del af "overarmene", hvorimod den i AB-drift har masser af kræfter men samtidig også bliver lidt grov at lytte til.

Den har spillet på en del forskelligt her i huset inden den røg videre i systemet. Inden da, var den dog medvirkende til masser af underholdning, og så er der jo noget med "store kasser"

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Music4life skrev:

klypstefan skrev:

Ja, den er strømstærk, men den kan nu sagtens bringes til at rode i lyden når man presser den. Den spiller klart bedst på klasse A, men her ryger en del af "overarmene", hvorimod den i AB-drift har masser af kræfter men samtidig også bliver lidt grov at lytte til.

Den har spillet på en del forskelligt her i huset inden den røg videre i systemet. Inden da, var den dog medvirkende til masser af underholdning, og så er der jo noget med "store kasser"

Hej Ronin

Ja, store kasser eller batterier

Ved heller ikke hvad det var der fik M3 til at lyde lys og steril. Det var min vens Strauss vi hørte den på og sammenlignede med hans Pass int. 150. Var selv noget overrasket over , da jeg finder M3s lyd lettere tilbagelænet og lidt svampet i lyden. Men godt lød det ikke! Måske det var et andet led i kæden. Strømskinne, kabler eller? NAD M3 ikke brød sig om. Vi brugte PS Audio strømskinne og strømkabler. Burde være ok. Vi spillede på et ok lytteniveau i en 45 m2 stue

Ronin, du kan presse alle forstærkere også min Unico 200. Afhængig af om det er tungtdrevne højttalere vil du opleve dette. Der skal dog noget til med den Unico 200 I mit setup spiller Unico 200 med en rygrad og pondus som er forrygende. Den kører nærmest kun i tomgang og bliver kun håndlun selv efter mange timers drift. At den så kan spille musik er jo kun et plus . Til klasse A kontra A/B må jeg sige at jeg synes at lyd forskellen er så lille at jeg ikke har lyst til at se strømmåleren køre hurtigere rundt. Det er nemt at se når man aktiverer klasse A. Lyset blinker lige engang. I min optik er det en fremragende forstærker! men det er NAD M3 også og til en god pris . Pris/kvalitet er jo også af afgørende betydning når man sammenligner. 

Forøvrigt, prøvede du at skifte rør i Unico 200?. Kunne se at det var EH med guldben som sad i min da jeg købte den brugt for nylig. De spiller dog ok disse rør, men har leget med tanken om at putte andre friske rør i den. Men hvilke ?

var det den nyeste XLR version du også havde ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes