Emne: Kabel test, vind 1000000 dollers ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvorfor afskærmer man netkabler til industrimaskiner, hvis det ingen betydning har? Det er amindelige elektrikere, og ikke hifi-elektrikere, der klarer den opgave. 
|
|
|
Det er fordi når der går strøm igennem en ledning, vil den udsende radiobølger hver gang spændingen ændres. Disse radiobølger kan påvirke følsomt elektroninsk udstyr. Jeg ved det, fordi vi har netop dette problem med en computerstyret maskine på min arbejdsplads.
Radiobølger vil blive opfanget af dine signal og højtaler kabler, hvis de ikke er afskærmede. Om der så betyder nok til at kunne høres er et andet spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Plafitracer og Mercury: læs hvad der står, fx. her: "1. This is the primary and most important of these rules:
Applicant must state clearly in advance, and applicant and JREF will
agree upon, what powers and/or abilities will be demonstrated, the
limits of the proposed demonstration (so far as time, location and
other variables are concerned) and what will constitute both a positive
and a negative result." Det vil sige, at I kan vælge det setup, i hvilket I vil demonstrere superkablets overlegenhed. Der står ikke "overnaturlige evner", der står "...what powers or abilities", det vil for jeres vedkommende sige: "abilities to tell whether Monster or Pear cable is being used" (mit engelsk).
Det skal bemærkes at jeg faktisk tror, der er en reel chance for at vinde. Og det kan jo bringe lidt ro i lejren. Omvendt, hvis der efter to år ikke er nogen, der har stillet op, vil det forstærke kabelbranchens image som hifi´s svar på penisforlængere
p.s. Mercury: Den interindividuelle variation skulle gerne udjævnes statistisk, både i medicin og kabelkassen.
|
|
|
Endnu engang sludder!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Spencer skrev:
Hvorfor afskærmer man netkabler til industrimaskiner, hvis det ingen betydning har? Det er amindelige elektrikere, og ikke hifi-elektrikere, der klarer den opgave. 
|
|
|
Det er fordi når der går strøm igennem en ledning, vil den udsende radiobølger hver gang spændingen ændres. Disse radiobølger kan påvirke følsomt elektroninsk udstyr. Jeg ved det, fordi vi har netop dette problem med en computerstyret maskine på min arbejdsplads.
Radiobølger vil blive opfanget af dine signal og højtaler kabler, hvis de ikke er afskærmede. Om der så betyder nok til at kunne høres er et andet spørgsmål. |
|
|
Hvad vi egentlig kan høre, er et godt spørgsmål. Det ene øjeblik, har vi ikke hørt, at der skal vaskes op, og det næste øjeblik, kan vi høre at der er røget et hestehår, på violinbuen.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så, kviksølv? Løbet tør for argumenter?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hvad så, kviksølv? Løbet tør for argumenter?
|
|
|
Hej Jazz sludder igen igen!!! Her er en "saks" af det som der skal testes: Last week, magician and paranormal debunker James Randi (pictured above left) offered the makers of Pear speaker cables $1 million if they could prove in double-blind testing there was a difference between their $7,250 cables and ordinary Monster Cables. Kan du læse hvad der står? Du linker til standard-formularen "Dygtiiiig"...........
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jazz har fået en pipe for meget ---god nat
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| Jeg tror jazz har fået en pipe for meget ---god nat |
|
|
Nej, han tror at man blot giver halvdelen af en patientgruppe en uvirksom kalktablet og afventer hvor mange der dør.
Man kunne jo overveje at lade halvdelen af et hifi testhold lytte på 2 uvirksomme plastikslanger og se om de opdagede det.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Standardformularen, som jeg var så dygtig at henvise til, gælder også for dette forsøg. 2. Mercury´s link leder til denne tekst:
Our rant about those $7,250 Pear Anjou speaker cables found its way to the James Randi Educational Foundation (JREF), and Randi offered $1 million to anyone who can prove those cables are any better than ordinary (and also overpriced) Monster Cables. Pointing out the absurd review by audiophile Dave Clark, who called the cables "danceable," Randi called it "hilarious and preposterous." He added that if the cables could do what their makers claimed, "they would be paranormal."
We see that the Pear Cable company is advertising a pair of 12-foot "Anjou" audio cables for $7,250; that's $302 a foot! And, as expected, "experts" were approached for their opinions on the performance of these wonders ... Well, we at the JREF are willing to be shown that these "no-compromise" cables perform better than, say, the equivalent Monster cables. While Pear rattles on about "capacitance," "inductance," "skin effect," "mechanical integrity" and "radio frequency interface," - all real qualities and concerns, and adored by the hi-fi nut-cases - we naively believe that a product should be judged by its actual performance, not by qualities that can only be perceived by attentive dogs or by hi-tech instrumentation. That said, we offer the JREF million-dollar prize to - for example - Dave Clark, Editor of the audio review publication Positive Feedback Online.
This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far.
Det skulle da være nemt nok. Men fundamentalister bliver jo ofte vrede, når man tegner overskæg på deres profet.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
1. Standardformularen, som jeg var så dygtig at henvise til, gælder også for dette forsøg. 2. Mercury´s link leder til denne tekst:
Our rant about those $7,250 Pear Anjou speaker cables found its way to the James Randi Educational Foundation (JREF), and Randi offered $1 million to anyone who can prove those cables are any better than ordinary (and also overpriced) Monster Cables. Pointing out the absurd review by audiophile Dave Clark, who called the cables "danceable," Randi called it "hilarious and preposterous." He added that if the cables could do what their makers claimed, "they would be paranormal."
We see that the Pear Cable company is advertising a pair of 12-foot "Anjou" audio cables for $7,250; that's $302 a foot! And, as expected, "experts" were approached for their opinions on the performance of these wonders ... Well, we at the JREF are willing to be shown that these "no-compromise" cables perform better than, say, the equivalent Monster cables. While Pear rattles on about "capacitance," "inductance," "skin effect," "mechanical integrity" and "radio frequency interface," - all real qualities and concerns, and adored by the hi-fi nut-cases - we naively believe that a product should be judged by its actual performance, not by qualities that can only be perceived by attentive dogs or by hi-tech instrumentation. That said, we offer the JREF million-dollar prize to - for example - Dave Clark, Editor of the audio review publication Positive Feedback Online.
This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far.
Det skulle da være nemt nok. Men fundamentalister bliver jo ofte vrede, når man tegner overskæg på deres profet. |
|
|
 ku desværre ikke finde smiley med skæg, Jamen det står jo precis i teksten at det ikke er forskellen mellem kabler, men forskellem mellem netop disse 2 kabler. Hvor hopper kæden af?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jamen det står jo precis i teksten at det ikke er forskellen mellem kabler, men forskellem mellem netop disse 2 kabler. Hvor hopper kæden af?"
Ingen steder. Jeg har bare ikke skrevet tydeligt, at testen var låst på disse to kabler. Gør det noget? Hvis der bare er et gran af relevans i Pear Cable´s prissætning, skulle det da være en smal sag at høre forskel. Bemærk, at du ikke skal synes, at det er bedre - bare anderledes!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"Jamen det står jo precis i teksten at det ikke er forskellen mellem kabler, men forskellem mellem netop disse 2 kabler. Hvor hopper kæden af?"
Ingen steder. Jeg har bare ikke skrevet tydeligt, at testen var låst på disse to kabler. Gør det noget? Hvis der bare er et gran af relevans i Pear Cable´s prissætning, skulle det da være en smal sag at høre forskel. Bemærk, at du ikke skal synes, at det er bedre - bare anderledes! |
|
|
Det betyder da alt, sig mig har du ikke overhovedet forholdt dig til det jeg skriver? Nej jeg behøver jo ikke spørge men konstaterer at du ikke vil prøve at forstå! Hvis Pear's kabel er ligeså skod som Monster er det jo ikke særlig let! Så nu handler debatten måske pludselig om hvoridt Pear's kabel er pengene værd?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Så nu handler debatten måske pludselig om hvoridt Pear's kabel er pengene værd"
øhhh, ja, det var jo en af Randi´s præmisser.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
jazzman skrev:
|
Ingen steder. Jeg har bare ikke skrevet tydeligt, at testen var låst på disse to kabler. Gør det noget? Hvis der bare er et gran af relevans i Pear Cable´s prissætning, skulle det da være en smal sag at høre forskel. Bemærk, at du ikke skal synes, at det er bedre - bare anderledes!
|
|
|
Det betyder da alt, sig mig har du ikke overhovedet forholdt dig til det jeg skriver? Nej jeg behøver jo ikke spørge men konstaterer at du ikke vil prøve at forstå!
Hvis Pear's kabel er ligeså skod som Monster er det jo ikke særlig let!
Så nu handler debatten måske pludselig om hvoridt Pear's kabel er pengene værd?
|
|
|
Er det for meget forlangt at Randi ikke skifter rundt mellem alverdens dyre kabler?
Og hvem er det egentligt der står med et forklaringsproblem her?
Er det brugerne og producenterne af "billige" kabler der skal bevise at de dyre eksotiske kabler ikke er anderledes?
Sorry. Men vi kan ikke skaffe andre beviser end at der endnu ikke er nogen der har hørt forskel i blindtest. Det er svært at komme længere, end dette her absurde udloven dusør, som vel bare er til for at latterliggøre det hele.
Bekymrer det dig ikke det fjerneste at der fuldstændigt mangler både målemæssig og videnskabelig praktisk dokumentation for kablers hørbare påvirkning?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Mercury skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
|
Det betyder da alt, sig mig har du ikke overhovedet forholdt dig til det jeg skriver? Nej jeg behøver jo ikke spørge men konstaterer at du ikke vil prøve at forstå!
|
|
|
Er det for meget forlangt at Randi ikke skifter rundt mellem alverdens dyre kabler?
Er det brugerne og producenterne af "billige" kabler der skal bevise at de dyre eksotiske kabler ikke er anderledes?
Sorry. Men vi kan ikke skaffe andre beviser end at der endnu ikke er nogen der har hørt forskel i blindtest. Det er svært at komme længere, end dette her absurde udloven dusør, som vel bare er til for at latterliggøre det hele.
Bekymrer det dig ikke det fjerneste at der fuldstændigt mangler både målemæssig og videnskabelig praktisk dokumentation for kablers hørbare påvirkning? |
|
|
Det bekymrer mig langt mere at en underviser på DTU er tilfreds med at beksrive kvalitet ud fra vores nuværende viden omkring målbare parametre og oplevet kvalitet. Tag eksempelvis forstærkerteknologi hvor apparater som måler "bedre" end andre apparater sagtens kan have en dårligere lyd. Ergo måler vi på de forkerte parametre iforhold til hvad som påvirker lydkvalitet. Din tanke er frygtelig endimensional og her ligger begrændsningen! De ting som påvirker lydkvalitet kan jeg sagtens forestille mig ligger på "borderline" i målbarhed, men tilsammen have en klar distinkt lydkvalitetsforskel. Omkring videnskabeligheden af lyttetest - Læs mine andre indlæg og kom gerne igen hvis du finder noget som du er uenig i omkring hvilke forhold skal være opfyldt for at kunne registrere forskelle. ---------En triangel ved siden af en jumbojet.................
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
kramer71 skrev:
Mercury skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Bekymrer det dig ikke det fjerneste at der fuldstændigt mangler både målemæssig og videnskabelig praktisk dokumentation for kablers hørbare påvirkning?
|
|
|
Det bekymrer mig langt mere at en underviser på DTU er tilfreds med at beksrive kvalitet ud fra vores nuværende viden omkring målbare parametre og oplevet kvalitet.
Hvor er problemet og hvad er dit alternativ?
Tag eksempelvis forstærkerteknologi hvor apparater som måler "bedre" end andre apparater sagtens kan have en dårligere lyd. Ergo måler vi på de forkerte parametre iforhold til hvad som påvirker lydkvalitet.
Ja, men vi kan jo godt høre det, så hvad er problemet? Der er netop forskel i den oplevede kvalitet, som du her beskriver. Så din logik og dit eksempel var desværre selvmodsigende, når du siger en underviser på DTU bruger oplevet kvalitet.
Din tanke er frygtelig endimensional og her ligger begrændsningen!
Hvem taler vi om her?
De ting som påvirker lydkvalitet kan jeg sagtens forestille mig ligger på "borderline" i målbarhed, men tilsammen have en klar distinkt lydkvalitetsforskel.
Ja så har vi din modsigelse igen. Det kan høres. Problemet med kabler er bare at det ikke kan høres. Dette bliver i dette tilfælde understøttet af målingerne. Sådan er god videnskab.
Jeg er sådan set ligeglad med om det kan måles.
Vi kan tale om borderline omkring dem som skruppelløst sælger kabler til små hifidrenge der ikke kan bruges deres tid på noget mere fornuftigt. Borderline målbarhed ved jeg ikke hvad er. Men måske du vil uddybe hvordan ordet er kommet ind i dit liv?
Omkring videnskabeligheden af lyttetest - Læs mine andre indlæg og kom gerne igen hvis du finder noget som du er uenig i omkring hvilke forhold skal være opfyldt for at kunne registrere forskelle.
Jeg kender godt de betratninger, de er gamle. Hvis de betragtninger er rette ville det betyde at vi ikke kunne generaliserer til noget som helst i dennne verden. Jeg tror næppe du får nobelprisen for det geniale i at fjerne det generaliserende princip i videnskaberne.
Men når det nu er så kontekstafhængig hvorfor er der så stadig ikke nogen der under deres egne forhold, med netop de kabler som deres psyke er faldet for, med deres eget musik, lige netop nu med månen på rette sted - stadig ikke i blindtest er i stand til at høre forskel. Så din argument omkring forskellene holder ikke vand. Resultaterne er fuldstændigt konsistente over alle kontekst. Derfor er dine betragtninger ligegyldige.
---------En triangel ved siden af en jumbojet.................
Lige så konkret som salgsannoncerne for kabler. Jeg håber ikke at der er nogle i dette forum der bliver skræmt af den slags tågesnak.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke måle forskel på kabler eller andre komponenter, men der er lydmæssige forskelle, på de forskellige fabrikater og det der er indeni.
En tommelfinger tip er at kabler koster 20% af anlægsprisen +/-
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon man kan bruge det samme argument for kabler, som man bruger når man taler om forskellen på bl.a. kaffebønner, kildevand og postevand, bildæk, kakaobønner (chokolade)? Alle de nævnte består i bund og grund af samme materialer/råvarer, men man kan godt smage forskel på forskellige slags kaffe, vand, chokolade, og det er videnskabeligt bevist, at nogle bildæk er bedre end andre, selv om de alle basalt set er lavet af gummi (ved godt at der er mange faktorer, der spiller ind, i netop denne kategori). Så kan man vel også hævde, at der ER forskel på HTkabler, og at forskellen kan høres? Bare en tanke...  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
-KP- skrev:
|
Jeg er ikke i tvivl om der er forskel på kabler.
Nu har mine nye netkabler sidet på i 14 dage, her til aften tog jeg dem af og satte standard kablet på. De sad på i ca 2 min før jeg tog dem af igen. Så selv på netkabler er der forskel på.
|
|
|
Kære KP,
Der kan IKKE være forskel på netkabler - der er jo uanede kilometer fra elværket og frem til dit domicil,så den må du længere ud på landet med... |
|
|
Men der er i den grad, forskel på spændningsniveauerne i elnettet.fra 400000V ned til 220 i din stikkontakt.Så man kan ikke bare sige, at der er en kilometer der og en meter der.
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Man kan ikke måle forskel på kabler eller andre komponenter, men der er lydmæssige forskelle, på de forskellige fabrikater og det der er indeni.
En tommelfinger tip er at kabler koster 20% af anlægsprisen +/-
|
|
|
Udokumenteret reklamevrøvl. Vil du give indblik i avancerne for kabler?
Det er fuldstændigt sindsygt at bruge så mange penge på kabler, når der ikke kan høres forskel i blindtest.
Det er mig fuldstændig uforståeligt at alle branchemedlemmerne herinde må indgå i den her kabeldiskussion. Selvfølgeligt konsekvent med svar som er sørgerligt forudsigelige. Har du nogle konkrete argumenter? Har du forholdt dig til den dokumentation der er forlagt? Har du bidraget med noget som helst uden at passe din egen forretning? Du burde have savet din tommelfinger af! +/- 20%
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu nok at jeg er meget mistroisk hvad net og div kabler angår, men har bøjet mig for fakta (mine egne øre) specielt er netkablet vigtigere end de øvrige. Vigtig når forbedring eller ændring i lyd kommer på tale=størst forbedring. Og det med den sidste meter, den er god, men brug dine egne øre.
Kan man ikke høre forbedring/ændring til det bedre mere naturlige, som er vi da lige gode venner for det.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|