Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bygge musikcomputer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2:re
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg håber, jeg med dette indlæg kan få et par gode råd.

Efter at have læst godt i forummet her, er jeg nu kommet frem til, at jeg ønsker at bygge en computer, der skal kunne følgende:
  • afspille flacfiler bitperfekt til mit anlæg via digital udgang (har rippet cd-samlingen til flac)
  • afspilningen skal kunne kontrolleres trådløst via husets to bærbare og evt. vores android-mobiltelefoner. På sigt påtænker jeg at styre afspilningen via en tablet.
  • fungere som netværksbackup for de to bærbare (jeg har trådløst netværk). Vores billedsamling skal også være her.
  • Jeg vil også gerne kunne se billederne på min ps3 (via netværket)
  • computeren skal være lydløs (eller så meget som kan lade sig gøre).
  • den skal evt. selv kunne  slukke om natten og tænde om morgenen for at spare strøm.
Jeg har erfaring med at bygge computere, men ikke musikcomputere. Jeg ønsker en løsning, der er billig (derfor går Sonos desværre ikke), men også smart. Det at vælge musik skal være intuitivt og helst via album art.
Jeg har hørt godt om Squeezeplay og tænkte at benytte det program som controller.

- Hvad synes I om løsningen?

- Har I forslag til, hvilke komponenter, jeg skal investere i? Jeg har allerede et udmærket usb-lydkort i Audiotrak Opto Play. Det har optisk digital udgang, og jeg har tidligere benyttet det til bitperfekt lyd med asio4all og foobar2000.
Til top Vis 2:re's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2:re

Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med en NAS server? - Den smider du bare på netværket, det er nok den nemmeste løsning, når det kun er back-up, nerværksstreaming og musik
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Men kan en NAS-server sende musikken direkte til et anlæg via fx toslink?
Hvis musikken skal sendes over trådløst netværk er jeg bange for udfald...

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en Mac Mini. De fleste af de ting, du efterspørger, handler mere om styresystem end om hardware. På nyere Mac Mini kan du installere Windows, OS X og Linux, så der er ingen begrænsninger på den front. Mac Mini har optisk (toslink) ud, og det er forholdsvis nemt at skifte harddisk. Har gjort det flere gange ved brug af guides på nettet/youtube.
Og den er meget tæt på lydløs :-)
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Flere af de små intel atom-pc'er har optisk udgang. En sidegevinst er at de ikke bruger ret meget strøm og er meget støjsvage. Her i huset benyttes en MSI Wind Box: http://eu.msi.com/index.php?func=prodpage2&maincat_no=72 9&cat2_no=614
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en Asus Eeebox. Det var billigere end at bygge selv.

Den er meget støjsvag, og kan i bios justeres ned (blæserne). Til musikbrug trækkes der ikke meget på CPU, så det er forsvarligt at skrue ned for blæserne. Min, står i et skab, så jeg har ikke brug for at skrue ned for blæserne.

Den har optisk SPDIF udtag, og kan bruges med flere skærme - f.eks. TV og PC skærm med forskellig opløsning og forskellige programmer på samme tid.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de gode forslag.

Hvad foreslår I, jeg installerer på mine to bærbare, til at kontrollere afspilningen af flac-filerne på Minien, Windboxen eller Eeeboxen?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg sværger til Foobar2000 da jeg selv har kontrol over hvad jeg vil se på skærmen. Det er dog noget nørdet. Jeg har også brugt Winamp men blev træt af, at jeg ikke kunne bestemme udseendet 100%.

Jeg mener bestemt der findes et foobar remote control plugin, måske endda flere. Jeg har dog ikke prøvet det.

Winamp har dette indbygget fra start, men det har jeg heller ikke prøvet.

ellers er det en eller anden form for remote control af hele PC'en du skal bruge.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Foobar har flere remote control løsninger, bl.a. en hvor man kan bruge Apple's remote app med foobar fra iphone/ipad (måske en lidt størrre investering hvis ikke du allerede har en iTing), der er sikkert noget tilsvarende til Android.

Jeg har prøvet mig frem med et hav af forskellige PC løsninger. Nogle konklusioner jeg har gjort mig (siger ikke dette vil være tilfældet for alle) er at en nas løsning ikke er god. Samtidig skal du være påpasselig med kvaliteten på udgangen - de fleste PC lydkort er bestemt ikke gode til formålet, slet ikke dem du får smidt med på diverse motherboards. Dette gør det svært at gøre det billigt.

Bedste løsning herhjemme, og den eneste løsning der var god nok til at sende mit CD drev på pension, var en homemade PC i passivt kølet alu kabinet - med ekstern DAC. I første omgang med en m2tech USB/coax udgang, den er senere blevet erstattet af en Cullen modificeret udgang.

Skal det gøres billigt så tag et kig på asus HTPC motherboards, mon ikke de har gjort et eller andet positivt for strømdelen på lydkortet - er ikke sikker på hvad der er skruet på for at kunne kalde det HTPC motherboards, dyre er de ikke.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes