Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Stor forskel med DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2:re
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, at det generelt lovprises af købe en ekstern dac, når man vil afspille sin musikfiler (flac) på en computer og sende dem til sin reciever.

Men hvis computeren spytter lydfilerne digitalt ud via s/pdif direkte til recieveren (i mit tilfælde en Yamaha rx-v661) så er det jo dac'en i recieveren og ikke den på computerens lydkort, der benyttes, og så er det vel ikke nødvendigt at købe en ekstern dac for at få musik, der kan konkurrere med lyden fra en cd-afspiller? (Med mindre vi snakker meget dyrere enheder, end jeg har).
Til top Vis 2:re's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2:re

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jah ens anlæg er vel aldrig bedre end det svageste led i kæden. så hvis dac'en er bedre i din reciever end computeren
(sandsynligvis) og cdafspilleren (måske) så har du jo vundet noget :)

Jeg ville under alle omstændigheder ikke bruge dac'en i computeren hvis det kan undgåes, specielt hvis det er et onboard
lydkort i enten bærbar eller stationær.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

2:re skrev:
Jeg kan se, at det generelt lovprises af købe en ekstern dac, når man vil afspille sin musikfiler (flac) på en computer og sende dem til sin reciever.

Men hvis computeren spytter lydfilerne digitalt ud via s/pdif direkte til recieveren (i mit tilfælde en Yamaha rx-v661) så er det jo dac'en i recieveren og ikke den på computerens lydkort, der benyttes, og så er det vel ikke nødvendigt at købe en ekstern dac for at få musik, der kan konkurrere med lyden fra en cd-afspiller? (Med mindre vi snakker meget dyrere enheder, end jeg har).

Både og... Det er ikke så meget dét at DAC'en er ekstern, der er pointen, det drejer sig bare om at D/A konverteringen er en meget vital del af gengivelsen, og en forbedring af dén er derfor meget hørbar. Derfor, nej, du behøver den som sådan ikke, men det kan være en relativt billig opgradering af dit system, i forhold til forbedringen i ydelse. De fleste bliver ret overraskede når de opdager hvor meget bedre systemet lyder med en 1500,-s dac i kæden, i stedet for dét der sidder i billigere surround-receivere, musik-streamere osv. Så du skal ikke græde snot hvis du ikke har én, men det kan være en god idé at sætte det relativt højt på ønskesedlen over fremtidige opgraderinger.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

2:re skrev:

Jeg tror ikke, du har brug for en ekstern dac. Du vil - som du også selv er inde på - godt kunne finde bedre dacs, men jeg tror ikke, de er pengene værd pris/kvalitetsmæssigt ift. hvad du har. Dog kender jeg ikke den dac, der er indbygget i din forstærker, og det er meget sparsomme oplysning, Yamaha har om den (Burr Brown 192khz/24 bit - og det kan være så mange forskellige).

Du kan dog prøve at låne en ekstern dac i en hifi-forretning for at se, om det giver en forskel. (Den skal så tilsluttes en analog indgang på din forstærker.)

Edit: Jeg kan se, forstærkeren er fra 2008, og der er sket meget siden den gang, så jeg ville nok prøve at låne en ekstern dac, hvis jeg var dig.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar. Jeg må se, om jeg kan låne en ekstern dac på et tidspunkt.

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Til 2:re:

Ofte overset er, at næsten alle surround recievere sampler på analoge indgange frem for at lede dem igennem særskilt analoge trin(har skrevet dette flere gange her i forum), hvilket vil sige at hvis du tilføjer en ekstern DAC, så får du et ekstra DA/AD-trin i signalkæden, der i sidste ende lider under hvor god din recievers AD-trin er (sjældent er det bedre end hæderligt).

Jeg har skimmet din recievers servicebogs diagram og fundet ud af at den benytter en TI PCM1680. Derfor vil du, ved at benytte den interne DAC, kunne opnå noget i stil med 105 dB signal/støjforhold, harmonisk forvrængning på 0,002%, hvilket er ganske godt og vil formentligt ikke lyde bedre med en ekstern DAC før du kigger i retning af en 'ægte' analog forforstærker/reciever i den dyrere ende. Og der kan det endda diskuteres om ikke der er mere at vinde på at opgradere andre trin, såsom at forbedre akustik, øge effekten eller skifte højttalere, men det er en helt anden og irrelevant diskussion i fht. dit oprindelige spørgsmål.

Link til specs på den interne DAC: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm1680.html

Håber det bidrager til at opklare evt. tvivl :)

Til terp2004's edit:

SÅ meget er der altså heller ikke sket på netop den front...

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Til 2:re:

Ofte overset er, at næsten alle surround recievere sampler på analoge indgange frem for at lede dem igennem særskilt analoge trin(har skrevet dette flere gange her i forum), hvilket vil sige at hvis du tilføjer en ekstern DAC, så får du et ekstra DA/AD-trin i signalkæden, der i sidste ende lider under hvor god din recievers AD-trin er (sjældent er det bedre end hæderligt).

Jeg har skimmet din recievers servicebogs diagram og fundet ud af at den benytter en TI PCM1680. Derfor vil du, ved at benytte den interne DAC, kunne opnå noget i stil med 105 dB signal/støjforhold, harmonisk forvrængning på 0,002%, hvilket er ganske godt og vil formentligt ikke lyde bedre med en ekstern DAC før du kigger i retning af en 'ægte' analog forforstærker/reciever i den dyrere ende. Og der kan det endda diskuteres om ikke der er mere at vinde på at opgradere andre trin, såsom at forbedre akustik, øge effekten eller skifte højttalere, men det er en helt anden og irrelevant diskussion i fht. dit oprindelige spørgsmål.

Link til specs på den interne DAC: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm1680.html

Håber det bidrager til at opklare evt. tvivl :)

Til terp2004's edit:

SÅ meget er der altså heller ikke sket på netop den front...

"Ingeniør-dude"-citat: Derfor vil du, ved at benytte den interne DAC, kunne opnå noget i stil med 105 dB signal/støjforhold, harmonisk forvrængning på 0,002%, hvilket er ganske godt og vil formentligt ikke lyde bedre med en ekstern DAC [..]

Det har da ikke en pind med lydkvaliteten at gøre.
Jeg er målløs..!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

"Ingeniør-dude"-citat: Derfor vil du, ved at benytte den interne DAC, kunne opnå noget i stil med 105 dB signal/støjforhold, harmonisk forvrængning på 0,002%, hvilket er ganske godt og vil formentligt ikke lyde bedre med en ekstern DAC [..]

Det har da ikke en pind med lydkvaliteten at gøre.
Jeg er målløs..!

Mvh.
Niels

I denne henseende tales der vel om overgang fra et digitalt signal til analogt ditto? Her angiver SNR hvor meget ønsket signal versus uønsket du får ud. Hvis det ikke er direkte tilknyttet begrebet lydkvalitet i din verden, så tror da pokker du undres, men for almindeligt teknisk troende er det essensen af overgangen mellem de to domæner, altså parametret der angiver ydelsen af en DAC...

Men du gik måske bare efter manden fremfor bolden?

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Er den overordnede pointe ikke at hvis recieveren laver sampling på den analoge indgang, så er det komplet spildt at smide en dac ind mellem lydkilden og recieveren?

Signalvejen bliver jo i givet fald, at computeren spytter noget digitalt ud, den eksterne dac laver det digitale om til noget analogt, men idet det analoge kommer ind i recieveren laver recieveren det om til digitalt igen, signalprocesser lidt på det i forhold til hvilke kanaler signalet skal ud på og kører det til sidst gennem recieverens indbyggede dac inden det bliver forstærket og sendt til højttalerne. Under alle omstærndigheder er det recieverens interne dac der afgør det der kommer ud af højttalerne, så en dac mellem computer og reciever tilføjer blot et par ubrugelige led med at lave om fra digital til analog og tilbage til digital igen.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Er den overordnede pointe ikke at hvis recieveren laver sampling på den analoge indgang, så er det komplet spildt at smide en dac ind mellem lydkilden og recieveren?

Jo, det kan i mine øjne aldrig være anderledes end at ikke alt, men meget kommer til at afhænge af kvaliteten på recieverens indgang. Ihvertfald så meget at jeg til mig selv ville sige (og har faktisk netop af denne årsag skoddet ideen herhjemme) at det er spildt krudt. Sikke mange møre bøffer og gode glas rødvin og/eller nye musikudgivelser man får for prisen på en ekstern DAC.  

Anderledes ville det selvf. forholde sig hvis resten af systemet var analogt, men til det oprindelige spørgsmål er det jo kun hypotetisk kværuleren og derfor irrelevant.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Mange receivere har et Bypass mode, så signalet ikke skal forbi DSP'en  Men det kræver selvfølgelig at man bruger det!

Men Ingeniør-dude, det er ikke helt S/N forholdet, der er sigende for konverterens formåen. Det er der imod D/R forholdet, som kan omregnes til konverterens præcision og opløsning. (Selvfølgelig hjælper det ikke meget, hvis S/N er større end D/R og den så ligger under støjgrænsen.)

Men det kan nu også diskuteres om 105dB. er specielt godt... Det er vel under middel, og slet ikke noget der kommer i nærheden af en 24bit opløsning.

Men en større indflydelse på signalet, skal nok også tilskrives en evt. I/V konvertering og buffer.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Sikke en debat, der her blev sparket i gang 

Receiveren har en "Pure Direct"-mode til "pure hi-fi sound", som jeg i forvejen bruger til at afspille stereomusik. Så bliver musikken spillet med "the least circuitry". Den burde vel kunne kunne forstærke lyden uden at benytte dsp, hvilket giver mulighed for at afprøve en ekstern dac.

sgbuller
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent Vitus Audio

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

En god dac betyder så meget har jeg selv fundet ud af da jeg købt en olive hvor jeg troed jeg fik god lyd men fik kun e lang næse

Til top Vis sgbuller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sgbuller Besøg sgbuller's Websted

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

micmac: bypass frakobler i de fleste yamaha-recievers jeg har kigget på netop kun DSP og ikke A/D-D/A.

Dynamic range er et flottere tal men ikke særligt retvisende idet det er mere best effort orienteret. Men også derfor er det 'fint nok' med målingerne for den pågældende DAC. Du kan da ikke seriøst mene at du praktisk kan have SNR større end dynamic range?? (med forbehold for at der er noget jeg lige glemmer fra fordums tid, jeg er ikke længere praktisk beskæftiget med emnet).

Op-amps kommer du ikke uden om i den yamaha, svjh..

Millum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Har lige et spørgsmål som vedrører emnet lidt.

Kan man køre direkte fra en dac til et stereo effekt trin.

Til top Vis Millum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Millum

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Dynamic range er et flottere tal men ikke særligt retvisende idet det er mere best effort orienteret. Men også derfor er det 'fint nok' med målingerne for den pågældende DAC. Du kan da ikke seriøst mene at du praktisk kan have SNR større end dynamic range?? (med forbehold for at der er noget jeg lige glemmer fra fordums tid, jeg er ikke længere praktisk beskæftiget med emnet).

Det var nu også mere det, at det ikke var udtryk for det samme...  Men tror nu heller ikke jeg selv har observeret nogle opgivelser der fraviger hinanden. Men det hænger også sammen med, at der ingen 24bit DAC's findes, med fuld dynamik område (146dB D/R).

Men der er nu eksempler på 16bit. DAC's som er angivet med et større S/N, end Dynamik området for 16bit giver mulighed for. Eks. en PCM2702 er opgivet med en D/R på 100dB. (og jeg skal ikke kunne sige, hvordan de får den der op?) Men S/N er opgivet til 105dB. 

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Millum skrev:

Hej

Det kan snildt lade sig gøre, dog skal du være opmærksom på at dac'en skal have en form for volumenkontrol. Ellers er der max output = max
volumen;)
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Findes der gode dacèr med fuld balanceret udgang  XLR analog
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Millum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
Millum skrev:

Hej

Det kan snildt lade sig gøre, dog skal du være opmærksom på at dac'en skal have en form for volumenkontrol. Ellers er der max output = max
volumen;)

Jeg har en sonos og kunne man ikke bruge den som volume kontrol

Til top Vis Millum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Millum

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Millum skrev:
Jeg har en sonos og kunne man ikke bruge den som volume kontrol

Jo, men problemet er at når du skruer ned på den måde, forringer du bitbredden i signalet.

Det oprindelige signal fra cd'en er 16 bit (eller det rip du har lavet af cd'en er i 16 bit). Internt i sonos'en skaleres det op til 24 bit rent matematisk. Bruger du den interne dac i sonos'en er der altså 8 ekstra bit at smide væk af når du ønsker at skrue ned for lyden før du bliver nødt til at smide væk af de oprindelige 16 bit. Du har altså mulighed for at skrue temmeligt meget ned og stadig beholde den originale kvalitet af signalet.

Men bruger du sonos'ens lydstyrke sammen med en ekstern dac er historien en anden. Det digitale output på sonos'en er 16 bit. Det betyder at kun hvis du spiller på fuld lydstyrke får de oprindelige 16 bit fra cd'en lov at passere igennem. Skruer du ned for lydstyrken, så er sonos'en nødt til at fjerne bits fra de originale 16 bit og det betyder at forholdet mellem signal og støj bliver dårligere jo længere du skruer ned. Ved almindeligt lytteniveau er du måske ude i at de oprindelige 16 bit er skåret ned til 7-8 stykker.

Hvis du bruger en ekstern dac med en sonos, så giver det mening at køre med fuld lydstyrke på sonos'en gennem dac'en og bruge forstærkerens lydstyrke til at skrue ned med. Personligt bruger jeg en http://www.uhfmag.com/Issue62/creek.html til at skrue ned med og lader min sonos køre med fixed volume (fuld lydstyrke) gennem min eksterne dac.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes