Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital Rumkorrektion med DRC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

http://www.hjkm.dk/audio har jeg lagt lidt software (på engelsk) og en artikel (på dansk) om brugen af Denis Sbragions DRC - en open source software pakke til beregning af rumkorrektionsfiltre. Filtrene kan bruges på en PC eller sammen med Squeezeboxen.

vh
Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

cbjohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej Hans Jørgen,

Rigtig fin artikel.
Jeg har selv rodet med de programmer, og har også fået et lidt distanceret lydbillede.
Min erfaring er at man skal arbejde lidt mere med target kurven for højttaleren, samt at undlade at korrigere for de højeste
frekvenser, da det har en tildens til at give en hørebar betoning.

Mht. Inguz så lyder det som om du har brugt forkert format til wav-filerne, da det er forskellige formater man kan gemme
vaw filerne i. Jeg husker ikke helt hvilket format, men fik selv de samme digitale fejl med filtrene.

Det kan bestemt lade sig gøre at få gode resultater med rumkorrektion, men min erfaring er at der er et par ting man skal
være opmærksom på:
1) Få så præcis en tagetkurve som overhoved muligt da, man så vidt muligt ikke skal påvirke den tomale balance højttaleren
har (det var jo derfor man anskaffede sig højttaleren i første omgang)
2) Undlad at korrigere for kraftigt, dvs, få de værste problemer løst uden rumkorrektion, f.eks. placering af højttalere mm.
Man kan dog får en positive effekt ved at placere højttaleren lidt tættere på bagvæggen end ellers, da man kan få en mere
præcis bas i kombination med rumkorrektion.
3) Begræns korrektion få der ikke korrigeres for de øverste frekevenser.

Jeg har fået fine resultater med min Tact RCS 2.0, men det er svært.

Grunden til at jeg så er gået igang med DRC mfl. er at jeg gerne vil eliminere mikrofonens fejl, og har tænkt at
eksperimenter med at erstatte reference i den ene kanal, som skaltages om audio out, med en nærfelts måling af
højttaleren, så referencen er højttaleren og ikke en relativ unøjagtig target kurve. Jeg er dog ikke kommet så lang endnu, og
ved ikke om det løser alle problemer, eller skaber nogle nye. Men når jeg har tiden vil jeg forsøge.

REW 5.0 er et godt værktøj der også kan supplere ovenstående programmer. Det kan hentes her:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ det er dog primært til korrektion af subwoofer men det er et ok værktøj, og der
er også en cal til EM8000.

Mvh
Claus Johansen

Til top Vis cbjohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbjohansen

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej Claus.

Tak for de pæne ord.

Ved nærmere eftertanke tror jeg du har ret vedr. .wav-formatet. Problemet er (vist nok) at jeg brugte en gammel version af Audacity.

Med hensyn til target-kurve. Dine erfaringer svarer helt til mine. Den seneste version af DRC har en psykoakustisk korrektionsroutine, som skulle følge Brüel og Kjær kurven (Henning Møller) - hvilket er stort set den samme som Lars Boman og Linkwitz bruger, men jeg har fået et bedre resultat ved at koble denne psykoakustiske routine ud og file mere på targetkurven. Hvad man gør i praksis kan ses på

http://www.hjkm.dk/audio/?Audio_Stuff_at_hjkm.dk%2Faudio:Dig ital_rumkorrektion_%96_%28stort_set%29_gratis%21:Noter_om_br ugen_af_DRC.

Vh

Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes