Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken DAC svinger? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu godt lide DAC magic. Det er godt nok den eneste jeg har prøvet i mit anlæg. men efter at have lyttet lidt og lavet nogle XLR -> RCA kabler. Så syntes jeg der er fint hul igennem. Vil selvfølgelig have mere med tiden, men som min første externe DAC er jeg fint tilfreds.

Har f.eks lige fået øje på det her - når mine op-amps en dag i fremtiden skal have en tur ......  her er IC-kredse ikke længere gode nok

http://bursonaudio.com/burson_opamp.htm

Betyder også en del hvad man parre den med.

i mit tilfælde en gammel JVC afspiller, en Music FidelityA3CR forforstærker og GroundSound til mine aktive 3 vejs DIY højttalere.

Mine højttalere er stadig i testfasen, men jeg kan ved at skifte mellem f.eks det ubalancerede og det balancerede på DAC'en, udemærket høre en forskel. Noget med at der sidder en lille op-amp i den ubalancerede udgang, som lige gøre kæden lidt længere og derved tabet lidt større.... virker i hvertfald fint her

Min erfaring er også at bassen kan ændre sig en del med forskelligt udstyr, også DAC's. Hvilket igen gør det endnu med vigtigt at akustikken er i orden. bliver der første sparket gang i de nedre oktaver, så skal rummet været i orden, før man kan høre de mere fine detaljer og ændringer i diverse led i kæden(kabler, forstærkere osv.). Det hele hænger sammen! Et forholdsvis billigt anlæg kan være langt sjovere at lytte på med god akustik, end et godt i dårlig akustik. Så prøv dig lidt frem med små tweaks og lån gerne noget før du køber. Måske var det slet ikke det der skulle til, som du troede. Måske hjælper mit råd og måske gør det ikke... for dig. Men det er i hvertfald gratis

Og lyd er bare sådan noget utroligt personligt noget

Blot min mening - god lytning

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 10 November 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Skal dog lige huske at tilføje.... at DAC magic højest kan klare 16 bit og 44khz via USB, har prøvet med mine egen.  Så der skal en M2TECH til for at give fuld frihed op til de 24bit og 96khz. men så vil jeg også mene du er dækket pænt ind.

DAC magic + Burson upgrade + M2TECH = GUF for øregangene!  ihverfald min ide til en fremtidsplan. så må vi se om det bliver til   eller og  og . håber på de sidste 3

Skal dog lige lave et 4 vejs DIY højtt-monster  færdig før jeg går videre med DAC-eventyret. Er som sagt fint tilfreds med DAC'en som den er lige nu

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

DacMagic´en lyder mere og mere som noget der skal modd´es for at performe optimalt. Måske man bare skulle afvente en
opdatering!? - modding bliver jo også hurtigt dyrt og kræver i hvert fald tid! - det har jeg desværre ikke for meget af, så jeg
leder mest af alt efter en plug & play løsning, der samtidig er en alt i én løsning uden for mange kompromiser. Jeg ved godt,
man ikke kan få alt til en slik, men man kan da i det mindste finde ud af, hvor man får mest af det man har brug for.
Desuden har jeg hørt blandet omg M2Tech HiFace´en. Burson opgrade er sikkert en god opgrade til enhver kedelig op-amp,
men den slags ting skal jeg ikke rode med før om nogle år når jeg kan slappe af og lære at lodde.

PT er det altså Stello´en der lader til at passe til mine behov; der er bare lige et par spørgsmål jeg har til den:

- Kan den behandle 24/96 fra USB inputtet uden først at downsample?
- Kan den modtage samplerates over 96 KHz på nogen indgange? - det burde den jo, når den har en funktion, hvor man kan
bypasse upsamplingen, men omvendt har jeg også hørt/læst at den ikke sender lyd ud når den fødes med samplerates over
96 Khz og altså ikke kan behandle så højopløste signaler; ligesom jeg har oplevet med DacMagic´en. Nogen erfaringer her?

TAK!

johndlund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at man ikke får den bedste lyd ved at bruge USB indgangen i de fleste DAC, da denne indgang ikke er prioteret særlig høj, men "skal" være til stede hvis produktet skal kunne sælges. Man kan forbedre lyden væsentlig ved at andvende en USB/spdif omsætter. Jeg bruger selv en fra Pop-Pulse, som kan omsætte til næsten alt, se link:

http://www.poppulse.com.hk/PC%20Digital%20Link%20II.html

Forhandles bl.a. af Schmidt Audio.
Jeg bruger en Macbook som afspiller og kan oplyse at den optiske udgang lyder forfærdelig, sammenlignet med USB/Pop-Pulse og derfra optisk til min DAC. Optisk lyder bedst på min DAC som er med BB 1702 DAC chips.

John

Til top Vis johndlund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johndlund

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Men det der udelukker den helt og holdent er, at den ikke kan behandle SACD signaler fra min afspiller og heller ikke filer med højere sample rate end 96 KHz! - der kommer ganske enkelt ikke lyd ud.M

Du får nok svært ved at finde en DAC, der kan modtage signal fra en SACD i og med at SACD skiver er copyright beskyttede (DRM). Min Primare har i hvert fald ikke noget digitalt output fra SACD skiver. Dog findes der vist et schweizisk produkt som kan håndtere dette problem. Så vidt vides er den eneste DAC der kan få noget ud af en SACD en emm labs. Men der skal du op i ca. 70.000 kr!

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
jeg har selv prøvet Music hall ps audio og stelloen. jeg har tidligere beskrevet lyden fra disse D/A konvertere. Kort og godt ......der er langt mere hul igennem på Stelloen end på Music hallen.....hjemme på mit setup. men samtidig var stelloen også den der havde den mest "analog" agtige lyd. så det var den jeg købte. Man kan vælge mellem ingen upsampling og to andre upsamplinger, stelloen er rigtig lækkert bygget. Hvis du lige som mig godt kan lide at have lyden på første parket, tror jeg stelloen er noget for dig

Osse jeg har for nylig testet 3 DACs op mod hinanden: Stello DA 100 Sig., Ayre og Audio-Gd dac19. Der var ikke den store lydforskel på de tre. De swingede alle tre. Dog synes jeg Stelloen havde mest styr på bassen. Nu har jeg selv købt den, og det fortryder jeg ikke: efter en uges tilspilning lyder den dejlig analogt, og så har den som sagt valgfrihed mellem 96/24, 192/24 eller slet ingen upsampling. En meget anvendelig feature. Vassago har den på tilbud pt. til kr. 4.900 fordi der er ny version på vej ca. 300kr. dyrere.

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

PT er det altså Stello´en der lader til at passe til mine behov; der er bare lige et par spørgsmål jeg har til den:

- Kan den modtage samplerates over 96 KHz på nogen indgange? - det burde den jo, når den har en funktion, hvor man kan bypasse upsamplingen, men omvendt har jeg også hørt/læst at den ikke sender lyd ud når den fødes med samplerates over 96 Khz og altså ikke kan behandle så højopløste signaler; ligesom jeg har oplevet med DacMagic´en. Nogen erfaringer her?

TAK!

Ja, det burde den. I manualen står der at i bypasset tilstand er det digitale output nøjagtig det samme som det digitale input op til 96/24! Derfor tror jeg heller ikke den kan modtage samplerates over 96/24.
Men hvorfor vil du konvertere højere samplrates? Tænker du på downsampling?

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:
Osse jeg har for nylig testet 3 DACs op mod hinanden: Stello DA 100 Sig., Ayre og Audio-Gd dac19. Der
var ikke den store lydforskel på de tre. De swingede alle tre. Dog synes jeg Stelloen havde mest styr på bassen. Nu har jeg
selv købt den, og det fortryder jeg ikke: efter en uges tilspilning lyder den dejlig analogt, og så har den som sagt valgfrihed
mellem 96/24, 192/24 eller slet ingen upsampling. En meget anvendelig feature. Vassago har den på tilbud pt. til kr. 4.900 fordi
der er ny version på vej ca. 300kr. dyrere.

Hmm!...så begynder man jo helt at overveje at vente på det nye og forbedrede. Men omvendt kommer der jo hele tiden nye
DACs. Udover lydkvaliteten og byggekvaliteten, som jo for roser overalt, er det netop også fleksibiliteten du nævner, der
tiltrækker mig. Fleksibiliteten i valg af tilslutninger og digital behandling. Hvis man kan vælge ingen upsampling så bypasser
man vel den del af den digitale signalbehandling således at det signal, der bliver behandlet af udgangen er i oprindelig
opløsning på materialet fra afspilleren og således er kvaliteten/opløsningen i denne konfiguration vel bestemt af materialets
kvalitet/opløsning, ikk?...

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:

MadMik skrev:
Men det der udelukker den helt og holdent er, at den ikke kan behandle SACD
signaler fra min afspiller og heller ikke filer med højere sample rate end 96 KHz! - der kommer ganske enkelt ikke lyd
ud.M
Du får nok svært ved at finde en DAC, der kan modtage signal fra en SACD i og med at SACD skiver er copyright
beskyttede (DRM). Min Primare har i hvert fald ikke noget digitalt output fra SACD skiver. Dog findes der vist et schweizisk
produkt som kan håndtere dette problem. Så vidt vides er den eneste DAC der kan få noget ud af en SACD en emm labs. Men
der skal du op i ca. 70.000 kr!

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD

OK! - det kan jeg godt se. Troede faktisk, at man ved at bypasse upsamplingen kunne drage fordel af den analoge udgang i
DAC´en; også SACD. Men jeg kan godt se, at det måske er lidt naivt, da der jo stadig skal være en digital signal modtagelse og
konvertering og derfor altid vil være end del digital afkodning. Jeg var nok bare ikke klar over at SACD var så beskyttet, at
man ikke inkluderede behandling af det signal i DACs.

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:

MadMik skrev:
PT er det altså Stello´en der lader til at passe til mine behov; der er bare lige et
par spørgsmål jeg har til den: - Kan den behandle 24/96 fra USB inputtet uden først at downsample? - Kan den modtage
samplerates over 96 KHz på nogen indgange? - det burde den jo, når den har en funktion, hvor man kan bypasse
upsamplingen, men omvendt har jeg også hørt/læst at den ikke sender lyd ud når den fødes med samplerates over 96 Khz
og altså ikke kan behandle så højopløste signaler; ligesom jeg har oplevet med DacMagic´en. Nogen erfaringer her?
TAK!

- Kan den behandle 24/96 fra USB inputtet uden først at downsample? Ja, det burde den. I manualen står der at i
bypasset tilstand er det digitale output nøjagtig det samme som det digitale input op til 96/24! Derfor tror jeg heller ikke den
kan modtage samplerates over 96/24.Men hvorfor vil du konvertere højere samplrates? Tænker du på downsampling?

Altså den må da godt være lidt fremtidssikret! - Desuden har jeg da planer om at købe, downloade og lege en del med
højere opløseligt materiale, da alle andre dele i mit anlæg efterhånden er forberedt på (designet til) dette. Jeg tror på, at
kvaliteten på materialet ligesom bestemmer kvaliteten i højtalerne og så må man jo sørge for, at så lidt som muligt går tabt
undervejs. Og da vil downsampling da være en ærgerlig ting, hvis man nu har noget virkelig godt materiale og gerne vil
høre, hvad mulighederne i den slags ting er. Det kan godt være jeg igen er lidt naiv her. Jeg er ikke digital ekspert, det er
derfor jeg søger råd og vejledning herinde. Jeg går udelukkende ud fra min egen logik. Det er ikke andet end teori på
stående.

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:

MadMik skrev:
PT er det altså Stello´en der lader til at passe til mine behov; der er bare lige et
par spørgsmål jeg har til den: - Kan den behandle 24/96 fra USB inputtet uden først at downsample? - Kan den modtage
samplerates over 96 KHz på nogen indgange? - det burde den jo, når den har en funktion, hvor man kan bypasse
upsamplingen, men omvendt har jeg også hørt/læst at den ikke sender lyd ud når den fødes med samplerates over 96 Khz
og altså ikke kan behandle så højopløste signaler; ligesom jeg har oplevet med DacMagic´en. Nogen erfaringer her?
TAK!

- Kan den behandle 24/96 fra USB inputtet uden først at downsample? Ja, det burde den. I manualen står der at i
bypasset tilstand er det digitale output nøjagtig det samme som det digitale input op til 96/24! Derfor tror jeg heller ikke den
kan modtage samplerates over 96/24.Men hvorfor vil du konvertere højere samplrates? Tænker du på downsampling?

Ja, jeg tænker på at undgå downsampling.
Jeg vil som sagt gerne eksperimentere med indspilninger i højere samplerates.
Tror du heller ikke den kan modtage samplerates over 24/96 på andre indgange end USB?
Så det er selve konverter-chippen, der sætter begrænsningerne her?
Har du prøvet at føde den med højere opløseligt materiale i bypass mode? - vil du mene, at der i så fald ikke kommer lyd
ud?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 14 November 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så mange DAC's derude, der kan modtage mere end 24Bit/96Khz på input og lave pass through på signalet.

Ledte selv meget efter det i sin tid, og valgte så en M2Tech til 24Bit/192KHz og fik så bekræftet direkte fra en af konstruktørerne fra Music Hall, at den kunne lave pass through på 24 Bit 192Khz.

Man skal desværre kigge sig meget godt for med DAC's i dag, da mange - selv producenter/forhandlere - ikke skelner mellem pass through og up-/downsampling.

Jeg faldt over flere DAC'er der, når man gik lidt i dybden, rent faktisk downsamplede inputtet til 16 Bit 44/48KHz, og så upsamplede til 24Bit/192Khz - Altså ingen gevinst med hires lydfiler.

I praksis vil jeg dog sige, at materiale i 24/192Khz, desværre ikke er helt så udbredt som 24Bit/96Khz.
Og om der er gevinst ved mere end 24Bit/96KHz, er jeg ikke helt sikker på. Jeg har ihvertfald meget svært ved at høre forskel.

Jeg har testet lidt med lydfiler på 32Bit/384KHz, og der kommer lyd ud, det er bare downsamplet. Så det vil jeg også mene der sker med andre lydformater, der ikke understøttes af DAC'en.

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Der er ikke så mange DAC's derude, der kan modtage mere end 24Bit/96Khz på input og lave pass
through på signalet.Ledte selv meget efter det i sin tid, og valgte så en M2Tech til 24Bit/192KHz og fik så bekræftet direkte
fra en af konstruktørerne fra Music Hall, at den kunne lave pass through på 24 Bit 192Khz.Man skal desværre kigge sig
meget godt for med DAC's i dag, da mange - selv producenter/forhandlere - ikke skelner mellem pass through og up-
/downsampling.Jeg faldt over flere DAC'er der, når man gik lidt i dybden, rent faktisk downsamplede inputtet til 16 Bit
44/48KHz, og så upsamplede til 24Bit/192Khz - Altså ingen gevinst med hires lydfiler.I praksis vil jeg dog sige, at materiale i
24/192Khz, desværre ikke er helt så udbredt som 24Bit/96Khz.Og om der er gevinst ved mere end 24Bit/96KHz, er jeg ikke
helt sikker på. Jeg har ihvertfald meget svært ved at høre forskel.Jeg har testet lidt med lydfiler på 32Bit/384KHz, og der
kommer lyd ud, det er bare downsamplet. Så det vil jeg også mene der sker med andre lydformater, der ikke understøttes
af DAC'en.

Lige præcis mine bekymringer!...så er der nogen, der kan konfirmere, hvorvidt Stello´ens Bypass funktion rent faktisk er
"pass through", hvor der sendes et oprindeligt hires signal gennem det digitale filter uden downsampling, så man kan drage
fuld nytte af dens konvertering og analogdel med hires filer?...

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Der må da være nogen der ved, hvordan Stello DA100 Sig behandler højopløste formater over 24/96 og om den overhovedet
kan det og gør det!?...

Tak!

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 November 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Der må da være nogen der ved, hvordan Stello DA100 Sig behandler højopløste formater over 24/96 og om den overhovedet
kan det og gør det!?...

Tak!

DA100 Sig. kan bypasse ( det der kommer ind er = det der kommer ud ) men den går ikke over 24/96 ! Den kan upsample til 24 / 192 !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 17 November 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med denne DAC http://www.musicalfidelity.com/products/M1-Series/M1DAC/M1DA C.asp og
måske kan sige noget om hvorvidt den downsampler det indkomne signal for derefter at upsample igen eller om den kan
bypasse...

larslines
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2009
Lokalitet: Norge
Sendt: 18 November 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Re: Jeg skal have en DAC!

Nedenunder er det noen linker til en dac som jeg mener kan vœre et godt køb.

http://www.stereomojo.com/Eastern%20Electric%20MiniMax%20DAC %20Review/EasternElectricMiniMaxDACReview.htm
http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=798
http://www.6moons.com/audioreviews/easternelectric/dac.html
http://www.headphonista.com/eastern-electric-tube-dac/
Til top Vis larslines's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larslines

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Er du kommet videre i din søgning MadMik ?

Kunne nemlig også godt selv tænke mig en DAC, så jeg kan udnytte de muligheder der ved og hente 24bit materiale fra nettet.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Måske kunne den nye Rega DAC være noget? Men det er lidt svært at vurdere, om den kan lige det du efterlyser. Samplingrate og den slags ser ok ud, men den kan vist ikke bruges med USB.
Den er billig indtil nytår, iflg. Medlyds hjemmeside. Altså kr. 5000.

http://www.rega.dk/produkter.html

Rega er under alle omstændigheder et af de firmaer, som virkelig lytter til deres ting, så de kan ofte noget, som gør dem interessante i prisklassen.

God jagt, det bliver spændende at læse, hvad det ender med.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 21 December 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Den ser meget fornuftig ud den Rega DAC.

Der er USB, men med den sædvanlige "fejl" at den ikke kan tage mere end 48KHz på USB.

Det kan løses med en M2Tech til digital til Rega DAC'en.

De oplyser specs til 24Bit, 192KHz på indgangene (og udgange - ikke for USB) og har en informativ front, der viser hvilken opløsningen den spiller.

Ser spændende ud.

Har desuden mulighed for en række filtre, så man kan forsøge sig frem og finde den setting man bedst kan lide.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes