Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: PA-forstærkere ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg er begyndt at lege lidt med tanken om at købe et sæt halvstore CV 15" (har ik helt besluttet mig hvilke endnu), og
vil også have skiftet min forstærker, da en lille 2*115w DENON forstærker jo sikkert ikke er nok ..

Men har kigget lidt på den her: http://www.aage.dk/shop/slaveforstaerkere/behringer/epq1200- europower.html

og tænker lidt: "Jamen der skal jo stobbes 8 kabler i monstret, skal der ikke?"

Så spørgsmålet er: Jeg er ligeglad med at der er støj fra blæser osv, det rører mig ikke, men er det nok at købe sådan
en krabat, så er man dækket ind ?? Skal den ikke sættes til et eller andet (Der står jo ikke at det er en forforstærker, så er
den "det hele"?

Som i nok kan høre, så er jeg mega-noob indenfor området, men vil godt lære noget nyt !

Vh. Mikkel Rosengreen

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Hvilken Denon forstærker har du da nu? Jeg tør dog ikke selv sige om den trække dem.

Du skal næsten bruge en forforstærker eller lign. for at kunne regulere volumen osv let hvis du vælger en effektforsærker som feks den Behring. Ellers skal du manuelt regulere hver kanal/højttaler individuelt.

Men hvad skal levere lyd til forstærkeren? En computer, cd-afspiller eller?

PS: hvis du ender med at ville have feks en Behringer effektforstærker så kig evt på thomann.de, de ligger et par hundrede kroner lavere i pris og feks en Behringer EPQ1200 og EPQ2000 koster stort set det samme. Jeg købte selv en Behringer EP4000 derfra til at trække min subwoofer, jeg endte dog med at smide anden blæser i den fordi blæserstøjen var træls i de stille scener i film osv.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Altså som sagt: Jeg er totalt rookie på området så start venligst helt fra starten.. xD

Den jeg har linket til, er det ikke en alm. forstærker - til stereoanlæg - som man bare kan købe, smække til computeren via et
mini-jack og så et par kabler ud til højtalerne ??

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2010 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Det kan du godt, men før ikke gøre det.
Som db89 skriver så skal du regulere hver kanal individuelt, så det er ikke bare sådan lige til bare at skrue lidt højere op, og
samtidig have samme lydstyrke fra begge højttalere. Det tager for lang tid at regulere og er alt for besværligt.
Den forstærker du linker til er kun en effekt forstærker, den forstærker kun det der kommer ind, og er ikke lavet til andet.
Så sætter du en forforstærker på det at styre volumen og vælge lydkilde hvis du har flere enheder som skal spille over
samme forstærker.

Nu ved jeg ikke hvilke CV højtalere du ender op med, men jeg kan på det kraftigste anbefale at tænke en ekstra gang over
det med blæser støjen! Jeg har selv kørt med CV og PAforstæker, i den tro at det heller ikke betød noget for mig, og at man
alligevel ikke kunne høre det når musikken spillede, men det passer ikke.

Hvis du bare vil spille halv stille musik mens du sidder og klikker rundt på nettet, eller sætter TVet til anlægt eller andet som
ikke skal spilles for højt, så skal der formeget volume til for at overdøve blæserne, så det bliver mere eller mindre umuligt at
spille lavt uden at høre susen i baggrunden. Jeg ville ikke købe en PA førstærker til hifi, før jeg havde hørt den, dels hvordan
den lyder, og dels hvor meget den lamer. Også fordi nogle billige forstærkere har en del elektronisk baggrundsstøj.

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Hmm, tusind tak for svaret !

Jeg tror bare at jeg vælger at beholde mine Jamo X8, og så køber jeg en lille 12" CV XLS-12s aktiv subwoofer til :) Så er bass-
og støjproblemet løst :)

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Du kan komme meget langt med 2 x 115 watt, når vi taler lydtryk. Bare højttalerne er nogenlunde effektive, kan man spille kvalmende højt med få watt. Køb højttalerne først og se, hvordan det hænger sammen, inden du køber ny forstærker.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2011 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hvis det er sådan nogle store CV'er, har de nok en følsomhed på omkring 94-96 db, og så kan du altså spille ret højt med 115
watt.

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvilke vil i så foreslå til min Denon forstærker ?? Skal jeg have et sæt CV DC-15 igen, eller er der noget den vil kunne trække
bedre, og derved få mere luft flyttet ?? :)

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det var da noget af et spørgsmål. Hvad bor du i, hvor højt kan du realistisk tillade dig at spille? Hvad er din musiksmag? Skal kasserne være store eller små? Indendørs eller udendørs? Hvad har du nu, som du ikke synes er godt nok? Hvis det kun er et spørgsmål om bas, så var en sub måske løsningen?

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har et kæmpe værelse på 88m2 ude på lars-tyndskids mark, så kan spille lige så tosset jeg vil :) Men atm har jeg et sæt
Jamo X8, samt min denon pma-1315R og den bærbare til at styre musikken i huset, og jeg synes altså ikke at der er nok dunk i
det.

Så ja, jeg er glad for at holde lidt højlydte fester, men mangler altså noget BASS ! Lige nu har jeg (for at kompencere for den
manglende bas) sat 2 små subwoofere (på henholdsvist 8" og 6") til min forstærker - blot via de normale kabler, sat sammen
med dem til højtalerne, men det er altså ikke optimalt .. Min forstærker har desværre ikke mulighed for tilslutning af en aktiv
subwoofer :(

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes