| Forfatter |
|
Jorge Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg leder efter en vintage forstærker til mine hvide Audiorama 8000. Jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i, hvad det er for
nogle højttalere for at kunne finde et godt match, men jo mere jeg sætter mig ind i det jo frygtelig meget mere kompliceret
bliver det også. For da mine højttalere er 80W i 4 ohm bliver det så vidt jeg forstår meget mere strømkrævende.
Link til teknisk info
Først overvejede jeg en Marantz 2220 receiver, men den er blot opgivet til 20 W i 8 ohm, så den har jeg opgivet lidt igen, da
jeg må gå ud fra, at den slet ikke kan trække læsset. Nu overvejer jeg at investere i en Accuphase E-202 - vil den kunne
klare cuttet? Eller måske vil den være for kraftig? Der er selvfølgelig også mulighed for at opgradere til en Marantz 2270 fra
Audioscope ( som jo er fantastisk), men måske er
Accuphase et bedre valg (og over 5000 kr. for en gammel Marantz er også dyrt)?
Jeg vil jo egentlig bare gerne kunne spille musik uden at være bange for at ødelægge højttalere eller forstærker - og det må
meget gerne være af en kvalitet, der kan tage et godt greb om højttalerne.
Håber I kan hjælpe mig i junglen. Andre forslag modtages også med kyshånd - de eneste krav er, at apparaterne skal være
smukke og vintage og gode! :-)
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jorge skrev:
| ......snip..........For da mine højttalere er 80W i 4 ohm bliver det så vidt jeg forstår meget mere strømkrævende. ........
|
|
|
De er ikke på 80w, ej heller 50w - de tal fortæller kun noget om belastbarheden
Næsten alt fra den tid, kan trække de højttalere ...
selv en gammel Beomaster 4000 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Jorge Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det rigtigt? Det ville være fantastisk. Grunden til at jeg lavede ovenstående indlæg er, at jeg flere steder læste om
problemer med 4 ohms højttalere.....
Bl.a. her i forbindelse med Marantz'erne:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=164375
Men dette er altså noget sludder?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårligt byggede forstærkere kan sagtens få problemer med lave impedanser, men dette gør ikke at det ikke kan spille sammen. Man skal bare være opmærksom på ikke at overbelaste forstærkeren, men det skal man uanset hvad, så der er ingen problemer med at kombinere den forstærker du snakker om, med de højttalere du snakker om.
|
| Til top |
|
| |
Jorge Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og der er heller ingen problemer den anden vej - at højttalerne bliver overbelastet?
Ville jeg evt. kunne nøjes med en Marantz 2220?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
når udstyr lider overlast, lyder det normalt ikke særlig godt - typisk er det forvrænget og ubehageligt at høre på. Så længe tingene lyder ordentligt, så er der ikke problemer.
Med en Marantz 2220 (som efter min mening er en fin ting), er det relativt vigtigt at dine højttalere er nogenlunde følsomme, hvis du ønsker at komme til at spille halvhøjt. Hvis dette ikke er din ambition i større omfang, så er en Marantz receiver fra 70'ernes første halvdel normalt en trofast arbejdshest med god lyd.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry jeg bringer det ind i billedet, men hvorfor ikke noget gammelt dansk, f.eks Arena. Nogle af deres gamle ting er da super flotte og enkle.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne sikkert udemærket være en Arena, som blev bragt i spil - det blev den bare ikke, da trådstarter valgte at lade Accuphase E-202 og Marantz 2220/2270 indgå i overvejelserne.
Til Jorge:
Du nævner, at det kan være mange penge (5000,-) at kaste efter en gammel Marantz. Til det vil jeg sige, at det sørme kommer an på, hvilken model det er - og hvordan det pågældende eksemplar har det. Du linker til Audioscope.net's Marantz 2270, som koster deromkring. Mig bekendt er der garanti bag deres produkter og mig bekendt er de ret emsige med at servicere deres ting rigtig godt før salg.
En 2270'er kostede i 1972 ca. 9000,- danske kroner - tør slet ikke tænke på, hvad dette kunne løbe op i dag, men det var altså en del arbejdstimer med daværende timeløn, som skulle præsteres før man kunne hente en sådan i radioforretningen. Hvis man køber en god 2270'er, som er velserviceret så har man meget stereoreceiver - stereolyd i rigtig mange år og så virker 5000 måske ikke så slemt..
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |