| Forfatter |
|
MartinT Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle
For det første: Min viden inden for hifi er ikke at prale af men de grundlæggende ting har jeg på plads.
Jeg har for nyligt købt mig en Marantz SR5500 reciever og har derudover en Denon DVD-1000. Af højttalere har jeg Dali 808 som front, Dali C1000 som center, Dali R1000 som Surround og JBL E250P som Sub. Mener at alle højttallere kører med 4 ohm hvis den information kan bruges til noget.
Mit spørgsmål går på om det kan give mig nogle mærkbare forbedringer at skifte nogle af mine højttalerkabler. Til mine front 808 bruger jeg nu et Prism Klara speaker cable fra Tara Labs som jeg oprindeligt købte i hifiklubben for år tilbage. Til center bruger jeg Dali Red wawe fra hifiklubben, til surround bruger jeg et kabel med mærket oehlbach 2*2,5 mm(købt i fona). til sub et sub-kabel også købt i hifiklubben.
Kan det give mig nogle lydmæssige forbedringer at skifte nogle af disse kabler eller vil det være et fedt? Til surround er nødvendigheden af et bedre kabel nok begrænset selvom vejen til højttaleren er lang(ca. 10 m) Til center tror jeg mit nuværende kabel er fint. Men er mest i tvivl med mit kabel til fronthøjttalerne? På hifiklubbens hp står der om det tara labs kabel jeg bruger(29 kr/m) at det er fint til højttalere i den billige ende af prisskalaen. Mine højttalere er jo ikke ligefrem i den øvre klasse men ganske udmærkede til mit formål. Kablerne strækker sig ca. 7 m ud til fronthøjttalerne. Vil det være bedre at købe et kraftigere eller dyrere kabel eller er mine tara labs kabler optimale til mit setup?(hvis ja....hvad skal jeg så købe...vil ikke give mere end max 50 kr/m)
Et andet spørgsmål. Da vores stue har en karnap som gør at højttalerkablet skal trækkes længere til den front en den anden vil jeg høre om det vil skabe problemer hvis det ene kabel er længere end det andet? På nuværende tidspunkt er mine kabler lige lange men det ene har så den overskydende længde rullet op bagved recieveren. Derudover vil jeg høre om der kan gå lyd tabt hvis kablerne laver 90-graders knæk i kabelbakker?(dvs rundt om hjørner mv)
Håber nogle kan hjælpe mig på vej
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du tror på at kabler gør en forskel kan du jo prøve at eksperimentere med det.. jeg tror ikke meget på det. forskellig længde kabler bør ikke gøre den store forskel hvis der er ordentlig tykkelse på kablet. men igen hvis man tror at et kabel farver lyden så vil den jo blive mere farvet i den ene side end den anden. et 90 graders knæk bør ikke gøre nogen forskel med mindre man tror at man ved knækket bryder nogen af kobber forbindelserne så der dannes halvledere eller man bryder isoleringen da der er nogen der er sikre på at de også kan høre forskel på isoleringen. mig? nej tak jeg bruger kabler af ordentlig tykkelse men det billigste jeg kan finde, og jeg tror heller ikke på julemanden 
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
hvis du tror på at kabler gør en forskel kan du jo prøve at eksperimentere med det.. jeg tror ikke meget på det.
forskellig længde kabler bør ikke gøre den store forskel hvis der er ordentlig tykkelse på kablet. men igen hvis man tror at et kabel farver lyden så vil den jo blive mere farvet i den ene side end den anden.
et 90 graders knæk bør ikke gøre nogen forskel med mindre man tror at man ved knækket bryder nogen af kobber forbindelserne så der dannes halvledere eller man bryder isoleringen da der er nogen der er sikre på at de også kan høre forskel på isoleringen.
mig? nej tak jeg bruger kabler af ordentlig tykkelse men det billigste jeg kan finde, og jeg tror heller ikke på julemanden 
|
|
|
Sikke dog et perfidt indlæg. Du tvinger jo manden til at købe ideen om at enten er han idiot og gør noget ved sagen eller også er han fornuftig og tilslutter sig det spydige kor af fordomsfulde folk som dig.
Mit råd ville være først at få demonstreret forskellene på forskellige kabler i et setup som reelt kan afsløre disse og så låne selvsamme kabler med hjem. Så vil du kunne se eller rettere høre om det har en tilstrækkelig betydning hos dig til du gider udgiften.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
andersena skrev:
hvis du tror på at kabler gør en forskel kan du jo prøve at eksperimentere med det.. jeg tror ikke meget på det.
forskellig længde kabler bør ikke gøre den store forskel hvis der er ordentlig tykkelse på kablet. men igen hvis man tror at et kabel farver lyden så vil den jo blive mere farvet i den ene side end den anden.
et 90 graders knæk bør ikke gøre nogen forskel med mindre man tror at man ved knækket bryder nogen af kobber forbindelserne så der dannes halvledere eller man bryder isoleringen da der er nogen der er sikre på at de også kan høre forskel på isoleringen.
mig? nej tak jeg bruger kabler af ordentlig tykkelse men det billigste jeg kan finde, og jeg tror heller ikke på julemanden 
|
|
|
Sikke dog et perfidt indlæg. Du tvinger jo manden til at købe ideen om at enten er han idiot og gør noget ved sagen eller også er han fornuftig og tilslutter sig det spydige kor af fordomsfulde folk som dig.
Mit råd ville være først at få demonstreret forskellene på forskellige kabler i et setup som reelt kan afsløre disse og så låne selvsamme kabler med hjem. Så vil du kunne se eller rettere høre om det har en tilstrækkelig betydning hos dig til du gider udgiften. |
|
|
kan godt se det kan læses sådan, men jeg prøvede altså bare at komme med min egen mening samtidig med at jeg fortalte hvordan andre vil se på det. det var på ingen måde for at farve nogens syn. og jeg er helt enig, hvis man er til hifi og gerne vil gøre noget ud af det kan man da A/B lytte kabler. synes man at der er forskel skal man købe det man bedst kan lide. jeg tror ikke på det så jeg køber ingen andre kabler  __________________
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
|
|
|
Tag det roligt Mercury. Han har vel lov til at have en anden mening end dig. Jeg har lagt mærke til at du generelt er meget hurtig til at svine folk til hvis du ikke er enige med dem. Prøv evt. at søge på dine tidl. indlæg, hvis du er i tvivl om hvad jeg mener. Andersena giver da et udmærket svar på spørgsmålet og skriver netop at han tror ikke på forskellen. Han kalder ikke nogen for idiot, så behøver du vel heller ikke kalde ham perfid og fordomsfuld.
Mercury skrev:
|
Mit råd ville være først at få demonstreret forskellene på forskellige kabler i et setup som reelt kan afsløre disse og så låne selvsamme kabler med hjem. Så vil du kunne se eller rettere høre om det har en tilstrækkelig betydning hos dig til du gider udgiften.
|
|
|
Hvor skal han gå hen og høre et setup der reelt kan afsløre forskelle på højttalerkabler, og hvad skal han egentlig bruge det til. Det afgørende må vel være om han kan høre en væsentlig forandring hjemme på hans eget setup.
|
| Til top |
|
| |
dabrjo Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er helt enig med Mercury, bedre kabler giver bedre lyd, men det er lige hvad for en lyd du er til, og dette kan du kun finde ud af ved at prøve en del forskellige kabler på dit anlæg. Går du ind på Hifiklubbens hjemmeside, kan du også læse dig til at du ca. skal brug 20% af hvad dit anlæg har kostet på kabler. Før i tiden troede jeg at det kun kom an på kablets tykkelse hvor godt det var, men har ændret mening efter at jeg selv har fået noget ordentligt. Har selv en forstærker til 22.000 kr, og fronthøjtalere til 13.000 kr. til dette har jeg nogle kabler som kostede 65 kr pr meter, og de gør det egenligt meget godt. Men har nu overvejet at skifte til "Kimber 4tc", som så også koster 225 kr pr meter, for at se om jeg ikke kan vride det sidste ud af højtalerne. Jeg fik af vide i hifiklubben at kablerne til fronthøjtalerne skal være lige lange, for ellers når lyden den ene højtaler før den anden.
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den egentlige forskel på kabler er hvordan lyden farves, så tror jeg, jeg vil beholde mine eksisterende kabler da jeg egentligt synes lyden er fornuftig. Mine bekymringer gik mere på om der decideret kunne gå lyd "tabt", både kraftmæssigt og lydmæssigt hvis kablet ikke var kraftigt nok eller kvaliteten var for ringe. Tror mine tara labs kabler til fronthøjttalerne er 2*2,5mm og så over en afstand på 7-8 m, med nogle Dali højttalere på 4 ohm. Men det lyder jo til at en opgradering af kabler kun vil give en anden farvning af lyden og så fint tror jeg alligevel ikke mit øre er :)
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med chance for at jeg få slag her inde så vil jeg igen påstå at der ikke er noget at hente ved at købe højtaler kabler, det er ikke højfrekvent, og der skal ikke trække særlig mange ampere. Så et helt alm. 230V kabel vil være lige så godt som noget til 1000 kr/m. Og nu dem der så siger støj, så kommer der ikke noget støj ved et kabel da den effekt der skal til for at trække en højtaler er langt større end den du kan hente ved luften. Herved sagt at støj først blive noget problem, når man har en højimpedans (ca. 0,5 Megaohm) og man så forstærker på tingene.
Altså glem højtaler kabler og brug nogle penge på ordenligt signalkabel og bedre udstyr. __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler KAN gøre en rigtig positiv forskel, men også det modsatte.
Med det kabel du i forvejen anvender burde der være nogle prismæssigt overkommelige alternativer, der kunne løfte lyden i dit system. Det er ikke altid, at fremgansmåden "jo dyrere jo bedre" er den bedste. Faktisk langt fra. Har selv oplevet at skifte et kabel ud med et, der kostede 1/7, og er ikke i tvivl om, at du ville kunne opnå store forbedringer ved at spendere ikke mere end 4-500 kr.
Men igen - er du tilfreds, med lyden, så er der ikke nødvendigvis nogen grund til at begynde at kaste penge efter den slags. Man må vel gøre op med sig selv, om man er "nysgerrig" nok. :] __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch,
Nu skal vi se vad der gælder analoga signalkabler.
ikke højfrekvent: check skal ikke trække særlig mange ampere: check impedans langt under 0,5 Mohm
Kvar er ev. støj fra hvilket kan stoppes med skærm i kablen.
Så man skall alltså ikke lægge penger på højttallerkabel men signalkabel? 
EDIT: Torde stæmme for digitalkabel for lyd også.
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
Med chance for at jeg få slag her inde så vil jeg igen påstå at der ikke er noget at hente ved at købe højtaler kabler, det er ikke højfrekvent, og der skal ikke trække særlig mange ampere. Så et helt alm. 230V kabel vil være lige så godt som noget til 1000 kr/m. Og nu dem der så siger støj, så kommer der ikke noget støj ved et kabel da den effekt der skal til for at trække en højtaler er langt større end den du kan hente ved luften. Herved sagt at støj først blive noget problem, når man har en højimpedans (ca. 0,5 Megaohm) og man så forstærker på tingene.
Altså glem højtaler kabler og brug nogle penge på ordenligt signalkabel og bedre udstyr.
|
|
|
Har du nogensinde a/b testet højttalerkabler, eller er det ren teori du råder manden ud fra? __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Altså glem højtaler kabler og brug nogle penge på ordenligt signalkabel og bedre udstyr. |
|
|
rettelse: med SIKKERHED for  __________________
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dabrjo skrev:
| Er helt enig med Mercury, bedre kabler giver bedre lyd, men det er lige hvad for en lyd du er til, og dette kan du kun finde ud af ved at prøve en del forskellige kabler på dit anlæg. Går du ind på Hifiklubbens hjemmeside, kan du også læse dig til at du ca. skal brug 20% af hvad dit anlæg har kostet på kabler. Før i tiden troede jeg at det kun kom an på kablets tykkelse hvor godt det var, men har ændret mening efter at jeg selv har fået noget ordentligt. Har selv en forstærker til 22.000 kr, og fronthøjtalere til 13.000 kr. til dette har jeg nogle kabler som kostede 65 kr pr meter, og de gør det egenligt meget godt. Men har nu overvejet at skifte til "Kimber 4tc", som så også koster 225 kr pr meter, for at se om jeg ikke kan vride det sidste ud af højtalerne. Jeg fik af vide i hifiklubben at kablerne til fronthøjtalerne skal være lige lange, for ellers når lyden den ene højtaler før den anden. |
|
|
Bedre/Dyre kabler giver en ANDEN lyd. __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ville få mere ud af dine penge ved at købe en effektforstærker til dine store fronthøjtalere, så din stakkels reciever ikke skal trække dem
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
adamtulinius skrev:
Du ville få mere ud af dine penge ved at købe en effektforstærker til dine store fronthøjtalere, så din stakkels reciever ikke skal trække dem  |
|
|
Har netop købt en større reciever. Havde før en denon som kun havde 200 w power. Nu har jeg 550 w på min marantz så det skulle vel nemmere kunne trække mine fronthøjttalere nu. Gør det det nemmere for en reciever at køre et par højttalere af samme størrelse men bare med 8 ohm istedet? Hvad er det præcis man mister i lyden hvis nu recieveren har svært ved at trække et par højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Joch,
ikke højfrekvent: check skal ikke trække særlig mange ampere: check impedans langt under 0,5 Mohm
|
|
|
Er ikke helt sikker på hvad du mener, men ja jeg mener ikke man skal ofre det ville på højtaler kabler, så hellere lidt mere på signal kabler. og det er fuldstændigt ligegyldig om der kommer støj ind i kabler på højtaler, da effekt ikke vil være stor nok til at drive højtaleren. Prøv selv, tag ht kablerne ud af din forstæker og rør ved dem, og se om du kan høre noget som helst fra dine højtaler, jeg giver øl hvis du kan
De andre spørgmål er stort set ens. så tager dem over en kam.
Ja jeg har faktisk lavet en rimelig seriøs lyttetest. Hvor der var 20 mennesker samlet i et Lytte lab på iha, hvor udstyret er blevet bygget til lyd forsøg. Det vil sige at det er afstemt med højtalerne så du får en liniær frekvens karaterastik. Der blev brugt kabler fra 20 - 500 kr/m og ingen kunne høre forskel. Testen var en blind test, og ingen vidste hvornår der blev skiftet kabler. Der blev desuden målt på elektronisk udstyr hvor en computer styret et frekvens sweap. Her var der forskel på 0,2 dB i alt, det vil sige både frekvens og amplituden var maks til sammen 0,2 dB, hvilket man ikke kan høre på nogen måde.
Signal kabler var der der i mod forskel på.
Den effekt det kan give er altså rent indblinding, men det i sig selv kan jo også være det hele værd . __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
dabrjo skrev:
| Er helt enig med Mercury, bedre kabler giver bedre lyd, men det er lige hvad for en lyd du er til, og dette kan du kun finde ud af ved at prøve en del forskellige kabler på dit anlæg. Går du ind på Hifiklubbens hjemmeside, kan du også læse dig til at du ca. skal brug 20% af hvad dit anlæg har kostet på kabler. Før i tiden troede jeg at det kun kom an på kablets tykkelse hvor godt det var, men har ændret mening efter at jeg selv har fået noget ordentligt. Har selv en forstærker til 22.000 kr, og fronthøjtalere til 13.000 kr. til dette har jeg nogle kabler som kostede 65 kr pr meter, og de gør det egenligt meget godt. Men har nu overvejet at skifte til "Kimber 4tc", som så også koster 225 kr pr meter, for at se om jeg ikke kan vride det sidste ud af højtalerne. Jeg fik af vide i hifiklubben at kablerne til fronthøjtalerne skal være lige lange, for ellers når lyden den ene højtaler før den anden. |
|
|
lad os prøve at se
Hastigheden er:
V = L / T, hvor V er hastigheden, L er længde forskellen på dine kabler og T er tidsforskellen lyden når ud til dine højtaler med.
Isolering af T
T = L / V
eks.
længde forskel = 10 meter (for at overdrive)
V = 300 000 Km/s eller 3* 10^8 m/s
T bliver da:
T = 10m / (3*10^8 m / s) =3,3 * 10^-8 eller 33 nano sekunder svarende til 30MHz
Hvilket du umulig kan høre. __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Johan N skrev:
|
Joch,
|
|
|
Er ikke helt sikker på hvad du mener, men ja jeg mener ikke man skal ofre det ville på højtaler kabler, så hellere lidt mere på signal kabler. og det er fuldstændigt ligegyldig om der kommer støj ind i kabler på højtaler, da effekt ikke vil være stor nok til at drive højtaleren. Prøv selv, tag ht kablerne ud af din forstæker og rør ved dem, og se om du kan høre noget som helst fra dine højtaler, jeg giver øl hvis du kan
De andre spørgmål er stort set ens. så tager dem over en kam.
Ja jeg har faktisk lavet en rimelig seriøs lyttetest. Hvor der var 20 mennesker samlet i et Lytte lab på iha, hvor udstyret er blevet bygget til lyd forsøg. Det vil sige at det er afstemt med højtalerne så du får en liniær frekvens karaterastik. Der blev brugt kabler fra 20 - 500 kr/m og ingen kunne høre forskel. Testen var en blind test, og ingen vidste hvornår der blev skiftet kabler. Der blev desuden målt på elektronisk udstyr hvor en computer styret et frekvens sweap. Her var der forskel på 0,2 dB i alt, det vil sige både frekvens og amplituden var maks til sammen 0,2 dB, hvilket man ikke kan høre på nogen måde.
Signal kabler var der der i mod forskel på.
Den effekt det kan give er altså rent indblinding, men det i sig selv kan jo også være det hele værd .
|
|
|
Prøv at låne et par forskellige kabler med hjem i dit setup, sæt dig ned, og lyt de samme plader i samme lytteposition med de forskellige kabler. Kan du ikke høre forskel, så er det fordi du enten er forudindtaget, dit anlæg ikke formår at gengive forskellen eller dine ører simpelthen er disponeret for lyd på en måde, der er ud over min forstand. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
| Er ikke helt sikker på hvad du mener... |
|
|
Det var kun en joke der jeg anvænde dine argumenter for at det ikke skulle vare nogen forskel på ht-kabel for at vise at det kan anvændes for signalkabler også.
Joch skrev:
| Ja jeg har faktisk lavet en rimelig seriøs lyttetest. Hvor der var 20 mennesker samlet i et Lytte lab på iha, hvor udstyret er blevet bygget til lyd forsøg. Det vil sige at det er afstemt med højtalerne så du får en liniær frekvens karaterastik. Der blev brugt kabler fra 20 - 500 kr/m og ingen kunne høre forskel. Testen var en blind test, og ingen vidste hvornår der blev skiftet kabler. |
|
|
Det er et nul-resultat oh beviser ikke på nogen måde at det ikke er nogen forskel, desuden er det afgrænset til 20-500 kr/m vilket gør det end mer obrugbart som et generelt bevis.
Joch skrev:
| Der blev desuden målt på elektronisk udstyr hvor en computer styret et frekvens sweap. Her var der forskel på 0,2 dB i alt, det vil sige både frekvens og amplituden var maks til sammen 0,2 dB, hvilket man ikke kan høre på nogen måde. |
|
|
Kan ikke vurdere signifikans uden at vede mer om hvordan den målning (og lyttetestet).
Joch skrev:
| Signal kabler var der der i mod forskel på. |
|
|
Det er dok et bevis for et der er forskel.
Joch skrev:
Den effekt det kan give er altså rent indblinding, men det i sig selv kan jo også være det hele værd . |
|
|
Trams! Du drar kan ikke konkludere det, har man ikke kursus i vetenskablig metod på universitet nu for tiden? 
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
| lad os prøve at se
Hastigheden er:
V = L / T, hvor V er hastigheden, L er længde forskellen på dine kabler og T er tidsforskellen lyden når ud til dine højtaler med.
Isolering af T
T = L / V
eks.
længde forskel = 10 meter (for at overdrive)
V = 300 000 Km/s eller 3* 10^8 m/s
T bliver da:
T = 10m / (3*10^8 m / s) =3,3 * 10^-8 eller 33 nano sekunder svarende til 30MHz
Hvilket du umulig kan høre. |
|
|
Jer er enig. Muligen kan det foreligge forskel pga kapacitans, resitstans, induktans eller noget men det lyder osandsynelig.
|
| Til top |
|
| |