| Forfatter |
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja ja men hastigheden i kablerne er nu kun omkring de 200.000 km per sekund, eller 2 x 10 i 8. meter pr sek. Og telefoni Ekko spær kan skam opleves i "Langdistance telefonkredsløb".
Så hvis ens hørelse er god nok nok, så Selvom det kun flytter tingene 50 nano sek.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
Joch skrev:
| Er ikke helt sikker på hvad du mener... |
|
|
Det var kun en joke der jeg anvænde dine argumenter for at det ikke skulle vare nogen forskel på ht-kabel for at vise at det kan anvændes for signalkabler også.
Joch skrev:
| Ja jeg har faktisk lavet en rimelig seriøs lyttetest. Hvor der var 20 mennesker samlet i et Lytte lab på iha, hvor udstyret er blevet bygget til lyd forsøg. Det vil sige at det er afstemt med højtalerne så du får en liniær frekvens karaterastik. Der blev brugt kabler fra 20 - 500 kr/m og ingen kunne høre forskel. Testen var en blind test, og ingen vidste hvornår der blev skiftet kabler. |
|
|
Det er et nul-resultat oh beviser ikke på nogen måde at det ikke er nogen forskel, desuden er det afgrænset til 20-500 kr/m vilket gør det end mer obrugbart som et generelt bevis.
Joch skrev:
| Der blev desuden målt på elektronisk udstyr hvor en computer styret et frekvens sweap. Her var der forskel på 0,2 dB i alt, det vil sige både frekvens og amplituden var maks til sammen 0,2 dB, hvilket man ikke kan høre på nogen måde. |
|
|
Kan ikke vurdere signifikans uden at vede mer om hvordan den målning (og lyttetestet).
Joch skrev:
| Signal kabler var der der i mod forskel på. |
|
|
Det er dok et bevis for et der er forskel.
Joch skrev:
Den effekt det kan give er altså rent indblinding, men det i sig selv kan jo også være det hele værd . |
|
|
Trams! Du drar kan ikke konkludere det, har man ikke kursus i vetenskablig metod på universitet nu for tiden? 
|
|
|
Se her er vi uenige. jeg mener kun at man kan teste, hvis man tester for blindtest. da psykologien ellers ville spille ind. Jeg siger IKKE at kabler ikke kan lyde bedre, men mener bare at det er en rent pskylogisk effekt, ligesom det er med placebo effekt med medicin. Der med heller ikke sagt at det ikke er godt nok, forholder mig bare altid uhyrlig kritisk til sådan nogle "tweaks" __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Ja ja ja men hastigheden i kablerne er nu kun omkring de 200.000 km per sekund, eller 2 x 10 i 8. meter pr sek. Og telefoni Ekko spær kan skam opleves i "Langdistance telefonkredsløb".
Så hvis ens hørelse er god nok nok, så Selvom det kun flytter tingene 50 nano sek.
|
|
|
Når man tænder eller slukker for et elektrisk kredsløb, starter eller stopper den elektriske strøm i hele kredsløbet indenfor en brøkdel af et sekund - selve strømmen ("elektron-bevægelsen") udbreder sig igennem ledningerne med lige knap lysets hastighed. Men de enkelte elektroner (eller ioner) flytter sig i meget små "skridt" ad gangen, så de ender med at flytte sig meget langsomt; denne såkaldte drifthastighed er typisk mindre end en millimeter i sekundet.
Citat fra http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_str%C3%B8m
Så nej ok ikke helt med 3*10^8m/s men tæt på
OG i telefoner på lang distance, skal signalet så også igennem en voldsom masse elektronik for ikke at tale om konvertering fra analog til digital til optisk til digital til analog. elektronik er langsom ikke hastigheden på strømmens hastighed __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Se her er vi uenige. jeg mener kun at man kan teste, hvis man tester for blindtest. da psykologien ellers ville spille ind. Jeg siger IKKE at kabler ikke kan lyde bedre, men mener bare at det er en rent pskylogisk effekt, ligesom det er med placebo effekt med medicin. Der med heller ikke sagt at det ikke er godt nok, forholder mig bare altid uhyrlig kritisk til sådan nogle "tweaks" |
|
|
Du kan ikke bevise frånvaron av ett fenomen, det er fundamentalt i videnskablig metod. Derfør beviser ikke et test der ingen hør nogen forskel att det ikke fins nogen forskel, kun at den ikke kunde påvises, dette uansett hur vel testet udførts.
Du kan dok med hjælp av statistisk metod "bevise" at man ikke kan høre nogen forskel med då skal du ha et sample av population som er tilræklig stor og du må avgrænse din slutsats utifra dette samt de kabler du testet og den testutrustning du anvænt.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe nej det er rigtigt, men du kan i hvert fald heller ikke påvise at der kan høres forskel
Og så har jeg altså en tildens til at stole på teknisk udstyr, da er da trods alt det man laver computer, dsp'er osv.
Off topic:
Og tja er vi så ikke der henne hvor gud eksistens er eller ikke er? __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det kan jeg før jeg har varit på korrekt utførde blindtester der det varit mærkbar forskel.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er meget forskel på højtaler kabel, efter en 100 timers tilspilning vil man kunne høre forskellen på højtaler kabel, selv de største modstandere har måtte krybe til korset efter at have tilspillet et sæt Norost blue heaven eller red dawn
Men det lærer i sikkert ikke på ingeniørstudiet __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
der er meget forskel på højtaler kabel, efter en 100 timers tilspilning vil man kunne høre forskellen på højtaler kabel,
selv de største modstandere har måtte krybe til korset efter at have tilspillet et sæt Norost blue heaven eller red dawn
Men det lærer i sikkert ikke på ingeniørstudiet |
|
|
Tilspilning af et kabel? Du må være skør. Et kabel har ingen bevægelige- eller mekaniske dele. Tilspilning af et kabel kan udelukkende være lig
med ejeren der har vendet sig til den nye lyd.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må vel sige mig så Heldig, at jeg kan pladsere mig selv i gruppen af mennesker som ikke hører forskeld på Ht kabler.. kan ikke påstå at jeg har testet så utrolig mange kabler i mit setup, men Chord, Vdh osv..
min subjektive konklusjon er at det er Nada forskeld..
Så i fremtiden slipper jeg for at bruge en formue på kabler. __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novicernes tråd?
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle dem der ikke kan høre forskel, jeg har en masse el kabel i kan købe til gode priser, hvad med single wire 2,5mm2. Det må da være et hit.
Eller noget telefonkabel eller datakabel det er 2 x 4 x 0,5mm2. så kan man tilslutte 4 højtalere til et kabel (smart) så bare træk et kabel rundt i stuen og kobl de forskellige højtalere så har du hjemmebio setup. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en og kun en årsag til at I ikke kan høre forskel og det er at anlægget ikke er godt nok.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå er der ikke nogen der vil købe noget billigt Cat.5e eller Cat.6 højtaler kabel i 2x4x0,5mm2. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| Nå er der ikke nogen der vil købe noget billigt Cat.5e eller Cat.6 højtaler kabel i 2x4x0,5mm2. |
|
|
mener da å ha lest at et flettet Cat.5e/6 kabel skal fungere udmerket.. __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
csn1903 skrev:
Nå er der ikke nogen der vil købe noget billigt Cat.5e eller Cat.6 højtaler kabel i 2x4x0,5mm2.
|
|
|
mener da å ha lest at et flettet Cat.5e/6 kabel skal fungere udmerket.. |
|
|
Det gør det helt sikkert også, og at kablet tilmed er ordentligt skærmet gør i hvert fald heller ikke noget.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så kom da og køb mit helt fantastiske højtaler kabel, jeg har en del ruller på 305m. stående.
Hvis i køber mange så giver jeg en god rabat. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
powda skrev:
| Prøv at låne et par forskellige kabler med hjem i dit
setup, sæt dig ned, og lyt de samme plader i samme lytteposition med de
forskellige kabler. Kan du ikke høre forskel, så er det fordi du enten
er forudindtaget, dit anlæg ikke formår at gengive forskellen eller
dine ører simpelthen er disponeret for lyd på en måde, der er ud over
min forstand. |
|
|
Sikke nogle påstande!
Hvis manden ikke kan høre forskel på kabler, er din forklaring:
a. at han er forudindtaget
b. at hans anlæg er for dårligt
c. at der er noget fysisk galt med manden
Hvad med denne forklaring: DER ER INGEN FORSKEL PÅ KABLER! Så længe et
HT-kabel har en ordentlig tykkelse (2.5 mm og over), er der ingen
forskel om man bruger 100 kr. eller 10.000 kr. på 3 mtr. kabel. Man har
nok mistet forstanden hvis man giver så mange penge for kabler, og så
er man nødt til at bilde sig ind, at kunne høre forskel. Tusindvis af
brugte kroner på kabler skal jo retfærdiggøres på en eller anden måde.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Da_Saint skrev:
powda skrev:
Prøv at låne et par forskellige kabler med hjem i dit setup, sæt dig ned, og lyt de samme plader i samme lytteposition med de forskellige kabler. Kan du ikke høre forskel, så er det fordi du enten er forudindtaget, dit anlæg ikke formår at gengive forskellen eller dine ører simpelthen er disponeret for lyd på en måde, der er ud over min forstand. |
|
|
Sikke nogle påstande!
Hvis manden ikke kan høre forskel på kabler, er din forklaring:
a. at han er forudindtaget b. at hans anlæg er for dårligt c. at der er noget fysisk galt med manden
Hvad med denne forklaring: DER ER INGEN FORSKEL PÅ KABLER! Så længe et HT-kabel har en ordentlig tykkelse (2.5 mm og over), er der ingen forskel om man bruger 100 kr. eller 10.000 kr. på 3 mtr. kabel. Man har nok mistet forstanden hvis man giver så mange penge for kabler, og så er man nødt til at bilde sig ind, at kunne høre forskel. Tusindvis af brugte kroner på kabler skal jo retfærdiggøres på en eller anden måde.
|
|
|
Hvilken planet kommer du fra? Har åbenbart været udenfor de sidste 30 år.  |
|
|
Hvis man vil bille sig selv ind at der ikke er forskel, så må man sætte sig til bage og nyde musikken på sit 2,5mm2. el kabel __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Der er en og kun en årsag til at I ikke kan høre forskel og det er at anlægget ikke er godt nok. |
|
|
Godt nok til hvad ? Godt nok til at lyde dårligt hvis man ikke bruger det rigtige kabel ?
Hvorfor mener du at et godt anlæg påvirkes mere af de små elektriske forskelle der er på kabler end et dårligt anlæg ? Det burde da være omvendt.
Mener du virkelig seriøst at dem der ikke kan høre forskel har dårlige anlæg, mens dem der mener at de kan høre forskel har gode anlæg ? Jeg er ret overbevist om at der er mange herinde der har temmelig gode anlæg, selvom de ikke kan høre forskel på kabler. Der er nok også mange der mener at de kan høre forskel uanset hvilket anlæg de lytter på. Sælgerne i hifibutikkerne prøver da også at sælge specialkabler med når de sælger billige anlæg.
Din påstand bliver ofte brugt herinde, men det gør den jo ikke mere rigtig. Det virker mest som om at hvis man ikke har flere seriøse argumenter, kan man da altid genere folk ved at sige at deres anlæg er dårligt. Det bidrager egentlig ikke med ret meget brugbart til debatten. Det gør dine andre indlæg i denne tråd nu heller ikke. Hvor meget vil du forøvrigt anbefale at man bruger på anlæg inden man begynder at eksperimentere med kabler ?
|
| Til top |
|
| |