Emne: Skal jeg skifte højtalerkabel? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Diamagnetic skrev:
| Der er en og kun en årsag til at I ikke kan høre forskel og det er at anlægget ikke er godt nok. |
|
|
I billige anlæg der ikke kan gengive alle nuancer af lyden, mærkes forbedringer ikke lige så kraftigt, som hvis man havde invisteret i high end grej.
Godt nok til hvad ? Godt nok til at lyde dårligt hvis man ikke bruger det rigtige kabel ?
Jo bedre anlæget er jo nemmere falder dårlige kabler igennem med et brag. ( hvorfor er der ingen der sætter Viborg dæk på en ny Mercedes)
Hvorfor mener du at et godt anlæg påvirkes mere af de små elektriske forskelle der er på kabler end et dårligt anlæg ? Det burde da være omvendt.
Nej for dårlige anlæg kan ikke gengive detalier som et dyrt.
Mener du virkelig seriøst at dem der ikke kan høre forskel har dårlige anlæg, mens dem der mener at de kan høre forskel har gode anlæg ? Jeg er ret overbevist om at der er mange herinde der har temmelig gode anlæg, selvom de ikke kan høre forskel på kabler. Der er nok også mange der mener at de kan høre forskel uanset hvilket anlæg de lytter på. Sælgerne i hifibutikkerne prøver da også at sælge specialkabler med når de sælger billige anlæg.
Ja alle anlæg fortjener gode kabler, fortjener ikke alle biler gode dæk. Mange sælgere ved og har erfaringer med at de gode kabler gør en forskel, mens kunden står der og bliver fornæret, fordi han har brugt alle pengene på grej, og ikke har råd til godt kabel.
Der er mange der har godt anlæg der ikke bruger godt kabel. Enten har de ikke nok viden til at forsøge med gode kabler, ellers tror de på dem på div. fora der bliver ved med at påstå at kabler ikke betyder noget. Sidste mulighed kunne jo være de ikke har råd eller fornæret (igen man sætter ikke Viborg dæk på en ny Mercedes)
Din påstand bliver ofte brugt herinde, men det gør den jo ikke mere rigtig. (gør din )Det virker mest som om at hvis man ikke har flere seriøse argumenter, kan man da altid genere folk ved at sige at deres anlæg er dårligt. Det bidrager egentlig ikke med ret meget brugbart til debatten.( gør din negative holdning der ikke lægger grobund for forbedringer) Det gør dine andre indlæg i denne tråd nu heller ikke. Hvor meget vil du forøvrigt anbefale at man bruger på anlæg inden man begynder at eksperimentere med kabler ?
Når man har investeret for over 5000 kr,. uden højtalere kan man begynde, ellers får man ikke de største forbedringer ud af det.
Mange der har købt de gode kabler og ved/har erfaret hvilken forskel gode kabler gør for anlæget, gider ikke spilde deres tid på at prøve at overbevise dig om der er en forskel. Hvorfor skulle de dog det, de har jo den fede lyd. Fordi du ikke gider at lytte til gode råd, gør jo ikke deres lydoplevelse dårligere. Men på et tidspunkt, hvis du kommer ud af din forudfattede mening, og rent faktisk erfarer at kabler gør en forskel, så vil de jo bare sige. DET HAR VI SAGT HELE TIDEN. |
|
|
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
<snip> Der er mange der har godt anlæg der ikke bruger godt kabel. Enten har de ikke nok viden til at forsøge med gode kabler, ellers tror de på dem på div. fora der bliver ved med at påstå at kabler ikke betyder noget. Sidste mulighed kunne jo være de ikke har råd eller fornæret (igen man sætter ikke Viborg dæk på en ny Mercedes) <snip>
|
|
|
1. ved ikke hvad din definition av et godt anlæg er, men er da rimelig tilfreds med det jeg har selv om det er LANGT fra highEnd. (dog ligger over din 5K grænse) 2. Har forsøgt nogle forskellige kabler Chord Silver, Swans, Vdh Clearwater single (kører nå med Vdh BiWire) Indrømmer gladelig at jeg ikke kan høre forskel på nogen av disse kabler.
Er jeg så i følge dig en ”Lyd retarderet”? eller er det setupet som er for dårlig?
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Din påstand bliver ofte brugt herinde, men det gør den jo ikke mere rigtig. (gør din )
|
|
|
Jeg mener egentlig ikke at jeg har påstået noget. Jeg stiller bare Diamagnetic nogle spørgsmål.
csn1903 skrev:
|
Det virker mest som om at hvis man ikke har flere seriøse argumenter, kan man da altid genere folk ved at sige at deres anlæg er dårligt. Det bidrager egentlig ikke med ret meget brugbart til debatten.( gør din negative holdning der ikke lægger grobund for forbedringer) Det gør dine andre indlæg i denne tråd nu heller ikke.
|
|
|
Hvilken negative holdning ? Jeg har faktisk slet ikke skrevet om jeg kan høre forskel eller ej. Jeg synes bare at det er ærgerligt at Diamagnetic ikke bidrager med noget brugbart, når han nu mener at han er ekspert på området. Det må han jo mene at han er når han kalder andre novicer og folk fra en anden planet samt påstår at deres anlæg er dårlige. Den eneste holdning jeg giver udtryk for er altså at jeg syntes at han skal bruge argumenter istedet for personangreb.
csn1903 skrev:
|
Når man har investeret for over 5000 kr,. uden højtalere kan man begynde, ellers får man ikke de største forbedringer ud af det.
|
|
|
Hvis det er definitionen på gode anlæg, tror jeg at de fleste herinde har gode anlæg. Så kan det jo heller ikke være derfor de ikke kan høre forskel som han påstår.
csn1903 skrev:
|
Mange der har købt de gode kabler og ved/har erfaret hvilken forskel gode kabler gør for anlæget, gider ikke spilde deres tid på at prøve at overbevise dig om der er en forskel. Hvorfor skulle de dog det, de har jo den fede lyd. Fordi du ikke gider at lytte til gode råd, gør jo ikke deres lydoplevelse dårligere. Men på et tidspunkt, hvis du kommer ud af din forudfattede mening, og rent faktisk erfarer at kabler gør en forskel, så vil de jo bare sige. DET HAR VI SAGT HELE TIDEN.
|
|
|
Nu er det ikke mig han skal overbevise, da jeg som sagt ikke har skrevet om jeg kan høre forskel eller ej. Hvis han mener at det er spild af tid at deltage i debatten, kan han jo bare lade være. Prøv at læse hans 3 indlæg igen og fortæl mig så hvor du ser de gode råd, jeg ser kun mudderkastning. Jeg vil skam gerne lytte til gode råd, jeg kunne bare ikke få øje på dem i hans indlæg.
Jeg synes at det er sørgeligt at man ikke kan debattere kabler m.m. uden at tråden ender med at blive lukket af administrator fordi nogle bliver personlige. Mit indlæg var altså ment som en opfordring til at deltage i debatten med seriøse argumenter og droppe mudderkastningen.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
csn1903 skrev:
<snip> Der er mange der har godt anlæg der ikke bruger godt kabel. Enten har de ikke nok viden til at forsøge med gode kabler, ellers tror de på dem på div. fora der bliver ved med at påstå at kabler ikke betyder noget. Sidste mulighed kunne jo være de ikke har råd eller fornæret (igen man sætter ikke Viborg dæk på en ny Mercedes) <snip>
|
|
|
1. ved ikke hvad din definition av et godt anlæg er, men er da rimelig tilfreds med det jeg har selv om det er LANGT fra highEnd. (dog ligger over din 5K grænse) 2. Har forsøgt nogle forskellige kabler Chord Silver, Swans, Vdh Clearwater single (kører nå med Vdh BiWire) Indrømmer gladelig at jeg ikke kan høre forskel på nogen av disse kabler.
hvorfår er du gået fra single wire til biwire og beholdt den konfiguration hvis der ikke er forskel, og hvorfår har du ikke solgt dit kabel og købt alm. elkabel?
Er jeg så i følge dig en ”Lyd retarderet”? er det ikke så hårdt et ord eller er det setupet som er for dårlig?
|
|
|
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
csn1903 skrev:
|
Din påstand bliver ofte brugt herinde, men det gør den jo ikke mere rigtig. (gør din )
|
|
|
Jeg mener egentlig ikke at jeg har påstået noget. Jeg stiller bare Diamagnetic nogle spørgsmål.
csn1903 skrev:
|
Det virker mest som om at hvis man ikke har flere seriøse argumenter, kan man da altid genere folk ved at sige at deres anlæg er dårligt. Det bidrager egentlig ikke med ret meget brugbart til debatten.( gør din negative holdning der ikke lægger grobund for forbedringer) Det gør dine andre indlæg i denne tråd nu heller ikke.
|
|
|
Hvilken negative holdning ? Jeg har faktisk slet ikke skrevet om jeg kan høre forskel eller ej. Jeg synes bare at det er ærgerligt at Diamagnetic ikke bidrager med noget brugbart, når han nu mener at han er ekspert på området. Det må han jo mene at han er når han kalder andre novicer og folk fra en anden planet samt påstår at deres anlæg er dårlige. Den eneste holdning jeg giver udtryk for er altså at jeg syntes at han skal bruge argumenter istedet for personangreb.
csn1903 skrev:
| Fair nok. Agumenter er altid gode
|
|
|
Hvis det er definitionen på gode anlæg, tror jeg at de fleste herinde har gode anlæg. Så kan det jo heller ikke være derfor de ikke kan høre forskel som han påstår.
Den defination på hvor gode anlæg er til at gengive detalier i lyden, afhænget nok lidt af prisen, der er jo også mange der bare vil have et fedt anlæg til at høre musik på, andre lytter efter musikken.
csn1903 skrev:
|
Mange der har købt de gode kabler og ved/har erfaret hvilken forskel gode kabler gør for anlæget, gider ikke spilde deres tid på at prøve at overbevise dig om der er en forskel. Hvorfor skulle de dog det, de har jo den fede lyd. Fordi du ikke gider at lytte til gode råd, gør jo ikke deres lydoplevelse dårligere. Men på et tidspunkt, hvis du kommer ud af din forudfattede mening, og rent faktisk erfarer at kabler gør en forskel, så vil de jo bare sige. DET HAR VI SAGT HELE TIDEN.
|
|
|
Nu er det ikke mig han skal overbevise, da jeg som sagt ikke har skrevet om jeg kan høre forskel eller ej. Hvis han mener at det er spild af tid at deltage i debatten, kan han jo bare lade være. Prøv at læse hans 3 indlæg igen og fortæl mig så hvor du ser de gode råd, jeg ser kun mudderkastning. Jeg vil skam gerne lytte til gode råd, jeg kunne bare ikke få øje på dem i hans indlæg.
Fair nok
Jeg synes at det er sørgeligt at man ikke kan debattere kabler m.m. uden at tråden ender med at blive lukket af administrator fordi nogle bliver personlige. Mit indlæg var altså ment som en opfordring til at deltage i debatten med seriøse argumenter og droppe mudderkastningen.
Godt ord igen, det er bare lidt frustrende at der er en del der bare siger, der er ingen forskel på kabler slut. Og de har aldrig gjort et forsøg til at lytte efter om der er en forskel, de blev skræmt af prisen på kablerne |
|
|
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
der er meget forskel på højtaler kabel, efter en 100 timers tilspilning vil man kunne høre forskellen på højtaler kabel, selv de største modstandere har måtte krybe til korset efter at have tilspillet et sæt Norost blue heaven eller red dawn
Men det lærer i sikkert ikke på ingeniørstudiet
|
|
|
Hvad vil der ske i et kable når du tilspiller dem? sådan ret fysisk, jeg vil virkelig gerne have en forklaring. Og sig nu ikke at det er elektronerne der vandre den ene vej, for det er rent uvidenhed så. Elektronerne vandre begge vej da det er vekselspænding! __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 Kan du ikke sige mig hvad der er forskel på dyre og billige kabler? sådan rent fysisk, hvis det er bare fordi de koster meget er det jo noget vås...
Jeg ville gerne købe noget billig kable, for min skyld kunne det være alm. Ledning til 230 volt, bare ikke her ind da jeg med garanti kan skaffe det billigere end her inde. __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
powda skrev:
| Prøv at låne et par forskellige kabler med hjem i dit setup, sæt dig ned, og lyt de samme plader i samme lytteposition med de forskellige kabler. Kan du ikke høre forskel, så er det fordi du enten er forudindtaget, dit anlæg ikke formår at gengive forskellen eller dine ører simpelthen er disponeret for lyd på en måde, der er ud over min forstand. |
|
|
Sikke nogle påstande! 
Hvis manden ikke kan høre forskel på kabler, er din forklaring:
a. at han er forudindtaget b. at hans anlæg er for dårligt c. at der er noget fysisk galt med manden
Hvad med denne forklaring: DER ER INGEN FORSKEL PÅ KABLER! Så længe et HT-kabel har en ordentlig tykkelse (2.5 mm og over), er der ingen forskel om man bruger 100 kr. eller 10.000 kr. på 3 mtr. kabel. Man har nok mistet forstanden hvis man giver så mange penge for kabler, og så er man nødt til at bilde sig ind, at kunne høre forskel. Tusindvis af brugte kroner på kabler skal jo retfærdiggøres på en eller anden måde. 
|
|
|
Bare rolig. Ingen påstår der er noget galt i, at han ikke opfatter lydforskelle på en måde, som tilsvarer min egen. Det kunne være en mulig forklaring.
Nu er det nok de færreste, som smider den slags penge for et kabel, før de har haft mulighed for at prøvelytte det. Så var der ingen forskel, ville det da være en ejendommelig handling at lægge pengene for det. Som det fremstår, er det ikke postuleret, at dyre kabler nødvendigvis er bedre end billige, blot at lydkarakteren ændres. Billige kabler der lyder rigtigt godt findes heldigvis, og det modsatte synes desværre også at være tilfældet.
Du kører bare videre med dine i forvejen perfekte kabler, så er alle glade. __________________ AnanaZz
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
csn1903 skrev:
|
der er meget forskel på højtaler kabel, efter en 100 timers tilspilning vil man kunne høre forskellen på højtaler kabel, selv de største modstandere har måtte krybe til korset efter at have tilspillet et sæt Norost blue heaven eller red dawn
|
|
|
Hvad vil der ske i et kable når du tilspiller dem? sådan ret fysisk, jeg vil virkelig gerne have en forklaring. Og sig nu ikke at det er elektronerne der vandre den ene vej, for det er rent uvidenhed så. Elektronerne vandre begge vej da det er vekselspænding!
|
|
|
Du skulle snakke om uvidenhed, det er det der sker. Jeg er godt klar over hvor din viden ligger, når du påstår at der går vekselspænding i et højtalerkabel
Os der ved lidt mere om strøm og højtalere, ved at på en højtaler sidder der et sæt terminaler som er mærket med + og - (plus og minus) ,og hvis man fulgte lidt med i fysiktimerne i folkeskolen, fik man af vide at plus og minus var en betegnelse for strømretningen i en jævnspændings kreds. Altså jænspænding, havde det været vækselspænding så ville det have været betegnet 0 og fase eller anden benævnelse.
En højtaler er konstrueret så man sætter et kabel på terminalerne af enheden, så den vender rigtigt med plus og minus. For ellers vender du faseretninger, og hvergang der kommer et basslag vil enheden trække sig indad fremfor at gå udaf som den modpart ( højre eller venstre højtaler)den skal spille sammen med i et stereo sæt. Havde det været vækselspænding så var det ligemeget hvor du satte ledningerne på højtalerne så spændingen ikke er fast og væksler, i modsætning af jævnspænding.
lad være med at stille spørgsmål til det når du starter dit studie, de forventer du ved det fra folkeskolen mht. jævn og vækselspænding. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
Joch skrev:
csn1903 skrev:
|
|
|
|
Hvad vil der ske i et kable når du tilspiller dem? sådan ret fysisk, jeg vil virkelig gerne have en forklaring. Og sig nu ikke at det er elektronerne der vandre den ene vej, for det er rent uvidenhed så. Elektronerne vandre begge vej da det er vekselspænding!
|
|
|
Du skulle snakke om uvidenhed, det er det der sker. Jeg er godt klar over hvor din viden ligger, når du påstår at der går vekselspænding i et højtalerkabel
Os der ved lidt mere om strøm og højtalere, ved at på en højtaler sidder der et sæt terminaler som er mærket med + og - (plus og minus) ,og hvis man fulgte lidt med i fysiktimerne i folkeskolen, fik man af vide at plus og minus var en betegnelse for strømretningen i en jævnspændings kreds. Altså jænspænding, havde det været vækselspænding så ville det have været betegnet 0 og fase eller anden benævnelse.
En højtaler er konstrueret så man sætter et kabel på terminalerne af enheden, så den vender rigtigt med plus og minus. For ellers vender du faseretninger, og hvergang der kommer et basslag vil enheden trække sig indad fremfor at gå udaf som den modpart ( højre eller venstre højtaler)den skal spille sammen med i et stereo sæt. Havde det været vækselspænding så var det ligemeget hvor du satte ledningerne på højtalerne så spændingen ikke er fast og væksler, i modsætning af jævnspænding.
lad være med at stille spørgsmål til det når du starter dit studie, de forventer du ved det fra folkeskolen mht. jævn og vækselspænding.
|
|
|
CSN1903...
Jeg synes det er en fejl og nærmest et selvmorderisk indlæg du har skrevet. Du HÅNER en anden og belærer andre om AC og DC. Det er jo altsammen fint. Det ville være smart at lad være med at håne - du tager nemlig fejl. Det er faktisk AC som kommer ud af din forstærker. Så med din manglende forståelse af forstærkerens basale kredsløb, så burde du stemple dig selv som hifi-mongol. Der er vel ikke særlig morsomt.
Du burde faktisk være glad for du ikke søgte ind på ingenørstudiet og håb der ikke er for mange tekniske kyndige som læser dit indlæg. Man kunne nemt håne dig som en komplet idiot som burde få alle skolepengene igen...det ville være synd. Det vil dog være fint hvis du skriver i en ordenligt tone - ellers hold dig væk fra dette forum tak.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
lad være med at stille spørgsmål til det når du starter dit studie, de forventer du ved det fra folkeskolen mht. jævn og vækselspænding.
|
|
|
Pas nu på, nu bliver det lidt mere teknisk. Hvis du måler med et oscilloscop på dine højttalere, vil du se noget der ligner dette :

Her er det Pink Floyd og Nick Cave der spiller. Det ligner nu vekselspænding. Hvis du måler på et batteri hvor der er jævnspænding, vil du bare se en lige vandret streg. Du kan jo f.eks. også prøve at tilslutte et batteri på 1,5 volt til en løs basenhed. Hvis du vender batteriet rigtigt, går membranen udad og bliver der til du fjerner batteriet igen. Det kommer der ikke meget lyd ud af.
Når det er vigtigt at fase sine højttalere ens, er det fordi de skal bevæge sig i samme retning på samme tid. De bevæger sig både ind og ud, men hvis de er i modfase arbejder de modsat hinanden og du oplever svag og dårlig bas.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
CSN1903...
Jeg synes det er en fejl og nærmest et selvmorderisk indlæg du har skrevet. Du HÅNER en anden og belærer andre om AC og DC. Det er jo altsammen fint. Det ville være smart at lad være med at håne - du tager nemlig fejl. Det er faktisk AC som kommer ud af din forstærker. Så med din manglende forståelse af forstærkerens basale kredsløb, så burde du stemple dig selv som hifi-mongol. Der er vel ikke særlig morsomt.
Du burde faktisk være glad for du ikke søgte ind på ingenørstudiet og håb der ikke er for mange tekniske kyndige som læser dit indlæg. Man kunne nemt håne dig som en komplet idiot som burde få alle skolepengene igen...det ville være synd. Det vil dog være fint hvis du skriver i en ordenligt tone - ellers hold dig væk fra dette forum tak.
Mvh
|
|
|
Enig Bradman. Jeg troede faktisk også at jeg var enig med CSN1903 om at holde en ordentlig tone i debatten og droppe mudderkastning. Det har han åbenbart hurtigt glemt igen. Jeg synes dog på en måde at det er værre med de nedladende indlæg når det handler om noget mere diffust som hvad der er hørbart eller ikke hørbart. Der er der måske nogen som kan komme i tvivl. Her er der tale om helt klare kendsgerninger som han ikke har styr på og alligevel taler han nedladende til en der ved mere end ham om emnet. Det må dog være mest pinligt for ham selv. Især når han tidligere i tråden har kritiseret andre for ikke at ville lytte og lære.
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
Joch skrev:
csn1903 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
lad være med at stille spørgsmål til det når du starter dit studie, de forventer du ved det fra folkeskolen mht. jævn og vækselspænding. |
|
|
cns1903: Det må vist være det man kalder en OMMER ! Sæt dig lidt ind i hvordan en forstærker virker inden du håner andre ! __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stanley
Jeg har ellers ikke været ret meget forumet over sommeren, men jeg kan altså ikke lide den slags hån. Alle kan tage fejl....om det er AC eller DC.....det er faktisk ligegyldigt hvis det ikke kan formidles bedre. At CSN1903 ligefrem tager fejl og forsat håner.....det er sku ikke vejen frem. Istedet bør der være plads til argumenter - noget som jeg mener CSN1903 faktisk ikke har. Hvis det nu VAR tilfældet....så bør der være videnskablige forklaringer på hvorfor vi skal tilspille ledninger. Så kunne alle os som tilsyneladende er stjerne dumme også kunne lære noget. Det forbliver dog på det husmandsvidenskabligeniveaue. Det er også ok - men man skal faenme ikke spille smart med sin uvidenhed - så stopper festen for mit vedkommende. Så vidt jeg kan læse af vedkommendes profil, så er CSN1903´s beskæftigelse tankvækkende....teletekniker.
Det virker som om at "netfora" bliver en større del af vores hverdag. Derfor bør man lære at tale/debatere på en saglige måde - præcist som hvis man var sammen i det virkelig liv. Desværre kan vi alle gå i selvsving, og undertegnede har flere gange vist at jeg er blot et menneske og selv trådt i nællerne....det kan vi alle gøre!
Mvh
Bradmand
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selvfølgelig er det vækselspænding.SORRY
Og der var ikke for at håne, det undskylder jeg mange gange. jeg blev nok bare lidt revet med af diskusionen.  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
Joch skrev:
csn1903 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu skal jeg for det første til 4 semester, og med et gennemsnit på 9,5 er jeg nok ikke helt bagved
Hvordan virker en stik kontant?
Der ligger nul på den ene og en vekselspænding på den anden. spørg en hver elektriker.
Hvordan virker en højtaler?
der ligger nul på den ene og vekselspænding på den anden.
Hvis dette ikke var tilfældet vil dit delefilter ikke virker! og det vil forstærkeren heller ikke. Man har stort set altid en nul og så den der "bære" signalet.
Der er rigtigt at hvis du vender kablet omvendt vil du fasedreje den ene højtaler, og det kan skam nemt lad sig gøre også med vekselspænding, da den så får signalet den anden vej
Plus og minus tegnet er ikke andet end en hjælp til dig så du tilslutter dem ens!
Så betvivl ikke min viden enden for DC og AC __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Og der var ikke for at håne, det undskylder jeg mange gange. jeg blev nok bare lidt revet med af diskusionen. 
|
|
|
Hehe havde ikke lige læst det her indlæg, så undskyld for mit sur opstød
Men hvordan tilspiller man kabler og hvad sker der fysisk? __________________ Mvh Lars Jochumsen
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
Hehe havde ikke lige læst det her indlæg, så undskyld for mit sur opstød
|
|
|
Sådan går det nogen gange når vi skriver lange indlæg. Så er der nogen der kommer os i forkøbet og indrykker et indlæg mens vi skriver. 
Joch skrev:
|
Men hvordan tilspiller man kabler og hvad sker der fysisk?
|
|
|
Man tilspiller det bare ved at bruge det almindeligt. Hvad der sker fysisk og hvorfor det skulle have en positiv effekt for lyden, har jeg ikke noget bud på. Der er også nogen der mener at hvis et kabel er tilspillet og man har taget det fra, er det vigtigt at man ikke vender det modsat når man igen tilslutter det, fordi det så skal tilspilles igen. Hvis det er korrekt, burde det jo være nemt at afgøre. Så kan man jo bare prøve at vende et kabel og høre om det lyder dårligere. Jeg tror nu ikke på det, og jeg tror heller ikke at der findes nogen videnskabelig forklaring på det. Hvis der gør, vil jeg da også gerne se den.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
csn1903 skrev:
|
|
|
|
Hvordan virker en stik kontant?
Der ligger nul på den ene og en vekselspænding på den anden. spørg en hver elektriker.
Hvordan virker en højtaler?
der ligger nul på den ene og vekselspænding på den anden.
Hvis dette ikke var tilfældet vil dit delefilter ikke virker! og det vil forstærkeren heller ikke. Man har stort set altid en nul og så den der "bære" signalet.
|
|
|
Der er I måske alligevel lidt enige. Man kunne faktisk godt have valgt at kalde terminalerne på en højttaler for 0 og fase som på stikkontakten.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Og der var ikke for at håne, det undskylder jeg mange gange. jeg blev nok bare lidt revet med af diskusionen. 
|
|
|
Også her. Flot du indrømmer fejltagelsen, så er der igen dialog!
Jeg har skrevet en PB til dig CNS1903.
Cheers og god sommer __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|