Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skal jeg skifte højtalerkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:
. Hvorfor er det så mange af de nye højtalerkabler der er meget tyndere end de tykke T-Hansen/Harald Nyborg kabler, ja mange bruger en solid core tråd, tyndere end 1,5mm2.

Det er da rart at tråden langt om længe bevæger sig i en mere videnskabelig retning. Du kan læse om ledeevne her.

http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/detaljer/led eevne.htm

Bemærk især denne sætning

"En metaltråd yder en vis modstand mod strømmen, som er propertional med trådens længde og omvendt proportional med dens tværsnitareal".

Citér:
Hvad så med sølv, som mange gode kabler er lavet af, jeg valgte sølv fordi det lød bedre. Da jeg testede var der flere der var forbi og sagde det samme som jeg erfarede, at sølv kabler bare lyder bedst til nogen højtalere

Det er her kæden hopper af, det er nemlig ikke kablets opgave at lyde af noget. Hvis du kan høre et kabel er det defekt. Kablets ENESTE opgave er at bringe et elektrisk signal frem og tilbage mellem forstærker og højtaler med en så lille forvrængning som muligt.

Som det fremgår af tabellen er det rigtigt at sølv er en bedre leder end kobber, og dermed et bedre materiale til at lave kabler af. Men forskellen er meget lille, så jeg må vælge at tro at en blindtest havde givet et mere tilfældigt resultat.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke så simpelt at det kun er resistans som kan påvirke lyd.
Bland andet så kan induktans og kapacitans påvirke.

Så hvis man nu vi påstå sig videnskablig så skal man nok kende til dette også.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Hehe ja men det er bare sindsygt svært at regne på, da man også skal vide hvordan kablet ligger altså om det ligger som en lang lige snor eller danner en ringmagnet osv.

Desuden tvivler jeg på om det har den stor betydning, da hvis du ligger kablet på samme måde, sort set har den samme frekvens bånd. desuden er de filtere der uundgåelig kommer til at være. sådan indrettet at det først kommer ved lang højre frekvenser (da modstanden, spolen og kondensator er så små)

Formel for at RCL led er: (ret mig hvis jeg husker forkert, gider ikke lige finde min bog)

F=1/(2*pi*R*C*L), hvor F er knækurven (også kaldet f3dB) R er modstanden, C er kondensatoren og L er spolen)

Her kan man udlede at jo mindre de størrelser er vil F gå mod uendelig.

Så hvis du skal op i MHz eller GHz eller højre kan det begynde at blive et problem, men 20kHz er altså ikke ret meget! for ikke at tale om hvor nedsat øret hørelse er på det område. JVF. http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1246&zoneid=2

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Hehe ja men det er bare sindsygt svært at regne på, da man også skal vide hvordan kablet ligger altså om det ligger som en lang lige snor eller danner en ringmagnet osv.

Det er svært så gidder vi ikke. Istedet inbiller vi os at det kun er resistans og ikke noget andet der kan påvirke det hele.....

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Så må vi have nogle af de gamle rotter på banen der plejer at forklare stolpe op og stolpe ned og kablernes opbygning.

Jeg læste et sted en tråd om fordi man ikke kunne måle det behøver det ikke at være der.

ting man ikke umiddelbart kunne måle

god rødvin

kvinders humørmm.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:

Så må vi have nogle af de gamle rotter på banen der plejer at forklare stolpe op og stolpe ned og kablernes opbygning.

Jeg læste et sted en tråd om fordi man ikke kunne måle det behøver det ikke at være der.

ting man ikke umiddelbart kunne måle

god rødvin

kvinders humørmm.

Se nu kommer der lidt seriøsitet ind i billedet.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 01 August 2007 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Johan N skrev:

Desuden tvivler jeg på om det har den stor betydning, da hvis du ligger kablet på samme måde, sort set har den samme frekvens bånd. desuden er de filtere der uundgåelig kommer til at være. sådan indrettet at det først kommer ved lang højre frekvenser (da modstanden, spolen og kondensator er så små)

Formel for at RCL led er: (ret mig hvis jeg husker forkert, gider ikke lige finde min bog)

F=1/(2*pi*R*C*L), hvor F er knækurven (også kaldet f3dB) R er modstanden, C er kondensatoren og L er spolen)

Her kan man udlede at jo mindre de størrelser er vil F gå mod uendelig.

Så hvis du skal op i MHz eller GHz eller højre kan det begynde at blive et problem, men 20kHz er altså ikke ret meget! for ikke at tale om hvor nedsat øret hørelse er på det område. JVF. http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1246&zoneid=2

du kan ævle bævle lige så længe du vil med alle mulige fine formler. de troendes største argument er at de kan høre forskel, og det bliver de ved med selvom der bliver sagt i en uendelighed at vores hørelse er elendig og at måleudstyr ikke kan måle forskellen. "DE" kan høre den, så er den der

så bare giv op og accepter at de kan høre forskel, og elsker at bruge flere tusinde på kobber/sølv. og får om ikke andet så respekt af andre hifi entusiaster.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg siger kun at det kan vare forske på kabler, ikke noget andet og hvis man tror det er så simpelt som at kun resistans påvirker så er man ikke veldig oplyst.

Har selv lavet seriøse blindtester der alle har hørt forskel, i det fall med Transparent højttalerkabler fra "billige" til sindsygtdyre. Alle der var med syntes de dyreste hade bedst lyd.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Tilspilning af kabler?

Det er vel ikke nogen hemlighed at der blliver SNAKKET meget som kablerne effekt. Som udgangspunkt, så er pilen på et kabel meget til trommel-mongolen. Men skærmede kabler kan være med eller uden skærm i den ene ende. Så skal pilen respekteres.

På andre uskærmede kabler vil pilretningen være en god ide at følge, så man ikke vender kabler om. Istedet for at vente på "eksperter", så prøv det selv. Tage dit farvorit-kabel....lyt til noget fedt musik......vend kablet om og lyt igen. Det bør lyde ringere - men prøv selv.....ellers kan du ikke kalde dig for hifi-entusiast. Kan du høre forskellen...så er den gode nok. Jeg kan høre forskellen på mit uskærmet Argento kabel. Nogle vil endda sige bare det at pille kablet ud af bøsningen - så er man ved at ødelægge alt det man har tilspillet.

Eller hvad med dem som spiller deres AC-220 netkabel til over PCen i 2 x 14 dage...så er den spillet ti.....snak lige om "burn in". Det ved jeg så ikke rigtig om jeg er enig i, men jeg har endnu ikke prøvet det. Men hvorfor ikke, og mens man er igang - så skal alle sikringer i bilen og huset poleres med et hemmigt antistatisk polerermiddel. Om jeg glæder mig til at pudse alle sikringer og få monster "huligennem??????

Nu mangler jeg bare at ombygge huset til "faradays-bur", så er jeg top-tweaket.

Cheers

Bradman

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
Tage dit farvorit-kabel....lyt til noget fedt musik......vend kablet om og lyt igen. Det bør lyde ringere - men prøv selv.....ellers kan du ikke kalde dig for hifi-entusiast.

Sånt der snak hjælper knappest til at øge nogen førståelse for din standpunkt.

BradmanNogle skrev:
vil endda sige bare det at pille kablet ud af bøsningen - så er man ved at ødelægge alt det man har tilspillet.

Hvad i al verden skulle ske då som kan påvirke lydet negativt?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Godt spørgsmål Johan N...

Kloge hoveder siger at på samme måde man tilspiller et kabel, så vil forbindelsen igennem kabel og bøsninger tage tid. Hver gang man tager kablet af, så vil det tage nyt tilspilningstid for at skabe det flydende gennemgang fra kabel til bøsning. Det er altså ikke kun kablet, men hele spillekæden som skal ses som en maskine. Jeg kan huske en tråd fra tideligere. Der er sku mange som mener det er blasfemi at pille kablerne fra. Jeg har sølvstik i nogle af mine og overfladen bliver skrabet hvergang jeg tager ind og ud.  

I terien kan det handle om hvilken vej krystalerne vender (der er krystaler i kablet). Spiller man kablerne til, så vil de vænne sig til den "spilleretning". Vender du kablerne til...så vil lyden gå "modstrømmen" i kablet og lyde mere klemt. Over tid vil krystalerne vende igen i den "rigtige retning". Jeg har tape på mine DIY sølvkabler, så er der altid en fast "afsender" og "modtager", og det er uden nigen skærm.

Jeg tror faktisk på det. Vi vel også ude og sejle lidt her. Jeg er ikke hysterisk og piller gerne mine kabler fra. Jeg tager det ikke så tungt, men har forståelse for dem som ikke vil tage deres kable fra.

Håber det belyser det lidt?

Mvh

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det er så at kristallerne rættede in sig i en vis rættning og det forsvinder då man piller kablern ifra så skulle det bli samme effekt då hvis man slækker apparaterne etc. eller for den delen byter signalkilde eller ikke spiller.

Det er ikke en vandslang som man fylder med elektroner kun då de er strøm igenem, de fins der hele tiden men flyter sig då man spiller, etc.

Desuden så kan det gøre godt at koble de hele ifra då de kan bildes oxid som førsvinder vid den mekaniske påvirken som fra- og tilkobling laver.

EDIT: Men jeg udelukker ikke at dete sker en rættning i kablen og at det kan ha påvirken på lydet.

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hvilke krystaller er det der er i de kobber/sølv-kabler i snakker om..? Mig bekendt er der ikke nogle af de to grundstoffer der krystaliserer
under normale forhold..
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Hvilke krystaller er det der er i de kobber/sølv-kabler i snakker om..? Mig bekendt er der ikke nogle af de to grundstoffer der krystaliserer
under normale forhold..

Read it and weap!

http://webmineral.com/data/Copper.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Amorphous_metal

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 01 August 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Ja og Guld eksisterer i praksis så også i krystallinsk form ikk' .

.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 02 August 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nu siger jeg det for sidste gang, og så opgiver jeg simpelthen

Strøm i et højtaler kable, og for så vidt alle andre kabler som overføre AC, løber ikke kun en vej (med strøm menes der selvfølgelig ladninger, elektroner i daglig tale) krystalerne vil derfor ikke vende en vej. deruden over har krystalerne som sådan set ikke noget med dette at gøre, da elektronerne kun flytter pladser i den yderste skal.

Og det bliver så mit sidste indlæg. håber i det mindeste jeg har fåët nogen til at tænke logisk

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

Nu siger jeg det for sidste gang, og så opgiver jeg simpelthen

Strøm i et højtaler kable, og for så vidt alle andre kabler som overføre AC, løber ikke kun en vej (med strøm menes der selvfølgelig ladninger, elektroner i daglig tale) krystalerne vil derfor ikke vende en vej. deruden over har krystalerne som sådan set ikke noget med dette at gøre, da elektronerne kun flytter pladser i den yderste skal.

Og det bliver så mit sidste indlæg. håber i det mindeste jeg har fåët nogen til at tænke logisk

Er det ikke det jeg skriver med reservationen at jeg ved at jeg kan mangle vidende om hvordan kristallstruktur påvirker elektricitet men eventuelle fordeler med "rættning" i kristallkabeln burde ge lige ulemper då det som sagt er AC.

For kabler med elektroniske komponeter, (læs: Transparent & MIT) så kan det rættning påvirke.

IanB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2007
Sendt: 22 August 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Til Joch

Du lyder som en fornuftig mand. Formlen for RCL passer sikkert fint, og jeg mener nu heller ikke at der skulle være belæg for at tro på diverse teorier (som ikke er underbygget rent teknisk). Derfor kan den induktive og den kapacitive impedans samt den rent ohmske modstand også have en betydning. Dog må denne vil være forsvindende lille ved så lave frekvenser samt ved så korte kabeltræk som bruges til højtalere.

Mht. tilspilning har du også ret. AC løber selvfølgelig begge veje. Når producenten forudspiller kablet, hvad pokker gør de så?

Hvis de sender en høj spædning gennem kablet kan det være (bare et gæt) det ændre på kables fysiske egenskaber.

Jeg har hørt noget med at strøm nogle gange løber på ydersiden af lederne (kan dog ikke huske om det kun var på højere frekvenser).

Vi må simpelthen finde en teknisk forklaring på dette her.

Til top Vis IanB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IanB

IanB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2007
Sendt: 22 August 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Den tekniske forklaring eksistere jo nok ikke!!
Til top Vis IanB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IanB

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes