Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpning af kabinetter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CHIP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Nogen der har overvejet / prøvet at dæmpe højttalerkabinetter med bitumen på spraydåse. 

Kan købes hos Thansen. 

Står selv med et par kabinetter af 'lagkage' princippet der er vansklige at komme til at dæmpe

med bitumen-plader.

mvh  CHIP

Til top Vis CHIP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHIP

CHIP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Ok!

Nogen der så kan se et problem ved at bruge det?  Ud over evt. lugten

i begyndelsen  

CHIP

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bestemt her er en tråd i "Selvbyggeri" eller "billeder af mit DIY" hvor der er en der har gang i et lidt større projekt, hvor der blandt andet bliver brugt bitumen på spraydåse. Det er dog kun som supplement til de normale bitumen plader.

Desværre kan jeg ikke lige huske hvilken tråd det var jeg så det i.

Umiddelbart har jeg dog svært ved at tro, at det er lige så effektivt som det normale bitumen der f.eks. kan købes i Harald Nyborg. Normale bitumen plader dæmper hovedsagligt resonanser da det har en stor masse. Jeg tror næppe du tilføjer samme masse ved at bruge bitumen på spraydåse (Det er selvfølgelig et spørgsmål om mængden der bruges, men jeg går ikke ud fra du vil spraye 2-4 mm bitumen på )

Kan vi ikke se lidt billeder af dit projekt? Jeg synes det lyder lidt underligt at du ikke har mulighed for at bruge normale bitumen plader?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har ofte brugt flydende bitumen, men der skal en del til, før det har nogen rigtig effekt.

Det jeg bruger/brugte kan males på og købes hos diverse auto-hifi butikker (Carsound eks.).
Reelt kan det på spray hos THansen også bruges, men tror bare ikke det kan betale sig, da der skal bruges et ret tykt lag, før du får den ønskede dæmpning.

Spray-bitumen er jo beregnet til store tynde metalplader, hvor bare lidt tyngde har stor virkning. Har brugt det mange gange med succes i bildøre og lignende, hvor jeg ikke kunne få presset en plade op.
Øjeblikkelig virkning, når man efterfølgende bankede på pladedelene.

Men har du lavet dit kabinet af MDF, er der så meget egendæmpning, at jeg tvivler meget på effekten fra en dåsespray.

CHIP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis.  Hvis du finder tråden må du meget gerne sige til. 

Jeg er ikke bange for at bruge en dåse pr. kabinet.  Bare virkningen er der.  Men at 'hælde' flydende bitumin i og kabinetterne bare bliver fedtet inden i  -  nix.

Ang. billeder må det lige vente lidt.  De bliver i birkefinér plade med en 25mm i kabinetstykkelse.  Og en 30mm baffl.  Buede sider og 7' hældning bagtil.

Læste Miju´s lidt ældre indlæg (2003) om baffl-hældning.  Hvor præcist skal graderne være hvis ikke man bruger 1. eller 2. ordens filter???

CHIP

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej CHIP
Så fandt jeg lige tråden hvor jeg havde læst lidt om bitumen på spray-flaske - og søreme om ikke det var Daniels der havde skrevet lidt om det
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70342&K W=bitumen+p%E5+spray&PN=0&TPN=10

I denne tråd er der også en der i hvert fald planlægger at male bitumen på:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72079&K W=bitumen+p%E5+spray
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

@CHIP
Det bitumen man hælder på bliver ikke fedtet.
Det får en mat, galt overflade. Samme som spray.

En dåse per side er ikke ret meget. Som @Dennis Frie er inde på skal du nok have 3-4mm (mindst!) for at få nogen effekt.
Birkefinéren har så stor egendæmpning, at det ikke vil gøre nogen forskel med den smule bitumen.

Desuden... HVis det er et baskabinet, hvor man alligevel ikke skal gengive noget over 100Hz, så er det ikke nødvendigt med nogen dæmpning overhovedet, hvis kabinettet ellers ikke vibrere. Faktisk kvæler dæmpning dybbassen, så kommer man skum eller andet i en subwoofer, så kan det gå ud over hvor dybt den kan spille.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes