| Forfatter |
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
|
Og, ja der kan være mere støj fra vinylmediet, især i meget stille passager, men støj er ikke ensbetydende med dårligere lyd.
|
|
|
Allerede efter få afspilninger af en LP er der HØRBAR forvrængning. Selv de allerdyreste setups. Og den forvrængning lyder bare ikke godt i mine ører. Men det er åbenbart helt forbudt at have den holdning til vinyl. Der er så meget mekanisk og gammeldags teknik indblandet, så det er UUUNDGÅLIGT. Jeg siger ikke at vinyl IKKE kan lyde godt, for det kan det da bestemt, men alle ulemperne er simpelt hen for mange, til at jeg vil sige det lyder bedre end et godt afstemt digitalt system. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da noget sjovt noget at påstå.Jeg har LP'er der er 35 år+ og der er da hverken HØRBAR forvængning eller støj på,men jeg har også altid brugt gode pu.'er,og støvet dem af inden afspildning.
carsten
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har flere +40 år gamle plader som stadig afspilles uden støj. Men desværre sker det også ofte at helt nye plader er presset med meget støj og knas. Hvis bare software producenterne fokuserede lidt mere på det analog medie i stedet for alt det digital halløj!  Mht. til ulemperne så ligger de klart i betjening, slid, plads og den besværlige opsætning og optimering. Men at en af ulemperne skulle være en dårligere lyd ..... der er jeg absolut uening. Madeleine Peyreaux/Bare Bones spiller p.t. - Garrard 301/Project 10" kulfiberarm og Ortofon Rondo Bronze via Accuphase RIAA. Har også CD'en og den kan absolut ikke være med her!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Jeg spiller sjovt nok også på en Garrard, men 401 med SME 12" arm: Fantastisk pladespiller og min er fundet enejet siden midt 70 erne og står visuelt som ny. Født og solgt ny med plint og sme armen, hvilket er sjældent. Benytter Tom Evans riaa. Og jeg har 2 delt Merdian CD sæt, drev og converter og bedre CD har jeg aldrig hørt og trods det taber den praktisk taget hver gang til pladespilleren. Som du siger så er det kun betjening der er nemmere på CD, men såvidt jeg ved er det da lyden der er det afgørende og så må man sgu rejse sig i ny og næ.
Plader kan være i topstand trods 40 år. Nye plader kan være trykt med fejl og det kan ingen spiller ændre på. Men holder man sine plader iorden og sørge for at skifte pickup i tide og har erfaringen i opsæt og ellers vedligeholder pladerne så er der mange års uproblematiske lydoplevelser.. På vinyl forbliver lyden trods årene, på nogen CD forsvinder lyden tilsyneladende.
Pladespillerens styrke er at man kan tilpasse lyden nøjagtig efter ønske ved at tilpasse rette værk, arm, pickup og have rette viden op opsæt som er ret vigtigt. CD er som når den købes og den dør ligeså.
Jeg har før nævnt styrken i pladespillere, naturlig lyd, hul igennem, meget større lydbillede, straks man sætter en CD til så kryber lydbilledet ned i en boks midt mellem højttaleren.
Hilsen
Ole vinylmand gennem 35 år såvel privat som proffesionelt.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Det var da noget sjovt noget at påstå.Jeg har LP'er der er 35 år+ og der er da hverken HØRBAR forvængning eller støj på,men jeg har også altid brugt gode pu.'er,og støvet dem af inden afspildning.
carsten |
|
|
Det var jo det jeg sagde. Det vælter ind med kommentarer om at deres pladespiller ikke forvrænger. Men det gør den og jeg kan høre det. Pickup/vinyl forvrængningen ligger oven i købet i det meget kristiske mellemtone område. Så er det ekstra irriterende. Og uanset hvor meget I siger at I passer på jeres plader, så slides de altså ved HVER afspilning. Det skal man altså ikke have raketforsker eksamen for at forstå... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
Det var jo det jeg sagde. Det vælter ind med kommentarer om at deres pladespiller ikke forvrænger. Men det gør den og jeg kan høre det. Pickup/vinyl forvrængningen ligger oven i købet i det meget kristiske mellemtone område. Så er det ekstra irriterende. Og uanset hvor meget I siger at I passer på jeres plader, så slides de altså ved HVER afspilning. Det skal man altså ikke have raketforsker eksamen for at forstå... |
|
|
Lyder som om du ikke har styr på at stille VTA og impedans. Og den slitage du påstår finder sted, fjerner højfrekvens fra pladerne. Men selvfølgelig kan de også være ødelagt af en pickup indstillet af en der ikke har evne eller forstand til det.
Skulle du holde fast i dit synspunkt invitere jeg da gerne til en blindtest, hvor du udpeger om det er vinyl eller cd der spiller.
Fortsat god aften herfra
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
Det var jo det jeg sagde. Det vælter ind med kommentarer om at deres pladespiller ikke forvrænger. Men det gør den og jeg kan høre det. Pickup/vinyl forvrængningen ligger oven i købet i det meget kristiske mellemtone område. Så er det ekstra irriterende. Og uanset hvor meget I siger at I passer på jeres plader, så slides de altså ved HVER afspilning. Det skal man altså ikke have raketforsker eksamen for at forstå... |
|
|
Lyder som om du ikke har styr på at stille VTA og impedans. Og den slitage du påstår finder sted, fjerner højfrekvens fra pladerne. Men selvfølgelig kan de også være ødelagt af en pickup indstillet af en der ikke har evne eller forstand til det.
Skulle du holde fast i dit synspunkt invitere jeg da gerne til en blindtest, hvor du udpeger om det er vinyl eller cd der spiller.
Fortsat god aften herfra
|
|
|
Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå, at der ikke er mekanisk slitage ved den 100% mekaniske afspilning af en vinylplade????? Nu er jeg heller ikke til CD længere. Det er OGSÅ et forældet produkt........
Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta..... Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld....... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu da utroligt. Vælter os i moderne teknologi, ja tak, men det lyder jo ikke ½ så godt som vinyl. Jeg syntes da at streaming er fremtiden, men så udviklere har et stort arbejde for at gøre lyden så god den er på high end niveau. CD har haft 20-30 år og er ikke kommet foran analog reproduktion, så stram ballerne og lad jer ikke fortabe jer i teknologi og smart teknik, tænk vellyd.
Jeg tror at optager teknikken er super, eller kan være det. Gode cd, hirez og vinyl findes, ikke altid på tilbud, men hellere 1 god skive eler 5 dårlige, det er livet for kort til (som med rødvin ).
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære callesoroe ....
Når nu din hørelse er så god, hvorfor kan du så ikke høre, at LP'erne lyder meget bedre end den "perfekte" digitallyd. Jo - den sidste kan MÅLE bedre, med spørgsmålet er om man måler det rigtige? Som det tidligere er nævnt, så forvrænger LP ved lave niveauer faktisk mindre end CD! Desuden er forvrængningen overvejen harmonisk, hvilket ikke er tilfældet med CD.
Som en af mine venner engang udtrykte det. Vi lyttede til Pink Floyd / The Wall på LP. Efter at have skiftet til CD: "Hvorfor har de nu sat gummistrenge på guitarerne - det hele lyder slapt og udtværet".
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erstat vinyl med cd i nedestående. Pladespiller og pickup kan jo så passende erstattes af drev og dac
"Fair nok, men når vinylfolket så er rørende enige om at vinyl bare lyder bedre, kan de så opnå lige så rørende enighed om lige præcis hvilken pladespiller og pickup der lyder allerbedst, eller er vi ude i noget med at det de i virkeligheden kan lide er den farvning af lyden deres helt personlige og individuelle valg af system medfører? "
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Ved hjælp af faselinære digitale delefiltre, digital korrektion, digital delay og digital rumkorrektion kan man opnå en hidtil ukendt naturtrohed i gengivelsen.
En cd - rigtigt optaget og mikset - giver mulighed for en bedre gengivelse end lp'er.
Så er der ligesom ikke nogen grund til at anvende lp'er mere - medmindre lp'en kompenserer for andre fejl i anlægget, så slutresultatet bliver mere lyttebart.
Som jeg skrev før, har de fleste højttalere betonet bas og diskant, for at være mere salgbare, derfor kan de - kombineret med lp'en - komme til at lyde bedre/mere neutralt.
Det bedste er dog at undgå/fjerne fejlene, og det kan man digitalt.
|
|
|
Og er det ikke ligepræcis det du kritisere Lp-mediet for. at at korrigere fejl. Hmmm???
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
|
|
Fortsat god aften herfra
|
|
|
Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå, at der ikke er mekanisk slitage ved den 100% mekaniske afspilning af en vinylplade????? Nu er jeg heller ikke til CD længere. Det er OGSÅ et forældet produkt........
Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta..... Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld....... |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
callesoroe skrev:
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
|
|
Fortsat god aften herfra
|
|
|
Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta..... Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld.......
|
|
|
|
|
|
Streaming er da DYBT FORÆLDET og lyder ikk særlig godt ( har selv streamet en del ) ! Det lyder da langt bedre med en Hiface ! langt mindre Jitter med klart bedre lyd til følge ! Kom nu ind i kampen callesoroe 
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Frankie skrev:
callesoroe skrev:
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
|
|
Fortsat god aften herfra
|
|
|
Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta..... Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld.......
|
|
|
|
|
|
Streaming er da DYBT FORÆLDET og lyder ikk særlig godt ( har selv streamet en del ) ! Det lyder da langt bedre med en Hiface ! langt mindre Jitter med klart bedre lyd til følge ! Kom nu ind i kampen callesoroe  |
|
|
Lad nu være med at generelisere.... Du har sikkert haft et dårligt streaming setup. USB har da haft gevaldige problemer med at lyde ordentligt indtil nu.... Nu foretrækker jeg også at bruge de balancerede XLR terminaler på min Transporter/Tact.. Hvis du har overført dine bits perfect via streaming opstår der ingen jitter der. Jitter opstår typisk når en Clock bliver involveret. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Frankie skrev:
Frankie skrev:
callesoroe skrev:
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
|
|
Fortsat god aften herfra
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Streaming er da DYBT FORÆLDET og lyder ikk særlig godt ( har selv streamet en del ) ! Det lyder da langt bedre med en Hiface ! langt mindre Jitter med klart bedre lyd til følge ! Kom nu ind i kampen callesoroe 
|
|
|
Lad nu være med at generelisere.... Du har sikkert haft et dårligt streaming setup. USB har da haft gevaldige problemer med at lyde ordentligt indtil nu.... Nu foretrækker jeg også at bruge de balancerede XLR terminaler på min Transporter/Tact.. Hvis du har overført dine bits perfect via streaming opstår der ingen jitter der. Jitter opstår typisk når en Clock bliver involveret. |
|
|
Kan være at det er derfor at et streamingsetup ikke når min stello som køre i2s til sokkeholderne så ! 
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
eag1 skrev:
Erstat vinyl med cd i nedestående. Pladespiller og pickup kan jo så passende erstattes af drev og dac
"Fair nok, men når vinylfolket så er rørende enige om at vinyl bare lyder bedre, kan de så opnå lige så rørende enighed om lige præcis hvilken pladespiller og pickup der lyder allerbedst, eller er vi ude i noget med at det de i virkeligheden kan lide er den farvning af lyden deres helt personlige og individuelle valg af system medfører? " |
|
|
Ah, det go'e gamle "det kan du selv være" udspil.. Personligt mener jeg at digitale drev er inderligt ligegyldige så længe dac'en laver reclocking. Jeg ved at der er folk der er uenige i dette, men nu er der jo også folk der mener de kan høre de mest utrolige ting, så det tager jeg ret afslappet. Min erfaring med dac's er at de lyder temmeligt ens, med mindre der er gjort noget aktivt for at ændre på dette. Jeg har selv købt en dac med rør i udgangen specifikt for at have mulighed for at bevæge mig væk fra det neutrale og have indflydelse på hvordan lyden farves. Det er muligvis ikke specielt hifi as in "høj troværdighed", men jeg er ret ligeglad. Taler vi derimod om dac's hvor målet er neutralitet, vil jeg vove påstanden at de færreste kan høre forskel på dac's i en veludført blindtest. Til gengæld er det relativt nemt at høre forskel på pickups, de farver lyden mere end de fleste drev og dacs nogensinde kommer i nærheden af. Derfor undrer det mig at vinylfolket kategorisk kan hævde at vinyl lyder bedst uden samtidigt at specificere hvilke pickups de snakker om. Er det samtlige pickups der lyder bedre end et digitalt system eller er det kun nogle bestemte? Eller er vi ude i at folk ganske enkelt foretrækker lyden farvet på en bestemt måde, fremfor at lytte til et digitalt system med kedelige "pastelfarver"?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi evt. blive enige om at der er ligeså stor lydforskel på DAC's og drev, som der er på Riaa preamps og Pick-up's ?
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE Frankie]
Kan være at det er derfor at et streamingsetup ikke når min stello som køre i2s til sokkeholderne så ! 
[/QUOTE] Nu er det vist dig der skal ind i kampen.... "et streamingsetup"........ Det er jo altså et vidt begreb... Du har vel ikke hørt alle streamingsetups??? og hvad brugte du???? Og nu er streaming jo kun en lille del af et HELT setup.....
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo lige det? Der er lige så stor forskel på lyden af mine Lp's setups som der er på de forskelige DAC's og streamings anlæg jeg har. Der er lige stor forskellighed mellem RIAA's , DAC's ,MC-MM pick-ups for den sag skyld også kabler. Så callesoroe hvilket streaming s anlæg er bedst?, hvilken DAC er bedst, hvilken CD-afspiller er bedst?Ja hvilket LP setup er bedst?? Det er vist meget individuelt??
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd skrev:
det er jo lige det? Der er lige så stor forskel på lyden af mine Lp's setups som der er på de forskelige DAC's og streamings anlæg jeg har. Der er lige stor forskellighed mellem RIAA's , DAC's ,MC-MM pick-ups for den sag skyld også kabler. Så callesoroe hvilket streaming s anlæg er bedst?, hvilken DAC er bedst, hvilken CD-afspiller er bedst?Ja hvilket LP setup er bedst?? Det er vist meget individuelt??
|
|
|
Helt enig!! Men ingen af de digitale streaming setups, har ulemperne fra den gammeldags analoge verden vedr. mekanisk slitage og fysisk kontakt med det afspillende medie. Og det var det tråden drejede sig om. Det kan vi vel blive enige om....
P.S Bilerne var også meget bedre i gamle dage. Jeg har aldrig hørt om en Ford T med problmer med ABS bremserne eller air condition anlægget....... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |