Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ulemper ved LP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er trist denne tråd går op i 'angreb' på det ene medie frem for det andet. Selvom undertegnede er til vinyl og analog lyd har jeg da også hørt digital der lyder ganske fortrinligt. Det er jo et medie der er kommet for at blive. Jeg vil dog sige til indlægget om det definitive ved at sige at de tekniske fakta peger mod en tilsyneladende overlegen lyd i callesoroe ører fra digitalmediet, at det er noget sludder. Jeg tænker bare på hvad en ren analogoptagelse vil have hvis det skal gøres op i bits. Det kan vel så ikke måles da det vil være uendeligt. Digital er alt endet lige strøm eller ikke strøm, hul eller ikke hul (de gamle hulkort) ettaller eller nuller. Musikken spaltes op i mindre bidder hvilker en ren analogoptagelse ikke vil gøres. Desværre laves der vel næppe rene analogoptagelser mere. Det kunne ellers være interessant at se hvilken lydkvalitet der kan komme ud af det. For mit vedkommende er det intet med nostalgi eller hygge at gøre. Det er det heller ikke når det drejer sig om mine rørforstærkere. Det drejer sig om lyden. Har du egentlig selv nogensinde haft en rigtig god pladespiller/riaa inde over dit eget anlæg og vurderet om det på områder kan hamle op med dit eget og måske overgå det, eller har du afskrevet dette på forhånd? Det er jo noget mærkelig at hifi folk som har en glimrende analogkilde i form af pladespiller i langt de fleste tilfælde foretrækker dette medie. Og det er ikke for hyggens skyld. Der kan findes tonsvis af disse hifi entusiasters historier på nettet. Du mener måske de alle har vat i ørerne og kun er hyggefætre der kun gider se sort vinyl i skæret af gløden fra deres rørforstærkere? Jeg ved disse mennesker ved hvad de taler om fordi de har hørt både digitalmediet og analogmediet side om side i mange år og kan derfor sammenligne på en fair måde. Det samme kan undertegnede. Jeg ved heller ikke hvad det er for en hørbar forvrængning du taler om. Det kunne være jeg skulle gå til hørelæge og få checket min hørelse for jeg kan heller ikke høre denne forvrængning.  Jeg vil så påstå der så er hørbar i forvrængning i virkelighedens lyd fordi analoglyden kan komme tættere på virkelighedens lyd end digitallyden anno 2010.

Det var da noget sjovt noget at påstå.Jeg har LP'er der er 35 år+ og der er da hverken HØRBAR forvængning eller støj på,men jeg har også altid brugt gode pu.'er,og støvet dem af inden afspildning.

carsten

[/QUOTE] Det var jo det jeg sagde. Det vælter ind med kommentarer om at deres pladespiller ikke forvrænger. Men det gør den og jeg kan høre det. Pickup/vinyl forvrængningen ligger oven i købet i det meget kristiske mellemtone område. Så er det ekstra irriterende. Og uanset hvor meget I siger at I passer på jeres plader, så slides de altså ved HVER afspilning. Det skal man altså ikke have raketforsker eksamen for at forstå...[/QUOTE]

Lyder som om du ikke har styr på at stille VTA og impedans. Og den slitage du påstår finder sted, fjerner højfrekvens fra pladerne. Men selvfølgelig kan de også være ødelagt af en pickup indstillet af en der ikke har evne eller forstand til det.

Skulle du holde fast i dit synspunkt invitere jeg da gerne til en blindtest, hvor du udpeger om det er vinyl eller cd der spiller.

Fortsat god aften herfra

[/QUOTE] Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå, at der ikke er mekanisk slitage ved den 100% mekaniske afspilning af en vinylplade????? Nu er jeg heller ikke til CD længere. Det er OGSÅ et forældet produkt........

Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta.....  Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld.......

[/QUOTE]
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
stridsvognen skrev:
callesoroe skrev:
CARS10 skrev:

Det var da noget sjovt noget at påstå.Jeg har LP'er der er 35 år+ og der er da hverken HØRBAR forvængning eller støj på,men jeg har også altid brugt gode pu.'er,og støvet dem af inden afspildning.

carsten

Det var jo det jeg sagde. Det vælter ind med kommentarer om at deres pladespiller ikke forvrænger. Men det gør den og jeg kan høre det. Pickup/vinyl forvrængningen ligger oven i købet i det meget kristiske mellemtone område. Så er det ekstra irriterende. Og uanset hvor meget I siger at I passer på jeres plader, så slides de altså ved HVER afspilning. Det skal man altså ikke have raketforsker eksamen for at forstå...

Lyder som om du ikke har styr på at stille VTA og impedans. Og den slitage du påstår finder sted, fjerner højfrekvens fra pladerne. Men selvfølgelig kan de også være ødelagt af en pickup indstillet af en der ikke har evne eller forstand til det.

Skulle du holde fast i dit synspunkt invitere jeg da gerne til en blindtest, hvor du udpeger om det er vinyl eller cd der spiller.

Fortsat god aften herfra

Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå, at der ikke er mekanisk slitage ved den 100% mekaniske afspilning af en vinylplade????? Nu er jeg heller ikke til CD længere. Det er OGSÅ et forældet produkt........

Please please. Vinyl er da hyggeligt og kan da også lyde godt, men lad nu ikke nostalgien sejre over fornuften og fakta.....  Det handler om noget helt andet. Vinyl entustiaster elsker nostalgien og lyden(forvrængningen der farver lyden....ligesom rør...). De elsker også alle de manuelle processer omkring afspilningen/indstillingen/justering/motionen.. og fred være da med det. Men lad nu være med stædigt at påstå, der ikke findes noget der er bedre ved at benægte fakta. I dag hedder moderne afspilning streaming. Helst i 24/192 eller 24/96 kvalitet. Men det hele falder altid tilbage på kvaliteten af optagelsen og produceringen. Og her har vi tidens største problem.... Men det er ikke digitalteknikkens skyld.......

Ok.. Må vi høre om dit vinyl udstyr, og hvordan du oplever at de forskellige indstillinger som asimuth VTA overhæng nåletryk og antiskating hver især påvirker lyden.

Og kigger da gerne forbi til en demo af dit FANTASTISK lydene moderne setup.

Og som jeg skrev tidligere, så er du velkommen til at kigge forbi her til en blindtest, hvor du demonstrere dine evner til altid at kunne høre vinylens skavanker.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Jeg synes det er trist denne tråd går op i 'angreb' på det ene medie frem for det andet.

Det er vel en meget naturlig reaktion på kategoriske kåringer af det ene eller det andet medie som det absolut bedste?

Personligt har jeg det fint med at farve lyd, jeg er typen der gladeligt bruger bas og diskantreguleringer til at farve lyden som jeg synes den er mest charmerende, mit mål har aldrig været det ultimativt naturtro og alt det der. Af samme grund har jeg det helt fint med at andre farver deres lyd som de nu mener den skal farves, og det er også helt okay med mig at nogle tilstræber ingen farve/gennemsigtighed.

Der hvor jeg synes filmen knækker er når folk prøver at sælge deres helt individuelle smag som det eneste saliggørende, når den farve man subjektivt synes bedst om forsøges solgt som en objektiv sandhed. Det er helt cool med mig at sige "den lyd mit anlæg tilfører musikken er rigtigt vigtig for mig". Det kniber lidt mere med at acceptere kategoriske udsagn som at vinyl er et digitalt system overlegent til enhver tid, specielt i betragning af at der er 117 millioner forskellige måder at skrue et vinylsystem sammen på og det skulle være stærkt forbløffende om de alle var ethvert digitalt system overlegent.

jøka skrev:
Selvom undertegnede er til vinyl og analog lyd har jeg da også hørt digital der lyder ganske fortrinligt. Det er jo et medie der er kommet for at blive.

Hvis nu man piller og dsp'er og roder med bitrates og samplingfrekvenser, tror du så det på nogen måde vil være muligt med et digitalt system at kunne simulere et vinylsetup helt perfekt, eller er vi ude i at man med vinyl kan opnå noget der aldrig vil kunne opnås med et digitalt system, uanset hvor  meget man opgraderer dagens digitale systemer og databehandler lyden?

jøka skrev:
Digital er alt endet lige strøm eller ikke strøm, hul eller ikke hul (de gamle hulkort) ettaller eller nuller. Musikken spaltes op i mindre bidder hvilker en ren analogoptagelse ikke vil gøres.

En analog gengivelse har skam også begrænsninger, der vil være detaljer i lydbilledet der er for små til at kunne repræsenteres på fx. et vinylaftryk. Der er grænser for hvor detaljerede bølger man kan lave i et vinylspor, så der vil uværligt være detaljer der bliver sorteret fra. Men hvor et analogt medie som fx. en lp er begrænset af hvor hvor fine detaljer det er muligt at præge på vinyl med vores nuværende teknologi, samt vores nuværende teknologis begrænsninger for hvor fintfølende en pickup vi kan lave, så handler kvaliteten af digital lyd primært af hvor meget lagringsplads vi er villige til at afsætte.

Ja, musikken er spaltet op i digital form og det giver mangler, men analoge systemer har også mangler fordi vores teknologi sætter grænser for hvad vi kan lave rent mekanisk.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 04:49 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
P.S Bilerne var også meget bedre i gamle dage. Jeg har aldrig hørt om en Ford T med problmer med ABS bremserne eller air condition anlægget.......

Rammende guld kommentar.

Jeg sidder lige og tænker på om trådstarteren har fået svar på sit spørgsmål, for resten af debatten er da ren magt kamp: "Mit streaming setup er bedre end dit", lyder i mine ører lige så konstruktivt som "Min tegning er bedre end din".

Hvilken bil er f.x. bedst?
Selv synes jeg en Aston martin er fed, men kæresten vil hellere ha' en hvor der er plads til ungerne, så hendes bud på den bedste bil er en Audi A6 stationcar. Den dur ikke til min nabo, for han er automakikker og henter tit forudlykkede biler. Han vil ha' en med lad. Min genbo er flyttemand og en åben bil med lad er ikke så fedt, når han skal flytte en sofa i snevejr. Hans lukkede bil dur ikke til min anden nabo, for hun er på SU og vil ha' en der kører langt på litteren.

Kan mine naboer blive enige? Nej, for de har forskellig udgangspunkt alle sammen. Forskellige ønsker til produktet, og forskellige opgaver det skal løse.

På samme vis med os. Nogle vil ha' "hygge", andre ligger vægt ved "samme ind, som ud", mens andre igen snakker om "slid". Vi er forskellige og bliver aldrig enige.

Slut/færdig...

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

callesoroe skrev:
P.S Bilerne var også meget bedre i gamle dage. Jeg har aldrig hørt om en Ford T med problmer med ABS bremserne eller air condition anlægget.......

Rammende guld kommentar.

Jeg sidder lige og tænker på om trådstarteren har fået svar på sit spørgsmål, for resten af debatten er da ren magt kamp: "Mit streaming setup er bedre end dit", lyder i mine ører lige så konstruktivt som "Min tegning er bedre end din".

Hvilken bil er f.x. bedst?
Selv synes jeg en Aston martin er fed, men kæresten vil hellere ha' en hvor der er plads til ungerne, så hendes bud på den bedste bil er en Audi A6 stationcar. Den dur ikke til min nabo, for han er automakikker og henter tit forudlykkede biler. Han vil ha' en med lad. Min genbo er flyttemand og en åben bil med lad er ikke så fedt, når han skal flytte en sofa i snevejr. Hans lukkede bil dur ikke til min anden nabo, for hun er på SU og vil ha' en der kører langt på litteren.

Kan mine naboer blive enige? Nej, for de har forskellig udgangspunkt alle sammen. Forskellige ønsker til produktet, og forskellige opgaver det skal løse.

På samme vis med os. Nogle vil ha' "hygge", andre ligger vægt ved "samme ind, som ud", mens andre igen snakker om "slid". Vi er forskellige og bliver aldrig enige.

Slut/færdig...

Fuldstændig enig!!!!. Desværre er det ikke tilladt som HI-FI entusiast at have en kristisk holdning til vinyl og rør. Man bliver simpelt hen haglet ned hvis man påpeger ulemperne, og siger man foretrækker noget andet. Derfor provokerer jeg også en anelse med mine udtalelser. Jeg har stor respekt for dem som vælger den gammeldags vej, og har det fint med det.

Det kniber desværre mere med forståelsen den anden vej.....

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Den store fordel ved LP mediet er at man kan købe 3 plader for en flad tier i genbrug. Er der så nogen fusere imellem er det til at leve med.
Til den indkøbspris kan det godt betale sig at investere i en god dyr afspille kæde:

Det er også muligt at købe cd'er billigt.

Jeg har købt 330 cd'er for 1000 kr (3 kr per stk)

Det drejer sig om Bach's og Mozart's samlede værker, henholdsvis 160 og 170 cd'er, til gengæld var de fabriksnye, og hverken komprimeret, klippet eller forvrænget.

De "almindelige" pop udgivelser til 150 kr, er af en kvalitet man/jeg ikke ønsker at eje.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Ingen digitale medier kommer nogensinde til at lyde naturtro, ja de kan godt lyde fornuftigt og de er praktiske, men jeg er godt nok ligeglad med det praktiske, det er lyden det drejer sig om.

Ole

Du må komme forbi en dag og lytte, medmindre du på forhånd har besluttet dig til hvad resultatet skal være.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Der er ingen ulemper, kun dårlige presninger, som også findes på cd-mediet.

Mvh

Torben

Det er netop derfor, at jeg ikke anvender cd-afspiller, men ripper til harddisk.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Og når nu det med opsæt er oppe, så kunne det måske være grunden til at CD folket nogen gange mener deres medie er bedre. Fordi de ikke ved hvordan man sætter en pladespiller op og gøres det rigtig dårligt så er der en minimal chance for at CD er bedre.ssss

Selv en kostbar pickup kan lyde dårligt, hvis ikke den er sat korrekt op eller ligefrem ikke passer til armen. osv.

Ole

Da jeg spillede lp'er, anvendte jeg en B&O tangential grammofon, med en MMC1 pick-up.

Så behøver man ikke "sætte pladespilleren op".

B&O havde nemlig lavet deres hjemmearbejde, så masse, eftergivenhed og dæmpning passede sammen.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Når jeg læser hvilke grammofoner vinyltilhængere i vore dage roser med store ord, undrer jeg mig.

Da jeg interesserede mig for vinyl, ønskede jeg ikke at eje dem, mest pga rummel og ikke optimale arme.

Det er nemmere at optimere det, når man - som B&O - lavede både pick-up, arm og værk selv.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

En yderliger kommentar omkring vinyl.

I det gode gamle vinyldage, anbefalede man, at pladen skulle hvile et døgn mellem afspilninger.

Kraften mellem den meget lille nål og vinylrillen er så stor, at der kan ske en plastisk deformation af vinylen, den behøver derfor tid til restituere sig.

Det bliver selvfølgelig forværret af en tung/stiv nål, og dårlig tilpasning/sammensætning af arm/pick-up.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Som en af mine venner engang udtrykte det. Vi lyttede til Pink Floyd / The Wall på LP. Efter at have skiftet til CD: "Hvorfor har de nu sat gummistrenge på guitarerne - det hele lyder slapt og udtværet".

Kære Jan

Du skulle komme til Virum og lytte.

Jeg har ikke problemer med gummistrenge på The Wall.

Jeg tror, du vil høre nye detaljer, som du ikke var klar over eksisterede på indspilningen. 

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

eag1 skrev:
Boman skrev:

Ved hjælp af faselinære digitale delefiltre, digital korrektion, digital delay og digital rumkorrektion kan man opnå en hidtil ukendt naturtrohed i gengivelsen.

En cd - rigtigt optaget og mikset - giver mulighed for en bedre gengivelse end lp'er.

Så er der ligesom ikke nogen grund til at anvende lp'er mere - medmindre lp'en kompenserer for andre fejl i anlægget, så slutresultatet bliver mere lyttebart.

Som jeg skrev før, har de fleste højttalere betonet bas og diskant, for at være mere salgbare, derfor kan de - kombineret med lp'en - komme til at lyde bedre/mere neutralt.

Det bedste er dog at undgå/fjerne fejlene, og det kan man digitalt.

Og er det ikke ligepræcis det du kritisere Lp-mediet for. at at korrigere fejl. Hmmm???

Nej.

Det jeg siger er, jeg forsøger at undgå/fjerne fejl, ikke at forsøge at udkompensere en fejl med en anden.

Som man siger på "udenlandsk"

"Two wrongs don't make a right".

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 06 December 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Til Boman

Det er trist, at folk som dig med teknisk baggrund/uddannelse kun ser hvad der teoretisk burde være bedst. Hvad der måler bedst må være det bedste. Det er så langt fra virkeligheden som det kan komme.  Denne store diskussion har jeg nyligt haft med en gl skolekammerat som er uddannet på Ålborg Universitet med speciale i lyd og arbejder med støjgener.

For ham var der kun digitale forstærkere, de målte nemlig fantastisk og samme holdning havde han til digitale rumkorrektioner. Lyd kan snart ikke blive mere trist end med nævnte produkter.Jeg har lyttet til mange digitale forstærkere og som før nævnt rumkorrektioner og intet af det ville jeg eje eller sælge.

Jeg skrev et par indlæg til dig som ikke blev besvaret, men prøv dog at sammenligne direkte mellem din egen digtiale reference og så en kvalitets pladespiller. A B test med samme musik i mest optimale indspilning og sørg for at lydniveau er samme ved skift.

Analog er der hul igennem, lyder naturligt samt meget større lydbillede, straks digitale medier kommer på indsnævres lydbilledet betragteligt,som om lydbilledet klapper sammen. PRØV dog.

Læs mine tidligere indlæg om mine egene erfaringer med 48 testpersoner hvor CD kontra LP blev afprøvet. Og henviser også til din omtale om frekevnsområde, hvor jeg nævner menneskets høremæssige formåen. De fleste personer kan maks høre 14-16.000 hz, de ekstreme kan høre 18-20.000 og de er FÅ. Mange høre kun 10-12.000 hz grundet længerevarende arbejde med konstante støjgener. At hjernen så kan kompensere lidt for dette er psydovidenskab som ikke kan afvises.

Men diskussionen om LP kontra CD kan du kun på fair vis afgøre overfor dig selv ved at lave den såkaldte A-B test og jeg har aldrig mødt nogen indtil nu der ikke måtte overgive sig til vinyl hvis de brugte denne og eneste rigtige sammneligning. Og gøres det evt i blindtest så sørg for at LP begge medier startes lidt inde i det aktuelle Nr så ikke den tomme startrille på vinyl afsløre hvilket medie der spilles på.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 06 December 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Til Boman

Det er trist, at folk som dig med teknisk baggrund/uddannelse kun ser hvad der teoretisk burde være bedst. Hvad der måler bedst må være det bedste. Det er så langt fra virkeligheden som det kan komme.  Denne store diskussion har jeg nyligt haft med en gl skolekammerat som er uddannet på Ålborg Universitet med speciale i lyd og arbejder med støjgener.

For ham var der kun digitale forstærkere, de målte nemlig fantastisk og samme holdning havde han til digitale rumkorrektioner. Lyd kan snart ikke blive mere trist end med nævnte produkter.Jeg har lyttet til mange digitale forstærkere og som før nævnt rumkorrektioner og intet af det ville jeg eje eller sælge.

Jeg skrev et par indlæg til dig som ikke blev besvaret, men prøv dog at sammenligne direkte mellem din egen digtiale reference og så en kvalitets pladespiller. A B test med samme musik i mest optimale indspilning og sørg for at lydniveau er samme ved skift.

Analog er der hul igennem, lyder naturligt samt meget større lydbillede, straks digitale medier kommer på indsnævres lydbilledet betragteligt,som om lydbilledet klapper sammen. PRØV dog.

Læs mine tidligere indlæg om mine egene erfaringer med 48 testpersoner hvor CD kontra LP blev afprøvet. Og henviser også til din omtale om frekevnsområde, hvor jeg nævner menneskets høremæssige formåen. De fleste personer kan maks høre 14-16.000 hz, de ekstreme kan høre 18-20.000 og de er FÅ. Mange høre kun 10-12.000 hz grundet længerevarende arbejde med konstante støjgener. At hjernen så kan kompensere lidt for dette er psydovidenskab som ikke kan afvises.

Men diskussionen om LP kontra CD kan du kun på fair vis afgøre overfor dig selv ved at lave den såkaldte A-B test og jeg har aldrig mødt nogen indtil nu der ikke måtte overgive sig til vinyl hvis de brugte denne og eneste rigtige sammneligning. Og gøres det evt i blindtest så sørg for at LP begge medier startes lidt inde i det aktuelle Nr så ikke den tomme startrille på vinyl afsløre hvilket medie der spilles på.

Hilsen Ole

Tag nu bare hjem til Boman med åbent sind og hør noget du ikke har hørt før. Der behøver du ikke engang blindtest for at blive overbevist om at Boman har ret.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 06 December 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej pof

En sådan udtalelse kan jeg ikke bruge til noget. Har i sammen lignet en super pladespiller direkte op med jeres digtale forlystelses center med samme musik som grundlag, ellers kan det intet bruges til.  Jeg har gjort dette mange gange og det er eneste måde man kan afgøre om hvad der er bedst, påstande kan ikke bruges til så meget, prøv det i virkeligheden , men noget tyder på i ikke tør tage den chance. For tænk hvis alle illusionerne brister og det gør de.

At diskutere videre er jo nyttesløst, hvis ikke i vil gribe situationen an på rette vis, altså fair sammenligning.

Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Til Boman

Hilsen Ole

Kære Ole

Du kan slet ikke forestille dig, at de løsninger jeg har valgt giver en mere naturtro lyd - uanset hvilken lydkilde jeg eventuelt anvender?

Eller at cdmediet tillader en særdeles god kvalitet?

Jeg har da haft analog lyd - i rigtig mange år - men den matchede slet ikke min nuværende lyd.

Kan du ikke forstå, at ved at benytte faselineære digitale delefiltre, digital korrektion og korrekt delay mellem højttalerenhederne, forbedrer jeg højttalergengivelse som meget, at gammeldags analog gengivelse slet ikke kan konkurrere.

Jeg reducerer tidsforvrængningen så meget, at almindelige højttalere lyder mudret ved siden af - uanset lydkilden.

Tag en almindelig 3-vejs basreflekshøjttaler. Når musikken starter, ankomer først diskanten, lidt senere mellemtonen, senere endnu kommer bassen og tilsidst outputtet fra basrefleksporten (en periode senere end lyden fra forsiden af membranen).

Når musikken stopper, stopper først diskanten, så mellemtonen, derefter bassen fra forsiden af membranen, og til sidst lyden fra basrefleksporten.

Jeg er teknologisk et stort skridt foran - uanset lydkilde.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 06 December 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Du har helt ret i at det er nytteløst at diskutere videre, for du har ikke hørt Bomans anlæg, og Boman og jeg har ikke hørt det referencesystem som du henviser til. Derfor er aktion næsten trin, hvis nogen vil være åben til at høre modpartens lyd. Ikke flere argumenter på skrift. Han har inviteret dig uden at du har svaret på det.

Men jeg vil da ikke lægge skjul på at der er større chance for at Boman og jeg har hørt et godt LP setup end der er chance for at du har hørt et anlæg som Bomans.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Tag en almindelig 3-vejs basreflekshøjttaler. Når musikken starter, ankomer først diskanten, lidt senere mellemtonen, senere endnu kommer bassen og tilsidst outputtet fra basrefleksporten (en periode senere end lyden fra forsiden af membranen).

Det må da være nogle fantastisk store højttalere du har, hvis en bastone på f.eks. 40 hz først kommer en periode for sent. En periode ved 40Hz må være en 40.del sekund og ved lydens hastighed på 343 m/s giver det en afstand på over 8 meter mellem membran og port.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt til dels sætte mig ind i bomands argumenter! Men har han hørt et analog setup med højttalere hvor fase forløbet ligger tæt og parallelt over 2-3 oktaver? Det har han næppe. Mig bekendt er det kun Chario og Troels Gravesen som har arbejdet med at lave passive filtre efter dette princip.
Lav dog en A-B blindtest med samme musik numre og stop den lidt religiøse forud indtagede indstilling for og imod,
Jeg lægger gerne anlæg og et par glas rødvin til. Medbring selv det digitale vidunder!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes