| Forfatter |
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eneste måde på at få det ud af verden på er at fodre en computer med parametere den klart definere den korrekte måde et musiksignal skal gengives på, og præsentere computeren for CD-Streming og LP og selv det ville ingen acceptere fordi parameterene kunne man vel heller ikke blie enige om. 
Basalt set handler det vel om: sker der noget inden i dig når du lytter til dit setup? Føler du musikken, erindrer du en speciel episode hvor et nummer blev spillet. Hvis det sker er jeg fuldstændig ligeglad med alt andet...  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd skrev:
Hej Boman
er du bekendt med FIR Digital Filter Design som bruges i mange af de nye Prof. setups til PA anlæg.
|
|
|
Nej.
Jeg anvender Acourate, som er en akustisk "værktøjskasse", som kan måle, behandle måleresultater, lave delefitre, korrektionsfiler og meget meget mere.
Korrektionerne bliver beregnet vha en Linuxbaseret pc.
Se eventuelt min indsigtsartikel.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Nu er jeg ualmindelig træt af at høre om Bomans setup. Manden fremhæver selv gang på gang at hele hans trick er at korrigere højttalerne. For at gøre dette har han låst sig fast på CD mediet og har afskåret sig fra enhver form for vurdering af om vinyl eller CD er den bedste kilde. For HAM er CD bedre fordi det giver ham den ønskede mulighed for korrektion, men han må altså snart til at forstå at vi andre ikke gider skifte til et setup som hans og derfor er LIGEGLADE. I øvrigt er hans forklaring om at han skal digitalisere en analog kilde for at spille den på hans setup jo bare en dårlig undskyldning, for det kan man sagtens gøre og det er BESTEMT ikke udelukket at resultatet faktisk bliver ganske godt - men det er så der hvor HAN ikke gider.
Du tager helt fejl, og hvis du havde læst det, jeg har skrevet, ville du vide, at jeg ikke nedgør vinylmediet. Men jeg prøver at rette den misforståelse, der er blandt visse vinyltilhængere, nemlig at vinyl er cdmediet klart overlegent. Begge medier har deres fejl og mangler.
Og nej, Boman, den pladespiller som du engang havde var ikke i den bedre ende
Det mente High Fidelity i deres test.
Når det så er sagt, så er aktive delefiltre med faselineære filtre nok en meget god ide - både for digitale kilder OG analoge. Faselineære filtre har dog også deres problemer, i form af pre-ringing som faktisk er et hørbart fænomen - hvilket har fået f.eks. Meridien, Ayre og andre til at bruge apodiserende filtre, som skubber al ringning til post-ringing i stedet, hvilket IKKE er hørbart.
Jeg har læst en AES artikel om hørbarhed af preringning. Den måde jeg anvender filtrene på gør, at jeg er meget langt (faktor 100) fra hørbarheden
Man skal så også huske at enhver CD er filtreret ganske hårdt med et snævert low-pass filter for at overholde red-book standarden, hvilket sikkert også introducerer underlige hørbare fænomener. CD afspillere der overholder standarden gentager denne proces for at undgå aliasing. For mange CD afspillere ligger evt. problemer i gengivelsen primært i beskaffenheden af disse to filtreringer og de konkrete filter implementationer.
Jeg bruger ikke cd afspiller.
Så Boman og co bør måske komme i hu at selv med Bomans korrektion imlementeret vil en vinylkilde på en fornuftig vinyl (ikke fra en filtreret CD master) spare to filtreringer, hviket er mindst en i forhold til Bomans setup og to i forhold til alle andres.
Jeg vil da ikke spare to filtreringer ved at spille lp'er, derimod skal jeg addere en AD konvertering. Mit anlæg er fuldt digitalt, det er først lige før højttalerledningerne, at det bliver analogt.
Sidst men ikke mindst, Boman vil du ikke nok lade være med at trompetere dit anlægs fortræffeligheder ud i en masse debatter, hvor det ikke er relevant - det er lidt trættende. |
|
|
Når jeg beskriver mit anlæg, er det for at understrege, at det ikke kun er en almindelig cd/lp forskel jeg oplever. Den digitale signalbehandling giver andre fordele. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Kan vi ikke få en nærmere beskrivelse af dit højtaler setup, incl amps og digitalt filter.
SLyd
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS
Har læst din indsigts artikel.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ot.. Hvor blev tråden af ??? Mener den hed "Ulemper ved LP"
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
der står ikke noget om dine amps, delefilter, og lignende.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd skrev:
Hej Boman
|
|
|
Det er jeg ellers overbevist om.
Fra harddisk via LAN til Squeezebox Touch, via toslink til RPM 9636 digitalt lydkort i Linuxbaseret korrektionspc, som beregner to stereosignaler, der via ADAT går til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU signaler, som går til hver sin Lyngdorf TDA2200+ __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
slyd skrev:
Hej Boman
|
|
|
Det er jeg ellers overbevist om.
Fra harddisk via LAN til Squeezebox Touch, via toslink til RPM 9636 digitalt lydkort i Linuxbaseret korrektionspc, som beregner to stereosignaler, der via ADAT går til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU signaler, som går til hver sin Lyngdorf TDA2200+
|
|
|
Det er vel ikke en LP's ulempe, og analogt kommer ovenstående aldrig til at lyde. Måske anderledes, men det er i bund og grund vel ikke det det handler om her.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 06 December 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trådens emne er: Ulemper ved LP (og ikke: Fordele ved digital)!
Vend venligst tilbage til trådens oprindelige emne. Fremtidig Off Topic vil betyde, at jeg går ind og rydder op (sletter) indlæg, hvor jeg finder det nødvendigt!
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 09 December 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Trådens emne er: Ulemper ved LP (og ikke: Fordele ved digital)!
Vend venligst tilbage til trådens oprindelige emne. Fremtidig Off Topic vil betyde, at jeg går ind og rydder op (sletter) indlæg, hvor jeg finder det nødvendigt!
|
|
|
Tak for det.
Har lige været offline et par dage. Ville egentligt have de tekniske begrænsninger frem ved LP da jeg finder teknikken spændende.
Hvorfor vil jeg så vide det.. Jeg tror det bedste resultat kommer af en kombination af viden om teknik og sjæl.. __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 11 December 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er revnende ligeglad med teoretisk digital "bevisførelse"...musik handler om indtryk.oplevelse og de følelser der vækkes.. og sjovt nok hører vinylfolket musik,mens bitsfolket hører lyde (har jeg hørt nogen sige)
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
jeg er revnende ligeglad med teoretisk digital "bevisførelse"...musik handler om indtryk.oplevelse og de følelser der vækkes..
og sjovt nok hører vinylfolket musik,mens bitsfolket hører lyde (har jeg hørt nogen sige) 
|
|
|
Der er ingen grund til at udbrede fjollede fordomme. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 14 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg elsker min vinyl. Og den dynamik der følger med i lyden kontra digitalt.
Men et stort minus, som er især er betinget af vintervejret, er statisk elektricitet.
Nogen dage kan jeg på ingen måde få pladen til at stoppe med at knitre.
Dagen efter er der ingen problemer.
Så ESD er i mine øjne øjne den største ulempe ved LP.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har siddet og læst det meste af tråden igennem, og det er en underlig vægtning mange anlægger. Hvorfor være så teknologisk fikseret, vi har anlægget på grund af musik interessen og ikke omvendt. Og et godt pladepiller eller CD setup til f.eks. 25k burde kunne tilfredsstille alle, hvis det er det medie der ønskes. Jeg har ihvertfald absolut ingen planer om at opgradere mit setup som i ser forneden, da lydkvaliteten er helt igennem fin. Jeg har nok brugt mellem 80 og 90 % på musikken, og det er da her fokus må ligge.
Når der tales om ulemper ved LP, er det systemets alder, de er upraktiske, skal vendes hvert 20 min, kan ikke spilles i bilen, får nemt ridser og knas og er i det hele taget så teknologisk forældet at det kun er på grund af musikinteressen vi beholder dem. For de er også nostalgiske og hyggelige ind imellem, men de har ikke udgjort noget reelt alternativ til CDen de sidste 20 år.
NÅr det gælder køb af HIFI har vi også bare forskellige præferencer. For alle HIFI køb er vel en afvejning af fire faktorer i forhold til hinanden; Pris, Mærke, betjening og lydkvalitet. Og her prioriterer vi forskelligt, nogle foretrækker det ene, andre har andre ønsker og det er da helt OK, sådan bør det også være. Men meget af diskusionen i denne tråd handler grundlæggende om forskellige præferencer, selv om der skrives noget helt andet. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nogle mennesker foretrækker konsum,andre kvalitet
cdèn har aldrig udgjort nogen kvalitativ konkurrent til vinylen men det overvejende flertal har vænnet sig til lyden fra et dårligt medie over dårlige anlæg
så som i alle andre sammenhæng,tror flertallet at ha ret alene fordi de er flest! intet under der sku gå så mange år inden flertallet accepterede jorden er rund,ikke flad.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
nogle mennesker foretrækker konsum,andre kvalitet
cdèn har aldrig udgjort nogen kvalitativ konkurrent til vinylen men det overvejende flertal har vænnet sig til lyden fra et dårligt medie over dårlige anlæg
så som i alle andre sammenhæng,tror flertallet at ha ret alene fordi de er flest! intet under der sku gå så mange år inden flertallet accepterede jorden er rund,ikke flad.
|
|
|
Grunden til at jeg skriver dette er, at lp'en ikke nødvendigvis er bedre er cd'en.
Det er faktist muligt at opnå en fantastisk god gengivelse vha cd'er.
At alle nyere pop cd'er er klippet, komprimeret og forvrænget, er ikke mediets skyld.
Jeg har heldigvis rigtig mange gode cd'er, hovedsaglig ældre udgivelser og klassisk musik.
Grunden til, at jeg i sin tid stoppede med at købe lp'er og skiftede til cd'er var, at jeg undgik usikkerheden, hver gang jeg skulle købe en lp, var det en god presning jeg fik, eller var jeg uheldig, og fik en dårlig. Og - ikke mindst - ende problemet med slitage. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulempen ved LP er at: Man skal være indstillet på at det er et mere besværligt medie end CD/SACD, med krævende forstås indsigt, know how og villighed til at putte penge i et "forældet medie". Jeg har rodet med hifi i 40år, men det er bestemt ikke nostalgien der har fået mig til atter en gang at anskaffe et godt analogt setup. For mig er det musikken der tæller mest. Der er mange elendige LPér, men også perler ind i mellem. Men ingen af dem er behæftet med "loudness wars, Digital Rights Management kodning, bit reducering (CD), jitter og andre digitale fejltagelser. Jeg håber inderligt at musik industrien vil give os Blue Ray AUDIO til en overkommelig pris og at de får styr på mastering.
|
| Til top |
|
| |