Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ulemper ved LP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Jeg har siddet og læst det meste af tråden igennem, og det er en underlig vægtning mange anlægger. Hvorfor være så teknologisk fikseret, vi har anlægget på grund af musik interessen og ikke omvendt. Og et godt pladepiller eller CD setup til f.eks. 25k burde kunne tilfredsstille alle, hvis det er det medie der ønskes. Jeg har ihvertfald absolut ingen planer om at opgradere mit setup som i ser forneden, da lydkvaliteten er helt igennem fin. Jeg har nok brugt mellem 80 og 90 % på musikken, og det er da her fokus må ligge.

Når der tales om ulemper ved LP, er det systemets alder, de er upraktiske, skal vendes hvert 20 min, kan ikke spilles i bilen, får nemt ridser og knas og er i det hele taget så teknologisk forældet at det kun er på grund af musikinteressen vi beholder dem. For de er også nostalgiske og hyggelige ind imellem, men de har ikke udgjort noget reelt alternativ til CDen de sidste 20 år. 

NÅr det gælder køb af HIFI har vi også bare forskellige præferencer. For alle HIFI køb er vel en afvejning af fire faktorer i forhold til hinanden; Pris, Mærke, betjening og lydkvalitet. Og her prioriterer vi forskelligt, nogle foretrækker det ene, andre har andre ønsker og det er da helt OK, sådan bør det også være. Men meget af diskusionen i denne tråd handler grundlæggende om forskellige præferencer, selv om der skrives noget helt andet.

mesi skrev:
nogle mennesker foretrækker konsum,andre kvalitet

cdèn har aldrig udgjort nogen kvalitativ konkurrent til vinylen
men det overvejende flertal har vænnet sig til lyden fra et dårligt medie over dårlige anlæg

så som i alle andre sammenhæng,tror flertallet at ha ret alene fordi de er flest!
intet under der sku gå så mange år inden flertallet accepterede jorden er rund,ikke flad.

Ovenstående to indlæg er tråden i en nøddeskal. Først Hermann med et rigtigt fornuftigt indspark om at det handler om personlige præferencer og prioriteter og indlægget efter et tåbeligt unuanceret indlæg fra mesi om at "vinyl er kongen, cd er noget l**t, end of story!".

Mesi, læs det Hermann skriver. Du synes vinyl er bedst, det er helt okay, men det gør det ikke til en sandhed der gælder generelt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

En endnu ikke nævnt ulempe ved LP-afspilning er de mange muligheder. Man bliver meget nemt overvældet og forvirret på et højere plan.

I går havde jeg besøg af en ikke hiif-interesseret ven. Han har dog ikke noget imod musik. Vi lyttede til flere gamle plader med forskellige pickupper, arme og med forskellige belastninger på MC indgangen. Han kunne afgjort høre forskel, men sagde også helt klart "det er jo et spørgsmål om smag, for det hele lyder jo godt". Han var dog helt klar på forskellen mellem en 30år gammel MM pickup og en høj kvalitets MC til mange gange prisen. "Almindelige" mennsker kan høre forskellen, selv om det ikke forstår teknikken og slet ikke kan fatte priserne. 

Uanset denne demo, var han dog på ingen måde interesseret i at tage pladespilleren op igen. Han klarer sig fint med CD og MP3 filer. Vi lyttede da også til CD (FLAC fra NAS via DAC).

LP aftastingen kan virke uoverskuelig og med alt for mange muligheder og dermed også fejlmuligheder, Hermed også en reel risiko for at ende op med noget der ikke yder mediet retfærdighed.

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 December 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

strandvaskeren mener jeg skriver tåbeligt og unuanceret med følgende begrundelse :

"Ovenstående to indlæg er tråden i en nøddeskal. Først Hermann med et rigtigt fornuftigt indspark om at det handler om personlige præferencer og prioriteter og indlægget efter et tåbeligt unuanceret indlæg fra mesi om at "vinyl er kongen, cd er noget l**t, end of story!".

altså intet nyt eller på anden vis oplysende for trådens videre udvikling!!
kun en henvisning til hvad andre allerede har skrevet...
altså består strandvaskerens argumentation i at gentage hvad han så åbenlyst ikke mener meddebattørene har læst,endsige forstået!

jeg siger ikke strandvaskeren lider under/af åndelig dovenskab,
men vil påberåbe mig retten til at mene hans her i tråden foreløbigt sidste indlæg bærer præg heraf

når jeg tillader mig at skrive hvad jeg mener,er det mest af alt fordi tråden for en stor del består af unuancerede tåbelige enøjede indlæg (ingen nævnt,ingen glemt)
altså hellere vælge at give min personlige mening luft,fremfor at citere andres indlæg hvor jeg så klapper den jeg er enig med,på ryggen,og rakker den anden personligt ned og lige tilskriver vedkommendes indlæg lidt enkelte ekstra ækle gloser...mest fordi jeg ikke tillægger andre debattører evner til at forstå hvor dum vedkommendes mening nu engang var i sin oprindelige ordlyd.

jeg vælger altså  at påpege enkelte for mig uomtvistelige faktum!!
så som at flertallet af de anlæg JEG har oplevet rundt omkring,alle har haft en ting tilfælles,nemlig at de har lydt dræbende kedelige i musikalsk sammenhæng (hvilket er særdeles trist,al den stund mange har ønsket en musikalsk stimulerende oplevelse fra investeringen)

det er min påstand (som kun den enkelte kan verificere) at vinyl som signalkilde,i mange tilfælde vil levere en mere musikalsk oplevelse på disse kedelige anlæg,frem for cdèn som nok vil tilvejebringe en mere støjfri,men til gengæld som oftest totalt charmeforladt lydgengivelse,en tendens som jo kun forstærkes på disse åh så gabende kedelige og alt andet end "korrekte anlæg

så fortvivl ej derude blandt i mange med konsum-grej
prøv en rimelig grammofon og (gen)find charmen ved stereo

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
når jeg tillader mig at skrive hvad jeg mener,er det mest af alt fordi tråden for en stor del består af unuancerede tåbelige enøjede indlæg (ingen nævnt,ingen glemt)
altså hellere vælge at give min personlige mening luft,fremfor at citere andres indlæg hvor jeg så klapper den jeg er enig med,på ryggen,og rakker den anden personligt ned og lige tilskriver vedkommendes indlæg lidt enkelte ekstra ækle gloser...mest fordi jeg ikke tillægger andre debattører evner til at forstå hvor dum vedkommendes mening nu engang var i sin oprindelige ordlyd.

jeg vælger altså  at påpege enkelte for mig uomtvistelige faktum!!
så som at flertallet af de anlæg JEG har oplevet rundt omkring,alle har haft en ting tilfælles,nemlig at de har lydt dræbende kedelige i musikalsk sammenhæng (hvilket er særdeles trist,al den stund mange har ønsket en musikalsk stimulerende oplevelse fra investeringen)

det er min påstand (som kun den enkelte kan verificere) at vinyl som signalkilde,i mange tilfælde vil levere en mere musikalsk oplevelse på disse kedelige anlæg,frem for cdèn som nok vil tilvejebringe en mere støjfri,men til gengæld som oftest totalt charmeforladt lydgengivelse,en tendens som jo kun forstærkes på disse åh så gabende kedelige og alt andet end "korrekte anlæg

så fortvivl ej derude blandt i mange med konsum-grej
prøv en rimelig grammofon og (gen)find charmen ved stereo

Min påstand/erfaring er, at cd kan levere en mere musikalsk oplevelse end lp.

Hvem har mest ret, du eller jeg?

Det er således, at ingen anlæg er perfekt, og nogle anlæg "lyder bedre" med lp, og andre med cd.

Der er ingen entydig sandhed.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Pas nu på at debatten ikke glider af sporet igen! Emnet er "Ulemper ved LP"... ikke for eller imod det ene eller andet!

Og mesi, drop de personlige udfald!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 December 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Indlæg rettet! Mesi, det er ikke din opgave at bestemme hvad der er korrekt opførsel i forummet. Den opgave ligger 100% på mine skuldre! /Mikkel

eneste ulempe ved LP er for mig at se prisen på softwaren,samt sliddet på pickuppen.

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 21 December 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

en ulempe ved lp er indstillingen af vta'en...den korrekte vinkel hvormed pick-up'en aftaster lp'en. med mindre man har en arm
der kan indstilles løbende fra plade til plade, vil mange plader uomtvisteligt blive aftastet med forkert vinkel, afhængig af
pladens tykkelse. forkert vta resulterer i forskydninger mellem bas, mellemtone og diskant, og dermed også mindre eller
forkert soundstage. tillige kan dårlige skæringer give skrat, afvigelser i hastighed mv. Alligevel er jeg ikke i tvivl om hvad jeg
foretrækker :). jeg har ofret +60.000 på mit cd-setup, og var nok lidt af en cd-fanboy med over 1000 cd'er købt gennem de
sidste 20 år ...lige indtil jeg fik en gammel vinylaftaster indenfor dørene... jeg har praktisk talt ikke lyttet på cd siden

ps. jeg har ikke læst alle 10 sider i denne tråd, så måske er vta-problematikken allerede nævnt.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
altså intet nyt eller på anden vis oplysende for trådens videre udvikling!!
kun en henvisning til hvad andre allerede har skrevet...
altså består strandvaskerens argumentation i at gentage hvad han så åbenlyst ikke mener meddebattørene har læst,endsige forstået!

Hvis du synes mit indlæg mangler relevans kan du kigge på de øvrige 5-8 indlæg jeg allerede har postet i tråden her.

Jeg giver dig for øvrigt helt ret i at tråden indeholder en hel del unuancerede tåbelige enøjede indlæg (såmænd både fra den ene og den anden lejr), så der var vel ingen pointe i at tilføje et til stakken?

Janils beskrev lidt højere oppe at han sammen med en ikke-hifi interesseret ven havde hørt forskel på forskellige pickupper, arme og belastninger. En af de pointer jeg har frembragt tidligere i tråden er, at man med et vinylsetup har mulighed for selv at præge lyden som man gerne vil have den, en pointe der falder fint i tråd med det Janil skriver om at ham og kammeraten hørte forskel på tingene. Jeg går ud fra at du også har erfaret at man kan "tune" lyden med pickupvalg og den slags, ikk?

Det er noget sværere at pille ved lyden på digitale setup idet det meste udstyr ikke har indstillingsmuligheder. Det er meget mere plug and play og så er lyden som den nu er. Boman har dog skrevet side op og side ned om det avancerede digitale system han bruger som netop har mulighed for at justere alt muligt og derved også ændre lyden efter egen smag, blot ved at "rette tal i et regneark" i stedet for at skrue pickupper og arme af og på pladespillere.

Når nu der ikke findes "en og KUN en vinyllyd" ligesom der heller ikke findes "en og KUN en digitallyd" er det efter min mening temmeligt tåbeligt kategorisk at hævde det ene er bedre end det andet. Alligevel giver du endnu engang den digitale lyd et skud for boven med gloser som "dræbende kedelige", "gabende kedelige" og "totalt charmeforladt".

Kan det tænkes at du holder af vinyllyd fordi du har mulighed for at farve lyden som du personligt ønsker det med dit valg af pickup og øvrig isenkram? Kan det i samme ombæring tænkes at du finder digital lyd dræbende kedelig fordi du ikke har mulighed for at tilsætte kulør i samme udstrækning? Kan det tænkes at hele den her tråd i bund og grund handler om at nogle sætter pris på at kunne farve lyden efter eget ønske mens andre foretrækker den renest mulige vare, og at der af samme grund ikke er grundlag for at sige "det ene ER bedre end det andet, basta!"?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Hermann. skrev:

Når der tales om ulemper ved LP, er det systemets alder, de er upraktiske, skal vendes hvert 20 min, kan ikke spilles i bilen, får nemt ridser og knas og er i det hele taget så teknologisk forældet at det kun er på grund af musikinteressen vi beholder dem. For de er også nostalgiske og hyggelige ind imellem, men de har ikke udgjort noget reelt alternativ til CDen de sidste 20 år.

Ovenstående to indlæg er tråden i en nøddeskal. Først Hermann med et rigtigt fornuftigt indspark om at det handler om personlige præferencer og prioriteter

Jeg er slet ikke uenig i at vinyl-mediet er meget mere omstændeligt og fejlbehæftet (rent fysisk) end cd-mediet - men som jeg har påpeget overfor Hermann tidligere, så er hans synspunkter altså ikke omni-potente, selv om han udlægger dem sådan...

Systemets alder kan jeg ikke se nogen direkte ulempe ved. At de skal vendes hvert 20 minut (plus/minus en del minutter) ser jeg som en fordel, idet jeg ved cd oplevede at det var for nemt at miste fokus, mens vinyl virker befordrende (for mig). De kan ikke anvendes i bilen - så sandt, så sandt (surprise), men så køber jeg cd-versionen - og som regel er min musiksmag forskellig i bilen fra i stuen. Behandler man pladerne ordentligt knaser de som regel ikke meget - men indrømmet, presnings- og vinylkvaliteten har desværre stor betydning. Men at jeg kun anvender vinyl pga. den såkaldte musikinteresse... På sin vis er det rigtigt - jeg hører gerne musik. Jeg havde mindst lige så mange cd'ere som plader på et tidspunkt, men oplevede bare at lyden fra lp virker mere involverende, og det fysiske aspekt er også interessant for mig. Når jeg en sjælden gang hører en cd spørger jeg af og til mig selv hvorfor jeg dog ikke bare hører dem, for de er jo uden knas og støj - indtil jeg hører en plade, så er det igen klart for mig hvorfor.

Man har hver sin præference, og en almen gyldighed findes ikke, ganske korrekt - ej heller for betjening a.k.a. "så hører man flere plader" som Hermann så gerne skriver andetsteds. Men nogle af os synes faktisk det med 20 minutter og den mere fysiske håndtering er et plus. Og så er der også lyden, som nogle af os bare bedst kan lide sådan.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

jer helt enig med wymax. men jeg mener faktisk at der er muligt at argumentere mere objektivt for de gamle pladers
overlegenhed. der er ganske simpelt mange flere detaljer, og detaljerne præsenterer sig ikke (som de ofte gør på cd) som
"detaljer", men som meningsfulde dele af musikken. lydbilledet er nærmest dobbelt så stort - musikken bliver en fysisk
størrelse. cd-mediet har en tendens til at "præsentere" musik, fremfor at "være" musik. jeg havde en pige på besøg for ikke
så længe siden, og jeg spillede lp'er for hende som hun ikke kendte. noget temmeligt råt støjrock fra 90'erne. hun var
fascineret...selvom det ikke var indenfor hendes normale musikalske område. jeg skiftede herefter til mit cd-set up og
spillede samme nummer. hun spurgte "hvad er det" og jeg svarede "det samme nummer som du lige har hørt, blot på cd".
hun var nærmest chokeret - og sagde at nu var det jo "kedelig og slet ikke farligt" mere. og det til trods for at det er en
plade som jeg altid har anset for at være vellykket overført til cd, og lydende meget analogt og dynamisk.

...undskyld mikkel , jeg ved godt det er off-topic, men for s.... det er altså svært ikke at kaste sig ind i debatten, når nu
man har nogle oplevelser der vedrører de resterende (off topic) indlæg.

og så er jeg i øvrigt ganske åben overfor tiltag som Boman's...kunne være spændende at lægge ører til en dag!
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 22 December 2010 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

En del digital musik matriale bliver konverteret til analog og indspillet på vinyl plade - og mange siger at det giver bedre lyd (mere musikalsk lyd) end CD indspillingen (eller FLAC filer). Så er den analoge pladespiller blot en "instrument" som tilføjer en musikalsk dimension - ikke noget med HIFI at gøre.

Lad os komme så tæt på den originale musik "source" om det så er analog (=for det meste gamle dage) eller digitale (ny moderne musik).....

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

En del digital musik matriale bliver konverteret til analog og indspillet på vinyl plade - og mange
siger at det giver bedre lyd (mere musikalsk lyd) end CD indspillingen (eller FLAC filer). Så er den analoge pladespiller blot en
"instrument" som tilføjer en musikalsk dimension - ikke noget med HIFI at gøre.

en cd plade skal også konverteres tilbage til analog før den kommer ud gennem højttalerne, så forskellen er vel at vinylpladen
bliver afspillet analogt, og konverteringen ER foregået inden afspilningen. når du siger at en pladespiller så er et instrument og
ikke noget med hifi at gøre, kunne det være interessant at høre hvad du mener hifi er for en størrelse? den største forskel
mellem cd og vinyl er netop at vinyl lyder mere som rigtig musik...mere "live". instrumenterne får deres rigtige størrelse i
rummet og der er mere "smæk" på, mere energi. er det ikke bl.a. det hifi drejer sig om, at det lyder som virkelighed?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 22 December 2010 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Hvis trådstarter mener at tråden skal handle om fordele ved LP, så er det fint med mig. Så er det frit at ændre emnefeltet.

Men så længe at emnet hedder "Ulemper ved LP", så er det dét der er emnet...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 10
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes