| Forfatter |
|
andebio Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er igang med at finde nyt anlæg.
Jeg skal have et sæt Dynaudio focus 140 med sub, eller et sæt contour s1.4. Regner med at købe en brugt forstærker for at spare. Kan ikke bestemme mig for model. Hvad synes i?
Det jeg så regnede med var at få en musical fidelity DAC med, og så spille FLAC over Netværksharddisk og SONOS. Mister jeg noget på lyden der eller er det lige så godt som CD.
Kunne virkelig godt tænke mig at kunne styre musikken via en ipad, eller iphone i stedet for den dyre fjernbetjening til SONOS. Men tænkte om der er nogle netværksharddiske hvor man kan bruge programmet remote til at afspille FLAC eller AAC filer på harddisken, eller skal SONOS imellem for at "afspille" lyden? __________________ mvh
Anders V
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLAC er lige så godt som CD, hvis DAC'en er den samme.
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos ZP90 kan betjenes med ipad, og iphone
Før du køber HT så prøv at lytte på dynaudio Special Twenty-Five, en så fed HT lidt dyre end det du har set på men du får så meget mere
|
| Til top |
|
| |
andebio Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for det.
Det var lige det jeg ville høre. Så bliver jeg fri for at købe CD afspiller til ved ikke hvor mange kilo. Har lige læst lidt på forummet de sidste par timer. Er der nogen som har bedre forslag til DAC'en end musical fidelity v12 (sådan ca). bliver nok sammenkoblet med SonosZP90? __________________ mvh
Anders V
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tage en snak med tape connection MKII om det for det hele kommer jo også and på hvor godt resten af systemet er... man skal jo se hele systemet som en helhed Der findes jo DAC op til 100K
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
andebio skrev:
| Det jeg så regnede med var at få en musical fidelity DAC med, og så spille FLAC over Netværksharddisk og SONOS. Mister jeg noget på lyden der eller er det lige så godt som CD.
|
|
|
Jeg har ikke oplevet nogen hørbar forskel på at fodre en dac fra en cdafspiller eller en sonos.
andebio skrev:
| Kunne virkelig godt tænke mig at kunne styre musikken via en ipad, eller iphone i stedet for den dyre fjernbetjening til SONOS. Men tænkte om der er nogle netværksharddiske hvor man kan bruge programmet remote til at afspille FLAC eller AAC filer på harddisken, eller skal SONOS imellem for at "afspille" lyden? |
|
|
Der findes noget software der hedder SqueezePlay http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay, der efter sigende skulle kunne få en alm. pc til at fungere ligesom en Logitech Squeezebox. En ægte hardware Squeezebox kan styres fra en ipod/iphone, men jeg ved ikke om sådan en software emuleret SqueezePlay'er også kan, men du kan jo installere programmet og prøve dig frem.
HVIS SqueezePlay kan alt det du har brug for, så kan du jo skrue en hjemmebygget netværksharddisk sammen baseret på noget windows så du kan lade den køre SqueezePlay.
Jeg har ikke kendskab til fabriksbyggede netværksharddiske der har audioudgang eller digital audio out, men det kan da være de findes alligevel?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
| FLAC er lige så godt som CD, hvis DAC'en er den samme. |
|
|
FLAC er bedre end CD. En CD afspiller har mange fejllæsninger og det har en harddisk ikke.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
| En ægte hardware Squeezebox kan styres fra en ipod/iphone, men jeg ved ikke om sådan en software emuleret SqueezePlay'er også kan, |
|
|
Det kan den. Der er andre 'men' ved SqueezePlay.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et prisbilligt bud på en DAC kunne være Cambridge DAC hos Hifi-klubben. Koster ca. 2k.
Ellers er Stello hos Vassago en meget rost DAC. Tror det er til 5k.
Selv bruger jeg Music Hall rør-dac, som jeg mener er endnu bedre. Men den koster også en lille smule mere end Stello'en. Mener den koster 5-5,5k.
Alle tre løsninger har USB stik, så de kan tilsluttes en PC direkte.
Vil du opgradere lidt yderligere, kan du bruge en M2Tech fra Vassago sammen med de omtalte DACs, og løfte det hele lidt endnu. Koster vist ca. 800kr.
Squeezebox Duet synes jeg selv er en rigtig prisstærk løsning. Jeg bruger den ikke til mit primære anlæg, men pris/ydelse er rigtig høj, og jeg vil mene du skal godt op i pris for at få en CD afspiller, der kan matche lyden. (Husk at bruge lossless filer - gerne højopløst). Kan også opgraderes med en af de ovenstående DAC's, for at løfte lyden yderligere (her tænker jeg primært på Stelloen og Music Hall'en).
Faktisk vil jeg mene at alene tuner-funktionen i Squeeze-boxen er guf. Synes det er en ofte overset funktion ved Squeezeboxene. Med hundredevis af radiostationer og mange sorteret efter kategori fra hele verden, er det ret smart - og kvaliteten er fin nok som radio.
P.S. Alle de nævnte produkter har jeg testet hos mig selv, og har selv en Squeezebox Duet og Music Hall DAC'en i drift. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
Squeezebox Duet synes jeg selv er en rigtig prisstærk løsning. Jeg bruger den ikke til mit primære anlæg, men pris/ydelse er rigtig høj, og jeg vil mene du skal godt op i pris for at få en CD afspiller, der kan matche lyden. (Husk at bruge lossless filer - gerne højopløst).
|
|
|
Duet kan ikke klare højopløste formater. Den downsampler 24/96 til 24/48. Så skal man over i en SB Touch istedet. Den er nu heller ikke så dyr. Transporteren er desværre udgået.... Jeg er dælme glad for at jeg nåede at få fat i en...... for den spiller da bare helt fantastisk... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
24Bit, 48KHz er nu også højopløst 
(Det er alt over 16Bit, 44,1KHz vel egentlig).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
24Bit, 48KHz er nu også højopløst 
(Det er alt over 16Bit, 44,1KHz vel egentlig).
|
|
|
Ja ok men det jeg mente var, at køber du højopløste filer, så er de typisk
24/96 eller 24/88.2 og så får du ikke det fulde udbytte af dem. Og en SB-Touch er jo ikke meget dyere end dueten, og har en væsentlig bedre DAC og lavere jitter. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
supergris Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er interesseret i en Dynaudio Sub 300 i sort og perfekt stand, er du velkommen til at skrive...
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
dysterland skrev:
|
|
FLAC er bedre end CD. En CD afspiller har mange fejllæsninger og det har en harddisk ikke. |
|
|
Ja, i teorien er det rigtigt. Men hvis ellers CD-afspilleren er i orden, så er fejllæsninger ikke noget problem, vil jeg holde på.
|
| Til top |
|
| |
Duckmann Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
dysterland skrev:
|
|
FLAC er bedre end CD. En CD afspiller har mange fejllæsninger og det har en harddisk ikke.
|
|
|
Tja, men det meste FLAC musik er vel rippet fra en CD, dvs antallet af fejllæsninger må vel være det samme? __________________ Onkyo TX-NR808 -> MiniDSP
2 x 15" Exodus sub på en Behringer EP4000
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duckmann skrev:
pof@ skrev:
dysterland skrev:
|
|
|
|
|
Tja, men det meste FLAC musik er vel rippet fra en CD, dvs antallet af fejllæsninger må vel være det samme?
|
|
|
I mit anlæg er serverafspilning klart bedre en direkte CD afspilning. Og det selv om det er rippede CD'er, så jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor... En harddisk er sikkert et mere stabilt afspilningsmedie, men CD'erne er jo rippet fra et CD drev....
Jeg har sammenlignet med samme DAC fra hhv. CD drev via coax og en Duet ditto.
Der er iøvrigt en del interessante DAC'er til salg under "brugt"  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duckmann skrev:
pof@ skrev:
dysterland skrev:
|
|
|
|
|
Tja, men det meste FLAC musik er vel rippet fra en CD, dvs antallet af fejllæsninger må vel være det samme?
|
|
|
Det er selve ripningen der er bedre end aftastning via CD afspiller. En CD der er så ridset, at den ikke kan afspilles i CD afspiller kan ofte rippes perfekt. En fedt og ridsefri CD og en god CD afspiller vil dog aldrig have problemer. I PC miljø skal man også huske at afspille bitperfect. Ellers er man lige vidt.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter CDA til at rippe med, og der kan man bede den om rippe ud fra hvor god/korrekt læsningen skal være.
Så bliver den ved med at læse fra CD'en indtil eventuelle læsefejl er indlæst korrekt.
Så kan man teoretisk rippe en CD 100%
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Så kan man teoretisk rippe en CD 100%
|
|
|
Ahem... du mente vel 'i praksis' i stedet for 'teoretisk':)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
daniels skrev:
| Så kan man teoretisk rippe en CD 100%
|
|
|
Ahem... du mente vel 'i praksis' i stedet for 'teoretisk':) |
|
|
Både og...  For nogle CD'er kan jo være slidte og svære at læse fra. Og har været ude for at det tog over 30 timer at rippe en CD, som jeg havde sat til 100%. Men jeg køber nu langt det meste i highdef fra nettet. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |