| Forfatter |
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ved flere lejligheder fulgt en tråd på audioasylum ang. en ændring ved lyden når man laver følgende stunt i en forstærker eller forforstærker :
Nogle ringkærntrafo'er har "luft" i midten og andre har en støbt kærne, begge er bolte fast med en stålbolt og den med luft har en stor stålskive der dækker det meste af trafo'ens top, ved at fjerne den store topskive og naturligvis bolten, giver en hørebare forandring af lyden, jeg har selv prøvet dette stunt i en forforstærker og det kan høres !?
Det kan også gøres ved en trafo med kærne, men der er det ikke så hørebart !?
Er der andre der har prøvet det samme stunt og hvad skyldes denne forandring af lyden ?
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er man rigtig uheldig kan en metalbund, en stor skrue og dækslet udgøre en kortsluttet vikling der snupper alt energien i trafoen der bliver meget varm.....
Du har sikkert haft en halvdårlig kobling der har drænet noget energi. __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også prøvet det i en tidligere effektforstærker fra PS Audio, trafoen havde støbt kerne og da jeg fjernede stålbolten var det hørebart, dog ikke så meget som i forforstærkeren, der har en trafo uden kerne.
Er det mon et "problem" som PS Audio har, eller kan det ses og høres i andre mærker ?
- andre som har prøvet - eller har mod på at prøve dette stunt ?
-og hvorfor forskellen med og uden kerne ?
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
<snip>
-og hvorfor forskellen med og uden kerne ? |
|
|
Det er nog som Groove skriver.. ellers så står det lidt her / her __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove's forklaring lyder meget plausibel, trafo'en blev rimelig varm inden bolten og stålpladen blev fjernet, der er helt klart en ændring lydmæssigt samt fysisk mht. varme.
Jeg undre mig stadigvæk over at der kan være den meget tydelige forskel rent lydmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi at alt energien i trafoen går med at "fodre" den kortsluttede vikling
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonny skrev:
| Det er fordi at alt energien i trafoen går med at "fodre" den kortsluttede vikling |
|
|
Vil det sige at trafo'en "kortsluttes" i en vis forstand, når den er spændt fast med bolten og skiven ?
Det må da alt andet lige være et problem med mange andre producenter, med samme konfiguration.
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja præcis, og ja det problem er set før
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan faktisk købe kunststof bolte til dette formål. En Metal bolt vil være inde i traffoens magnetfelt, og så lede denne magnetisme, hvis så spændskiven øverst på traffoen er stor, så slipper lidt af magnetfeltet uden om traffoen og belaster denne.
Endnu værre går det hvis metal bolten har forbindelse til bundpladen og santidigt rører toppladen, så får du lavet en magnetisk kortslutning, og kan i værste fald brænde traffoen af. Kræver selvfølgelig at kabinettet er magnetisk ledende.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg limer altid mine trafoer fast med silicone det kan også skæres fri igen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt det nuværende mellemlæg af gummi i bund og brugt dobbeltklæbende gulvtæppetape til at holde det fast, og det fungere helt fint.
Har i selv oplevet denne forskel med - og uden centerbolt og skive ? - er det bedre eller bare anderledes ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg for at isolere skruen, nogle bruger messing skruer også.
Hvad er det for en forstærker, jeg ville kalde det en konstruktionsfejl... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en PS Audio PCA-2
Hvis jeg isolere skruen fra kabinettet, vil det være løsningen ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Det er en PS Audio PCA-2
Hvis jeg isolere skruen fra kabinettet, vil det være løsningen ?
|
|
|
Ja, det skulle virke... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alex
Der er noget helt basalt i anvendelse af metaldele til montage af spole og trafoer. Jeg ved godt nok ikke alt for meget om trafoer, men ligesom vi kender det fra højttalerespoler, så vil det kunne gøre en "forskel" med en metal "kærne". Det må nødvendigvis påvirke trafo/spolens funktion, men på hvilken måde? Jeg tror skruer i nylon til det formål kunne være fint.
Kigger man ned i langt de fleste, så er montagen af trafoen noget som sker med lange galvaniseret jernskuer. Det må formodentlig have noget at sige.
Jeg kan mindes exposure og gamle cyrus havde støbt noget gummi-agtig ned i hullets midte. Hvilken ide har de mon haft med det?
Hvordan oplevede du lyden uden "stål top"....bedre?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
En trafo får ikke ændrede egenskaber som en spole ved at tilføle jern, det er bestemt af vindingsantallet på hhv. primær og sekunder. Den kan dog belastes af en kortsluttet vikling der omslutter kernen.
Årsagen til støbemassen i center er at montage med isolering til chassis er nemt. Ellers skal man anvende de gummiskiver der følger med trafoen som isolering og sørge for at bolden ikke har forbindelse....
Forskellen med og uden isoleret bolt må svare til at få en større trafo monteret, da den ikke belastes af en snylte vikling. I slemem tilfælde kan en god kortsluttet vikling få trafoen til at brænde af....
Et eksempel på at den praktiske implementering er mindst lige så vigtig som forarbejdet  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |