Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mellemhjulet viser frem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Så spiller begge kanaler fint igen. Jeg har lavet lidt målinger. Skal lige siges jeg ikke er den store målehaj, men det er fint nok at navigere lidt rundt med. Det er målt med lyserød støj fra begge kanaler i lyttepositionen. Lydkortet er ikke kalibreret til at måle den akuelle lydstyrke, men formoder lydniveauet har været omkring 85 db i praksis. Måling fra 10 - 10 KHz,  så er begge delefrekvenser med på billedet. (Diskanterne falder af fra omkring 14 Khz iøvrigt.)

Man kan se, jeg har en rumresonans omkring 100 Hz og igen ved 200 Hz. Det er ikke usædvanligt ude i rummet. Tager man 27 dB linjen som 0, og ser bort fra peaket ved 100 Hz, holder frekvensgangen sådan +/- 4 dB fra 50 Hz og deropad.

Målingen understøtter fint mit umiddelbare lytteindtryk og beregninger. Jeg havde beregnet (med tommelfinger regning), at basdelen skulle hæves 3 - 6 dB i forhold til mellemtone/diskant delen. Lydmæssigt var der overensstemmelse med beregningen,  med en noget diskret/tilbageholdende bas.

Da jeg ikke er nået til bi-amp delen endnu, var mit første indgreb i delefiltret udfra ovenstående måling, at sænke mellemtone og diskant med ca. 3 db. Det var lige de komponentværdier der var på lager. Det gav en meget mere seriøs sammenhæng i lyden, og det var nu en fornøjelse at lytte f.eks til Marcus Miller, som er sådan noget tommelfinger på en elektrisk bas:

http://www.youtube.com/watch?v=afWzC39kglc

Naturligvis skal lyden fintunes hen ad vejen, men det er en kæmpe løft at få bunden med i gengivelsen i forhold til før. Så dette dobbeltbas princip, som  Jamo også bruger,  er en klar vinder i forhold til Lampizator måden at gøre det på.

Jamo R907 dipol, med 2 x 12", 5 " og diskant er iøvrigt testet i maj nummeret af High Fidelity, som noget af en godt køb til prisen på 60.000 kr........ Mit lyder måske ikke så godt, men til prisen på ialt 2500 kr for træ og disse enheder er det meget vellyd for pengene. Men måske ikke alles smag.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hele øvelsen med disse dipol højttaler for mig er, at få ældre tyske "næsten fuldtone" højttaler til at spille godt. De har en gengivelse af stemmer som jeg rigtig godt kan lide. Der er naturligvis nogle begrænsninger, f.eks kan de ikke spille særlig højt, men det er heller ikke noget jeg prioritere. Mellemtoneenhederne spiller mellem cirka 200 Hz og 7000 Hz, det kan variere lidt. Og for mig er mellemtonen det område der primært skal være i orden.

Jeg har købt lidt forskelligt.

Øverst til venstre er en 8" Sachsenwerk fra midt 50'erne. De er østtyske, og teknologien er derfor lidt bedaget i forhold til så meget andet. Godt sagt, de lavede dem også sådan før 2. verdenskrig. De virker lovende, men har hørt meget kort på dem.

Øverst til højre er en 9" Saba, læg mærke til membranen, som bortset fra størrelsen er identiske i form og struktur med Sachsenwerkenheden. De var i produktion fra omkring 1938. Også kun hørt kort, meget lovende. De øverste enheder på billedet er iøvrigt begge fieldcoils.

Nederst til venstre er en Saba "Greencone" fra omkring 1954. Det var de først jeg prøvede, og jeg bruger dem nu til PC højttalere. De fik mine Lowther PM6A i mølposen på cirka 5 minuter, men træerne vokser jo trods alt ikke ind i himlen. De bruges nu til PC højttalere.

Nederst til højre er den type jeg bruger pt. En Saba "Blackcone" fra cirka 1951. Den har en noget mere rund og varm lyd end de grønne (eller har de grønne en mere spids lyd?), men også mere dynamisk og hurtig:

Der er ikke rigtig nogen grund til at afprøve enhederne seriøst pt., da der er for mange ombygninger i gang på anlægget iøvrigt. Men det jeg har hørt på field coil enhederne har virket rigtig lovende, så jeg glæder mig faktisk til at få afslutte forstærker projektet, så jeg kan få lyttet til mellemtoner.

Min kone kommenterede lyden fra højttalerne i dag med en bemærkning om at de ville være gode til en technofest, og om det egentlig var det jeg ville? (Jeg spiller mest jazz og sådan noget voksenpop.) Så de har ikke en gammeldags langsom lyd, og det kan jo undre hvad mere end 50 års forskning i højttalere egentlig har frembragt.

Sådan her ser de ud bagfra:

Sachsenwerk enheden har iøvrigt et sjovt ophæng:

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Godt at se det skrider fremad

Det er altså nogle meget spændende højttalere du er igang med at kreere, Mellemhjul! Nu har jeg jo hørt de gamle versioner, og de lød altså godt - bestemt ikke noget man ville tro var fra lige omkring 2. verdenskrig

Kan de gamle Saba enheder egentlig bruges i en trykkammerhøjttaler, eller er de kun velegnede til dipol?
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Det ser da godt ud. Jeg er overbevist om, at mange har dårligere målinger med selv godt udstyr. Selv har jeg en møgirriterende resonans lidt højere oppe end din. Det hænger sammen med rummets geometri og jeg skal alligevel snart flytte.

Men når man er så drastisk selvbygger som du er, så kommer rum og anlæg til at passe sammen, det er jo en drøm for musikelskere

Godt nok nogle spændende enheder Mellemhjul. Får jeg plads kunne det her godt inspirere til at starte et dipolforsøg. Dejlig tråd at læse

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:

Kan de gamle Saba enheder egentlig bruges i en trykkammerhøjttaler, eller er de kun velegnede til dipol?

Nej, det tror jeg ikke er godt. Men goe' gamle Briggs havde et system han kaldte "Slotted Back", et kabinet hvor der på bagsiden var lavet en række smalle sprækker. Sandsynligvis også kaldet "akustisk ventil" af visse danske tilvirkere.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Får jeg plads kunne det her godt inspirere til at starte et dipolforsøg.

Det tror jeg ikke du vil fortryde hvis du gør

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at beskrive lyden fra de her åben baffel højttalere, men der sker et eller andet når højttalere ikke sidder i æske. G.A. Briggs lavede i halvtredserne nogle åben baffel højttalere. Han havde hørt Quad ESL-57 på deres første udstilling, og set deres pris, og da han selv solgte højttalere, Wharfedale, var han vist lidt rystet, og gik direkte hjem på fabrikkens udviklingsafdeling. Det blev til Wharfedale SFB/3

Samme Briggs skrev en del bøger og artikler. Og følgende har jeg sakset fra Radio & Tv News i august 1957. Læg især mærke til det P. J. Walker, konstruktøren af Quad ESL-57, udtaler om at kom man elektrostaterne i nogen form for boks, lød de som almindelig moving coil højttalere.......

Man kan læse en nytidig test af ESL-57 og Wharfedale SFB/3 i Inner World Audio nr. 6. Side 12 i PDF filen. Uddrag herunder. Nogle af artiklerne er på finsk, og andre på engelsk, og der er en en engelsk artikel om Schick 12" tonearmen. Og en desværre finsk om Lansing Iconic højttaleren. Dem kunne jeg rigtig godt tænke mig at finde et sæt af på genbrugspladsen

http://www.innerworldaudio.com/pdf/iwa2009_nro1.pdf

Jeg tror jeg lader højttaleren spille lidt, så jeg kan få en bedre fornemmelse af styrke og svagheder. De kan alligevel ikke justeres færdig, før resten af anlægget er på plads. Og kan afsløre at juni måneds hovedprojekt har noget at gøre med en Lenco. Det har noget med tonearme og maling at gøre, og jeg spreder nu lidt flere links og billeder omkring mig

Tonearmen på en Lenco har jo aldrig været det man købte den for, men der er jo kreative måde at muntre sig med den slags med.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=704.0

Vil man lidt viderere med at bygge tonearme af Unipivot typen er her et billed fra en helt anden hjemmeside. Siden er lang og lærerig, og jeg vil på billedet påpege den geniale lille feature, at lejet til Unipivot ophænget kan ændres i højden, således at man kan eksperimentere med det vertikale balancepunkt. Det her er en af den slags sider jeg gemmer lokalt, for at disse informationer ikke lige pludselig skal forbigå min næse. Og så skal jeg nok holde mig til korte indlæg her på siden det næste stykke tid................

http://joelfdurand.com/Tonearm_project/index.html

Edit P.S. Vil man lave tonearmen af træ, så husk linket til buemagerens side: http://www.andreasgrutter.nl/book/p0_frame.html

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Interessant! Men hvor er det bare subjektivt, der er ingen endelig sandhed, kun optimering af bevidstheden

Selv holder jeg meget af et godt horns attackvillighed og dynamik. For mit vedkommende er der kun én løsning, jeg skal have en herresalon hvor der godt kan være to til tre forskellige systemer -  uden at det går ud over "fruen".

Violinbyggeri er nok et af de smukkeste håndværk, Altman Micro Machines er et andet bud på pladespillerteknologi. Det er en af de mest "rå" unipivot'er jeg har set. Og så en DIY spille hvor centerlejet er en ventil med ventilstyr fra en Harley. Amarican guts or what? (han er faktisk tysker)

http://www.altmann.haan.de/turntable/
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Wow, at bruge en ventil og ventilstyr til tallerken leje er godt nok genialt
Men husk at der er mange toleranser på den slags
Der findes også bronze ventilstyr

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Nej, heldigvis ingen endelig sandhed

Jeg har jo haft Lowther PM6A i et ACE kabinet, og det er altså meget imponerende lyd med noget musik, og ubrugligt med andet. Det siges at de rigtig gamle Lowther enheder lød ganske godt, samt havde en nogenlunde ret frekvensgang så de kunne bruges i baglade horn. De nyere har et voldsomt peak over omkring 1000 - 1500 hz. I praksis vil jeg tro at det eneste der duer er et fronthorn til dem også, ellers mangler man ganske enkelt niveau under 1000 Hz. Jeg har end ikke tænkt på at sætte mine Lowther til, efter jeg fik de gamle tyske enheder, som man kan bruge til meget

http://peterrehkop.com/

BoPtiljudrop skrev:
Interessant! Men hvor er det bare subjektivt, der er ingen endelig sandhed, kun optimering af bevidstheden

Selv holder jeg meget af et godt horns attackvillighed og dynamik. For mit vedkommende er der kun én løsning, jeg skal have en herresalon hvor der godt kan være to til tre forskellige systemer -  uden at det går ud over "fruen".

Violinbyggeri er nok et af de smukkeste håndværk, Altman Micro Machines er et andet bud på pladespillerteknologi. Det er en af de mest "rå" unipivot'er jeg har set. Og så en DIY spille hvor centerlejet er en ventil med ventilstyr fra en Harley. Amarican guts or what? (han er faktisk tysker)

http://www.altmann.haan.de/turntable/

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Spred du endelig links med rund hånd Mellemhjul - det er altid interesant det du linker til 

-Og så skal du til at lege med kuglelejer kan jeg se. De ser gode ud - hvor har du købt dem henne? Jeg har selv opsnuset nogle i cirka den rigtige størrelse, men jeg er ikke helt sikker på kvaliteten af dem
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:

-Og så skal du til at lege med kuglelejer kan jeg se. De ser gode ud - hvor har du købt dem henne?

Jeg har nogle i ukendt kvalitet fra Bearing Boys.

Så har jeg nogle med keramiske kugler fra Ebay. Det hemmelige kodeord der er tandlægeudstyr. Nogle af de der tandlægeturbinebor, skal jo kunne rotere med 200.000 til 300.000 omdrejninger i minuttet, og samtidig være ultrapræcise. Man kan vel også få dem fra firmaer der handler med tandlægeudstyr.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Da jeg havde en Lenco topplade skilt af for at male den, kom jeg lidt kemisk metal langs kanterne. Med knotesten var der ikke rigtig noget at hente. Så det er vist spild af penge der.

Så limede jeg et stykke træ fast med 3M Flytbar lim, den slags som sidder på de der gule blokke.

Selvom træstykket ikke var særlig stort gav det væsentlig mindre ringning i pladen. Lidt spooky, men med den brugte lim kunne man jo stå og more sig med at prøve med og uden når man står med den bare topplade og lader den hænge på en finger.

Her vist med to stykker træ, og jo der er plads under pladetallerkenen til den slags.

Den har iøvrigt også fået nye foringer i centerlejet, det kunne godt mærkes.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Når anlægget ellers engang er nogenlunde færdigt, kunne jeg godt tænke mig at bygge nogle tonearme selv. Jeg har prøvet lidt, og man kan da få nogenlunde lyd ud af det. På lageret ligger der en Ladegaard luftbåren arm i dele, der mangler et fæste til pladespilleren og så skal der et armrør på. Det har nu ligget der længe uden der er sket så meget. For at have noget at sammenligne med, har jeg ment at der var godt at have en form for færdigkøbt referencearm at sammenligne med når tiden kommer. Og nu var tiden så kommet til at vælge den. Prisloftet var 6000 kr for en ny eller en brugt. Jeg skulle jo helst kunne lave noget der var bedre selv

Længst var det en Mørch DP-6 som stod på den korte liste, den kender de fleste. Den er set brugt til omkring de 6.

En MG-1 tangential luftpudearm har også været på listen længe:

http://adanalog.com/index.php?Itemid=30&id=27&option =com_content&task=view

Til en pris på 600$ + forsendelse og moms og med glimrende ejeranmeldelser ligner det også et superkøb.

Tilsvarende har en Trans - fi Ladegaard klon været med i overvejelserne. Den koster ca. 550£, er umanerlig grim, jeg kan lave en arm der er lige så grim selv

http://www.trans-fi.com/terminatortonearm.htm

Sidst tilkomne på listen var den vistnok finmekanisk meget roste Jelco arm, den er ret billig, omkring 3000 kr. Meget konventionel, og sikkert yderst holdbar.

http://www.soundhifi.com/jelco.html

En black horse i opløbet var også denne unipivot fra Scheu:

http://www.acoustic-dimension.com/Scheu/Classic/Scheu-Analog -Classic-MKII-tonearm.htm

Linket til ham med de imponerende hjemmebyggede unipivot arme vakte lidt interesse for denne. Kunne også rigtig godt lide at man kunne se hvad man fik.

Den arm jeg tilsidst valgte, var oprindelig et svar på Krenzlers søgen efter en tangential arm uden luftpumpe, og min kommentar til Krenzler om armen var: "Umiddelbart burde det ikke virke. "
Men det blev altså den. Det var også vigtigt den kunne sidde på en Lenco, der er mange arme der er for høje. Mere følger, men først lidt billeder i knap så god kvalitet.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemhjul, det er da den grønneste hammerlak jeg har set, det er simpelt hen en utrolig spille. Armmonteringen ligner tænstiksjusteret limpistolsfatning

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemhjulet

Jeg har fuldt din tråd i lidt tid - super cool!

Flot Lenco med hammerlak! skide flot!

Jeg har selv leget lidt med unipivot tonearme efter jeg så hjemmeside med ham og de flotte arme i træ. Du kan se det her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74909&P N=1

Men det er naturligvis slet ikke lige så gennemført, men så godt som man nu kan uden at købe ind:)

Hvad er din plint forresten lavet af og hvordan har du fået den flotte flotte brune farve frem?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Utvivlsomt det mest interessante og egenrådige setup her på 4all (det skal det ihvertfald nok ende med).

Det ser da ikke helt så Storm P-agtigt ud som man kunne have "frygtet"...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Interessant tangentialarm

Må vi få lidt detaljer om "armskinnen" og hvordan den lille arm glider - det ligner små kuglelejer

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Armen er en Opus3 Cantus fra svenske Rauna.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

@LouBP: Jeg har skam kigget lidt i din tråd, et par kreative sommermåneder og du har noget rigtig lækkert tror jeg. Hver gang man laver lidt, for man jo endnu flere (for mange) ideer til hvordan det kan blive lidt bedre.

Farven er Shellac politur, en 7 - 10 lag giver den lidt mørkebrune farve.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes