Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Floes Thorhauge, Accuphase og Focal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 92
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
søren N skrev:
Det er jeg frygtelig ked af Jacob.
Jeg Sagde ked af det Jacob..
Jeg sagde Jacob!..
UNDSKYLD! Kan du tilgive mig?
Jeg sagde Kan Du?

Så du, jeg vil se om ikke jeg kan få flækket en nogenlunde beskrivelse af mine Diablo-lytteindtryk sammen.

Vi venter spændt Hr. Moderator

Måske at det volder dig problemer med at finde superlativerne?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

floe skrev:
søren N skrev:
Det er jeg frygtelig ked af Jacob.
Jeg Sagde ked af det Jacob..
Jeg sagde Jacob!..
UNDSKYLD! Kan du tilgive mig?
Jeg sagde Kan Du?

Så du, jeg vil se om ikke jeg kan få flækket en nogenlunde beskrivelse af mine Diablo-lytteindtryk sammen.

Vi venter spændt Hr. Moderator

Måske at det volder dig problemer med at finde superlativerne?

Nu har jeg jo visse problemer med at begå mig på skrift, så jeg skal jo lige tage tilløb til

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Nåh. Der er vist et par stykker som har efterspurgt min holdning til de stærekasser jeg har haft lånt det sidste stykke tid. Jeg skylder vist også en forklaring Af samme årsag har jeg forfattet nedenstående idéforladte tekst!

Et par uger i helvede, og så alligevel langt fra. Som I nok er bekendt så har jeg haft et sæt JM.Lab Focal Diablo Utopia EM i slategrey finish på besøg de sidste par uger. Jeg er så småt på udkig efter et nyt sæt højttalere, og da mine nuværende Electraer har været tro tjener i hytten de sidste par år, var det nærliggende at lægge ører til deres pyromaniske storebror. Det har været et interessant bekendtskab på flere områder.

Diabloerne blev venligst udlånt af HiFi Freaks, leveret til døren uden originale standere, da jeg mente at mine egne sagtens kunne agere trefork for djævlen en stund. I denne sammenhæng skal det bemærkes at de var utilspillede da jeg modtog dem.

Rent teknisk er Diabloerne bestykket med en glasfiberforstærket 6,5” W-cone bas/mellemtone enhed samt Focals varemærke, en særdeles velopløst beryllium diskant. Begge enheder er monteret i eget kabinet og individuelt vinklet mod lytteren on-axis. Dette betyder samtidig at kabinettet er to-delt. Bas-refleksporten er monteret i fronten af højttaleren og bred som Kim Larsens mund (gid han ville lukke den noget mere i øvrigt). Kabinettet er sammenstykket af 50mm MDF, og banke-testen godkender et totalt dødt chassis. Slategrey er ensbetydende med et kabinet i mørk grå med en form for metallak. Finishen er i absolut topklasse, og der er intet at udsætte på denne del af højttaleren. En tyk børstet aluminiumsplade, der omfavner beryliumdiskanten, fuldender kunstværket og skaber efter min mening balance i designet. Højttalerne er vinklet bagover nogle få grader, i lighed med de originale standere, hvilket ikke blot gavner lyden men efterlader et dynamisk designindtryk.

Så langt så godt. Design er desværre ikke alt, og nogen af os går åbenbart også op i hvordan de spiller. Rent tonalt er Diabloerne ikke voicet helt neutralt. De er så at sige tiltet en smule forover, og det lader til at man har valgt at lægge et hvis fokus på øvre mellemtone. Samtidig vil jeg vove at påstå at nedre mellemtone og nedefter er en smule tilbageholdende, hvilket alt i alt efterlader indtrykket af en lyst afstemt højttaler. I denne sammenhæng skal det noteres at mit rum ikke håndterer bas specielt godt. Det nedre toneleje er ofte en lidt diffus oplevelse i mit hjem, men jeg kender mit rum godt og kan sagtens abstrahere fra dette.

Diskantgengivelsen er i særklasse. En tand mere velopløst end mine egne Electraer, mere frigjort og umiddelbart uden de unoder som man kan opleve ifm hårdhed fra mine egne. Her er ingen slinger i valsen, fantastisk mikrodynamik og headroom.

Mellemtonen er een af de bedste jeg nogensinde har hørt uanset pris, med et enkelt forbehold. Nedre mellemtone er som beskrevet tilbageholden hvilket kan betyde at fx lyse mandestemmer gengives en smule nasalt. Til gengæld er klangen ufattelig naturlig. Udklingningen fra fx et piano er lige i skabet, og i forhold til mine Electraer væsentligt mere naturtro. Faktisk mindes jeg kun at have hørt bedre mellemtonegengivelse en enkelt gang før, og det var på et sæt Peak Consult - The Kepheus til en væsentlig anden pris.

Basgengivelsen er i mine ører lidt af en blandet fornøjelse. Den gode nyhed er at basgengivelsen er ultra tør, ultra stram, og meget præcis. Den dårlige er at der i mine ører mangler en hel del output nedefter, hvilket også betyder at flere informationer går tabt undervejs. Man har hele tiden fornemmelsen af at der eksisterer et eller andet subtilt eller endda latent under overfladen som man fornemmer, men aldrig rigtigt hører. Det er synd, for netop dette kritikpunkt efterlader mig med et ret paradoksalt helhedsindtryk af en ellers glimrende højttaler. Jeg kan ikke lade være med at sidde at tænke, at det her kunne være SÅ godt, men er i virkeligheden ret skidt. Diabloerne mangler altså, efter min mening, det fundament der skal til at skabe helhed og “groove”.

Når det er sagt, så spiller højttaleren generelt helt utroligt frigjort. Lyden kommer i den grad ud af højttaleren for nu at bruge den floskel. Den er meget in your face (hvilket er hjulpet godt på vej af den fremhævede øvre mellemtone), og samtidig er klangen utrolig naturlig. Basgengivelsen og manglen på fylde i nedre mellemtone er dog udslagsgivende ift. hvorvidt jeg vil vælge denne højttaler. Kort sagt tiltaler grundtonen mig ikke, og jeg vil heller ikke kalde højttaleren for en allrounder af samme årsag. Den gør nogle ting helt fantastisk. Til akustisk musik, og musik hvor der generelt er fokus på vokalen er Diabloerne en super formidler, men til andre genre, herunder fx elektronisk, der mangler den simpelthen output nedefter i mine ører.

Alt i alt foretrækker jeg derfor mine egne 1007 Be’ere, også selvom djævlen performer bedre på en række parametre. Når alt kommer til alt kan man diskutere og vurdere anale hifi-termer i en uendelighed, men det er den generelle lydsignatur der er altafgørende for mit valg af højttaler. Tiltaler denne mig ikke, kan højttaleren udbrede nok så fint et perspektiv, have en sublim rumgengivelse, og være nok så velopløst; det er stadig ikke en højttaler som jeg vil sætte mine penge i. Med dette sagt skal jeg naturligvis lade det være op til den enkelte at vurdere hvorvidt man synes om Diabloerne. For de HAR en masse kvaliteter, og andre lægger helt sikkert vægt på noget andet end jeg. Det er ikke en dårlig speaker, det er bare ikke den højttaler der skal stå i casa floe 

For god gammel gentagelses skyld skal I ikke snydes for et billede af Fanden:

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Velskrevet mini-anmeldelse, Jakob.

Den giver et rigtig godt indtryk af, hvilken højttaler Diablo er. Synes dog godt du kunne være lidt mere seriøs næste gang, og bruge knapt så mange smileys i dit indlæg.

Mvh.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jakob, din hund!

Skru da for pokker ned for det frivole sprogbrug og de utallige skæve tekststykker. Det er jo da et seriøst forum, det her ()

Jeg kan iøvrigt medgive, at Jakobs indtryk af Djævlene stemmer overens med mit eget, hørt i Jakobs stue. Godt nok et kort lyt, men jeg er enig i beskrivelsen af deres stærke og mindre stærke sider.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej Floe

Flot skrevet minianmeldelse som absolut efterlader et godt indtryk af højttaleren. Hvordan vil du vurdere djævlen iforhold til pris ? (måske et svært spørgsmål) 

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Hj Floe

Flot skrevet minianmeldelse som absolut efterlader et godt indtryk af højttaleren. Hvordan vil du vurdere djævlen iforhold til pris ? (måske et svært spørgsmål) 

Vurdering ift. prisen vil jeg helst ikke ind på. Generelt mener jeg at det er op til den enkelte subjektivt at vurdere hvorvidt en given højttalers pris står mål med performance. Højttaleren er ikke pengene værd for mig, men kan være det for andre. Teknisk set mener jeg dog godt at den ret høje pris kan forsvares. Der er helt sikkert lagt nogle udviklingstimer i den

Håber det var svar nok.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jamen af det jeg har lyttet til Diabloerne (ikke hos Floe) har jeg egenligt et meget ens indtryk. diskant mellemtone er helt i top men bass kan de på ingen måde levere.

Så jeg er 100% enig i at det kunne være SÅ godt, men er faktisk skidt  

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jamen af det jeg har lyttet til Diabloerne (ikke hos Floe) har jeg egenligt et meget ens indtryk. diskant mellemtone er helt i top men bass kan de på ingen måde levere.

Så jeg er 100% enig i at det kunne være SÅ godt, men er faktisk skidt  

De kan godt spille bas, men den er en smule fraværende, og den slanke nedre mellemtone medvirker yderligere til at højttalerne synes at mangle generelt fundament efter min mening

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har helt sikkert misset noget, så jeg spørger lige: Er der tale om Peak Consult højttalere (Diablo) eller Focal?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Jeg har helt sikkert misset noget, så jeg spørger lige: Er der tale om Peak Consult højttalere (Diablo) eller Focal?

Focal Diablo Utopia, selvom Peaksne også kunne være interessante at lytte til (og som helt og aldeles er udenfor min økonomiske rækkevidde)

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
AM-E skrev:

Focal Diablo Utopia, selvom Peaksne også kunne være interessante at lytte til (og som helt og aldeles er udenfor min økonomiske rækkevidde)

Ah, dem på billedet . Troede det var en helt anden Focal-model. Men den Diablo er da vist også ret dyr? 70-80k for et sæt?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
floe skrev:
AM-E skrev:

Ah, dem på billedet . Troede det var en helt anden Focal-model. Men den Diablo er da vist også ret dyr? 70-80k for et sæt?

Korrekt.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
floe skrev:
AM-E skrev:

Jeps dem på billedet, dog uden de originale stands

Og ja listeprisen er i den dur.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
AM-E skrev:
floe skrev:
AM-E skrev:

Kigger/lytter du bare lidt, eller er du reelt på jagt efter nye højttalere. For i den prisklasse begynder det jo at blive meget interessant. Gemme Audio, Eggleston Works, Xavian?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
floe skrev:
AM-E skrev:
floe skrev:
AM-E skrev:

Kigger/lytter du bare lidt, eller er du reelt på jagt efter nye højttalere. For i den prisklasse begynder det jo at blive meget interessant. Gemme Audio, Eggleston Works, Xavian?

Jeg er reelt på jagt efter et sæt nye højttalere, men ikke for enhver pris. Jeg er i og for sig fint tilfreds med mine 1007'ere, så det skal enten være en bedre højttaler, eller en markant anden lyd. Dali Helicon 300 MK2 er stadig en mulighed.

Diabloerne blev jeg tilbudt til en ret fornuftig indbytningspris, så det var ene og alene derfor de var indenfor rækkevidde. Jeg har desværre ikke et SU-budget der tillader køb af højttalere i 70.000 krs klassen

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Så din fine anmeldelse, den efterlader ikke meget tvivl om hvordan den testede højtaler lyder.

Men mon ikke du burde lytte til den der var et par numre større? Så får du jo det efterspurgte?

Det er selvfølgelig en anden pris, men har du overvejet et par sub da? Jeg har selv subs til mine Quader, uden dem gik det ikke, men med dem er det jo på et fornuftigt niveau.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Så din fine anmeldelse, den efterlader ikke meget tvivl om hvordan den testede højtaler lyder.

Men mon ikke du burde lytte til den der var et par numre større? Så får du jo det efterspurgte?

Det er selvfølgelig en anden pris, men har du overvejet et par sub da? Jeg har selv subs til mine Quader, uden dem gik det ikke, men med dem er det jo på et fornuftigt niveau.

Scalaen er udenfor mit budget, det er helt sikkert

Jeg ville dælme have lidt moralske tømmermænd over at skulle pare et sæt Diabloer med et par subs. Til den pris skal de spille som jeg vil have dem til. Jeg vil ikke ud i et kompromis hvor jeg selv skal til at kompensere for deres "fejl"

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Det er jo den totale lyd der er afgørende.

Jeg mener også, at når man ser størrelsen på de diablo, så ER der jo ikke megt plads til bas,endsige er der overhovedet nogen bas?

Mange meget dyre systemer er jo fordelt i flere kabinetter (ihvertfald før i tiden) et eksempel er Marten den største. Det kan da nemt være at du kan få det til at spille sammen med subs for en merpris på 20 k til et par gode subber, og så har du måske noget der holder.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Nåh.
Så langt så godt. Design er desværre ikke alt, og nogen af os går åbenbart også op i hvordan de spiller. Rent tonalt er Diabloerne ikke voicet helt neutralt. De er så at sige tiltet en smule forover, og det lader til at man har valgt at lægge et hvis fokus på øvre mellemtone. Samtidig vil jeg vove at påstå at nedre mellemtone og nedefter er en smule tilbageholdende, hvilket alt i alt efterlader indtrykket af en lyst afstemt højttaler.

Mellemtonen er een af de bedste jeg nogensinde har hørt uanset pris, med et enkelt forbehold. Nedre mellemtone er som beskrevet tilbageholden hvilket kan betyde at fx lyse mandestemmer gengives en smule nasalt. Til gengæld er klangen ufattelig naturlig. Udklingningen fra fx et piano er lige i skabet, og i forhold til mine Electraer væsentligt mere naturtro. Faktisk mindes jeg kun at have hørt bedre mellemtonegengivelse en enkelt gang før, og det var på et sæt Peak Consult - The Kepheus til en væsentlig anden pris.

Når det er sagt, så spiller højttaleren generelt helt utroligt frigjort. Lyden kommer i den grad ud af højttaleren for nu at bruge den floskel. Den er meget in your face (hvilket er hjulpet godt på vej af den fremhævede øvre mellemtone), og samtidig er klangen utrolig naturlig.

Jeg har fremhævet noget af det du skrev med fed skrift.

Jeg må indrømme at det er min opfattelse at du faktisk beskriver en højttaler som er fantastisk dårlig. Den fejler åbenbart på det allervigtigste punkt i gengivelsen; Mellemtonen!

Og jeg forstår ikke rigtig at du kan skrive følgende:
Mellemtonen er een af de bedste jeg nogensinde har hørt uanset pris, med et enkelt forbehold. Nedre mellemtone er som beskrevet tilbageholden hvilket kan betyde at fx lyse mandestemmer gengives en smule nasalt. Til gengæld er klangen ufattelig naturlig.

Hvordan kan mellemtonen være noget af det bedste du hørt uanset pris og med utrolig naturlig klang, samtidig med at øvre mellemtone er meget fremhævet og in-your-face?

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Med mindre din 'elektronik' eller dit rum er helt ude i skoven, må der være tale om en aldeles fejlkonstrueret eller defekt højttaler.

Eller...?

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 92 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum