Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 14 November 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er godtnok ikke nemt at mødes om tillægsord, da det langt hen ad vejen er subjektive bedømmelser og opfattelser.
Vi prøver alle det bedste vi kan for at opnå en form for "fælles sprog" uden at bruge faktuelle benævnelser som nødvendigvis må blive målings-tal - og det kommer vi vel også et stykke vej med - blot at vi aldrig bruger ord som "bedre" og den "bedste", da vi med lyd har at gøre med smag og behag -
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har erhvervet mig et sæt Marantz Model 1070/112  Vil gerne lige høre om nogen kan sige hvor meget lys der skal være i forstærkeren. PT er der lys i/over Power knappen. Skal der være lys andre steder?
__________________ mvh Ning
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
I forstærkeren skal der kun være lys i "power"-indikatoren.
Fås i to udgaver - nemelig én med et firkantet blåt vindue med ordet "power" skrevet i - belyst af en glødepære.
- og en version med en blå rund linse, belyst bagfra en en glødepære.
I begge versioner er der kun lys i én ting.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
OKay, tak..skulle bare være sikker på at den var som den skulle være........... og det var den så..Nice
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er der jo svaret på det. Herligt Jeg har lige fået min 1070 tilbage, jeg havde solgt den til en ven men den gjorde vrøvl og spillede først ikke i den ene kanal og derefter ikke i den anden, så vi byttede med min 1030 og så var han glad igen. Det viste sig at det var loudnessknappen som var fyldt med skidt og efter en grundig rens, så spillede den som ny. En god forstærker vil jeg sige!
Når jeg nu lige er herinde kan jeg da fortælle at der er kommet nye højtalere til..igen igen... Men dennegang er jeg sikker på at de bliver stående.... de lyder bare SÅ godt med min 2270 i min stue.

Ja et par JBL L112 i fin stand og de kan alt hvad jeg har brug for synes jeg, behagelig top og mellem og bund, bredt lydbillede, L-pads er sat til -1,5 for diskant og -2,5 for mellemtonen, 2270`eq`s står neutralt og der er intet der generer mine ører Og de er ret gode til at formidle det brede spectrum af musik som jeg hører.
Nu synes jeg snart ikke at der er mere at skifte ud...jeg er svært tilfreds med det hele . En lidt kedelig tanke at jagten på anlægget skulle være slut..det har været sjovt og interessant.....Ok Ok... hvis jeg skulle falde over en stor Marantz til rimelige penge vil den da komme med hjem. I mellemtiden skal der spilles musik i det omfang tiden tillader.
God weekend
Marantzman
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stiv
Tak skal du have... Ja jeg vil gerne komme omkring og lytte til dine Snell, mon ikke der skulle være mulighed i det nye år, jeg skal jo bare have taget mig sammen til at komme ud af døren.
Den ser flot ud din 2270 efter den sidste servicering, superflot! Lad den nu ikke stå for længe i skabet.
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
repete Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej marantzman
Det var dog herligt at se de dejlige "gamle tøser" er faldet godt til og læse at de i den grad bliver værdsat i dit setup.
Er der noget bedre end de der plateuer hvor man ligesom synes at NU er der bare sammenhæng, "tråd" og ikke mindst god lyd i setuppet....
Har jo selv taget en runde med "opdateringer" og synes nu at jeg er landet i noget der lader til at kunne holde (i hvert fald i umiddelbart overskuelig fremtid :) ) Nogen gange er man jo lidt i skæbnens og drifternes vold.....
/repete
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Repete
Ja de er sørme faldet godt til her, synes jeg, så dem er jeg superglad for. Og jeg tror at jeg har fundet den "rigtige" indstilling på dem.Det må være dine 240ti som er faldet på plads! Ja det tager lige lidt tid med placering og tweaking samt ikke mindst tilvænning, før man synes at den er hjemme
eg har ingen planer om at skaffe noget nyt til hjemmet nu, jeg har rigeligt (læs: alt for meget) stående som jeg kan bringe i rotation ,hvis det skulle være at lysten til at komme i "drifternes vold" skulle melde sig.
mvh
Bjarne
|
Til top |
|
|
repete Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marantzman
Ja det er ganske rigtigt 240ti´erne der er faldet godt til her nu og således forventes at få "lov" til at blive. :) De fik så lige revet lidt andre sager med sig da den integrerede Yamaha forstærker jeg havde tiltænkt skulle drive dem, og som erstattede det tidligere Denon sæt, virkede noget for spagfærdigt og ingenlunde strømstærk nok til at kunne magte de to 14! basser. Det på trods af sine 20Kg. :) Så jeg "løb på" et Nakamichi sæt med en ca5e mkII forforstærker og en pa7e mkII effektforstærker i absolut fornem stand (har stået stille de sidste 10år) som blev handlet til en aldeles fornuftig penge. Strømforbruget på dette sæt er noget nær et mareridt for co2 aftrykket. Konstruktionen er lavet af en af folkene bag de superfede Threshold komponenter fra slut halvfjerdserne og selvom de givet ikke helt når de lydmæssige højder fra Thresholds grej er det noget af det bedre jeg har haft i ørerne i længere tid. Som det syner og høres nu er det faktisk en rigtig god kombination. Bunden er der kommet rigtigt godt styr på og der leveres et generelt ganske godt og velafbalanceret lydbillede.
Ovennævnte gjorde det så stadigt mere tydeligt at den bi funktion som stereo setuppet har med en hjemmestrikket medie PC tilsluttet som benyttes af resten af huset til TV, film kigning og lidt musik fordrede et hastigt løft væk fra den rædselsfulde DAC på bundkortet. Valget lande på et Asus Xonar Essence lydkort med indbygget Burr Brown DAC som til prisen er et rigtigt godt bud og fungerer perfekt med Mediaportal løsningen som setuppet er udstyret med. Dette kort har fjernet al hørbar støj og baggrunds brum fra PC infernoet og har de sødeste små relæer som beskytter mit kære setup mod alle de slemme udsving og sager PC´en kan finde på at udspy.
Jeg tror at setuppet er ved at lande på plads nu. Der kunne måske hvis der dukker lidt nye gode signal kilder op blive tale om lidt justeringer i den ende men ellers er det indtil videre tilbage til humlen ved det hele.....
At nyde noget god musik "on a regular basis" :)
Nå ja ja selvfølgelig går jeg da stadig lidt og samler sammen til en mulig genopstandelse for mine gamle JBL L110´ere ligesom de L65´ere vi talte om er meget tæt på at være bragt i en tilstand hvor deres nærmere fremtid skal overvejes....... Men det er jo bare lidt småting....ikk´ :)
Vh Peter
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Jeg måtte lige søge lidt på dit Nakamichi sæt, da jeg ikke kender til det. Det gør jeg nu stadig ikke i skrivende stund, da jeg ingen billeder kunne finde på nettet, men når du nu skriver strømstærk så får det mig til at sidde og tænke på om mine gamle Marantzer er specielt strømstærke og hvor man lige checker det ud henne.
Jeg kunne forestille mig at 2285b er mere strømstærk en 2270, da den har dual strømforsyning, men. 2285b er en anelse mere stram i bassen, men om det er pga af strømstyrken skal jeg ikke kunne sige. Men ihvertfald mangler jeg ikke bund her hos mig og med 2 mindre børn der ikke altid lige husker at slukke for lyset, Nintendo opladere mm er der vist ingen behov for at maximere elregningen yderligere her. Og de gamle apparater skal jo nok sørge for at co2 udslippet holdes igang.
mvh
Bjarne
|
Til top |
|
|
repete Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarne
Jamen det vil jeg da så tage som en invitation til at forurene denne tråd som ellers er holdt i de smukke blåt lysende nuancer med et par skud af Nakamichi svendene.
CA5E mkII PreAmp

PA7E mkII PowerAmp

og fra den anden side....

Når jeg skriver udtrykket strømstærk er det måske også en lidt "løsagtig" brug af begrebet da jeg i sandhedens tjeneste ikke er en teknisk wiz når det kommer til denne type elektronik. Men der hvor jeg oplever en klar forskel på det rent lyttemæssige område ikke mindst med den 30 Kg tunge Nakamichi effektforstærker er at der, ligesom der iøvrigt var på Yamahe forstærkeren der blev forsøgt, rækkes fint ned i det dybe område. Så det er ikke som sådan fordi Yamaha tingen rullede af dernede men med Nakamichi fyren er der helt anderledes præcis og fast kontrol over de dybe frekvenser uden den lidt usikre blævren som jeg synes at opleve fra Yamahas bud. Det tolker jeg så med rund hånd :) og støttet af lidt læsning af klogere folks udredninger som havende baggrund (bla) i en noget tungere bestykning i strømforsyningsdelen. Man kunne så anføre at Yamaha tingesten var en ca 150watts ting mod Nakamichiens vist 225 watt men også ved lavere lydtryk var oplevelsen den samme så det større headroom hos Nakamichi mener jeg ikke alene kan have fortjenesten.
Hvorom alting er..... :) Jeg er ganske godt tilfreds med lyden fra det sæt her og nu og det er det der tæller.
Jeg er på ingen måde i besiddelse af en hukommelse der kan bibringe mig indtrykket af hvordan de gamle kære Marantz ting var bestykket eller lød.... Det er altså rigtigt mange år siden jeg har hørt noget til dem. Men jeg oplevede også L112´erne som havende en rigtig god og velkontrolleret bas med det Denon forstærkersæt de blev drevet af. Der hvor jeg nu med 240ti oplever en forbedring i det dybe område er at de rækker lidt længere ned som vel har sin naturlige forklaring i det vel næsten dobbelt så store kabinet og den kraftigere 14" enhed.
Skal jeg se lidt kritisk på Nakamichi sættet vil det udover at konstruktionen generelt virker god og solid, efter min ydmyge vurdering, være at der måske er sparet lidt på højtalerterminalerne bagpå. Skrueterminalerne er fine på den måde at det er lige før de kan magte et kabel på tykkelse med et 1/2 tomme vandrør :) men når så den skrue der skal holde det sammen virker sådan lidt let og usikker skrider billedet lidt..... Men nu er det jo ikke noget der kastes så meget rundt med og de har da fat i kablerne men skulle jeg på sigt lave lidt egen tuning kunne de terminaler godt tåle en forbedring.
Så er der lige det med strøm og co2..... Mine kommentarer skal lidt ses i lyset af at vi her i huset med stor sikkerhed også nævnes i særdeles rosende vendinger ved det årlige repræsentantsskabsmøde i vores energiselskab. Når jeg "piver" lidt over at en æske står og bruger 300watt på at lyse i en grøn lysdiode inden den har sagt et pip er det set i en sammnhæng med et hus der i forvejen er bestykket med lidt vel rigeligt grej der står og holder måleren kørende døgnet rundt. Sådan oveni i mail og internetserver, diverse arbejdsstationer osvosvosv løber det dæleme op.....
Men hvor det dog herligt at sætte sig og nyde noget god musik så forsvinder al den slags kedelig og underlødig tænkning jo helt og anldeles..... :)
Mvh Peter
ps hvis nogen der læser dette måtte mangle et scan af de originale owner manualer til Nakamichi delene er de velkomne til at spørge efter det på en pm. Jeg har også fundet en service manual til PA7EmkII på nettet og hvis i ikke er ligeså heldige er metodikken den samme.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oj, den ser godt nok magtfuld ud den PA7EmkII og så kan den vel også afgive lidt varme her på de kolde vinterdage. Jeg bøvler også selv med at få mine højtalerkabler til at sidde ordentligt fast bag på mine receivere ind i mellem, de er jo fra en tid hvor det hed højtalerledninger og ikke kabler. Det er bestemt ikke nemt at få et sæt Dali Silver Wave2 til at sidde fast bagpå og jeg har så brugt nogle pins som afhjælper lidt, men det er ikke helt optimalt, så er der jo bare endnu flere led der kan gå fra hinanden.
Jbl L 112 leverer fin bas her, jeg synes ikke at der er noget der blævrer og jeg kører med helt neutrale Eq indstillinger, så jeg tror at min Marantzer styrer dem meget godt, men det kunne da være sjovt at prøve een af de helt store, bare for at se hvad der så ville ske med bunden. De kan jo godt lide noget power har jeg læst og også selvom der ikke skal spilles højt vil det vist have en gavnlig effekt i de dybe frekvenser.
God weekend
Bjarne
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet en lille ny Marantz til samlingen her...en Marantz Car 4221. Troede ellers ikke at jeg nogensinde skulle begive mig ud at købe bil stereo, da interessen kan ligge på et meget lille sted. Men jeg kunne altså ikke dy mig for at slå til da muligheden dukkede op på Dba.
Og det er da også en herlig lille vellydende sag fra 81-84 tror jeg, lydmæssig helt i Marantz ånd fra den tid. Og så kan jeg jo få hørt alle mine gamle kassettebånd når jeg kører rundt, den kan også tage langbølge så måske kan jeg hive radio Luxemborg ind på en god dag.
Ihvertfald synes jeg at det er en rigtig sjov ting at have at spille i bilen, når man nu er til Marantz.

mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot sag du har erhvervet dig der  Er det ægte metalfronter som på de gamle forstærkere? Syntes umiddelbart at det ser sådan ud. Ikke lige som det plastik-fis man får nu om dage
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have. Jo det er i den sædvanlige børstede aluminium fra den tid, men de hexagone skruer i hjørnerne er dog kun til pynt og har ingen funktion. En tung sag.  Det eneste der er lavet af plastik er vist displayruden og de grønne frem-og tilbage indikationer og så lige knapperne, men sådan var det også på hjemmestereo modellerne!
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er da for sej! Min første Vintage bil havde osse den orginale rørradio VW boble 57´
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket "lidt nyt" her de sidste 14 dage, jeg har været lidt "fætter Højben agtig" på det seneste. For at starte med begyndelsen kunne jeg overtage en gramofon og en Luxmanforstærker gennem en kollega som havde en ven der ville smide tingene til storskrald, noget ældre gjej som han havde arvet fra sin morfar. Jo det ville jeg da godt kigge på......
Det viste sig at være en Jean Francois Le Tallec pladespiller med Saec 308N arm som manglede et par bagben. De blev erstattet af et par hoppebolde. En tung sag i pianolak og seje grønne glastallerkener som som bare spiller kanongodt med en forhåndenværende DL-110. En klar opgradering på pladespillerfronten, Der sad en Ortofon MC-2000 monteret men desværre havde nålen været en tur hen over måtten så den var desværre knækket af.

Luxman forstærkere viste sig til min store overraskelse at være en L-550 i fin stand. 2x50 watt klasse A. Den spiller med en dejlig varm lyd og bliver også rigtigt godt varm når den har stået tændt en times tid. Den ser dog fin ud indeni og der er ikke tegn på degradering af komponenterne. Meget velspillende må jeg sige og det er første gang at jeg hører en klasse A forstærker så det er meget interessant .

Som om at det ikke skulle være rigeligt at få "smidt i nakken" på een gang, var heldet endnu engang med mig på et loppemarkedsbesøg i sidste weekend. Nedenunder en pladespiller øjnede jeg en forstærker med navnet Accuphase og mens jeg lige stod overvejede hvordan jeg lige skulle få fingrene i den, så kom der en behjælpelig herre som løftede pladespilleren op og jeg var lige hurtig og sagde tak...jeg snupper lige den nedenunder. Det blev han heldigvis ikke sur over, da det var nok pladespilleren som han var interesseret i. Men jeg fik min 20 kg tunge Accuphase E-202 2x 100 watt for 100,-kr og lidt ømme muskler. Den havde desværre et par stenslag på VU-metrene hvor nogen havde forsøgt at ødelægge dem med en hammer eller lignende. Men bortset fra det så den fin ud og efter en grundig rens ud-og indvendig, samt i de skrattende potmetre, spiller den. Og sikken den spiller..hold da helt op, det er en lydfilosofi som jeg godt kan lide. Bassen er dejlig stram og den har en dejlig opløst og detaljeret lyd til den varme side. Så kan jeg godt leve med de knuste vinduer, ja!

Og et lille kig indeni, indmaden ser fin ud og der er intet der er knækket eller drypper!

Jeg har ikke endnu lavet en A-B sammenligning med L-550 på mit stueanlæg, hvor det er Accuphasen der regerer nu, sammen med min Marantz 2015 som tuner og JBL L-112. Men det er noget som jeg påtænker at gøre når tiden tillader det, det er jo 2 kraftige forstærkere med hver deres lydfilosofi. Især synes jeg at det kunne være interessant at sammenligne en highend SS forstærker med en ditto klasse A. Lux L-550 spiller i spisestuen på et par Dynaco A-25 i øjeblikket.
Alle disse fund har så medført at Marantzerne på nær tunerne er sat lidt væk for tiden.
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hej Marantzman, med den stime af guldregn, bør du også huske at være med på lotto' i dag  Og ikke et ord herfra, om at jeg er  grøn af misundelse, men sige lige til når du sælger noget af overskuddet  hvis du altså kan nænde det, du er jo lidt småpjattet med alt det skønne vintage
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stiv
Jeg er skam med på lotto idag, så nu må vi se. Ja jeg har jo opdaget hvor svært det er at skille sig af med tingene igen. En lidt sygelig hobby om man vil, men sjovt er det.
|
Til top |
|
|