Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni!
Det er en model 7C på billedet- den legendariske rørbestykkede preamp (6 x ECC83). Denneher har serienummer er er på 220V-setting.
#20367 og er fra 1.september 1964.
Lyder ikke så godt med den 250'er, men jo - jeg er da ude efter den, men jeg kan kan godt forstå, hvis du har det trals med at "skille dem ad" - jeg kender selv følelsen. Skulle der så være en mulighed for at købe begge -eller?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Lyder ikke så godt med den 250'er, men jo - jeg er da ude efter den, men jeg kan kan godt forstå, hvis du har det trals med at "skille dem ad" - jeg kender selv følelsen. Skulle der så være en mulighed for at købe begge -eller?
Vh
Freddy
|
|
|
Nu ligger vi på grænsen til en advarsel... - Må hellere PM'e... ellers kan du ringe på 22 15 88 94 mvh. Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jo - det er nok rigtig nok - jeg PM'er i stedet.
Til Marantzman:
Jeg ser, at du har en Marantz 1070.... Den findes der to versioner af. én med en blå lampe (a la en diode) - og én med ent blåt felt, hvor der står "power" - hvilken af versionerne er din?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fredmarantz
Den 1070 har jeg solgt til en af mine venner, som stod og manglede en forstærker. Men det var den model hvor der stod `power` med blåt, det er jeg sikker på. Den var ikke i min besiddelse ret længe, da jeg mest afskaffede den pga. af den havde trækabinet, som jeg har beholdt. Jeg syntes også at 1060 havde en mere gennemsigtig lyd med strammere bas, som jeg foretrak.
Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig efter at vide om jeg har skilt mig af med noget eftertragtet?
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marantzman!
Arrhh - om den er eftertragtet er jo altid lidt en vurdering, men jeg ville da synes, at den jo tilhører den epoke af Marantz Japan, som stadig producerede fine vellydende apparater. De laves jo ikke mere ("klogt sagt"!!) og bliver sjældnere og sjældnere. Den tilhører ikke de virkelig fede, men den er en fin forstærker, synes jeg. Jeg har sammenlignet den med 1060 og jeg synes egentlig, at den klarer sig fint i det selskab. Jeg har en nærmest omvendt opfattelse af bassen, som jeg synes strammere og mere kraftfuld end på 1060. Gennemsigtigheden og reproduktionen op igennem mellemtoneregistret og toppen synes jeg er meget lig 1060, som i øvrigt glimrer med en særdeles fornuftig RIAA efter min mening.
Jeg ville da synes, at det ville være dejligt om din kammerat passer godt på den!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg solgte en gang en tuner 2050l tror jeg den hed, men han kom fra herning ham der købte den, måske var det en af jer  __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh...det var det ikke. Ingen af os (vi kender jo hinandens samlinger - øhh) har en 2050L, da den kommer fra en Marantz-generation, som ikke liige er det, som vi kan lide. Ikke at den ikke skulle være god nok - for det ved vi jo egentlig ikke. (håber dette gav mening!??!!)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
"Jeg ville da synes, at det ville være dejligt om din kammerat passer godt på den!"
Jeg ved at han vil passe godt på og han er klar over at det er godt og sjældent kram. Jeg har en aftale om at overtage vraget hvis den skulle gå hen og lyde lidt for slidt til hans smag, så den ryger ikke bare til storskrald.
Iørigt har jeg købt min TT6300 af en fyr i Holstebro, så det er slet ikke utænkeligt at du har stødt på den på et tidspunkt.
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt!!
De apparater, som jeg af uransagelige grunde "har ude" - er også opmærkede med en lille venlig klausul om, at man skal passe rigtig godt på dem og at jeg gerne står som aftager af resterne hvis den nuværende ejer bliver træt af den! De må for Guds skyld ikke havne på genbrugspladsen (så finder R-L-B eller Pqrannes dem bare).
Her er lige et billede af en 2250B, som jeg i de sidste par dage har opdateret - rengjort - kontrolmålt - justeret og givet nogle nye lamper her og der. Kabinettet har også fået olie og det hele ser jo nydeligt ud - og lyder temmelig godt!

vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej, hvor er den bare flot savle savle.... Lige dèn model har jeg haft kig på...dog kun på nettet . Det er een af de aller flotteste efter min mening. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den lyder fremragende . Den må være lige fra overgangen fra de sorte til silver typen. Er det med de gamle solide trykknapper? Jo... ser sådan ud.
Var det ikke noget at bytte for en 2252b så får du 2 watt extra?  Nå ikke.... ok jeg har fuld forståelse!
Hvordan har du iøvrigt behandlet kabinettet. Jeg har et kabinet i samme farve der er blevet lidt lyst hist og her på fronten, men jeg er ikke meget for at begynde at slibe det ned. Jeg har givet det lidt teaktræsolie, men det hjælper ikke meget på de lyse områder.
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Trykknaperne på denne - og de andre fra den generation (1974-77) er ikke massive - med er en metalkappe limet på en plastkerne, som presses ind på skaftet på potmetret eller switchen. Denneher er fra december 1976 (står stemplet indvendig på chassiset).
Nah..jeg vil helst ikke bytte med en 2252B, selv om det er en ganske flot receiver også, men jeg har det bare noget bedre med de tidligere generationer fra Marantz. Der er mere orden indeni og ser i det hele taget mere velbyggede og robuste ud, når man kommer under låget.
Kabinettet plejer jeg at behandle med olie - gerne teak-olie, hvis kabinettet har farve nok i sig selv. Hvis dette ikke ser fedt ud, pga, at kabinettet er for lyst, så har JBL engang lavet en meget mørk olie, som jeg en sjælden gang har brugt til formålet. Ellers kan man vel tale med en møbelsnedker om dette? Danmark har jo en stolt tradition med dette. Amerikanerne har sågar en olie til dette og meget andet, som ligefrem hedder "Old Danish" - Måske kunne man putte lidt bejdse (brunlig - vel at mærke!!) i olien??
Det er en RIGTIG god ting, at du ikke sliber i kabinettet, da dette vil ændre overfladens karaktér for bestandig, Vi vil vel gene have den overflade, hvor man stadig kan se og mærke strukturen - ganske som fra fabrikken. Det kræver kun olie - evt. med bejdse.
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der en nyhed herfra!
Der var en Marantz 2270 i KSB i sidste uge og den mulighed kunne jeg ikke lade gå fra mig, da de er relativt sjældne her i DK. Jeg kontaktede sælger og efter lidt hifisnak frem og tilbage fik jeg bekræftet min formodning om at det var Guldtuborg jeg talte med og vi havde jo tidligere korresponderet lidt i tråden her. Så det var lidt sjovt.
Så Guldtuborg... tak for en hyggelig stund i fredags. Det var spændende at høre dit anlæg, som jeg kun havde set billeder af her på HIFI4ALLL. Jeg fik mig et par aha oplevelser med på vejen, da jeg aldrig har (såvidt huskes) hørt nogle af de større Tandberg højtalere før. Men de 3520 lød da kanon på dit setup, sikken et nærvær og perspektiv. Og de skulle lyde endnu bedre nu! (Har jeg hørt fra pålidelig kilde ) Og så var jeg overrasket over at Fasetterne var så store...de ser mindre ud på billeder!
Og så tusind tak for skiltet.. det glæder jeg mig til at få lys på og op at hænge!
NÅ.. men jeg kom jeg hjem med en velholdt 2270 i et flot dansk designet trækabinet og fik forventningsfuld tilsluttet den mine JBL L 26 Decade,en Marantz CD-17 mrkII med TMC white interconnect samt min 6300 pladespiller.
Og NØJ for en kombination dèt er!! 2270 har jeg jo læst en masse om så den havde meget at leve op til... og det kunne den sgu! Stor varm lyd, silkeagtig i toppen og en god bas men samtidig detaljerig og et fint perspektiv (hvis jeg fortsætter kommer der kun flere floskler!! ) Den passer bare perfekt sammen med jbl`erne der jo er til den lyse side, så med den kombination faldt det hele bare i hak iflg mine ører.
Og hvordan er 2270 så i forhold til min gamle 2252b.. slår den dèn fuldstændig af pinden? Nej det vil jeg ikke sige.. den er mere magtfuld med sine 2x70 watt og det kan høres og så er det jo 2 forskellige klang idealer, den varme fra først i 70`erne og den lidt lysere fra sidst i samme. Men 2270 fungerer rigtig godt med højtalerne, hvor 2252b på trods af alle sine gode egenskaber godt kunne blive lidt anstrengende i længden ved højere amplitude.
Der er lige en ting der undrer mig og det er at når jeg havde 2252b volumeknap på "kl 9" så er det pænt højt i min stue men for at opnå samme styrke med 2270 så skal jeg snarer op på 11 -12, men det er måske på de sidste "100 meter" at der begynder at ske noget.
Phono indgangen virker også svagere end på 2252b og der skal jeg op på 12 -13 for at opnå samme styrke. Er det pickuppen Ortofon 30 eller er det pladespilleren 6300, der er forårsager dette?
Mine JBL er tungtdrevne med en følsomhed på 87db og jeg tænkte at dette kunne være årsagen og skiftede med et par små DALI 3a med en følsomhed på 92 db, men JBL`erne var stadig dem der spillede kraftigst! Så forklaringen må ligge et andet sted.
Dette er småtings afdelingen for jeg synes at det lyder rigtigt fedt og jeg har ikke behov for at spille afsindigt højt og der er stadigvæk masser af overskud.
Jeg er en glad mand  
Grim er den jo ikke ligefrem...sikken en symetri!!

|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dén er bare lækker - den 2270'er dér!!!
Dejligt at se den så velholdt - og dejligt at den bliver værdsat (den blev den nu nok også før).
For at hoppe lige på spørgsmålet om volume osv, så kan jeg sige, at det bør du dybest set være ligeglad med. Forskellen ligget helt sikkert i, at de to potentiometre (hhv. 2270 + 2252B) har forskelige værdier og jeg personligt foretrækker de potentiometre, som er til at "fin-indstille". Dette er svært med følsomme pot-metre, , hvor et ryk på en millimeter betyder fx 6 dB i lydtrykket. Man kunne fristes til at disse meget følsomme potentiometre var et salgsgimmick, så man kunne få en potentiel køber til at hoppe på vognen, da man kunne få den følelse, at der jo var masser af kræfter i Radioen, når den allerede spillede højt ved kl. 9., hvilket dybest set er en vildfarelse af kaliber.
Så mit råd er: Glem alt om, hvor volumeknappen står - sat i forhold til lydtryk og brug ørerne i stedet til at indstille med - og det er alt andet lige lettere med 2270'eren- og det virker på mig mere ærligt og lineært.
Har du ikke et tydeligt billede af trækabinettets overside? Det vil jeg gerne se.
Hvis du nogensinde vil skifte lamper/pærer i den, så skift aldrig til en kraftigere belysning, men hellere en lidt svagere, da lamperne brænder den blå farve ud af plastic'en i metrene og lampehuset bag skalaen kan blive deformt og umuligt at genetablere.
De originale fuselamps er 8V 200mA (300mA er for varm), som kan skaffes på Ebay.
Ydermere må du være opmærksom på, at netop 2270 ikke er særlig glad for lavere højttalerbelastninger (4 ohm), så hvis du spænder sådan noget på den, vil det være tilrådeligt at spille lavt ellers er der dømt nedsmeltning.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Marantzman 
SK......ideflot er den, SK....idegodt lyder den. SK....godt gået Marantzman
Havde selv fornøjelsen at høre den hos den almægtige Hr. Guld Tuborg (høj er han ihvertfald )
2270 er blevet passet og supportet til ug med kryds, slange og andre ting og sager, og der hersker ikke tvivl om, at du nu har et apparat som når MEGET langt op på receivertoppen .
Enjoy !
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord de herrer -nu er jeg endnu mere glad
Fredmarantz: Tak for de gode råd. Jeg tænkte nok at du kunne give en beroligende forklaring på volume spørgsmålet og det er faktisk rart at der er lidt mere at give af end på 2252b, hvor en svag rysten på hånden kunne vække hele familien sidst på aftenen
Jeg tar et billede af toppen af kabinettet i morgen, og jeg vil forsøge at undgå at bruge blitz hvis det er muligt, det ser nu engang pænest ud, synes jeg.
Kabinettet skulle være lavet i Odense, men jeg har desværre glemt detaljerne som Guldtuborg informerede mig om , men mon ikke at han kan lokkes til at genopfriske dem her i tråden.
god aften
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
diheor Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Marantz freaks
Vintage grej er en sjov ting. Jeg købt et Marantz sæt 3200/140 samt en 6300 grammofon fra ny i slutningen af 70´erne. Et ufattelig lækkert set-up for en teenager, der brændte sine surt tjente penge af på denne måde. Lidt senere købte jeg et par IMF TLS 80 studiemonitorer.
Jeg måtte erkende, at 140 ikke havde kræfter til højtalerne. Overraksende nok havde en lille Quad 303S mere saft og kraft.
Nå, men min pointe er, at fascinationen af vintagegrej, nok meget afhænger af, hvad man IKKE kunne få fingerene i dengang. For mig var fx Quad eller Tandberg uopnåeligt kvalitetsgrej dengang, og derfor interesserer det mig i dag.
Angående den flotte Marantz grammofoenen 6300, så var den afsindig flot, men mit eksemplar begyndte ret hurtigt at få besvær med at holde en konstant hastighed, hvilket man jo kan aflæse på "stroboskoplyset" på pladetallerknen.
__________________ MVH
Clemens
Anlæg 1:
Quad 909, Quad 66 pre, Quad FM66, Quad 67 CD, IMF TLS 80 II speakers, Systemdek IX grammofon
Anlæg 2:
Quad 44 pre, Quad 405-2, Stax Lamda elektrostat hovedtelefon
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen i tråden her diheor.
Jeg tror også at der er en hel del nostalgi forbundet med at jeg har genoptaget HIFI interessen her inden for de sidste par år. Samt det faktum at ens jægerinstinkt bliver vakt når man ser noget sat til salg. Bliver det een selv, der får nedlagt byttet og slæbt det med hjem?
Jeg har jo altid haft `vintage` anlæg eller rettere det gik hen og blev det efterhånden. Jeg syntes jo bare at det lød godt og spillede upåklageligt og så hørte jeg en masse musik og skiftede ikke ud uden at det gik i stykker og dèt var dèt. Ikke noget med at skifte ledningerne ud med kabler eller afkobling, polere fronter og kabinetter. Jeg er jo musiker så det har mere handlet om hvad der kom ud af højtalerne end hvordan det kom ud. Det er først noget der er kommet til på det seneste. Lidt pudsigt synes jeg egentligt, men en interessant hobby!
Fredmarantz: Her er et luftfoto af det andet måske danske kabinet som sidder på min 2270 som lovet. De er nu ganske nydelige sammenlignet med de amerikanske udgaver.

Jeg har idag været ude og investere i en antenne forstærker. Ikke fordi at jeg syntes at 2270 ikke havde et fint signal og lød godt, men som i ved hvis man lige kan få lidt ekstra ud af det.........så var det da værd at prøve.
Så på Guldtuborgs anbefaling anskaffede jeg mig lige denne til 125,- kr.

og det lykkedes faktisk at hive lidt ekstra signal ind. Ikke en nat og dag oplevelse for jeg kan stadig ikke fange nogen lokalstationer her på Østerbro. Men måske er de alle lukkede pga sparekniven. Men når man som jeg bor i stuen kan man aldrig få signal nok!
Fra i morgen er det efterårstur til Sverige og bla ud at finde nogle lopp***er. Så måske venter der nogle gode fund derovre.
god aften
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den Marantzman  Den er bare hammerflot
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja for sørensen da - super flot ant.-forstærker . Nå - pjat til side. Jeg er også vild med din 2270 .
Sov godt. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|