Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 29 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Kan man ikke se om det er SEAS eller Scan Speak uden at pille dem ud? Er der ikke noget med at SP havde et par gule "malerpletter" inde i basenheden. I så fald er mine SEAS enheder! Jeg er ikke lige klar over hvad forskellen i lyden er/var! Nå men jeg må ind og kigge een af dagene.
Jeg tror at dine Dynaco, 8 Ohm, har været en tur til USA og er blevet hentet hjem til DK igen, men igen det er ikke noget jeg er sikker på.... og var 4 Ohm modellen ikke kun til det europæiske marked!
Måske der skulle startes en ny Scandyna/Dynaco tråd ellers må vi vælge den bedste af de gamle til videreførelse
God aften
|
|
|
Til lykke med A-25erne. Spændende med sammenligningen med A-20erne. Det vil være en god idé med en tråd om disse Scandyna/Dynaco højttalere. På audiokarma.org har der før været tiltag til at få overblik over de forskellige versioner (f.eks. seas vs. Scan speak og port foroven vs. port forneden). Jeg prøvede der at foreslå at alle ejere af A-25ere fremlagde deres data, som en eller anden (f.eks via et regneark) så holdt styr på indtil der begyndte at danne sig et overblik. Men det er ikke mit indtryk at der egentlig nogensinde er blevet styr på det. Så den idé er det nok ikke for sent at tage op. PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 29 December 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Jeg tror at dine Dynaco, 8 Ohm, har været en tur til USA og er blevet hentet hjem til DK igen, men igen det er ikke noget jeg er sikker på.... og var 4 Ohm modellen ikke kun til det europæiske marked!
Måske der skulle startes en ny Scandyna/Dynaco tråd ellers må vi vælge den bedste af de gamle til videreførelse |
|
|
Nej mine har garanteret ikke været en tur "over-there" . Ellers tror jeg ikke de var havnet på et lille loppemarked i Herstedøster. De gamle kabler fulgte med - monteret med en meget gammel type dansk 220V stik.(passer lige med afstand mellem bananbøsninger). Dem bruger man vist slet ikke derovre. Desuden er der bagpå en seddel med Data på flere sprog - det øverste er på dansk - så 'alt i alt' jeg tvivler .
Men se at få dine skilt ad og få syn for sagen. Er sikker på, at der er et par stykker i forum, der ligger inde med den viden, vi higer efter. Kan bare ikke lige huske navnene - men de kommer - og rigtig god idé at lave en tråd 'Scandyna/Dynaco', så får vi sikkert de fleste varianter med .
Go' aften.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået vristet basenheden ud, og det var et sejt træk der skulle til. Billeder af enheden kommer senere. Men nu er jeg på vej ind til Brinck Elektronik for at købe nye elektrolytter og her mangler jeg lidt hurtig hjælp hvis det er muligt.
Jeg har nedskrevet følgende data fra de gamle.
Reversible - EAR - 1-3468 PRST Made in Denmark SE1
Jeg har læst at de skulle være 5.1 uf.
Mit spørgsmål er om det er nok info til Brinck for at finde nogle nye der passer, jeg er ikke meget for at pille de gamle ud før jeg har fået nogle nye!
Et hurtigt svar hvis det er muligt vil virkeligt blive værdsat  
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marantzman, Har du set den her fra en tråd på audiokarma.org?  PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og i sammes tråd står dette, som nok er værd at se nærmere på:
"Quote:
Originally Posted by dagray3
Hey,
I recently picked up some A25s off ebay. I recapped them (5.1uF from
Angela.com) and the high end sounds spectacular. The problem I am
having is that the bass seems lacking. I feel that it's just not all
the way there. If I adjust the crossover, the highs seem to get muddled
(which is bad) but, of course, the bass stays weak.
I thought I had read that replacing the screws on the bass drivers
could tighten up the bass?? Anyone have any advice on kicking my bass
in a little?
I am running a Dynaco PAS3 and an ST70 to drive these speakers. My
setup sounds good with other speakers (although the highs are veiled),
so I don't feel I need to do any adjustments on the amp/preamp end of
things.
I would appreciate any advice anyone has.
Thanks
|
dagray.... You may have fixed your issue already, but incase you
didn't... You used 5.1 uf caps for the tweeter. This WILL make a
difference. You are allowing the tweeter to go lower in frequency
albeit not by that much. The proper value from what I've seen is 4.7uf.
I've tried a 5uf cap with a .1uf bypass cap and I didn't like the
results. I felt the same way you did about the sound. So I put in 4.7uf
caps and.... 
Try it... I think you'll be happy with the results. The lower treble is
not as blaring when you use the 4.7 thus making the bass seem more
apparent.
Caps are cheap... try it.
" PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PQR
Tusind tak for det hurtige svar
Jeg er blevet enig med mig selv om lige at slå koldt vand i blodet og vente til efter nytår med at udskifte dem istedet for at fare ud og købe noget forkert. Lidt mere research er nødvendig!
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
PQR
Nu så jeg lige dit sidste indlæg,hvor der foreslås 4.7 uf istedet. Vil det passe til en 4 Ohms højtaler som mine eller er det til 8 ohm?
Jeg tar ind til byen og prøver at få fat et par stykker, de koster jo ikke en herregård.
mvh
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
PQR
Nu så jeg lige dit sidste indlæg,hvor der foreslås 4.7 uf istedet. Vil det passe til en 4 Ohms højtaler som mine eller er det til 8 ohm? |
|
|
Sådan Marantzman - så er du ved at lære det .
Go'dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha... man bliver jo lidt klogere hver dag i dette forum, det er jo det interessante ved det!
Jeg fik et par lytter med hjem fra byen.

Mon det vil være forsvarligt at bruge dem i stedet, de ser godt nok noget anderledes ud end de gamle batteriformede.... jeg er stærkt fristet til at prøve..så med mindre end at det vælter ind med advarsler, så tror jeg sørme at jeg gør det nu hvor der er ferietid!
Men det er vel heller ikke lige meget hvordan de vender? Der er ingen +/- på dem?
Her er lige et billede af basenheden, der røg desværre lidt træværk med da den skulle ud, den var meget genstridig, men det er ikke værre end at det kan limes på igen. Er det en SEAS eller Scan Speak..? Der står ikke noget på dem.

Fortsat god dag
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Ha ha... man bliver jo lidt klogere hver dag i dette forum, det er jo det interessante ved det!
Jeg fik et par lytter med hjem fra byen.Mon det vil være forsvarligt at bruge dem i stedet, de ser godt nok noget anderledes ud end de gamle batteriformede.... jeg er stærkt fristet til at prøve..så med mindre end at det vælter ind med advarsler, så tror jeg sørme at jeg gør det nu hvor der er ferietid!
Men det er vel heller ikke lige meget hvordan de vender? Der er ingen +/- på dem?
Her er lige et billede af basenheden, der røg desværre lidt træværk med da den skulle ud, den var meget genstridig, men det er ikke værre end at det kan limes på igen. Er det en SEAS eller Scan Speak..? Der står ikke noget på dem. |
|
|
Nå - så du drog afsted alligevel . Denne vil jeg kalde en kondensator - ikke en LYT. Den er ikke polariseret. Kan vendes som du lyster. Hvis du er sikker på at den originale er på 5 uF, kan du godt prøve den. Om selve typen er et korrekt valg, må jeg melde pas. Det ved andre bedre end jeg . Ligeledes selve bassen - den er langt fra som min Scan Speak. For at sige det lige ud af posen - "det er vist discount versionen". Det er iøvrigt 'BJØRN' der tidligere er kommet med nogle gode oplysninger vedr. Dynaco og Scandyna i div. gamle tråde. Han ved sikkert også alt om din type bas og tweeter ligeså . Op med humøret .
Go' dag.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Humøret er i top, her! Når det så er sagt så lader jeg det ligge til engang til næste år.. og det er jo straks. Der er andre ting der presser sig på i hverdagen
Jeg vil lige læse noget mere om det her på HIFI4ALL samt på AK. Og de lyder jo fint nok som de er! A-25X udgaven var vel også en opgradering af A-25`eren. Du godeste, hvor er der mange dunkle områder her!
Bassen lyder nu rigtig godt, det er mere diskanten som jeg har et håb om at kunne optimere med et lytskift, men måske er det bare ønsketænkning, forA-25 er jo kendt for at rulle af i toppen.
Nå.... men godt nytår til alle og tak for hjælpen i det forløbne år.
Marantzman
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja vi må hellere stoppe her. Jeg er også først klar med billeder i det nye år! Men bemærk at der i pqrannes indlæg, er en ændring vedr. netop dit ønske - lidt mere i toppen .
Godt Nytår. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen i tråden
Jeg kunne ikke lade være med at lige kigge i den anden højtaler og det skulle jeg da have gjort fra starten af . Her vendte elektrolytten så den anden side var aflæselig.
Electrolytic cross-over capacitor
8uf
50 wvdc
25 wvac
Det er jo noget højere end jeg mindes at have set anført forskellige steder!
godt nytår
Marantzman
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marantzman, Måske har du ikke nævnt det, måske har jeg ikke været flittig nok til at læse det i din tråd her; men har dine A-25ere en femtrinsomskifter på bagsiden ved højttalerterminalerne eller fast ledninger? Har de fast ledninger (og ingen omskifter og ingen terminaler), kan du måske bruge dette:  PQR
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pqrannes
Mine har en 5-trins omskifter og højtalerterminaler og er 4 ohms højtalere. Og da jeg nærmest er elektronik analfabet (men ved at lære) går jeg stadig lidt i sort over skemaer.
mvh
Marantzman
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Hej Pqrannes
Mine har en 5-trins omskifter og højtalerterminaler og er 4 ohms højtalere. Og da jeg nærmest er elektronik analfabet (men ved at lære) går jeg stadig lidt i sort over skemaer.
mvh
Marantzman |
|
|
Den øverste tegning viser x-over uden omskifter og med en 8uf lyt, den anden med omskifter og en 5uf lyt. Sært at din har en 8uf lyt da. Jeg må kigge på en af mine. Mon ikke jeg har et tomt kabinet med delefilter i et sted? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
PQR skrev:
Den øverste tegning viser x-over uden omskifter og med en 8uf lyt, den anden med omskifter og en 5uf lyt. Sært at din har en 8uf lyt da. Jeg må kigge på en af mine. Mon ikke jeg har et tomt kabinet med delefilter i et sted?
------------------------------------------------------------ ------------------------------
Ja jeg vil også mene at den nederste var den der passede på mine, bortset fra at lytten var på 5uf og ikke 8uf.
Marantzman
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt Nytår .
Så fik jeg åbnet mine Dynaco A25X 8 ohm med Scan Speak enheder og 5-trin omsk. I den er der ligeledes en kondensator på 8uF.
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej X-ray
Det glæder mig at mine med 8 uf elektrolyt ikke er en mystisk outsider! Så er der hjælp forude!
Iøvrigt har jeg i den forløbne uge læst mig igennem en stor del af Audiokarmas store bibliotek vedrørende Dynacos og dèr faldt jeg over den oplysning at 8 uf lytten kun blev brugt i A-25XL modellen, men oven på al den læsning og kiggen billeder får man også det indtryk at der vist blev brugt, hvad man lige havde på lager i det øjeblik højtaleren skulle samles Der findes utroligt mange varianter af A-25`eren.
Jeg vil dog gætte på at det er SEAS enheder som jeg har i mine.
god aften
Marantzman
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige fundet et par Dynaco A25'ere... - Hvordan kender man egentligt forskel på dem uden at skamfere dem? Er der mulighed for at kende enhederne fra hinanden, ud fra det ydre? Dem jeg har købt er med en 5 trins omskifter og 8 ohm Diskanten er i øvrigt ikke med det grove buede gitter foran, men med et meget fint net som en del af enheden. - Plus en plastikramme/kant rundt om ventilen. Der er ikke serienumre på, og de er ikke spejlede - men med diskanten i øvre venstre hjørne. De er i øvrigt madet op i DK og solgt fra Dan-Veibel i Randers. Og så er de i palisander. ( "made in denmark" står i øvrigt med et svagt blå stempel, og ikke som jeg ellers har set, med samme typer som resten af texten... )
Og nej jeg har ikke lyst til at skille dem af da de er limet sammen med noget særdeles klistret stads der ligner gamme astfalt/tjære-baseret fugemasse/lim! - Og ja det er selv om originalt, stadig svagt viskost!
Spiller i øvrigt skønt sammen med min Leak "Stereo 20"
med venlig hilsen Tonni
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|