Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 07:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Marantzmans vintage setups (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Dem jeg har købt er med en 5 trins omskifter og  8 ohm Diskanten er i øvrigt ikke med det grove buede gitter foran, men med et meget fint net som en del af enheden. - Plus en plastikramme/kant rundt om ventilen.

Lad os se nogle billeder Tonni.

Jeg ligger lige et par fra mine .

Fortsat go' dag .

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jo mere jeg tænker over det tror jeg at jeg for langt tiden lod sådan et par kasser stå- Troede ikke de var noget særligt
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

Tonni skrev:
Dem jeg har købt er med en 5 trins omskifter og  8 ohm Diskanten er i øvrigt ikke med det grove buede gitter foran, men med et meget fint net som en del af enheden. - Plus en plastikramme/kant rundt om ventilen.

Lad os se nogle billeder Tonni.

Jeg ligger lige et par fra mine .

Fortsat go' dag .

Oki. - Så må jeg hellere se om det kan lade sig gøre...
- Bær over med mig hvis det ikke går...

Først stakken:

Som det ses er de med det gamle frontstof...

Og her Bagsiden med 8 Ohm + 5 trins diskant-reguleringen

Den ene, - uden frontstof.
Med frit udsyn til herlighederne

Og endelig et billede af diskanten. - Hvor man forhåbentligt kan ane det meget fine net over domen...

Håber det kan kaste noget mere lys over A25'ernes historie...

Med venlig hilsen
Tonni

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Glemte helt målene:

B 29,1 * H 50 * D 24,8

Mvh.
Tonni

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej Tonny

Tillykke med A-25`erne, de ser rigtigt fine ud. Så vidt jeg kan vurdere med med min stadig sparsomme viden om Dynaco højtalere vil jeg tro at det er SEAS enheder som sidder i dine, og måske en 1" diskantenhed som mest hørte hjemme i den opgraderede udgave A-25XL.

Nogle tweaker højtaleren ved at pille frontgitret af diskanten og sætter filtpuder rundt om og påstår at det hjælper på spredningen, så langt er jeg ikke kommet med mine endnu, jeg skal lige prøve at skifte elektrolytten først. Men een ting er sikkert at uden det beskyttende frontgitter på diskanten, ville der nok ikke være mange Dynaco/Scandynaer som havde en intakt diskantenhed den dag i idag!

Du kunne evnt. FORSIGTIGT prøve at stramme skruerne på bassen, hvis de har løsnet sig i årenes løb, det hjælper gevaldigt på lyden!

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:

Rigtig flot sæt du har der . Diskanten ligner meget en Philips AD 0160. Original er der nok ingen tvivl om - med alt det 'beg' dér. Det gælder ligeledes bassen, vil jeg mene! Men hvad mon det er for en - den ligner jo Marantzman's (bas) en del .

Interessant er det om ikke din nysgerrighed allerede nu, er så vakt - at du bare bliver nød til at få dem skilt ad . Det håber jeg på . Kan du ikke tage et billed af "label", hvis der er en .  

Sov godt .

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Marantzman & X-Ray!

Mange tak for de rosende ord! Tror de kan bringes tilbage til nær mint stand. - Kræver tilsyneladende kun noget palisander-olie!
Derfor vil jeg heller ikke "brække dem op" for at se hvad der er inden i. - Med mindre de skal repareres... - Den tjæremasse de er limet sammen med er ikke til at omgå, og jeg vil IKKE risikere at bøje kurven!!!

Selv er jeg ikke i tvivl om at det er SEAS basser der sidder i dem! - som man kan se på mit nærbillede af diskanten, er kurven på bassen lavet af presset stålplade  - Havde gerne set dynaudioerne... men til den pris!

Og jeg tror også det er rigtigt at det er Philips AD-0160 diskanter... 
Fandt dette - På AD-0160'erne.

Med hensyn til labels, så er der ikke nogle på dem. - Så der er desværre ikke den store mulighed for info, af den vej. - Kunne ellers være rart med en datering/typeangivelse!

Der er åbenbart temmelig mange forskellige af de A25'ere i omløb!

Måske vi skulle åbne en ny tråd om dem?

med venlig hilsen
& tak for hjælpen

Tonni

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Den nye tråd er allerede lavet... med et imponerende startbillede

Se under vintage!

Marantzman

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Det bliver rigtigt A-25-spændende her.

Jeg har taget hul på den store Dynaco/Scandyna tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71011 så hvis I ville (og uden at fornærme Marantzman) kunne I poste jeres A-25 guldkorn der, så det hele var samlet og nemmere at finde for fremtidige A-25-ejere.

Og Tonni og sikke nogle flotte 'amerikanske' A-25ere du har; med amerikaner-frontstof og 8 ohm og det hele. Til lykke!

Jeg har prøvet at montere lign. hesian på et par A-10, de kom til at se helt 'amerikanske' ud!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Mange tak for roserne pqrannes! 

Og tak for din tålmodighed Marantzman!!!

mvh.
Tonni

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har her i weekenden været på den anden side og hente en Marantz 2235B
Lidt spørgsmål kommer op:
Stereo lampen lyser ikke - er det så ligesom på min TR 2075 hvor den IKKE spiller stereo når lampen ikke lyser?

Den har rigtig nok en lille ridse ved signal måleren men det går nok. Der er gået en lampen bag FM tuneren og bag selve skalaen.
Kan man ikke få den slags lamper i Brinch?
Det er et mere grønt lys den præsenterer end Tandbergs Blå serie.

Flot eksemplar! og lækkert i det sorte finish

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej Mashuro

Jeg har set at du har fået et fyldestgørende svar fra Fredmarantz i en anden tråd, så jeg har ikke så meget mere at tilføje herudover at spørge om du kan høre at den spiller  i stereo???

Du kan få 8v 250 ma i Brinck, hvis de ellers ikke stadig er i restordre.

mvh

Marantzman

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Lige lidt kort nyt herfra inden sengetid!

Jeg har fået et par Dynaco A-25X, 8 Ohm, 5-trins diskantregulering i valnød i flot stand, og nu står de og spiller med min Marantz 2270 og jeg bliver mere og mere glad for dem dag for dag.

Mine Scan-dyna A-25 har nu fået nye kondensatorer. Det blev 8,2 uf og det var en nem operation og de lyder meget friskere nu. Takker for hjælpen fra de involverede tidligere i tråden.

god aften

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt nyt herfra:

Min Marantz 1060 har været på operationsbordet og fået nye lytter, et par transistorer på Phono boardet, samt rens og smøring med kølepasta på udgangstransistorerne.

Lytterne var en blanding af FC Panasonics og Elna Silmic ll. De originale udgangslytter på 3000uf,53v kan man ikke opdrive mere, så jeg gik op til 3300uf,63v, og det gav ingen problemer. Powerlytten på 4700uf, 80v fandt jeg på Ebay som anvendelig til bl.a en Quad amp og den passer til de originale specs.

Jeg skal lov for at den lyder godt efter dèn omgang...der er ligesom strammet op på hele lydbilledet.

Det er så første gang at jeg har prøvet at være sådan en proces igennem (med stor hjælp fra en elektronik- og loddekyndig kammerat) Det tog 8 timer fordelt over 2 aftener og nu har vi fået blod på tanden med at gå videre med mine andre Marantzer, som sikkert nok efterhånden kan trænge til en opfriskning også.

Her er et par billeder.. Da nutidens lytter jo er væsentligt mindre end de originale, brugte vi noget mellemhårdt skumgummi til at fastspænde power- og udgangslytter i deres originale holdere, og det fungerer fint.

Fortsat god påske.

Marantzman

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige disse Marantz SD-5 hovedtelefoner på en Ebay.UK aktion, og kunne ikke lige dy mig for at prøve at byde på dem og minsandten om jeg ikke vandt! De er lige kommet ind af døren og er som sælger skrev næsten ubrugte og i excellent condition og af deres 34 år på bagen. Det er nogle ordentlige store og solidt lavede hørebøffer, man kommer ikke lige op af lænestolen når de først er monteret på hovedet. Gad vide hvad folk ville tænke hvis man tilsluttede dem til en Ipod og havde dem med i bussen eller på cykel rundt i indre by i København.De ligner noget fra en tidlig sciencefiction film. Det vil jeg lade blive tankespind, da jeg ikke ejer en Ipod.

De lyder fint synes jeg... måske ikke så velopløste som mine Sennheiser 595 men de er måske ikke engang spillet til.  Sjove er de ihvertfald og tanken var at de skulle bruges i hjemmestudiet, hvor jeg længe har manglet et par af de lukkede.

mvh

Marantzman

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 30 April 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

De lyder fint synes jeg... måske ikke så velopløste som mine Sennheiser 595 men de er måske ikke engang spillet til.  Sjove er de ihvertfald og tanken var at de skulle bruges i hjemmestudiet, hvor jeg længe har manglet et par af de lukkede.

mvh

Marantzman

Hallo Marantzman, er du blevet mere dus med dine vintage lyttebøffer

I dag har jeg fået tilbudt en marantz 2285B, som skulle være 100% oppe og køre på alle funktioner, den er hammer flot, så de 2.500-kr. som den koster er sikkert ikke helt ved siden af Havde det været den sorte som her, havde jeg slæbt af sted med den med det samme men jeg har da fået noget at tænke over

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Marantzman: Er dine JBL'er sat helt i skammekrogen nu ?

De hovedteleforner ligner lidt et sæt høreværn med guldspænder

Guldtuborg:

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 30 April 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Marantzman: Er dine JBL'er sat helt i skammekrogen nu ?

De hovedteleforner ligner lidt et sæt høreværn med guldspænder

Guldtuborg:

Her har Roky, ramt en detalje med forskellige tekster på den samme modelbetegnelse fra marantz 2285B 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ja- det har han sgu også! - skægt!

Der er nærmest myriader af små variationer - også inden for samme model - sikkert hos flere fabrikater, men i hvert fald inden for Marantz. Rigtig mange modeller udviser små forskelle og det gør det efter min mening meget spændende, da man kan generationsplacere dem - og....nok så vigtigt, man kan se, om enheden er med original faceplate osv - passer serienummeret med skriften på faceplaten? - osv. virkelig interessant -(jo - NØRD)

Ang. 2285B, så er det jo en rigtig spændende og temmelig imponerende receiver og er pænt agtet i "Marantz-kredse". Den er jo fra "silver-perioden" fra slut 77 - og frem til starten af '80, hvor det begynder at gå galt for alvor. Kendetegnet ved dén generation af Marantz-udstyr (generelt) - er at de lyder lidt lysere end de tidligere - har en imponerende front med den fasionable blå skala osv - jo flot!

De fås jo både i sort og i "silver" - og smag og behag er selvfølgelige inde over her - jeg synes personligt, at den Silverfacede" er den smukkeste. Har aldrig rigtigt kunne forbinde Marantz med sort front - selvom det jo ingen indflydelse har på lyden - men alligevel.  Units med sorte fronter blev hovedsageligt solgt i Tyskland (US-airbases) og i det hel taget på det tyske marked - desuden blev en del af de sorte solgt i Sverige, så den sorte 2285B'er, so mder tales om i denne tråd er garanteret hentet i Tyskland eller Sverige oprindeligt.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

fredmarantz: Spændende at læse dine informationer om Marantz. Jeg havde selv et sæt 140/3200 i slutningen af 70´erne og siden har jeg ikke haft fokus på mærket.

Jeg synes, de gamle ting er ufattelig lækre og er blevet lidt nysgerrig.

Kan du fortælle lidt mere om, hvad det var der gik galt i 80´erne? Hvad regnes for det bedste af det gamle Marantz? Og hvad med deres nyere grej, har det slet ikke noget med det gamle at gøre?

Quad 909, Quad 66 pre, Quad FM66, Quad 67 CD, IMF TLS 80 II speakers, Systemdek IX grammofon
Anlæg 2:
Quad 44 pre, Quad 405-2, Stax Lamda elektrostat hovedtelefon
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum