Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Marantzmans vintage setups (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg ved ikke, om dette bør placeres her i Marantzmans tråd. Måske skulle der oprettes en anden tråd, når det kommer til Marantz - set i et historisk og samlermæssigt lys...men ganske kort kan jeg da nævne, at Marantz i ca. 1980 fik nye ejere og produktionen blev, som hos en hel del andre mærker, lagt om, så byggekvaliteten og udseendet (designet) på apparaterne gik i den retning at det var svært at se, hvilket apparat det var uden at skulle gå hen og læse på det. Desuden gik man langsomt over til sorte apparater, som blev tidens trend. Man flyttede sig over iet andet segment, nemlig low-fi - og udvaskede i det hele taget det fine gamle navn. Dette har vi set i rigtig mange brancher, men det gik virkelig galt her hos Marantz. Marantz bygge stadig nogle få fine apparater fra Esotec-serien, men disse var mest lavet (med et lidt ændret udseende) for at man kunne følge med i hi-end segmentet med brug af dele fra den gamle produktion. sidenhen har Marantz gjort nogle enkelte heldige tiltag for at komme tilbage i high-end segmentet - bl. a. Music-link serien - og de ser nu ud til via nye ejerskaber og tilknytninger til kendte ingeniører at have nået ny styrke i det mere high-endbetonede segment.  Jeg lægger mærke til, at Marantz i perioder har forsøgt at genkalde enkelte desigmæssige momenter fra storhedstiden , som strakte sig fra 1953 -  1977 - men vi ta'r gerne de sidste tre år med fra 1977-1980, da der også i denne periode kom enkelte perler frem. (i 1977 dalede byggekvaliteten allerede, og det vil enhver, som har kigget under hjelmen på en 1978 model og derefter kigget i en tilsvarende 1974-model kunnet konstatere.

Marantz laver i dag meget fine og klart højkvalitetsprodukter - og har i 1996 lavet 3 re-issues af de gamle legendariske rørapparater 7C - 8B - 9 ( I virkeligheden var det ikke Marantz, som lavede disse, men V.A.C, som er et velrenommeret amerikansk rørforstærkerfirma.. Men de blev distribueret gennem Marantz, som selvfølgelig var glade for at kunne det.

Hele denne Marantz historie kan man i virkeligheden Google sig frem til - og jeg mener endda, at den står på dres egen hjemmeside, dog i et lidt bedre lys -jf. reklameværdi.

Når jeg samler, samler jeg på alle de toneangivende og interessanter modeller fra før '80 - mange af dem er hundedyre og andre er mere opnåelige.

Ejerskabet af Marantz har lvet en særdeles omtumlet tilværelse - 1953-1964 var Marantz sit ejet selskab - ejet af Saul Marantz -

Han solgte til Superscope i 1964 - og fortsatte selv i virksomheden indtil 1968, hvor han trådte ud af firmaet - Sidste produkt, som han var med til producere var receiveren model 18)

I 70'erne ('68 - 77) fortsætter dele af produktionen i USA - derefter foregår al produktion i Japan.)

Man entrerede med Japan (Standard radio Corporation) allerede i 1969, hvor i især receivere blev samlet - forstærkerproduktionen blev holdt hjemme i Californien (Sun Valley - og senere Chatsworth). I 1977 flytter forstærkerproduktionen også til Japan.

Firmaet sælges til Philips i 1980 - Philips har igen solgt Marantz og nu ved jeg sgisme ikke, hvem der ejer det- men ejerne er da blevet noget mere seriøse - og nu har vi da i det mindste det lille fine runde meter ytilbage på fronten!! - nu mangler vi bare at få glødepæren tilbage også - og smidt den blå lysdiode ud. (det sidste menr jeg med et glimt i øjet).

Set i et histrorisk lys har det nye Marantz intet med det gamle at gøre, men man har kunnet lave designs hvor man har kunne genskabe nogle af de kæreste momenter fra originalperioden.

Håber ikke at Marantzmans tråd blev afsporet -

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Tak for den spændende saga om Marantz. Nu om stunder minder Mcintosh i USA jo lidt om de gamle lækkerier fra Marantz rent designmæssigt, men det er jo hundedyrt. Jeg kan forstå, at mit sæt 140/3200 har været fra nedgangsperioden. Det var nu også en meget brystsvag effektforstærker, men kontrolforstærkeren var en fin, lille sag. 

Quad 909, Quad 66 pre, Quad FM66, Quad 67 CD, IMF TLS 80 II speakers, Systemdek IX grammofon
Anlæg 2:
Quad 44 pre, Quad 405-2, Stax Lamda elektrostat hovedtelefon
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Nogle af McIntosh's modeller lever flot op til fordums storhed, men der er sandelig også mange, hvor man må korse sig. Jeg tænker på, hvordan man laver store kabinetter til dem, for derefter at opdage, at det meste er luft. Men fronterne (og priserne) er McIntosh - traditionelle.

Dit gamle brystsvage sæt 140/3200 er nu efter min mening ikke specielt brystsvagt - og det er faktisk bygget i perioden 1975-77, hvor man stadig kunne kalde det rigtigt Marantz. Det er blot det eneste forstærkersæt, som i dén periode udelukkende blev bygget i Japan - en samler bør også lige have sådan et sæt til at spille på lægterne i ny og næ. 140-ampen er faktisk rigtig godt bygget - med undtagelse af, at den er forsynet med en såkaldt "dobbelt elektrolyt" i strømforsyningen, hvilket ikke rigtigt kan skaffes mere - og man må, når det er tiltrængt, bygge to ned i den i stedet. Dette bryder jeg mig ikke om, da man jo så af nødvendige grunde er nødt til at ændre den en smule- Men det er en nettrafo med masser af godt jern i!

Vh

Freddy

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg skal love for at der har været gang i tråden de sidste par dage... Jeg har været i Jylland og lave noget arbejde og har derfor ikke haft tid til at checke tråden. Nu er det jo lidt pudsigt at 2285B har været oppe og vende her for da jeg ankom til København sidst på fredagen men de fornødne penge på lommen, måtte jeg lige ned og købe den 2285B som jeg har gået og kigget på de sidste 6 måneder for at få ordentligt ro i sjælen, den blev bare ved med at spøge og dukke op i mine tanker Den var dyr men flot og vellydende og jeg måtte slippe lidt mere for den end den Guldtuborg har haft kig på (for det kan da vel ikke være den samme?) Den spiller hamrende godt med mine A-25 som jeg synes kræver en lyst lydende forstærker for at hele toppen lige spiller med også. Og så er det jo lige dèn lyd som jeg har været vant til de sidste 30 år fra min 2252B, bare lidt mere af det hele.

Det er lidt sjovt med de 2 forskellige lydidealer fra 2270 og 2285b for det er umiskendelig Marantz sound fra dem begge men 2285B har mere top og ja det er svært at beskrive......højglanspoleret lyd...ikke så naturlig (hvis man kan kalde dèn det) som min 2270 (med serienr. 55430). Jeg finder det svært at beskrive lyd på en tilfredsstillende måde, så det vil jeg ikke gøre så meget. I alt fald falder begge receiveres lyd i min smag og de vil fremover køre i rotation på hovedanlægget med er halvt år til hver 2270 med JBL 26 spændt for, da det er et perfekt match..mørkt lydende  receiver og lyse højtalere. 2285B passer nok bedre til A-25`eren, jeg har dog ikke haft tid til at prøve den med JBL`erne endnu,  men kunne forestille mig at det blev lidt for toppet i længden.

Her er lige et par billeder af den "lille nye" iklædt min sorte woodcase, jeg mangler bare lige et par lange skruer der passer til fødderne når de skal monteres kabinettet.

Jeg er nu også mere til sølvfronten, fremfor det sorte look.

Roky skrev:
Marantzman: Er dine JBL'er sat helt i skammekrogen nu ?

De hovedteleforner ligner lidt et sæt høreværn med guldspænder

Guldtuborg:

Så nej JBL`erne er bestemt ikke sat i skammekrogen, jeg får mere og mere lyst til at høre dem igen. De har sådan en dejligt sommeragtig lyd, synes jeg.

Hovedtelefonerne ER høreværn....Jeg kan ikke høre ungerne larme, når jeg har dem på.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Marantzman: super flot sag, du de rhar fået fingre i.

Nu er jeg ikke ekspert, derfor spørger jeg dumt: Hvilke vintage Marantz er de dyre og eftertragtede, hvilke er mere til at komme til for menneskepenge?

Quad 909, Quad 66 pre, Quad FM66, Quad 67 CD, IMF TLS 80 II speakers, Systemdek IX grammofon
Anlæg 2:
Quad 44 pre, Quad 405-2, Stax Lamda elektrostat hovedtelefon
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Tusind tak skal du have.. ja jeg er også overordentligt tilfreds med købet

Nu er der vel ikke noget der hedder dumme spørgsmål.....mens med svarene stiller det sig nok noget anderledes. 

Priserne på vintage Marantz er blevet hysteriske også herhjemme som ude i den store verden, men det er især for de store modeller med saft og kraft under låget. De mindre som også har masser af saft (læs go lyd) pg flot udseende fra 10- 15 - 45 -  50 watt RMS kan stadig findes til rimelige priser rundt omkring uanset om det er de sortblå eller silverblue modeller. Og med et par effektive højtalere, spiller de skam højt nok til easy listening! 

Men hvis de store nu ikke kan sælges til de uhyrlige priser som der forlanges, så ryger de jo nok lidt ned igen. Der har lige været en 4300 quad til salg på Tradera, af 2 omgange, den toppede ved 3700,-sv kr. begge gange. Den kan dog stadig købes uden om aktion for 5000,- sv. kr. Den er med det eftertragtede trækabinet. Det skal blive interessant at se hvad den engang lander på, men indtil nu er den ikke kommet over de 3700,- sv.kr.

Her nederst kan du danne dig et overblik over de forskellige modeller og hvad de kan yde.

http://www.classic-audio.com/marantz/mindex.html

mvh

Marantzman

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Nu er det jo lidt pudsigt at 2285B har været oppe og vende her for da jeg ankom til København sidst på fredagen men de fornødne penge på lommen, måtte jeg lige ned og købe den 2285B som jeg har gået og kigget på de sidste 6 måneder for at få ordentligt ro i sjælen, den blev bare ved med at spøge og dukke op i mine tanker Den var dyr men flot og vellydende og jeg måtte slippe lidt mere for den end den Guldtuborg har haft kig på (for det kan da vel ikke være den samme?) Den spiller hamrende godt med mine A-25 som jeg synes kræver en lyst lydende forstærker for at hele toppen lige spiller med også. Og så er det jo lige dèn lyd som jeg har været vant til de sidste 30 år fra min 2252B, bare lidt mere af det hele.

mvh

Marantzman

Orv for den da Marantzman, jo det er den samme 2285B' vi begge har spottet på Frederiksberg  og her galt - først til mølle princippet.
Det ville jo have været nedtur om den 2285B' var endt i et andet hjem, nu hvor du har gået rundt i 6 måneder med u-ro i sjælen 
lige et please, lad os se den 2285B' med lys i  

Vi har jo begge en 2270' og har gjort vad der var muligt for at få et stærkt antennesignal, med bland andet en lille FM-signalforstærker som jo har givet lidt mere. Her i går havde jeg min 2270' stillet op uden mulighed for at tilslutte antennesignalet, så jeg riggede en antenne til af 3 meter 75 ohm kabel...     Og her er resultatet, signalmetret røg helt op jeg har ellers forsøgt med flere forskellige typer både ude og inde, så at denne DIY fungere er jo rimeligt morsomt
Tak for din mail om målings metode, tillader mig lige at poste den her så andre evt. kan have gavn af den 

1. Speakers disconnected (or connect the meter to the 'B' speakers and set the front panel speaker control accordingly)
2. Input set to an unusued position (not Phono)
3. Volume control at minimum.
4. Balance in center
5. Tone controls either defeated or set to mid position
6. Set your meter to read DC, and set to a low scale (300mV scale is common) Connect directly to the Pos and Neg of the speaker terminals
7. Give the amp 10 minutes to settle. Report back...I'd like to see how healthy all these old amps are.

If you read:

0 - 15mV: Damn good!! If you read '0V', you may have a capacitor output, or your meter is set wrong

16mV - 50mV: An acceptable value, especially at the lower end of this range. 2nd harmonic distortion is probably twice to four times what manufacturer's spec calls for at higher frequencies. Probably not audible, as the distortion is mostly in the upper octaves. At the upper end of this range I begin to raise an eyebrow.

50 - 85mV: Something is certainly amiss, and while this is not enough to put your speakers or equipment in jeopardy, the amp is running nowhere near where it should. I'd venture to guess that most of the DC-coupled amps that are in use by forum members here fall into this range.

100mV to ?: A high enough voltage will cause the DC protection to kick in. This happens at a level determined by the designer, but is usually equivalent to about a diode drop (600mV)or so. Needless to say, if you are listening to an amp with 100mV or more of DC offset, you have no idea what the amp really is supposed to sound like. Indeed, some amps without a differential input are actually designed to have a bit of DC at the outputs, but this is triple-rare, and I don't think anyone here owns one. (in my book it's piss-poor design, but if you can sell it WTH..)

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Marantzman skrev:

Nu er det jo lidt pudsigt at 2285B har været oppe og vende her for da jeg ankom til København sidst på fredagen men de fornødne penge på lommen, måtte jeg lige ned og købe den 2285B som jeg har gået og kigget på de sidste 6 måneder for at få ordentligt ro i sjælen, den blev bare ved med at spøge og dukke op i mine tanker Den var dyr men flot og vellydende og jeg måtte slippe lidt mere for den end den Guldtuborg har haft kig på (for det kan da vel ikke være den samme?) Den spiller hamrende godt med mine A-25 som jeg synes kræver en lyst lydende forstærker for at hele toppen lige spiller med også. Og så er det jo lige dèn lyd som jeg har været vant til de sidste 30 år fra min 2252B, bare lidt mere af det hele.

mvh

Marantzman

Orv for den da Marantzman, jo det er den samme 2285B' vi begge har spottet på Frederiksberg  og her galt - først til mølle princippet.
Det ville jo have været nedtur om den 2285B' var endt i et andet hjem, nu hvor du har gået rundt i 6 måneder med u-ro i sjælen 
lige et please, lad os se den 2285B' med lys i  

Vi har jo begge en 2270' og har gjort vad der var muligt for at få et stærkt antennesignal, med bland andet en lille FM-signalforstærker som jo har givet lidt mere. Her i går havde jeg min 2270' stillet op uden mulighed for at tilslutte antennesignalet, så jeg riggede en antenne til af 3 meter 75 ohm kabel...     Og her er resultatet, signalmetret røg helt op jeg har ellers forsøgt med flere forskellige typer både ude og inde, så at denne DIY fungere er jo rimeligt morsomt
Tak for din mail om målings metode, tillader mig lige at poste den her så andre evt. kan have gavn af den 

1. Speakers disconnected (or connect the meter to the 'B' speakers and set the front panel speaker control accordingly)
2. Input set to an unusued position (not Phono)
3. Volume control at minimum.
4. Balance in center
5. Tone controls either defeated or set to mid position
6. Set your meter to read DC, and set to a low scale (300mV scale is common) Connect directly to the Pos and Neg of the speaker terminals
7. Give the amp 10 minutes to settle. Report back...I'd like to see how healthy all these old amps are.

If you read:

0 - 15mV: Damn good!! If you read '0V', you may have a capacitor output, or your meter is set wrong

16mV - 50mV: An acceptable value, especially at the lower end of this range. 2nd harmonic distortion is probably twice to four times what manufacturer's spec calls for at higher frequencies. Probably not audible, as the distortion is mostly in the upper octaves. At the upper end of this range I begin to raise an eyebrow.

50 - 85mV: Something is certainly amiss, and while this is not enough to put your speakers or equipment in jeopardy, the amp is running nowhere near where it should. I'd venture to guess that most of the DC-coupled amps that are in use by forum members here fall into this range.

100mV to ?: A high enough voltage will cause the DC protection to kick in. This happens at a level determined by the designer, but is usually equivalent to about a diode drop (600mV)or so. Needless to say, if you are listening to an amp with 100mV or more of DC offset, you have no idea what the amp really is supposed to sound like. Indeed, some amps without a differential input are actually designed to have a bit of DC at the outputs, but this is triple-rare, and I don't think anyone here owns one. (in my book it's piss-poor design, but if you can sell it WTH..)

Ja jeg havde jo en fornemmelse af at det kunne være den samme Marantz vi havde kig på! Men jeg er helt sikker på at der står en sort udgave og venter netop på dig et eller andet sted. Den lyder sgu rigtig godt skulle jeg hilse og sige!

Her er et billede med lys i lamperne, det kunne ikke blive helt så flot som dit billede af 2270, Lyset i 2285B er mere sart og pastelagtigt, måske er der brugt 200 mA pærer? Så der er ikke det helt store blus jeg kan fremvise.

Det er da helt imponerende at du kan få et så kraftigt signal med coxialkablet, det skal jeg da lige have afprøvet. Har været i kælderen og i flere kasser med kunne ikke finde noget, så jeg må lige ud og købe 3 mtr. På både 2270 og 2285B med FM antenne forstærkeren kan jeg "kun" nå op på knap 4 på displayet og det er med en antenne som går op til loftet og jeg ved ikke rigtigt hvor den ender, om en DIY dipol type skulle kunne gøre det bedre i en stuelejlighed på Østerbro skal da helt sikkert afprøves.

I kolonihaven nær Gladsaxesenderen har jeg et meget fint signal på min lille 2015 med en dipolantenne.

god aften

Marantzman

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Goddag i marantz-tråden 

Hej Marantzman, hvordan går det med din 2285B receiver, er det den som spiller hjemme hos dig i nu, eller har du sat 2270' (kongen) op igen!...

Hos mig er min marantz 2270' receiver, blevet koplet op igen som pre/-forforstærker og radio, det spiller uden nogen form for nykker, og den riia er hammer god til min nye pick up, en Ortofon 2M Bronze

Som amp/-effektforstærker, anvender jeg en Harman/-Kardon Signatur 1,5, og den spiller rigtigt godt med marantz 2270'  man kan lige skimte den kraftkarl, nede til venstre på billedet 

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej Guldtuborg!

Åh, hvor ser den godt ud din 2270, jeg er sikker på at det lyder rigtigt godt. Det er en magtfuld riia som sidder i den, og tuneren er også i top. Jeg husker din lyd som orienteret mod det lyse, da jeg hørte det sidst. Bliver lyden varmere med 2270 som pre-amp? Jeg synes at det er svært at få toppen med på min... jo.. på JBL 26 er det fint, men på A-25`erne manglede jeg lidt mere.

Da er da ellers sket lidt her i sommer. Jeg spiller stadig med 2285B som jeg er meget tilfreds med. Jeg har fundet en del vinyl rundt omkring her i sommer, så det er stort set kun plader jeg hører, for tiden. 2285b har også en fin riia

For tiden er der tilsluttet et par DALI 7 som jeg fandt smidt ud til storskrald i et villakvarter en sen aften i juni. Begge basmembraner var smuldret væk, men de var meget velholdte. Jeg tænkte at jeg ville prøve at skifte membranerne selv og fik et sæt hjem til 189,-kr samt en vejledning og så var det bare at gå i gang. Det tog ca. 3 timer + en tørring natten over. Det var ikke svært at have med at gøre og det var en billig og lærerigt fornøjelse.

De er varmtlydende, med flere detajler end Jbl`erne, og har en mere blød bas. Perspektivet er også helt anderledes. Fruen synes bedre om dem på trods af deres betydelige størrelse. Det er måske fordi hun nu også kan lægge ting oven på dem. Jbl`erne stod på vinklede standere!

I går var jeg en tur over sundet for at afhente en vunden aktionsgenstand... Marantz 5020 kassettedeck med træsvøb. Den var i langt bedre stand end jeg havde håbet på. Meget velholdt og den kan det den skal. Kabinettet har jeg fintslebet lidt på og givet nogle lag olie, og maskinen har fået et eftersyn med sprit og kontaktrens og det er en stor fornøjelse at sidde og kigge den, mens den spiller. Store dansende VU metre mmmmmmmmmm..! Jeg tror at jeg har haft en fascination for VU metre siden jeg var dreng!

Marantz 5020 er en af de flotteste båndoptagere der er lavet,IMHO.

I øvrigt har jeg fået afprøvet din ide til en hjemmelavet antenne Guldtuborg. Det viste sig at den var næsten ligeså god som min anden forbindelse. Men jeg bor også nede ved jorden. God ide til en DIY antenne.

mvh

Marantzman

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

For tiden er der tilsluttet et par DALI 7 som jeg fandt smidt ud til storskrald i et villakvarter en sen aften i juni. Begge basmembraner var smuldret væk, men de var meget velholdte. Jeg tænkte at jeg ville prøve at skifte membranerne selv og fik et sæt hjem til 189,-kr samt en vejledning og så var det bare at gå i gang. Det tog ca. 3 timer + en tørring natten over. Det var ikke svært at have med at gøre og det var en billig og lærerigt fornøjelse.

De er varmtlydende, med flere detajler end Jbl`erne, og har en mere blød bas. Perspektivet er også helt anderledes. Fruen synes bedre om dem på trods af deres betydelige størrelse. Det er måske fordi hun nu også kan lægge ting oven på dem. Jbl`erne stod på vinklede standere!

I øvrigt har jeg fået afprøvet din ide til en hjemmelavet antenne Guldtuborg. Det viste sig at den var næsten ligeså god som min anden forbindelse. Men jeg bor også nede ved jorden. God ide til en DIY antenne.

mvh

Marantzman

Hallo Marantzman, vil lige høre hvor skabet står eller retter sagt, hvilke højttaler som står og spiller hos dig nu du har jo flere sæt højttalere som du jo kan vælge mellem De ophæng på Dali 7', må vel også være spillet til her efter små to måneder!...

Den DIY-antenne er slet ikke så tosset ind da

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Guldtuborg

Det er Dalierne der spiller for tiden. Efter at de har fået 10 gange plastikmaling på basserne, er der blevet strammet hørbart op i de nedre frekvenser, synes jeg. Og de lyder sgu egentligt meget godt. Det skal i den forbindelse lige siges at de eneste "moderne" højtalere som jeg har haft inden for dørene tidligere har været et par Kef Q-35. Så jeg har ikke mange højtalere af nyere dato at sammenligne med.

Men de fungerer fint med 2285B, men når jeg en dag skal have 2270`eren tilsluttet igen, så bliver det på JBL`erne.

mvh

Marantzman

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Her er der blevet spillet en masse musik på de anlæg som jeg har skrabet sammen gennem de sidste par år.

Stuen: Marantz 2270,CD17 mrk.II, TT-6300, Dali 7.

Spisestuen: Marantz 1060,110,5220, Phillips CD -582 og højtalerene .......ja.. nu nærmer vi os indlæggets kerne.....  for her er der nemlig sket noget nyt!

Jeg har fået mig et par JBL L19 som ikke ser ud til at have stået fremme eller været spillet meget på de sidste ca. 30 år. Skumophænget og enhederne er som de skal være og der er ikke en skramme eller plet på dem. Det i sig selv er jo et stort plus her men de kan mere end bare at se godt ud.

De spiller i spisestuen på min Marantz 1060 og det gør de rigtigt godt synes jeg. På trods af deres noget ufordelagtige placering på hylder tæt ved loftet og spillende på langs af rummet ,er bassen ikke buldrende, men fast og autoritativ og toppen er behagelig og detaljeret,holdt i ave af en varmtlydende forstærker med et ditto kabel Audioquest Coral til Cd afspilleren.

Der er en god synergi mellem Marantz og JBL fra 70`erne, synes jeg. De forstår at bringe det bedste frem i hver især.

L19 `eren er en imponerende lille højtaler med en lyd som er umiddelbart medrivende at lytte til.

Her er lidt billeder.

mvh

Marantzman

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Så er det vist tid til at opdatere tråden med hvad der er sket af "nyt" her de sidste 6 måneder. Det er mest på højtalersiden at der er sket noget, da jeg fik pludselig fik en voldsom lyst til at checke forskellige JBL`er ud.

Det hele startede med at jeg en dag i forsommeren fik reddet disse Control monitorer 4301b op af genbrugsstationens trådboks en søndag. Allernådigst fik jeg lov til at smide dem i bagagerummet efter lidt snakken frem og tilbage....Pyha.. Alle enheder var i fin stand og efter lidt rens og slibning/oliering af kabinetter så de helt fine ud. Og de lyder jo dejligt... det er studieversionen af JBL L19 som jeg også har,og hvad var så forskellen. 4301b har ferrit woofer og L 19 har Alnico versionen, og jeg synes at 4301b har bedre og dybere bas, samt at når jeg lytte til dem fra det tilstødende rum, er diskanten mere afbalanceret og rund hvorimod L19 har mere sibilance ved samme indstilling. Sjovt nok da det er samme enhed der sidder i begge men det skyldes måske at 4301b har dybere kabinet!

Jeg fandt så et par JBL 4412 Studio monitorer, som jeg havde planer om at skulle erstatte mine DALI 7 i stuen. De får jo mange pæne ord med på vejen i diverse forums på nettet, så ud med DALI`erne og ind med JBL. Men ak ak....mine ører ville ikke forenes med deres titaniumdiskanter, efter 5 min lytning ved moderat styrke begyndte det at smerte og jeg frygtede en tinitus i det lange løb. Hele familien klagede over det samme. Ærgerligt da de virkelig var meget præcise at lytte til med dyb bas(i min stue ihvertfald) og mellemtone, men så blev jeg da så klog... altså ikke flere titaniumsdiskanter her i huset! Så det kom videre til en forhåbentlig stadig glad køber.

Herefter fandt jeg et par JBL L 86, lillebroderen til de berømte L112 og L96 som jeg havde læst en del godt  om, og se.... de var straks en lyd som tiltalte mine ører langt mere. De lyder sørme godt... ok... ikke så meget bas fra 8" `eren, men rigeligt til min stue og bassen er stram, med god mellemtone og top der ikke generer. Og de har den velkendte JBL lyd som jeg jo godt kan lide og de er langt mere velopløste end mine dejlige L 26 Decade.

Her er de.

Nu var alt så såre godt og jeg kunne falde lidt til ro med musikken og de højtalere jeg nu havde og var tilfreds med.... troede jeg....

Ugen efter at JBL L 86 kommet på plads, havde en bekendt af mig et par Infinity Qb stående i kælderen som han gerne ville sælge. Jeg havde ingen erfaring med Infinity højtalere, så dem ville jeg da gerne prøve at høre hjemme hos mig. Hold da helt fast hvor lyder de godt....de dèr EMIT diskanter kan altså noget..meget velopløste uden at være skingre, ja nærmest lidt over i det varmtlydende, god bas og mellemtone der får vokaler til at lyde rigtigt godt, og så har de et dejligt bredt stereobillede der også formår at gå i dybden.En analytisk højtaler om man vil. 

Først havde jeg Marantz 2270 tilsluttet, velvidende at den er berygtet for ikke at havde det helt godt med 4 ohms højtalere, men da der ikke bliver spillet særligt højt her gik det udmærket  uden at den blev overophedet eller lød overanstrengt. Men for at være på den sikre side spiller 2285b nu og det er en sand fryd at lytte til.

Her er et par billeder.

Til sidst er mit under 1000,- kr stereoanlæg i spisestuen blevet omarrangeret lidt og der er kommet en Rega Planar 2 med i setuppen, og min gamle Phillips 582 cdspiller afgik ved døden og er blevet udskiftet med en bedrelydende Harmon Kardon som jeg byttede for at par poser pejsebrænde. Her spilles der nu på JBL 4301b, men tanken er at L86 nok skal erstatte dem på sigt.

Beklager den lidt ringe opløsning på nogle af billederne, men det var hvad jeg kunne formå at få frem efter en downsizing på under 35kb.

mvh

Marantzman

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hey Marantzman, rart med en opdate i din tråd, det er jo ikke for ofte du er her

Det er jo godt, at du har holder snakketøjet velsmurt (med vad kan man måske spørge), og at du fik et sæt 4301b med dig i bagagerummet, hvad kan du mon ikke have med dig, om du fik en trailer med dig, på næste genbrugsstations ekspeditionsbesøg  

Man kan ikke lade være med, at tænke på hvordan den titaniumsdiskant vil lyde med en rør-forstærker, de EMIT-tweaters i de gamle Infinity højttalere, er vel fra en af de første serier og måske mere tiltænkt rør-grej...men spiller de godt med en gammel maranz receivers, er det jo  

Sådan et køkken setup er sgu da bare super fedt og den 1060' er noget af det smukkeste og mest fuldendte design, på en integreret forstærker som holder jeg har desværre aldrig set sådan en 1060' i sort look, men kan forestille mig, at den må være lige så flot som en 1090' er i sort look

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Stiv

Det eneste jeg smører mit snakketøj med når jeg er i bil og står i sådan en situation på genbrugspladsen er en tro på at de bare SKAL med hjem om jeg så skal helt ned på mine grædende knæ, så kan jeg godt snakke fandet et øre af. Det med traileren tror jeg ikke at familien vil være henrykt for(eller genbrugspladsens vagter for den sags skyld), da udstyret allerede optager en del plads i hjemmet, så jeg nøjes med een ting af gangen, det kan jeg også bedre overskue at sætte i stand, hvis det skulle være tilfældet.

Jeg synes at jeg prøvede alt for at tæmme de 035TI diskanter....satte diskanten til kl. 9 på Marantz 2270, skiftede sølvkablerne ud med kobber, skruede ned på L-Pad så jeg kunne høre at diskanten kun lige åbnede sig lidt, satte toiletpapir foran, både naturel om med lidt plastmaling på. Det gjorde dem naturligvis ikke mere åbne og sjovere at lytte til og de generede stadig ørerne i en grad så der kunne gå 2-3 dage før de blev normale igen.

Det kunne da ha været interessant at høre dem på en rørforstærker, for at se om det kunne have afhjulpet problemet. Det er lidt mærkeligt at nogle mennesker godt kan holde ud at høre på dem, men andre ikke kan. De bliver jo prist høj rundt omkring, og er blevet brugt/bruges i lydstudier over hele verden i mange timer om dagen. Men i alt fald så er det en studiemonitor og ikke en HIFI højtaler, så man skal helst opholde sig nearfield og i sweetspot for at få max oplevelse ud af dem.

Og ja, 1060 kunne se godt ud i sort, men jeg tror ikke at den findes, det var vist først et par år senere at de sorte frontplader kom frem så vidt jeg er orienteret.

God søndag

Marantzman

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Nej - En sort 1060 findes ikke, men den findes i en udgave, som er ganske svagt "champagne-gylden" - og med graveret beskriftning - ikke helt almindelig.

De monitors, som er så svære at tæmme toppen på, kan vel nærmere betegnes som "control-monitors" - og ikke studiemonitors, selvom forskellen mellem de to typer kunne være lille eller ingen, men det er der altså forskel på. Tilmed er de fremstillet i tiden, hvor top var "the name of the game". JBL's indførelse af Ti-diskanter har aldrig været min kop the. Det kom i en tid, hvor man bevægerde sig væk fra "bundtunge" kasser til lettere salgbare kasser og hvor man fjernede focus fra bunden og gik over til en mere "tør" gengivelse (læs mere tynd bund og mere top) - som tillod salget af mindre og mere konevenlige set-ups. JBL's fra før Ti-tiden er helt klart mine favoritter og jeg synes, at de klæder Marantz ualmindeligt godt.

En favorit til overkommelige penge kunne være en L100 century type (4311) - og blandt de højttalere, som du har til rådighed i billedserien, ville jeg klart vælge 4301 eller L19. Det hele handler selvfølgelig om smag og behag, men jeg har, som dig, også svært med de fremadstormende diskanter.

Vh

Freddy

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Forholder det sig ikke sådan at Controlmonitors i 43xx serien mere lignede L100 i lyden, altså ikke så neutrale og tørre som 44xx serien, og mere en højtaler som man brugte til at checke om mixet nu lød ordentligt på andre højtalere. 4301b synes jeg ikke er specielt neutral...hævet bund og midte og jeg har engang hørt et par 4406 eller 4408 kan ikke lige huske hvilken,  men de lignede mere 4412 i karateristikken, altså knastør og analytisk. Er det ikke også rigtigt at 43xx serien er mere velegnet til HIFI brug end 44XX? Jeg mener også at have læst at på den mindre 4411 kunne man skifte mellem Studio og Control på L-pads alt efter hvad de skulle bruges til.

"Sjovt" nok kan man høre på meget firsermusik at 4412`eren var kommet ind i studierne, der er rigtigt meget højfrekvent sislen og hvislen på lilletrommer og bækkener, men hvis lydmændene havde fået nedsat hørelse i 70`erne, så var det sikkert kærkomment med nogle studiomonitors, hvor den nye Titaniumdiskant gav dem en fornemmelse for at kunne høre de øvre frekvenser igen. Bare en tanke!

Jeg er ihvertfald til HIFI højtalere til daglig lytning, men har stadig et par Near 05 nearfield studiomonitors til computeren, når jeg skal mixe lidt musik, dèr er de rigtig gode!

vh

Marantzman

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig i alle dine antagelser vedr. disse JBL-serier. (43XX + 44XX) - simpelthen er anderledes "voicing" mod det lyse/toppede og "naaarjj - hvor klinger bækkenerne og hvor er der meget luft i stemmen." - agtige. Meget eller næsten det hele skyldes den Ti-diskant og måske (og der her ved jeg ikke helt) - også ændrede delefiltre.) Om dDette så er, hvad du kalder "neutralt" er nok en anden ting, da jeg bestemt ikke opfatter denne tørre luftige lyd som neutral, men mere som tynd og tør.

43XX synes jeg er utrolig velegnet til musikgengivelse, når det skal nydes - og de kan såmænd også bruges til monitorering..jo højere modelnummer - jo mere full-range.

4311 (L100) blev i sin tid en meget anvendt controlmonitor (stående på pulten og ikke hængende i loftet)

Der er godtnok langt til at kunne monitorere "full-range" med højttalere mindre end disse.

Jeg ville nok opfatte dine NEAR 05 som control-monitors, hvor man fra ca. 100Hz og op, med høj præcision, være i stand til at høre, hvad man har lavet på computeren.

Om lydmændene fra 70'erne var blevet tunghøre tror jeg nu ikke, men markedsmekanismer hersker - og der er blevet solgt for mange millioner kroner tyndtlydende l**t i firserne - halvfemserne og 00'erne -, hvor man har kaldt dem "neutrale og "rigtig hifi" - "Ufarvede" - hvilket er markedssproglige trick af dimensioner. I levende musik, hvilket jeg kender særdeles godt, forekommer der slet ikke så megen top og overdreven detaljeringsgrad, som man prøver at bilde os ind.

Vh

Freddy

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

ja.. vi er helt enige! Fine beskrivelser du her kommer med.Det lille ord neutralt smuttede lige ind, og det trækker jeg ud igen, da tør og tynd jo ikke kan betegnes som neutralt.

Det er nu ikke helt nemt at beskrive lyd og være sikker på at man forstår hinanden!

vh

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum